GT/Protot 2022

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18237
Nurburgringin 24h kisa tänään, suomalaisista siellä mukana Sami-Matti Trogen, Jesse Krohn, Markus Palttala, Antti Buri, ja Juha Miettinen. Viaplay näyttää myös kisan suorana.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18237
Lappalaisen/Tujulan autokunta lähtee Paul Ricardin 1000km kisaan ruudussa 11, Puhakan puolestaan 24, ja Blomin 37

Myöhemmin tänään klo22 IMSA osakilpailu Detroitista, näkyy myös Viaplaysta.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1453
Sijainti
EP
Se olisi Le mans viikko. Nyt ajetaan vielä harjoituksia pääluokan osalta. Youtubesta löytyy Alpinen sekä Glickenhausin tarjoamaa onboard-kuvaa. Ihan kiva sitäkin on katsella ja kuunnella. Eurosport tarjoaa taasen maksua vastaan suomenkielistä lähetystä. Kuukauden player-kokemus maksaa 7 euroa.

Mun mielestä ainakin todella hienoa, että LMP1:siä on taas enemmän kuin kaksi. Glickenhaus jopa johtaa tällä haavaa, mutta sehän ei kerro muuta kuin, että pysyvät Toyotien vauhdissa. Tuo mainittu Glickenhaus on pitkään aikaan todella tyylikäs proto tuoden ainakin mun mieleen haikuja Ferrarin 512M:stä. Niitä pystykeulaisia protoja onkin ollut jo kyllästymiseen asti. Pystykeulaisista protoista puheen ollen BMW on esitellyt oman protonsa. Varsinkin suoraan edestä katsottuna auto näyttää todella komealta ja menevältä. Kai se on sitä käytännössäkin. Moottori on DTM:n peruja oleva lättäkampura V8, nyt kahdella turbolla täydennettynä. Autohan kilpailee Amerikan maalla eikä tuon jutun mukaan vielä virallista ilmoitusta Le Mansiin tulosta ole annettu.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1369
Sijainti
Home
GTE-Pro luokka häipyy kauden päätteeksi näyttämöltä, ja GTE-AM puolestaan vuoden päästä, uusi "Pro-AM GT3" tulee 2024, jonka virallista nimeä ei olla vielä tiedotettu.
Uuden sukupolven LMP2 autot ilmestyvät kaudelle 2025
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4545
Sijainti
Event horizon
LM ja WEC on menossa ihan väärään suuntaan. Nykyisillä LMP1 ja LMP2 autoilla ei ole mitään tekemistä minkään siviiliauton kanssa. Toisin oli vielä silloin kun JJ voitti koko 24h kisan Big Macilla ja kilpakumppaneidenkin autot olivat enemmän tai vähemmän siviiliautoihin perustuvia.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6387
Sijainti
Helsinki
LM ja WEC on menossa ihan väärään suuntaan. Nykyisillä LMP1 ja LMP2 autoilla ei ole mitään tekemistä minkään siviiliauton kanssa. Toisin oli vielä silloin kun JJ voitti koko 24h kisan Big Macilla ja kilpakumppaneidenkin autot olivat enemmän tai vähemmän siviiliautoihin perustuvia.
Ei ne C-ryhmänkään autot perustuneet siviilimalleihin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4545
Sijainti
Event horizon
Ei ne C-ryhmänkään autot perustuneet siviilimalleihin.
Ei niin. Paitsi POrsche 962 josta Dauer värkkäsi jälkeenpäin "siviiliauton". Ja tämä Hypercar-luokka ei juuri poikkea LMP-luokista. Olisin toivonut että siinä olisi nähty Koenigseggin ja Bugatti Chironin / Veyronin ja Saleen SR:n kaltaisia Hyper-katuautoja mutta kun ei.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6387
Sijainti
Helsinki
Ei niin. Paitsi POrsche 962 josta Dauer värkkäsi jälkeenpäin "siviiliauton". Ja tämä Hypercar-luokka ei juuri poikkea LMP-luokista. Olisin toivonut että siinä olisi nähty Koenigseggin ja Bugatti Chironin / Veyronin ja Saleen SR:n kaltaisia Hyper-katuautoja mutta kun ei.
Haikailet siis 90-luvun GT1-autojen perään. Tuolloin piti valmistaa tietty määrä sivviliversioita, jotta auto läpäisi luokituksen FIA GT-sarjaan ja Le Mansiin.

Nykypäivänä tuo olisi kallista autonvalmistajille, etenkin kun painopiste on siirtymässä EV-autoihin.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3743
Sijainti
Salo
Haikailet siis 90-luvun GT1-autojen perään. Tuolloin piti valmistaa tietty määrä sivviliversioita, jotta auto läpäisi luokituksen FIA GT-sarjaan ja Le Mansiin.
Eikä sitä "tiettyä määrää" aina edes valmistettu. Porschen '98 versiota GT1 -autosta ei valmistettu lähellekään 25 yksilöä. Hiilikuitujarruineen se ei muutenkaan mikään siviiliauto ollut edes siviiliautona, koska hiilikuitujarruja ei arkiliikenteessä voi oikein käyttää.
Ja Mersunkin kohdalla asiaa katseltiin vähän sormien läpi; Bernd Schneider oli kaudelle 1997 ehtinyt jo mestaruusshampanjat suihkutella ennen kuin FIA:n katsastajille oli näyttää se 25 siviiliautoa.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
260
Sijainti
ralliautossa
GTE Pro -luokassa kyllä hyvää vääntöä, 14h ajon jälkeen kolmen autonvalmistajan autot 1s sisällä toisistaan!
Toni Vilanderin Autokunta #21 GTE Am -luokassa ei ole ihan kärkikuhinoissa, tällä hetkellä P10.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6387
Sijainti
Helsinki
Toyotalle viides Le Mans-voitto putkeen. Voittavassa autokunnassa ajoivat Brendon Hartley, Ryo Hirakawa ja Sebastien Buemi. Tosin kunnon vastustajaa ei ole ollut. Ensi vuonna toinen tarina.





Toni Vilanderin autokunta sijoittui GTE AM-luokan kahdeksanneksi.

Tulokset: https://live.24h-lemans.com/fr/live
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4545
Sijainti
Event horizon
Muistelen "Mats" Vilanderin todenneen jossain haastiksessa viikko tai pari takaperin ettei odota kisalta mitään mainittavaa menestystä. Päätavoite on tuoda auto maaliin ja saada tiimin nöösille lisää kokemusta. Tiimin kolmas jäsen on sitten kai jo sääntöjenkin sanelemana sarjaa herrasmieskuljettaja, jolla on pinkka kunnossa.
 
Ylös