Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Onnittelut Heikille upeasta ajosta!:thumbup:

Alle kolme sekkaa kisakierroksella kärjelle kauden ensimmäisessä kisassa ei ole huono suoritus Lotukselta.
Ei olisikaan, jos ero olisi niin pieni ollut.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Hyvä kauden avaus Heikiltä ja Lotukselta. Vauhdissa Lotus häviää vielä Virginille, mutta luotettavuudessa Lotus osoittautui selvästi paremmaksi. Lotus joutuu odottamaan lisää vauhtia tuovia päivitysosiaan kauden viidenteen osakilpailuun asti, johon on vielä aikaa kahdeksan viikkoa. Toivottavasti pitkä odotus palkitaan sitten todella tuntuvalla vauhdin kohentumisella -- ennakkoon on puhuttu jopa sekunnin parannuksesta kierrosaikoihin. Bahrainissa Lotuksen ero hitaimpiin viime kaudella mukana olleisiin talleihin oli kolmisen sekuntia. Lyhyemmillä radoilla ero on tietysti pienempi, joten ainakin periaatteessa hitaimpien vakiintuneiden tallien pitäisi olla Lotuksen tavoitettavissa kauden loppupuolella.

Ensimmäisen kisaviikonlopun perusteella Heikki Kovalaisen ja Jarno Trullin keskinäisestä taistelusta tulee todella tasaväkistä. Aika-ajojen osalta tilanne on Bahrainin jälkeen 1-0 Jarnon eduksi, kun taas Heikki puolestaan johtaa Jarnoa Lotus-kuskien kisasijoituksia vertailtaessa. Jarnon paras kierrosaika 2min 2,930s syntyi Bahrainin kisassa pehmeillä kumeilla kierroksella 34, Heikin paras kierrosaika 2min 2,701s syntyi myöskin pehmeillä kumeilla kierroksella 47. (Todisteena siitä, että Lotus-kuskien kierrosajat olivat hyvin lähellä toisiaan, voi vielä mainita että Heikki alitti Jarnon parhaan ajan myös kierroksella 36.)
Ainoa vaan että Trulli olisi ilman hydrauliikkaongelmaa voittanut Heikin aika kevyesti, mutta eiköhän se kumma taktiikka ollut tallin vika.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ainoa vaan että Trulli olisi ilman hydrauliikkaongelmaa voittanut Heikin aika kevyesti, mutta eiköhän se kumma taktiikka ollut tallin vika.
Juuri näin. Ilman Heikin taktiikkamokaa ja Trullin hydrauliikkaongelmaa sijoitukset olisivat olleet luultavasti Heikin eduksi.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kisan kohokohta kun Heikki päästi vahingossa Hülkin ohi :alppu:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Ainoa vaan että Trulli olisi ilman hydrauliikkaongelmaa voittanut Heikin aika kevyesti, mutta eiköhän se kumma taktiikka ollut tallin vika.
Tallihan pyysikin kisan jälkeen Kovalaiselta julkisesti anteeksi taktiikkakömmähdystään.

Ne renkaat olisi ihan hyvin voinut vaihtaa jo aiemminkin, koska pehmeillä kumeilla ajettiin Bahrainissa selvästi kovempaa vauhtia ja ne tuntuivat kestävän yllättävän pitkään. Ennen pitkää Heikki olisi tietysti joka tapauksessa joutunut väistelemään kierroksella ohittavia, mutta nyt Kovikselta meni aikaa hukkaan kaksin verroin kun väistely piti suorittaa sillä hitaammalla rengasseoksella ajaen. Trulli sai nopeammat kumit alleen jo kuusi kierrosta ennen Kovalaista, ja kierroksella ohittavien väistely sujui siitä syystä Jarnolta paljon ketterämmin kuin Heikiltä.

Se jäi vielä mainitsematta, että Heikki ansaitsi kyllä voittonsa Jarnosta jo paremman starttinsakin ansiosta. Ilman Lotuksen taktiikkasekoiluja Trulli tuskin olisi päässyt Kovalaisesta ohi. ;)
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Kovalaisen startti oli erinomainen. Muuta näyttöä autolla ei oikein pystynyt antamaan. Jatkossakin homma on lähinnä kisailua Virginin kanssa ilman että kumpikaan talli voi realisistisesti toivoa pistesijoja. Edes Barselonan päivityspaketilta odotetut 1,5 sekkaa eivät kavenna eroa muihin tarpeeksi.

Jos kilpailussa nähdään paljon keskeytyksiä tilanne on toki erilainen. Tällä hetkellä vaikuttaa kuitenkin siltä, että suurin osa autoista kestää maaliin eikä isompia kolareita ole odotettavissa.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Ehdottomasti positiivinen esitys Heikiltä tänään. Oikeastaan paras miesmuistiin. Pitää muistaa kuitenkin se, että tällä hetkellä oikeastaan vain lähtö, vauhti suhteessa Trulliin ja tasainen eteneminen ilman ajovirheitä ja muiden tiellä olemista ratkaisevat onko Heikki tehnyt hyvää työtä vai ei, kun tiukkaa kamppailua pistesijoituksista voitoista puhumattakaan auto ei mahdollista. Tänään Heikki täytti kuitenkin jokaisen kohdan hienosti, joten plussan paikka.

Sitten on uusi tasonmittaus ja erilaiset haasteet, kun Lotus joskus pääsee muiden vauhtiin (toivottavasti pääsee). Siihen asti tällaiset suoritukset ovat mainioita ja näitä Heikiltä odotetaan. Hyvä Heikki, aika-ajon epäonnistuminen kääntyi onnistumiseksi kisassa. :thumbup:
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Tallihan pyysikin kisan jälkeen Kovalaiselta julkisesti anteeksi taktiikkakömmähdystään.

Ne renkaat olisi ihan hyvin voinut vaihtaa jo aiemminkin, koska pehmeillä kumeilla ajettiin Bahrainissa selvästi kovempaa vauhtia ja ne tuntuivat kestävän yllättävän pitkään. Ennen pitkää Heikki olisi tietysti joka tapauksessa joutunut väistelemään kierroksella ohittavia, mutta nyt Kovikselta meni aikaa hukkaan kaksin verroin kun väistely piti suorittaa sillä hitaammalla rengasseoksella ajaen. Trulli sai nopeammat kumit alleen jo kuusi kierrosta ennen Kovalaista, ja kierroksella ohittavien väistely sujui siitä syystä Jarnolta paljon ketterämmin kuin Heikiltä.

Se jäi vielä mainitsematta, että Heikki ansaitsi kyllä voittonsa Jarnosta jo paremman starttinsakin ansiosta. Ilman Lotuksen taktiikkasekoiluja Trulli tuskin olisi päässyt Kovalaisesta ohi. ;)
Vähän offtopic, mutta Trullin varikkopysähdys sattui ehkä parhaiten kenelläkään koko kisassa. Kärki oli just saamassa sen kierroksella kiinni, kun se meni varikolle ja koko letka meni siinä samalla, siitä kierroksella ohi. Heikki olis pitäny ottaa heti seuraavalla kierroksella sisään, niin sille olis käyny samalla lailla nyt se joutu laskee sen porukan ekana ohi ja vasta, sitten tuli varikolle.

Heikki muuten veti kisan lopussa pitkän aikaa kovempaa kuin Hulk, mutta ihan lopussa vetivät yhtä kovaa oisko ollu Hulkilla ongelmia.

Joku laittoi, ettei ero ollu lopussa kolmea sekuntia kärkeen, mutta kyllä se aika lähelle oli melkein kaikki ajoi kärjessä kakkosella alkavia aikoja, vaikka seassa oli muutamia nopeampia kierroksia. Olisko 5-6 kuskia päässy alle kahden minuutin kisan aikana, sillähän ei ole merkitystä et ne olis voinu ajaa kovempaa, jos ei olis tarvinnu säästää bensaa tai renkaita.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei olisikaan, jos ero olisi niin pieni ollut.
Oli se välillä kolme sekuntia kärjen kierrosaikoihin. Allen kirjoittaa, että renkaidenvaihdon jälkeen olisi ollut vain kaksi (kärjellä 2.00 kierroksia, Heikillä 2.02).
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Vähän offtopic, mutta Trullin varikkopysähdys sattui ehkä parhaiten kenelläkään koko kisassa. Kärki oli just saamassa sen kierroksella kiinni, kun se meni varikolle ja koko letka meni siinä samalla, siitä kierroksella ohi. Heikki olis pitäny ottaa heti seuraavalla kierroksella sisään, niin sille olis käyny samalla lailla nyt se joutu laskee sen porukan ekana ohi ja vasta, sitten tuli varikolle.
Näinhän se tosiaan menikin.

Trullilla kävi varikkostopin ajoituksessa hyvä tuuri, koska hänen varikkokäyntiään aikaistettiin joittenkin ongelmien takia ja Lotuksella ilmeisesti laskelmoitiin, että Jarno joutuu vaihtamaan renkaita kahteen otteeseen. Kovalaisella taas oli ennakolta suunniteltu yhden pysähdyksen strategia. Mutta pehmeät renkaat kestivätkin sitten pidempään kuin mitä Lotuksella osattiin ennakoida, joten Heikki olisi myös voinut vaihtaa renkaansa aiemmin. Lotus joutuu kyllä kierroksella ohitetuksi jatkossakin, joten voisivat nyt ottaa onkeensa tästä kokemuksesta ja suunnitella jatkossa varikkostopit tämän huomioiden.

Heikki ajoi lopussa hyviä kierrosaikoja, mutta Heikilläpä olikin allaan pehmeät renkaat, kun taas kärkipään autoilla oli kovat renkaat. Eli renkaat antoivat Heikille tässä vaiheessa pari sekuntia tasoitusta verrattuna kärkipään kierrosaikoihin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Oli se välillä kolme sekuntia kärjen kierrosaikoihin. Allen kirjoittaa, että renkaidenvaihdon jälkeen olisi ollut vain kaksi (kärjellä 2.00 kierroksia, Heikillä 2.02).
Muistaisin että ennen viimeistä kierrosta Heikin paras olisi ollut 2.02,9xx jolla oli vielä Trulli takana. Eli mahdollisesti 2 kierrosta Heikki ajoi nippanappa alle 2.03:n. Ei mitenkään niin säännöllisesti, kuin kärki alle 2.00 -aikoja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Muistaisin että ennen viimeistä kierrosta Heikin paras olisi ollut 2.02,9xx jolla oli vielä Trulli takana. Eli mahdollisesti 2 kierrosta Heikki ajoi nippanappa alle 2.03:n. Ei mitenkään niin säännöllisesti, kuin kärki alle 2.00 -aikoja.
No en minä säännöllisyydestä mene vannomaan, mutta itse satuin jossain vaiheessa huomaamaan sen, että kas, vain kolmisen sekkaa kärkiajoista. Joka tapauksessa minusta varsin hyvä tulos tulokastallilta, että pystyy tuohon edes hetkellisesti (eikä se johtunut kärjen hitaudesta). Olihan se ero muissa sessiossa selvästi enemmän.

4,5 sekuntia jäi Alonson haamuaikaan, mutta yli sekunti vähemmän muiden nopeimpiin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Muistaisin että ennen viimeistä kierrosta Heikin paras olisi ollut 2.02,9xx jolla oli vielä Trulli takana. Eli mahdollisesti 2 kierrosta Heikki ajoi nippanappa alle 2.03:n. Ei mitenkään niin säännöllisesti, kuin kärki alle 2.00 -aikoja.
Heikki ajoi ensimmäisen kerran alle Trullin nopeimman kierroksen kierroksella 36. Heikin neljä nopeinta kierrosta olivat kaikki alle Trullin parhaan.

Heikin parhaat kierrokset:

2:02.701 (47)
2:02.894 (36)
2:02.906 (44)
2:02.915 (38)
2:03.085 (42)
2:03.091 (39)
2:03.191 (35)

Ylipäätään rohkaisevan tasaisia kierrosaikoja koko kisan verrattuna McLaren-aikoihin.
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Kovalaisen startti oli erinomainen. Muuta näyttöä autolla ei oikein pystynyt antamaan. Jatkossakin homma on lähinnä kisailua Virginin kanssa ilman että kumpikaan talli voi realisistisesti toivoa pistesijoja. Edes Barselonan päivityspaketilta odotetut 1,5 sekkaa eivät kavenna eroa muihin tarpeeksi.

Jos kilpailussa nähdään paljon keskeytyksiä tilanne on toki erilainen. Tällä hetkellä vaikuttaa kuitenkin siltä, että suurin osa autoista kestää maaliin eikä isompia kolareita ole odotettavissa.
Niin jos Lotus parantaa 1,5 sekkaa Espanjaan mennessä on se todellisuudessa vain jotain sekunnin luokkaa kun muutkin menevät koko ajan eteenpäin.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Hei sanokaas poijaat missä nettisivuilla noita head to head ja graafianteja F1-kisoista olikaan? Eipä noita näytä ihan pienellä vaivalla löytyvän.

Olen itsekin niitä täällä viime vuonna käyttänyt, ja muistan että se yksi niistä oli sellainen juurihakemiston näköinen juttu, jolla oli vähän outo nimikin muistaakseni. Toisessa taisi olla aika paljon mustaa väritystä. En vaan ikinä muistanut laittaa kirjanmerkkeihin ja muisti on tosi rajallinen.:thumbfh:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Heikki tarjoaa verkkosivuillaan oman katsauksensa Bahrainin osakilpailusta. Suomussalmen mies ei ollut Bahrainissa tyytyväinen Lotuksensa säätöihin kevyellä tankilla ajetuissa aika-ajoissa, joten aikovat nyt työskennellä niiden parantamiseksi perjantaina. Eli ilmeisesti jo perjantain harjoitusten perusteella voidaan päätellä millaista vauhtia Lotukselta on odotettavissa Australian aika-ajoissa.

Mediassa on ollut mainintoja Lotuksen testikuskin pääsemisestä auton rattiin joskus perjantaisin, mutta tämän tiedon perusteella Fairuz Fauzy ei näyttäisi vievän ainakaan Heikin autoa perjantaina Australiassa. Lotus-autoon on Heikin mukaan luvassa pieniä päivityksiä Australian osakilpailuun.

Heikin vapaa-ajan intohimona näyttää olevan golfin pelaaminen. En kyllä tiedä mitään golfista, mutta kaipa se toimii keskittymiskykyä kehittävänä harjoituksena ja vie ajatukset välillä pois kilpa-ajamisesta. Mitähän ne muut F1-kuljettajat puuhaavat vapaa-aikanaan kisaviikonloppuina? Saattavat pelata shakkia, veikkaan. :D
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Heikin vapaa-ajan intohimona näyttää olevan golfin pelaaminen. En kyllä tiedä mitään golfista, mutta kaipa se toimii keskittymiskykyä kehittävänä harjoituksena ja vie ajatukset välillä pois kilpa-ajamisesta. Mitähän ne muut F1-kuljettajat puuhaavat vapaa-aikanaan kisaviikonloppuina? Saattavat pelata shakkia, veikkaan. :D
Ihmettelen, että useammatkin kuskit eivät golffaisi kisaviikonlopun aikana rentoutuakseen. Neljä tuntia rauhassa palloa mäiskimässä raittiissa ilmassa ilman median painetta. Luulisi kilpa-ajajilta löytyväm golfiin sopivia ominaisuuksia muutenkin: keskittymiskyky, liikesarjojen toisto samankaltaisina, alueiden hahmotus jne.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Tai ihan vaan rFactoria ajellen uskoisin kuten Hamilton sanoo tekevän. :ahem:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös