GT&Protot 2016

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18370
Audi Sport lopettaa tulevan kauden päätteeksi FIA WEC:n kiertämisen ja siirtävät panostuksensa muualle.

Marko Helistekangas nähdään ensi kaudella Reiterin Lambolla kisaamassa Blancpain GT Series Sprint Cupissa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Aika temppu Audilta. Noh, on ne aika pitkään jo tuolla pyörineetkin. Toisaalta mä olen jo pitkään miettinyt, että mikä järki on olla kahdella VAG:n merkillä mukana F1-tason budjeteilla sarjassa, jota ei kuitenkaan niin moni ihminen seuraa. Mikähän mahtaa olla WEC:n suunta tämän jälkeen? Meinaako ne viedä tekniikkaa vielä monimutkaisempaan suuntaan, vai olisiko aika antaa perus polttomoottoriautolle mahdollisuus kilpailla voitoista. Nythän tehdastallin on pakko ajattaa hybridiä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Melkoisen pommin Audi iski sitten. Audi kuitenkin on käytännössä ollut mukana kuvioissa ACO:n LMP-luokituksen alkuvuosilta lähtien.

Meinaako ne viedä tekniikkaa vielä monimutkaisempaan suuntaan, vai olisiko aika antaa perus polttomoottoriautolle mahdollisuus kilpailla voitoista. Nythän tehdastallin on pakko ajattaa hybridiä.
Eiköhän tuossa näkymätön käsi ohjaa kehityksen uria. Jos autonvalmistajat hinnoittelevat luokan sukupuuttoon kuten kävi 90-luvun GT1-luokalle, sitä seuraa yleensä vaihe joka palaa enempi kohti perusasioita.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Voisko VW:n päästöskandaalilla olla osaa Audin vetäytymisessä?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8497
Sijainti
Helsinki
Voisko VW:n päästöskandaalilla olla osaa Audin vetäytymisessä?
Päästöskandaalilla ei ole merkitystä VW:m moottoriurheilutoimintaan.

WEC-pomo Gerard Neveun mukaan kiinnostusta sarjaan löytyy.

Mitä jos yksinkertaisesti ACO luopuisi alalaluokista ja jatkossa ajettaisiin kahdella luokalla (Prototyypit ja GT)
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kyllähän toi sarja vähän kaipaa kilpailukykyisiä yksityistiimejä. Jos miettii että siellä on nyt ollut kolme tehdastallia, niin aika harvassa tämän tason sarjassa niitä tuon enempää on. Formula E:n kaltaiset semiyksityyppiluokat ja BoP-sirkukset erikseen. Olen sitä mieltä, että ACO:n pitää nyt rohkeasti vaan alkaa tukemaan yksityistiimejä LMP1:ssä. Sillä saadaan riittävästi autoja radalle ja puskuria yllättävien tilanteiden varalle. ACO:lla on kuitenkin takataskusssa Le Mans, joka aina kiinnostaa ainakin paria valmistajaa. Mitä se yksityistiimien tukeminen sitten voisi tarkoittaa? Palkintorahaa jos sellainen on mahdollista, mutta ehkä ennemminkin suosiolliset tekniset säännöt yksityistiimeille. Kyllä niitä tulee jos niiden on mahdollista menestyä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18370
Kyllähän toi sarja vähän kaipaa kilpailukykyisiä yksityistiimejä.
Ei välttämättä huono idea, niitähän P1-ykstyistiimejä oli kivasti vielä mukana vuosituhannen puolvälissä ELMSissä, mut yks toisensa perään putosivat erinäisten syiden takia pois. Mie näen että uuden LMP1 tehdasvalmistajan näkeminen WEC:ssä ei täysi mahdottomuus, Peugeotilta ollaan annettu jonkun suuntaista kommenttia että paluu ei täysin mahdoton ajatus ja tapetilla ollut myös Renault pariin otteeseen ihan luotettavillakin sivustoilla.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8497
Sijainti
Helsinki
WEC:n Shanghain 6 tunnin harjoituksia ajettu. toisissa nopein oli #1 Porsche Bernhard/Webber/Hartley, toiseksi ajoivat #8 Audi Di Grassi/Duval/Jarvis ja kolmansia olivat Porsche #2 Dumas/Jani/Lieb.

Ferrari #51 Bruni/Calado olivat Gt-luokan vauhdikkaimpia.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18370
Porsche varmisti Shanghaissa LMP1 tittelin, heidän autokunnan Mark Webber/Brandon Hartley/Timo Bernhard, ajoivat myös kisan voittoon ja LMP2 titteli meni puolestaan Signaturelle, kun puolestaan P2 kisan voitti G-Drive Racing. Ford GT juhli voittajana GTE-Pro luokassa.

Antonio Giovinazzi on ilmoittanut, ettei ajakaan Audin WEC-testejä, joista hän oli jo sopinut.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8497
Sijainti
Helsinki
GTE-Am luokan voittoon ajoi Aston Martin #98 Paul Dalla Lana/Pedro Lamy/Matthias Lauda.

Toyota #6 Mike Conway/Stephane Sarrazin/Kamui Kobayashi taistelevat #1 Porschen kanssa vähempiarvoisesta kuljettajien mestaruudesta Bahrainin päätöskisassa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Viimevuotiseen tapaan kävin sunnuntaina katsomassa International Gt Openin päätöskisan Montmelóssa. Oheisluokkina oli Formula V8 3.5, Seat Leon Eurocup, Euroformula Open ja Ranskan F4. Neloset ajoi kahdesti, joten kuusi kisalähtöä päivän aikana.

Formulalähdöissä ei mitään kovin erikoista tapahtunut. Automäärätkin oli vaatimattomia, Euroformuloissa 18, veekaseja 16 ja nelosia 12. En ranskalaisten viimeistä lähtöä jäänyt katsomaan.

Kuten viime vuonna, Seattien 21 auton lähdössä oli katseltavaa. Yksi kaveri lähti kuin nappi tykin suusta ja tuli hyvässä johdossa ekaan mutkaan. Voitto kiilsi silmissä ja spinnasi ihan oma-aloitteisesti niin pitkälle, että joutui keskeyttämään hiekalle. Katalaaniyleisö aplodeerasi. Kärkikaksikon taistelu tiivistyi loppua kohden ja huipentui viimeisellä kierroksella perinteiseen ekan mutkayhdistelmän kolariin, jonka jälkeen toinen oli seinässä ja toinen taisi nilkuttaa maaliin.

Päälähdön aikanakaan ei nukuttanut. Myös gt-autoja oli 21 ja ainakin pääsuoran päässä ohituksia ja pyörähdyksiä riitti. Vartti ennen loppua kävi sitten näin:
https://youtu.be/7nbi-kOBiVw?t=3572 (hidastus 1:01:50)
Ruohon ja sälän siivoamiseen meni kymmenen minuuttia ja turva-auton poistuttua radalta kärkikaksikko vielä kolaroi ykkösmutkassa ja Bemari keskeytti.

Yleisöä oli tällä kertaa paljon enemmän kuin viime vuonna, koska Seat oli kutsunut ja kuljettanut lapsiperheitä paikalle. Pääkatsomon takana oli mukuloille sen verran puuhasteltavaa, että näinköhän perheet edes katsomoissa kävi. Kannattava panostus varmaan Seatille, kun näytti merkin katumaasturin kyydityksiinkin olevan viidenkymmenen metrin jono. Ja tietenkin paikalla esiteltiin myös Seatin maineikasta autourheiluhistoriaa. Väkimäärästä huolimatta ruoka oli edelleen hodaritasoa. Saisivat käydä ottamassa oppia Tsekin ja Unkarin pörinöistä miten yleisöä muonitetaan.

Ensimmäistä kertaa pääsin ykkösmutkan sisäkurvin katsomoon. Se on klubialuetta ja aiemmin näissäkin kisoissa sillalla on ollut portsari. Nyt oli vapaa pääsy ja sieltä olikin mielenkiintoiset näkymät. Näihin kisoihin on edelleen ilmainen sisäänpääsy.

Muutama kuva

 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8497
Sijainti
Helsinki
WEC-kausi päättyy Bahrainin aavikolla ja iltavaloissa. Audi jättää jäähyväiset ja tapa hyvästellä on tyylikäs. Lucas Di Grassiin, Oliver Jarvisin ja Loic Duvalin autokunta #8 lähtee huomiseen kilpailuun paalupaikalta. Duval ajoi ajan 1:39,207.

Kilpailu starttaa huomenna klo 15 ja netti on täynnä striimejä. Luotettava Radio Le Mans löytyy tuosta.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
LMP2:ssa oli hyvää taistelua moneen otteeseen, muuten meni hyvästelymeiningillä.

Luovuttikos Nissan kokonaan prototyyppinsä kanssa vai oliko niillä vielä jotain paluusuunnitelmia?
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8497
Sijainti
Helsinki
Olipa komea tapa jättää kestävyyskisat Audilla. Kaksoisvoitto järjestyksessä Di Grassi/Duval/Loic ja Lotterer/Fässler/Treluyer. Kuljettajien mestaruuden vei Porsche #2 Neel Jani/Romain Dumas/Marc Lieb.

LMP2-luokan voittoon ajoi G-Drive Oreca #26 Roman Rusinov, Rene Rast, Alex Brundle. GTE Pro-luokan voitti tanskalaisten Astom Martin ja Gt Am-luokan Porsche #88 David Heinemeier Hansson, Patrick Long ja Khaled Al Qubaisi.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1405
Sijainti
Home
Fernando Alonso ja Jenson Button hyvin mahdollisesti saattavat kilpailla FIA WEC sarjassa ja vieläpä molemmat luultavammin Porschen LMP1 autolla. Ei ehkä vielä ensi vuonna, mutta Fernando luultavammin jo 2018.
 
Ylös