Matxi sanoi:
Saahan toki.
Itse en vain halua rahojani, varsinkaan tuollaisia summia, laittaa mihinkään mikä ei kiinnosta yhtään. Eli siis just joku pikkuauto (lue Golfia pienempi, Golfikin on just ja just, mieluusti seuraava hieman isompi) tai sitten johonkin merkkiin joka ei vain kiinnosta lainkaan (Toyota, KIA, Chevrolet, FIAT, Renault, Citroen jne).
Ainakaan vielä ei ole varaa uuteen niin joudun tyytymään käytettyyn. Hakuna on toki ollut n 100 tonnia ajettu että siihen nähden toi oli "liikaa" ajettu. Mutta tosiaan sisältä (ja ulkoa) oli aivan pirun hyvässä kunnossa. Väittäisin että paremmassa kuin moni noista halvemmista merkeistä reilusti puolet vähemmän ajetun jälkeen.
Nyt täytyy kaikkien muistaa, että meillä on erilaisia suhtautumistapoja autoihin, eikä kukaan voi sanoa että Matxin suhtutumistapa ois yhtään huonompi kuin kenenkään muunkaan.
Mulle auto on arkinen käyttöesine. Plussaa on jos se on mukava ja kaikinpuolin ylellinen edullisella hinnalla, kuten esim. nykyinen autoni, mutta pääasia on kuitenkin että pääsen sillä paikasta A paikkaan B mahdollisimman suurella varmuudella.
Matxille auto on luksusesine, ja on tärkeää että ympäristö näkee että hänellä on hieno auto.
Kukaan meistä ei voi oikeutetusti sanoa että jomman kumman asenne autoon olisi väärä. Omia rahoja ne on mitä siihen laittaa ja pääasia on , että on itse tyytyväinen ja auto täyttää sen tarkoituksen mihin se on hankittu.
Mulla on prätkiin sitten taasen samanlainen suhtautuminen kuin Matxilla autoihin, ehkä siksi ymmärränkin Matxia niin hyvin tässä asiassa. Vaikka kesällä ajan suurimman osan ajoistani prätkällä ja se on selkeästi mulle käyttöesine, siihen liittyy myös se harrastusaspekti asiaan ja silloin asia on kuten Matxilla: Mielelläni hommaan jonkun erikoisemman, omaa silmää miellyttävän pyörän jonka ympäristökin noteeraa. Sen lisäksi että kyseinen pyörä on todella harvinainen (valmistettu koko maailmassa alle 4000 kappaletta) sen muotoilu hivelee omaa silmääni ja se on todella mahtava ajaa ja suorituskykyäkin on enemmän kuin tarpeeksi.
Joten mä en ainakaan ala Matxia tuomita haaveidensa toteuttamisesta vaikka en välttämättä _aivan_ täysin ymmärräkään sitä mikä jossain autossa voi viehättää niin paljon että siitä maksetaan älyttömiä summia. Mutta yhtä vähän varmaan monikaan ymmärtää vaikkapa mun V-Max tai NightRod-mieltymyksiäni. Motoristit ymmärtää...ja prätkistä haaveilevat.
Suomessahan ei ois yhtään ainoaa prätkää yksityiskäytössä jos asiaa alettaisiin puntaroida täysin järkevyysnäkökohtien perusteella.
Mutta ei ois myöskään "yhtään" yli 20 000 euron henkilöautoa yksityiskäytössä.