Niinpä. Lotushan kilpailee sellaisia talleja vastaan, jotka aloittivat tämän kauden autonsa rakentamisen toimintavalmiissa tehtaissaan täydellä henkilökunnalla viime vuoden toukokuussa. Lotus puolestaan aloitti autonsa suunnittelun pienellä porukalla syyskuussa 2009, ja suuri osa Lotuksen teknisestä henkilökunnasta pääsi työn touhuun vasta vuodenvaihteen jälkeen, jolloin heidän työsopimuksensa toisissa talleissa päättyivät. Lotukselta ei siis nähdä vielä kauden ensimmäisissä kisoissa kovinkaan pitkälle kehiteltyä autoa, toisin kuin useimmilta muilta talleilta. Vastaavasti Lotuksessa pitäisi olle enemmän kehittämisvaraa kauden edistyessä kuin valmiimmissa autoissa.
Tony Fernandes tuntuu hoitelevan tallin talouspuolta ammattimaisin ottein, mistä toimii todistuksena hiljattain solmittu sponsorisopimus CNN-uutisyhtiön kanssa. Teknisen puolen pomona on Mike Gascoyne ja suurin osa teknisestä henkilökunnasta on ilmeisesti työskennellyt viime kaudella muissa F1-talleissa, mm. Toyotalla. Ammattitaitoista porukkaa siis. Lotuksen kilpakuskit Heikki Kovalainen ja Jarno Trulli ovat molemmat kokeneita kuljettajia, jotka ovat aiemmin ajaneet huipputalleissa ja väläytelleet ajoittain ajotaitojaan jopa GP-voittoon asti. Lotus F1 Racing -tallin kaikki osatekijät näyttäisivät olevan kunnossa, eikä Lotuksen kykyä menestyä lähimmän kolmen vuoden kuluessa voi missään tapauksessa tyrmätä näiden alkuasetelmien perusteella.
Vaikka Lotus-kuskit ajavatkin ensimmäisissä osakilpailuissa nopeasti kasatulla ja testeissä hitaaksi osoittautuneella autolla, niin parempaa on odotettavissa jo kahden kuukauden päästä toukokuussa ajettavaan Espanjan osakilpailuun. Heikki Kovalainen kertoi haastattelussa
Maikkarille, että Lotus-auton ensimmäiseen suureen päivitykseen suunnitellaan mm. siipien, pohjalevyjen, moottorin katteiden ja sivuponttoonien uusimista. Samalla autoa kevennetään ja jousitusta päivitetään. Lisäksi Lotuksella on
suunnitteilla oma hydrauliikkajärjestelmä ja aerodynamiikan ympärille rakennettu oma vaihdelaatikko, joiden Heikki toivoo valmistuvan samaan aikaan sen toukokuulle suunnitellun ison aerodynamiikkapäivityksen kanssa.
Äkkiseltään voisi luulotella tällaisen päivityspaketin lisäävän Lotuksen vauhtia kukonaskeleen verran, kun ottaa huomioon että Lotuksen ensimmäinen kehitysversio on kasattu kiireellä ja parantamisen varaa on varmaankin jäänyt sinne sun tänne. Että odotellaan nyt vaan maltillisesti ainakin sinne toukokuulle asti, ennen kuin aletaan manaamaan Lotuksen menestysmahdollisuuksia maan rakoon.