Haas

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5735
Eli oliko tässäkin nyt kyseessä asiantuntijoiden tietämys, kun Dallarasta vielä höpisty?😉
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4324
Ennen Haasilla ei ollut käytännössä omaa suunnitteluosastoa lainkaan, vaan suunnitteluosasto oli Dallaran tehtaalla. 2022 tätä siirrettiin enemmän Ferkun puolelle, josta tätä suunnittelupuolta tuli jonkin verran ja yhreistyö kasvoi samalla enemmän Ferkun kanssa ja sieltä saatiin samalla aiempaa enemmän osia. Ja tätä edelsi aika, kun Haas ajeli samalla autolla muutaman vuoden.

Dallara rakentaa edelleen sen auton ja Haas myös ostaa suunnittelutyötä sieltä. Se on totta, että nykyään niillä on myös oma pieni suunnitteluosastonsa, joka tekee auton kanssa töitä.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Haas on kyllä jännä tiimi. Heidän strategialla ei tulla koskaan nousemaan keskikastia ylemmäs. Yksinkertaisesti mahdotonta kun ostetaan Ferrarin roskakorista suunnitelmia mitkä on ihan ok muttei tarpeeksi hyviä Ferrarille. En usko että ferrari myy omia ratkaisujaan tai suunniteluosaamista mitä itse käyttävät.

Mut toki jos bisness kannattaa ja osallistuminen tuottaa niin mikäs siinä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Haas on kyllä jännä tiimi. Heidän strategialla ei tulla koskaan nousemaan keskikastia ylemmäs. Yksinkertaisesti mahdotonta kun ostetaan Ferrarin roskakorista suunnitelmia mitkä on ihan ok muttei tarpeeksi hyviä Ferrarille. En usko että ferrari myy omia ratkaisujaan tai suunniteluosaamista mitä itse käyttävät.
No siis vanhoina aikoina yleensä tallit ovat myyneet vuoden vanhoja osiaan. Asiakastallien näkökulmasta se on myös turvallinen ratkaisu, koska niitä osia on jo käytetty yhden kauden ajan ja silloin niistä on saatu korjattua lastentaudit pois ja emotallin puolelta voi saada säätövinkkejäkin esimerkiksi jousituksen kanssa. Ja kun osia ei tarvitse jatkokehittää, niin myyjäpuoli tekee puhdasta voittoa hinnasta viis. En tiedä tässä Haasin tapauksessa, että mitä rautaa siellä on ostettu. Saattaisivat kyllä hyvinkin olla myös uunituoretta designia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4301
Nyt on tullut huhua siitä, että Toyota palaisi moottorintoimittajan roolissa takaisin F1:iin. Huhut kertovat liittymisestä Haas-tiimin kumppaniksi jo kaudeksi 2026.

Toyotahan oli aikanaan mukana omalla tiimillään saavuttaen useampia podiumeja, sekä paalupaikkoja. GP-voittoja ei kuitenkaan tullut. Toyotan paluu olisi hieno juttu lajin kannalta.

https://sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=520246

291637_w660_h330.jpg
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2538
Nyt on tullut huhua siitä, että Toyota palaisi moottorintoimittajan roolissa takaisin F1:iin. Huhut kertovat liittymisestä Haas-tiimin kumppaniksi jo kaudeksi 2026.

Toyotahan oli aikanaan mukana omalla tiimillään saavuttaen useampia podiumeja, sekä paalupaikkoja. GP-voittoja ei kuitenkaan tullut. Toyotan paluu olisi hieno juttu lajin kannalta.

https://sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=520246
Sportti-jutun nyt sivuutin suosiolla, mutta mitä nyt alkuperäistä juttua tuli vilkaistua niin kyseessä oli enemmänkin Alfa Romeo -tyylinen sponsorointi ja mahdollisesti jotain muuta teknistä yhteistyötä, mutta kyse ei missään nimessä ollut moottoritoimittajan roolista.

Todennäköisyys tälle jutulle toki lähentelee muutenkin taas aika nollaa kun lähteet ovat mitä ovat.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Sportti-jutun nyt sivuutin suosiolla, mutta mitä nyt alkuperäistä juttua tuli vilkaistua niin kyseessä oli enemmänkin Alfa Romeo -tyylinen sponsorointi ja mahdollisesti jotain muuta teknistä yhteistyötä, mutta kyse ei missään nimessä ollut moottoritoimittajan roolista.

Todennäköisyys tälle jutulle toki lähentelee muutenkin taas aika nollaa kun lähteet ovat mitä ovat.
@Dieselmoottori käyttää mieluiten suomenkielisiä lähteitä.

Englanninkielinen uutinen, viittaus unkarilaiseen formulasivustoon, josta huhu levinnyt.

https://racingnews365.com/toyota-working-on-return-to-formula-one
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4324
Aiempien vuosien päivitysten puuttuminen ollut Guntherin käsialaa ja kun viime vuonna ei ollut enää tekosyytä asialle, niin Genen mono viuhahti heti. Harvoin kyllä on osunut kenkä niin oikeaan ahteriin, kuin Guntherin kohdalla. Mielestäni aivan väärässä paikassa kaikkinensa mies oli Haasilla. Joku PR-mies, joka haluaa paistatella kameran edessä jo työkseen, olisi ollut osuvampi, mutta ei siihenkin hommaan ehkä huono valinta, mutta ehkä huonoimman kuvan koskaan sarjassa antoi tallipäälikkönä.

https://www.motorsportweek.com/2024/08/17/komatsu-haas-was-frustrated-by-excuses-for-past-f1-failures/
 
  • Like
Reaktiot: SJ

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Aiempien vuosien päivitysten puuttuminen ollut Guntherin käsialaa ja kun viime vuonna ei ollut enää tekosyytä asialle, niin Genen mono viuhahti heti. Harvoin kyllä on osunut kenkä niin oikeaan ahteriin, kuin Guntherin kohdalla. Mielestäni aivan väärässä paikassa kaikkinensa mies oli Haasilla. Joku PR-mies, joka haluaa paistatella kameran edessä jo työkseen, olisi ollut osuvampi, mutta ei siihenkin hommaan ehkä huono valinta, mutta ehkä huonoimman kuvan koskaan sarjassa antoi tallipäälikkönä.

https://www.motorsportweek.com/2024/08/17/komatsu-haas-was-frustrated-by-excuses-for-past-f1-failures/
Heh, vaikka asiat olikin esitetty "Haasin" turhautumisena, niin oli kyllä niin suoraa tekstiä Komatsulta, että mies taisi aika paljon puhua omasta kokemuksestaan Steinerin alaisena. Kumpikin heistä on ollut Haasilla töissä sen ensimmäisestä kaudesta 2016 lähtien. Kisatoimintojen inssiporukan esimiehenä hän on ollut suorassa yhteydessä niin Steineriin kuin pilttuuseenkin ja nähnyt kaiken.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
Hulkenberg hienosti kannattelee tallia pinnalla. Kaikkensa Komatsu teki pitääkseen 0-podiumin omaavan kaverin. When the driver’s skill matters.
 

Fredrik

Active member
Liittynyt
12.8.2024
Viestit
33
Aiempien vuosien päivitysten puuttuminen ollut Guntherin käsialaa ja kun viime vuonna ei ollut enää tekosyytä asialle, niin Genen mono viuhahti heti. Harvoin kyllä on osunut kenkä niin oikeaan ahteriin, kuin Guntherin kohdalla. Mielestäni aivan väärässä paikassa kaikkinensa mies oli Haasilla. Joku PR-mies, joka haluaa paistatella kameran edessä jo työkseen, olisi ollut osuvampi, mutta ei siihenkin hommaan ehkä huono valinta, mutta ehkä huonoimman kuvan koskaan sarjassa antoi tallipäälikkönä.

https://www.motorsportweek.com/2024/08/17/komatsu-haas-was-frustrated-by-excuses-for-past-f1-failures/
Mielestäni he ovat tehneet kunnollista työtä tällä kaudella resursseillaan.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4324
Talli on muuttunut tänä vuonna oikeaksi kilpatalliksi.
Nyt Komatsu palkkaa lisää väkeä talliin. Odotettavissa 10% lisäys henkilöstössä, joka varmasti vaikuttaa tallin toimintaan paljonkin, kun henkilöstöä on vain se 300 henkeä. Ehkä Guntherin minivarikkomuurikin laitetaan vielä jossain kohtaa ukon seuraksi roskiin.

https://www.f1technical.net/news/25255
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
https://www.planetf1.com/news/former-haas-sponsor-uralkali-seizure-assets

“Haas fully intends to pay to Uralkali all amounts due pursuant to the arbitration award, and there is no dispute over the amounts owed,” it read.

But there has been an ongoing dispute since then with Uralkali claiming they are owed the €12 million they already paid to Haas.
Ehkä parempi että pysyvät vielä minipitwallilla kun ovat 12 milliä pystyssä veljeiltyään velivenäläisten kanssa, jotka eivät saaneet kilpailla edes oman maansa kansalaisuuden alaisena, mutta cash is cash. Auton design tällä jenkkitallilla kuitenkin oli venäläishenkinen että vähän saatiin miellytettyä Putinin frendejä.
 
Ylös