Eikös Heikki antanut sen hänelle alunperin tarkoitetun uuden rungon Trullille tähän kisaan jotta Trullille tulisi parempi mieli, joten luulisi olevan muutenkin tulossa se uusi auto Heikillekin jo seuraavaan kisaan? Onneksi oli sitten Trullilla se uusi auto, ettei tullut kiire tehdä kahta uutta runkoa seuraavaan kisaan.Mikähän lienee Heikin auton rungon kunto Valencian paiskomisen jälkeen? Millähän aikataululla Lotus ehtisi hänelle uutta runkoa toimittaa?
Christian Fittipaldi pisti aikanaan paremmaksi. Maaliintulo ei tuon tyylikkäämmäksi oikein enää voi tulla:Harmi, että Kovalaisen kisa katkesi jo alkuvaiheissa kolariin Webberin kanssa, mutta oli kuitenkin onni onnettomuudessa ettei kumpikaan loukkaantunut, kun Mark innostui näyttämään miten F1-autolla heitetään hilpeä puolivoltti.
Heikki oli tyytyväinen autoonsa, Trulli ei, joten Gascoyne teki päätöksen antaakin uuden rungon Trullille, vaikka sen alunperin piti mennä Heikille. Jarno kuitenkin sanoi ettei halua runkoa ellei asialla ole Heikin itsensä suostumusta. Ja sen Heikki sitten antoi. Eli oikeastaan se oli Jarno, joka ajatteli tallikaverin hyvää mieltä. Hän ei halunnut Kovalaisen tuntevan itseään kakkoskuskiksi.Eikös Heikki antanut sen hänelle alunperin tarkoitetun uuden rungon Trullille tähän kisaan jotta Trullille tulisi parempi mieli, joten luulisi olevan muutenkin tulossa se uusi auto Heikillekin jo seuraavaan kisaan? Onneksi oli sitten Trullilla se uusi auto, ettei tullut kiire tehdä kahta uutta runkoa seuraavaan kisaan.
Niin ajattelinkin enemmän damagea tulleen siitä keulan osumisesta radan reunusbetoniin. Mutta kun tuon nyt katsoin uudelleen, niin eipä se niin voimakkaasti törmännytkään, lähinnä vain niisti keulapalan pois.Osumahan tuli takaosaan, joten rungon ei pitäisi siinä tärveltyä. Välissä on kuitenkin vaihdelaatikko, moottori ja törmäysenergiaa vaimentava rakenne.
Artikkelissa oletettu "näpäytys" liittynee siihen, että Kovalaisen kokemusten mukaan Lotuksella kuunnellaan kuljettajan toiveita paremmin kuin McLarenilla. Heikin lausunto ei mairittele McLarenin insinöörejä. Kommentti siitä, että Kovalainen olisi tehnyt asioita toisin McLarenilla jos olisi tiennyt minkä nyt tietää, voi tietysti viitata siihenkin, että McLarenilla luvattiin Heikille parempaa kohtelua tulevaisuudessa mikäli Heikki alistuu tilapäisesti kakkoskuskiksi, mutta lupauksia ei sitten koskaan lunastettu.No onpa "näpäytys"
Heikki Kovalaisen ura jatkuu Lotuksella, jossa insinöörit muuttavat autoa Heikin haluamaan suuntaan, sen sijaan että passittaisivat Heikin simulaattoriin opettelemaan tallikaverin ajotyyliä, kuten McLarenilla tehtiin. Ymmärrettävistä syistä Lotus on tällä kaudella hidas, mutta on täysin realistista odottaa Lotuksen olevan ensi vuonna merkittävästi kilpailukykyisempi.Urahan kuitenkin loppui
Kuten kaudella 2009 McLarenilla vai?Mike Gascoyne on uhonnut, että ensi kaudella Lotus taistelee pistesijoista kauden alusta alkaen. Minä en usko Gascoynen taitoihin ihan yhtä paljon kuin Gascoyne itse, mutta kauden 2011 loppupuoliskolla odotan Heikin ajavan pisteille useamman kerran.
Juu, tarkoitukseni olikin kirjoittaa, että ura loppui McLarenilla. Toki jatkuu Lotuksella ja hyvä niin.Artikkelissa oletettu "näpäytys" liittynee siihen, että Kovalaisen kokemusten mukaan Lotuksella kuunnellaan kuljettajan toiveita paremmin kuin McLarenilla. Heikin lausunto ei mairittele McLarenin insinöörejä.
Heikki Kovalaisen ura jatkuu Lotuksella, jossa insinöörit muuttavat autoa Heikin haluamaan suuntaan, sen sijaan että passittaisivat Heikin simulaattoriin opettelemaan tallikaverin ajotyyliä, kuten McLarenilla tehtiin.
Juuri niin! Ajoi loppukaudesta säännöllisesti pisteilleKuten kaudella 2009 McLarenilla vai?
Taas näitä uutisia mitkä ei ketään kiinnosta ja tuntee myötähäpeää Heikkiä kohtaan. Siiryttään "moottoripyörästä mopediin" niin kai siinä nyt homma pysyy paremmin hanskassa ja ihan sama vaikka homma ei olisikaan omissa halluissa kun ajellaan hännillä.Heikki Kovalainen näpäytti McLarenia
Ei ole mikään salaisuus, ettei Kovalainen tuntenut McLaren-vuosinaan saavansa tasa-arvoista kohtelua brittitallin kultapojan, Lewis Hamiltonin kanssa. Nyt kaikki on toisin, kun palkan maksaa uutuustalli Lotus ja rinnalla ajaa italialainen Jarno Trulli.
Hollantilaisen formule1.nl-sivuston haastattelussa Kovalainen antoi vielä pienen näpäytyksen entisen tallinsa suuntaan.
- Lotuksella kaikki tuntuu paremmalta, Kovalainen rankkasi.
- Verrattuna aikaani McLarenilla, minulla on nyt paljon vahvempi tunne siitä, että asiat ovat hallinnassani. Käytännössä jokaisessa kisassa olen sataprosenttisen varma, millaiset säädöt tarvitsen autoon... ja insinöörit ymmärtävät ja uskovat minuun, hän perusteli.
McLarenin aikana Kovalainen jäi auttamatta mestaruuden toissavuonna valloittaneen Hamiltonin varjoon. Mutta suomussalmelainen ei valittanut, sen sijaan hän nieli monien asiantuntijoiden mielestä kohtelunsa ehkä liiankin suotuisasti.
Nyt Kovalainen myöntää, että asiat olisi voinut tehdä edelliskausina toisinkin.
- En pidä valittamisesta, mutta jos olisin silloin tiennyt, mitä tiedän nyt, olisin tehnyt monia asioita toisella tavalla.
Siinä missä Trulli on jo alkanut tuskastua pistetaiston sijaan pelkkään auton kehitystyöhön ja vihjaillut mahdollisella lähdöllään, Kovalainen vaikuttaa erityisen sitoutuneelta talliin.
Toisaalta Kovalainen oli tietysti vaikeassa tilanteessa McLarenilla. Olisiko Heikin pitänyt iskeä nyrkkiä pöytään ja uhata lähtevänsä Ferrarille? Olisivat nauraneet McLarenilla kylkensä kipeiksi. Alonso tosin lähti McLarenilta kun ei ollut tyytyväinen kohteluunsa, mutta Alonso onkin kaksinkertainen maailmanmestari, toisin kuin Kovalainen. Ja oliko se Renaultille paluu niin kovin onnistunut ratkaisu Alonsollekaan?Se tuskin pitää paikkaansa, etteikö Macillä kuunneltaisi kuljettajan toiveita. Heikkiä siellä ei tosin kuunneltu mut onko se McLarenin inssien vika vai Heikin? Kyllähän jopa tuosta jutusta saa sen kuvan, että Heikki itsekkin pitää itseään ainakin osittain syyllisenä siihen, ettei saanut ääntään kuuluviin.
Eiköhän pääpointti tuossa Heikin jutussa ole kuinka kuljettajan toivomuksia ja ajatuksia kuunnellaan ja yritetään toteuttaa.Taas näitä uutisia mitkä ei ketään kiinnosta ja tuntee myötähäpeää Heikkiä kohtaan. Siiryttään "moottoripyörästä mopediin" niin kai siinä nyt homma pysyy paremmin hanskassa ja ihan sama vaikka homma ei olisikaan omissa halluissa kun ajellaan hännillä.
No onhan sitä nyt muitakin keinoja kuin uhkailu, ei tässä nyt missään lastentarhassa ollaToisaalta Kovalainen oli tietysti vaikeassa tilanteessa McLarenilla. Olisiko Heikin pitänyt iskeä nyrkkiä pöytään ja uhata lähtevänsä Ferrarille? Olisivat nauraneet McLarenilla kylkensä kipeiksi. Alonso tosin lähti McLarenilta kun ei ollut tyytyväinen kohteluunsa, mutta Alonso onkin kaksinkertainen maailmanmestari, toisin kuin Kovalainen. Ja oliko se Renaultille paluu niin kovin onnistunut ratkaisu Alonsollekaan?
Artikkelin pointti on kuitenkin se, että Heikki on toistaiseksi ollut tyytyväisempi Lotuksella kuin McLarenilla, koska yhteistyö Lotuksen inssien kanssa luistaa paremmin ja Heikki tuntee itsellään olevan enemmän sananvaltaa auton säätämisessä mieleisekseen. Toisin sanoen tallin vaihto on tuonut Heikin kannalta jotain myönteistäkin tullessaan, vaikka monet luulivat sen olleen Kovalaiselle musertava katastrofi. Nopeutta Lotukselta tietysti puuttuu, mutta tässäkin suhteessa on odotettavissa parempaa jo ensi vuodeksi.
McLarenillako ei olisi näin tehty jos Heikki olisi vaatinut? En jaksa uskoa näihin varsinaisiin sapotaasi tarinoihin. No renkaat meni kerran väärinpäin mut nämäkin johtuu siitä, ettei Heikki saanut ääntään kuuluviin. Jos piipittää nurkassa, toisen viedessä kaiken huomion, ei tulekkaan saamaan mitään. Ja tämän Heikki tuo itsekin ilmi. Jos sanoo, että olisi toiminut toisin, jos olisi tiennyt. Eikö se kerro jotain?Eiköhän pääpointti tuossa Heikin jutussa ole kuinka kuljettajan toivomuksia ja ajatuksia kuunnellaan ja yritetään toteuttaa.