Jos et ole huomannut, niin hyvät tallipaikat ovat olleet aika kiven alla ensi kaudelle.
McLarenin ovelle oli kolkuttelemassa kausien 2007 ja 2009 maailmanmestarit. Mercedeksen toinen paikka oli mennyt aikapäiviä sitten saksalaiselle Rosbergille ja toiseen paikaan oli tyrkyllä saksalainen 7xmaailmanmestari. Ferrarilla oli ollut täyttäkin täydempää jo pitkään. Red Bullilla oli molemmilla kuskeilla jo sopimukset myös ensi kaudelle. Williams kiinnitti Nico-nimisen lupauksen vanhalla rutiinilla ja palkkasi vierelle kummisedäksi koko sarjan kokeneimman kuljettajan. Toyota katosi kokonaan. Samoin BMW Sauber. Renault palkkasi pikapikaa BMW Sauberilta vapautuneen Kubican Alonson tilalle ykköskuskiksi. Force India sitoutui kunnioittamaan sopimustaan Liuzzin kanssa. Toro Rossolle on sopimus Alkusuharin kanssa ja hänen sijastaan paikka menee luultavasti korkeintaan toiselle Red Bullin omalle juniorille.
Mitä jäi jäljelle?
- Kaukana vanhasta suuruudestaan olevan Renaultin toinen kuskinpaikka, joka puheiden mukaan oli menossa Heikille (jos Eki-setää on uskominen) kunnes Renault painoi paniikkinappulaa ja myi suurimman osan tallistaan sijoittajataholle, joka mitä luultavimmin marssittaa Kubican tallikaveriksi jonkin oman suojattinsa (Tung, d'Ambrosio, Villeneuve).
- Epävarmalla pohjalla oleva Sauber, jossa luultavimmin on tarvetta maksukuljettajalle (vaikka viimesimpien tietojen mukaan Kamui tulikin ilman sponsoripakettia) ja jossa toiseen paikkaan etsitään konkaria. "Konkarin" rooli saattaisi istua Heikillekin, mutta jonossa edellä ovat luultavasti vanha tuttu-puttu Heidfeld ja Ferrari-rahoilla paikalle mahdollisesti ponnistava Fisichella. Suhteellisen epävarma paikka siis..
- USF1, jonka osallistumiseen liittyy "jonkin verran" epävarmuustekijöitä.
- Campos, joka on julkisesti ilmoittanut että molemmat kuljettajat tullaan valitsemaan sponsorikylki edellä.
- Virgin, joka toimii sarjan pienimmällä budjetilla ja riskaabelilla 100% CFD-toimintatavalla.
- Lotus, joka halusi 2 kokenutta kuljettajaa, jossa taustalla toimii F1-kokemusta omaavaa teknistä henkilöstöä ja jossa kuljettaja saa tallilta rahaa eikä toisinpäin.
Parhaat jaossa olleet paikat (McLaren, Mercedes) menivät maailmanmestareille, joita vastaa ei-maailmanmestarilla ei vaan ole erityisen hyvät neuvotteluasemat. Vanhoista suurista talleista Williams selvästikin halusi vielä Kovalaistakin kokeneempaa kuljettajaa opettamaan nuorta Nicoa ja Renault-pesti puolestaan kaatui uuden omistajan omiin intresseihin. Sauberin kuviot ovat vielä kysymysmerkkejä. Uusista talleista Lotus oli ainoa järkevä vaihtoehto.
Heikillä ei yksinkertaisesti ollut mitään hyvää vaihtoehtoa kaudelle 2010, koska koko tallikenttä meni sen verran uusiksi isolla ryminällä. Ei sen perusteella voi sanoa, ettei Heikki olisi enää ihan suhteellisen hyvässä huudossa ykkösissä. Mies kuitenkin sai palkallisen paikan kaudelle 2010. Ensi kaudella ilman palkallista paikkaa ykkösissä on esimerkiksi suurin osa seuraavista: Heidfeld, Fisichella, Villeneuve, Piquet, Grosjean, Klien, Wurz, Davidson, Montagny, Nakajima, Monteiro, de la Rosa, Paffet + iso kasa lahjakkaita ja lupaavia junioreita.