- Liittynyt
- 12.8.2004
- Viestit
- 13766
Ei olisikaan, jos ero olisi niin pieni ollut.Onnittelut Heikille upeasta ajosta!:thumbup:
Alle kolme sekkaa kisakierroksella kärjelle kauden ensimmäisessä kisassa ei ole huono suoritus Lotukselta.
Ei olisikaan, jos ero olisi niin pieni ollut.Onnittelut Heikille upeasta ajosta!:thumbup:
Alle kolme sekkaa kisakierroksella kärjelle kauden ensimmäisessä kisassa ei ole huono suoritus Lotukselta.
Ainoa vaan että Trulli olisi ilman hydrauliikkaongelmaa voittanut Heikin aika kevyesti, mutta eiköhän se kumma taktiikka ollut tallin vika.Hyvä kauden avaus Heikiltä ja Lotukselta. Vauhdissa Lotus häviää vielä Virginille, mutta luotettavuudessa Lotus osoittautui selvästi paremmaksi. Lotus joutuu odottamaan lisää vauhtia tuovia päivitysosiaan kauden viidenteen osakilpailuun asti, johon on vielä aikaa kahdeksan viikkoa. Toivottavasti pitkä odotus palkitaan sitten todella tuntuvalla vauhdin kohentumisella -- ennakkoon on puhuttu jopa sekunnin parannuksesta kierrosaikoihin. Bahrainissa Lotuksen ero hitaimpiin viime kaudella mukana olleisiin talleihin oli kolmisen sekuntia. Lyhyemmillä radoilla ero on tietysti pienempi, joten ainakin periaatteessa hitaimpien vakiintuneiden tallien pitäisi olla Lotuksen tavoitettavissa kauden loppupuolella.
Ensimmäisen kisaviikonlopun perusteella Heikki Kovalaisen ja Jarno Trullin keskinäisestä taistelusta tulee todella tasaväkistä. Aika-ajojen osalta tilanne on Bahrainin jälkeen 1-0 Jarnon eduksi, kun taas Heikki puolestaan johtaa Jarnoa Lotus-kuskien kisasijoituksia vertailtaessa. Jarnon paras kierrosaika 2min 2,930s syntyi Bahrainin kisassa pehmeillä kumeilla kierroksella 34, Heikin paras kierrosaika 2min 2,701s syntyi myöskin pehmeillä kumeilla kierroksella 47. (Todisteena siitä, että Lotus-kuskien kierrosajat olivat hyvin lähellä toisiaan, voi vielä mainita että Heikki alitti Jarnon parhaan ajan myös kierroksella 36.)
Juuri näin. Ilman Heikin taktiikkamokaa ja Trullin hydrauliikkaongelmaa sijoitukset olisivat olleet luultavasti Heikin eduksi.Ainoa vaan että Trulli olisi ilman hydrauliikkaongelmaa voittanut Heikin aika kevyesti, mutta eiköhän se kumma taktiikka ollut tallin vika.
Tallihan pyysikin kisan jälkeen Kovalaiselta julkisesti anteeksi taktiikkakömmähdystään.Ainoa vaan että Trulli olisi ilman hydrauliikkaongelmaa voittanut Heikin aika kevyesti, mutta eiköhän se kumma taktiikka ollut tallin vika.
Se meni kyllä enemmän tallin piikkiin kun eivät briiffanneet radiolla tilannetta.Kisan kohokohta kun Heikki päästi vahingossa Hülkin ohi :alppu:
Vähän offtopic, mutta Trullin varikkopysähdys sattui ehkä parhaiten kenelläkään koko kisassa. Kärki oli just saamassa sen kierroksella kiinni, kun se meni varikolle ja koko letka meni siinä samalla, siitä kierroksella ohi. Heikki olis pitäny ottaa heti seuraavalla kierroksella sisään, niin sille olis käyny samalla lailla nyt se joutu laskee sen porukan ekana ohi ja vasta, sitten tuli varikolle.Tallihan pyysikin kisan jälkeen Kovalaiselta julkisesti anteeksi taktiikkakömmähdystään.
Ne renkaat olisi ihan hyvin voinut vaihtaa jo aiemminkin, koska pehmeillä kumeilla ajettiin Bahrainissa selvästi kovempaa vauhtia ja ne tuntuivat kestävän yllättävän pitkään. Ennen pitkää Heikki olisi tietysti joka tapauksessa joutunut väistelemään kierroksella ohittavia, mutta nyt Kovikselta meni aikaa hukkaan kaksin verroin kun väistely piti suorittaa sillä hitaammalla rengasseoksella ajaen. Trulli sai nopeammat kumit alleen jo kuusi kierrosta ennen Kovalaista, ja kierroksella ohittavien väistely sujui siitä syystä Jarnolta paljon ketterämmin kuin Heikiltä.
Se jäi vielä mainitsematta, että Heikki ansaitsi kyllä voittonsa Jarnosta jo paremman starttinsakin ansiosta. Ilman Lotuksen taktiikkasekoiluja Trulli tuskin olisi päässyt Kovalaisesta ohi.
Oli se välillä kolme sekuntia kärjen kierrosaikoihin. Allen kirjoittaa, että renkaidenvaihdon jälkeen olisi ollut vain kaksi (kärjellä 2.00 kierroksia, Heikillä 2.02).Ei olisikaan, jos ero olisi niin pieni ollut.
Näinhän se tosiaan menikin.Vähän offtopic, mutta Trullin varikkopysähdys sattui ehkä parhaiten kenelläkään koko kisassa. Kärki oli just saamassa sen kierroksella kiinni, kun se meni varikolle ja koko letka meni siinä samalla, siitä kierroksella ohi. Heikki olis pitäny ottaa heti seuraavalla kierroksella sisään, niin sille olis käyny samalla lailla nyt se joutu laskee sen porukan ekana ohi ja vasta, sitten tuli varikolle.
Muistaisin että ennen viimeistä kierrosta Heikin paras olisi ollut 2.02,9xx jolla oli vielä Trulli takana. Eli mahdollisesti 2 kierrosta Heikki ajoi nippanappa alle 2.03:n. Ei mitenkään niin säännöllisesti, kuin kärki alle 2.00 -aikoja.Oli se välillä kolme sekuntia kärjen kierrosaikoihin. Allen kirjoittaa, että renkaidenvaihdon jälkeen olisi ollut vain kaksi (kärjellä 2.00 kierroksia, Heikillä 2.02).
No en minä säännöllisyydestä mene vannomaan, mutta itse satuin jossain vaiheessa huomaamaan sen, että kas, vain kolmisen sekkaa kärkiajoista. Joka tapauksessa minusta varsin hyvä tulos tulokastallilta, että pystyy tuohon edes hetkellisesti (eikä se johtunut kärjen hitaudesta). Olihan se ero muissa sessiossa selvästi enemmän.Muistaisin että ennen viimeistä kierrosta Heikin paras olisi ollut 2.02,9xx jolla oli vielä Trulli takana. Eli mahdollisesti 2 kierrosta Heikki ajoi nippanappa alle 2.03:n. Ei mitenkään niin säännöllisesti, kuin kärki alle 2.00 -aikoja.
Heikki ajoi ensimmäisen kerran alle Trullin nopeimman kierroksen kierroksella 36. Heikin neljä nopeinta kierrosta olivat kaikki alle Trullin parhaan.Muistaisin että ennen viimeistä kierrosta Heikin paras olisi ollut 2.02,9xx jolla oli vielä Trulli takana. Eli mahdollisesti 2 kierrosta Heikki ajoi nippanappa alle 2.03:n. Ei mitenkään niin säännöllisesti, kuin kärki alle 2.00 -aikoja.
Niin jos Lotus parantaa 1,5 sekkaa Espanjaan mennessä on se todellisuudessa vain jotain sekunnin luokkaa kun muutkin menevät koko ajan eteenpäin.Kovalaisen startti oli erinomainen. Muuta näyttöä autolla ei oikein pystynyt antamaan. Jatkossakin homma on lähinnä kisailua Virginin kanssa ilman että kumpikaan talli voi realisistisesti toivoa pistesijoja. Edes Barselonan päivityspaketilta odotetut 1,5 sekkaa eivät kavenna eroa muihin tarpeeksi.
Jos kilpailussa nähdään paljon keskeytyksiä tilanne on toki erilainen. Tällä hetkellä vaikuttaa kuitenkin siltä, että suurin osa autoista kestää maaliin eikä isompia kolareita ole odotettavissa.
Ihmettelen, että useammatkin kuskit eivät golffaisi kisaviikonlopun aikana rentoutuakseen. Neljä tuntia rauhassa palloa mäiskimässä raittiissa ilmassa ilman median painetta. Luulisi kilpa-ajajilta löytyväm golfiin sopivia ominaisuuksia muutenkin: keskittymiskyky, liikesarjojen toisto samankaltaisina, alueiden hahmotus jne.Heikin vapaa-ajan intohimona näyttää olevan golfin pelaaminen. En kyllä tiedä mitään golfista, mutta kaipa se toimii keskittymiskykyä kehittävänä harjoituksena ja vie ajatukset välillä pois kilpa-ajamisesta. Mitähän ne muut F1-kuljettajat puuhaavat vapaa-aikanaan kisaviikonloppuina? Saattavat pelata shakkia, veikkaan.
Joo taitaa Hamiltonin vapaa-aika mennä muijansa ajelemisessa ja rFactorillaTai ihan vaan rFactoria ajellen uskoisin kuten Hamilton sanoo tekevän. :ahem: