Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tämä kokemus ja vielä Heikin maine tarvittaessa hyvänä kakkoskuskina antavat uskoa tulevaisuuteen.:)
Ei Heikki erityisen hyvin suoriutunut kakkoskuskiksi. Olkoonkin että kalusto petti monta kertaa, mutta myös kuski itse sössi hyvät sijat turhan monesti. Se muistettaisiin jos kuski tykittäisi kovaa ja taistelisi verisesti, vaikka kalusto pettäisi. Heikki ei paljon tällaisia muistoja tarjonnut McLarenilla. Ennemminkin jäi fiilis että yritti roikkua muiden mukana, eikä yleensä siihen kyennyt. Hieman Fisichellamaista menoa. Kuski joka kykenee näyttämään hyvältä jos tallikaveri on keskinkertaisuus, mutta kärkeen ei vaan taidot ja hermot enää riitä.

Hyvä kakkoskuski lähinnä siksi kun ei niskoittele. Vahva kakkoskuski olis ajanut maaliin siinä Lewisin peesissä, ja paikkoja olis ehkä tarjoutunut muista huipputalleista McLarenin ovien sulkeuduttua.
 

Racer

Well-known member
Liittynyt
9.6.2010
Viestit
49
Hyvä kakkoskuski lähinnä siksi kun ei niskoittele. Vahva kakkoskuski olis ajanut maaliin siinä Lewisin peesissä, ja paikkoja olis ehkä tarjoutunut muista huipputalleista McLarenin ovien sulkeuduttua.
No tuota lähinnä itsekin tarkoitin, että mies on helppo saada tanssimaan ykköskuskin pillin mukaan ja ilman kommervenkkejä. Joo kyllähän kakkoskuskeissakin on eroja, parhaat heistäkin tosiaan auttavat tallin mestaruuteen.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Vahva kakkoskuski olis ajanut maaliin siinä Lewisin peesissä, ja paikkoja olis ehkä tarjoutunut muista huipputalleista McLarenin ovien sulkeuduttua.
Heikki saavutti McLaren-kaudellaan 2008 yhden GP-voiton, yhden kakkossijan ja yhden kolmossijan. Lisäksi tuli kaksi nelossijaa, neljä viitossijaa, yksi seitsemäs sija ja yksi kahdeksas sija. (1. + 2. + 3. + 2x4. + 4x5. + 7. + 8.) Ja ajoihan Kovalainen kerran paalupaikallekin.

Kaudella 2009 jäi Heikin parhaaksi sijoitukseksi yksi neljäs sija. Muut pistesijoitukset olivat kaksi viitossijaa, kaksi kuutossijaa sekä yksi seitsemäs ja yksi kahdeksas sija. (4. + 2x5. + 2x6. + 7. + 8.)

Eihän se kausi 2008 ihan putkeen mennyt sekään, mutta kohtalaisesti sentään -- varsinkin kun ottaa huomioon, että Kovalainen keskeytti 2008 kolmesti teknisen vian takia ja pari muutakin kisaa meni poskelleen auton tekniikan reistaillessa.

Mikäli Heikin McLaren-pesti olisi päättynyt jo ensimmäisen kauden jälkeen, niin kaudelle 2009 olisi vielä todennäköisesti löytynyt paikka jossain hyvässä tallissa. Minä ainakin luulen, että Koviksen osakkeet putosivat kuskimarkkinoilla vasta kaudella 2009, erityisesti kauden toisen puolikkaan kuluessa.

Kuskimarkkinat olivat kauden 2009 päättyessä myös poikkeuksellisen vilkkaita, kun monet menestyneet kuskit vaihtoivat tallia samanaikaisesti. Lotus ei siinä tilanteessa ollut Heikille mikään huono valinta, koska Lotuksella on kiistattomasti potentiaalia (eli rahoitusta ja teknistä osaamista) nousta lähivuosina ainakin keskikastin parhaimmistoon.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Ei Heikki erityisen hyvin suoriutunut kakkoskuskiksi. Olkoonkin että kalusto petti monta kertaa, mutta myös kuski itse sössi hyvät sijat turhan monesti.
Ei asiaa voi katsoa ihan noin mustavalkoisesti. Ajattelepa itseäsi työpaikkaan, missä koet että et ole tasa-arvoisessa asemassa vertaistesi kanssa, vaan toisia suositaan ja annetaan väärä kuva ulkopuollelle mediaan miljardeille ihmisille. Kyllä se murentaa itsetuntoa ja luottamista ja keskittymistä. Huvittavinta asiassa on se, että McLaren jaksoi ensin itse rummuttaa, miten heidän piti koota Heikki Renault kausien jälkeen uudelleen - vain murentaakseen hänet myöhemmin uudelleen?:yuck:

Minusta hippi aiemmin viestissään tiivisti hyvin asioita. Jos verrataan Heikkiä vaikka 2008 kauden heti alussa, niin oli meno ihan erilaista kuin 2009 lopussa. Mies on hyvä, erittäin hyvä, kun vaan saa siihen sopivan tilaisuuden.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
2008 oli minusta jopa ihan odotusten mukainen. Teknisiin vikoihin ja tiimin virheisiin meni ihan tolkuton kasa pisteitä, eikä suoritukset itsessään olleet mitenkään huonoja, joskin vähän turhan ailahtelevia. Jatkosopimus oli minusta ihan ansaittu ja tämän piti olla hyvä pohja kehittyä ja parantaa.

2009 olikin ihan toinen juttu. Kovy ei missään vaiheessa päässyt sinuiksi kaluston kanssa ja loppukaudesta meno oli jo sellaista lyötyä lyödään -tasoa - ei kukaan F1-kuljettaja häviä pelkässä taidossa tallikaverilleen puoltatoista sekuntia kierroksessa, vaan kaluston kanssa on oltava jo varsin suuria ongelmia. Niin tai näin, Heikki ei niihin vastausta onnistunut löytämään, enkä näe, että McLarenilla olisi ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin heivata Kovalainen. Vaikea minun on nähdä, millä verukkeella Kovalaisen vielä kykenee perustelemaan tulevaisuuden mestariksi, niin paljon kuskin itsensäkin piikkiin tuosta kuitenkin menee.

Mitä tulee kuskimarkkinoihin, niin katastrofikausi tuli kyllä huonoimpaan mahdolliseen saumaan. Jonain toisena vuonna olisi saattanut päästä putoamaan uutta nousua tekevään talliin, nyt piti todella aloittaa pohjalta. Vaan ei sillä, Heikki näyttää sopivan Lotukselle kuin nenä päähän ja mies itse tyytyväiseltä paikkaansa. Brundlen näkemys oli, että Kovalainen ei kyennyt kestämään kärkitallissa ajamisen paineita. Jos asia niin on, niin nyt Kovy on varmasti oikeassa paikassa.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
No tuota lähinnä itsekin tarkoitin, että mies on helppo saada tanssimaan ykköskuskin pillin mukaan ja ilman kommervenkkejä. Joo kyllähän kakkoskuskeissakin on eroja, parhaat heistäkin tosiaan auttavat tallin mestaruuteen.
"Huonoimmat" taas varastavat ykköskuskin aseman niinkuin Massa pari vuotta sitten.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Heikki saavutti McLaren-kaudellaan 2008 yhden GP-voiton, yhden kakkossijan ja yhden kolmossijan. Lisäksi tuli kaksi nelossijaa, neljä viitossijaa, yksi seitsemäs sija ja yksi kahdeksas sija. (1. + 2. + 3. + 2x4. + 4x5. + 7. + 8.) Ja ajoihan Kovalainen kerran paalupaikallekin.
Silloin kun ollaan kärkitallissa ja tallikaveri voittaa mestaruuden, ei ole kehuttavaa olla MM-pisteissä 7. sijalla, joten ei se kausi todellakaan lapaseen mennyt.

Kaudella 2009 jäi Heikin parhaaksi sijoitukseksi yksi neljäs sija. Muut pistesijoitukset olivat kaksi viitossijaa, kaksi kuutossijaa sekä yksi seitsemäs ja yksi kahdeksas sija. (4. + 2x5. + 2x6. + 7. + 8.)
2009 oli sitten paskempaakin paskempi. Vaikka auto oli paska, kaudesta jäi mieleen vain alkukauden ajovirheet ja hitaus vaikka loppukaudesta auto näytti kulkevan, ainakin Hamiltonilla. Näillä näytöillä ei missään nimessä jatkosopparia.

Mikäli Heikin McLaren-pesti olisi päättynyt jo ensimmäisen kauden jälkeen, niin kaudelle 2009 olisi vielä todennäköisesti löytynyt paikka jossain hyvässä tallissa. Minä ainakin luulen, että Koviksen osakkeet putosivat kuskimarkkinoilla vasta kaudella 2009, erityisesti kauden toisen puolikkaan kuluessa.
Mikä huipputalli olisi ollut kiinnostunut täysin murskatusta kakkoskuskista?

Kuskimarkkinat olivat kauden 2009 päättyessä myös poikkeuksellisen vilkkaita, kun monet menestyneet kuskit vaihtoivat tallia samanaikaisesti. Lotus ei siinä tilanteessa ollut Heikille mikään huono valinta, koska Lotuksella on kiistattomasti potentiaalia (eli rahoitusta ja teknistä osaamista) nousta lähivuosina ainakin keskikastin parhaimmistoon.
Miten sen nyt ottaa... huonompi talli oisi sitten ollut Hispania tai Virgin tai työtön. Joka tapauksessa se oli ainoa valinta millä niillä näytöillä pääsee.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Niin, kumpi se on suurempi katastrofi: kakkoskuski häviää selvästi ykköskuskille vai ykköskuski kakkoselle reilusti? Tällaistahan sattui 2008.:confused:
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Niin, kumpi se on suurempi katastrofi: kakkoskuski häviää selvästi ykköskuskille vai ykköskuski kakkoselle reilusti? Tällaistahan sattui 2008.:confused:
Tarkoitatko sitä, kun Kovy rökitti Hamiltonin aika-ajoissa?
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Tarkoitatko sitä, kun Kovy rökitti Hamiltonin aika-ajoissa?
Valitettavasti (onneksi) F1:ssä ei jaeta aika-ajossa pisteitä, vaan ainoastaan määritellään lähtöjärjestys varsinaiseen kilpailuun.

Kisavauhdissa Lewis pesi Heikin yleensä aika murskaavasti.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Valitettavasti (onneksi) F1:ssä ei jaeta aika-ajossa pisteitä, vaan ainoastaan määritellään lähtöjärjestys varsinaiseen kilpailuun.

Kisavauhdissa Lewis pesi Heikin yleensä aika murskaavasti.
Olisi kiva kun koittaisit nähdä Heikissä joskus jotain positiivistakin.:)
 

Racer

Well-known member
Liittynyt
9.6.2010
Viestit
49
Niin, kumpi se on suurempi katastrofi: kakkoskuski häviää selvästi ykköskuskille vai ykköskuski kakkoselle reilusti? Tällaistahan sattui 2008.:confused:
En nyt sanoisi 2008 Ferrarilla olleen mitään ykkös- kakkoskuski asetelmaa ennen kauden alkua tai oikeastaan ennen Span kisan päättymistä sillä kaudella. Sen jälkeen vasta asetelma muuttui niin, että Massa oli ykkönen ja Kimi hänen aisankantajansa. Sen sijaan McLarenilla tilanne oli erilainen, Heikin huonon alkukauden ansioista. Heikki oli jo alkukesästä ulkona pelistä verrattuna Hamiltoniin. Heikki ei kyennyt sillä kaudella ajamaan loppuun asti niin hyvin, että tallien titteli olisi tullut McLarenille. Sen sijaan Kimi ja Massa ajoivat Ferrarille tiimimestaruuden.

Ja mainitsemaasi kysymykseen sanoisin, että tuo kakkoskuski häviää selvästi ykköskuskille on noin yleisellä tasolla suurempi katastrofi. Syy siihen on se, että silloin tallissa on vain yksi huippukuski. Toisessa tilanteessa on kaksi huippukuskia, joista toinen vain epäonnistui.
:idea:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Mikä huipputalli olisi ollut kiinnostunut täysin murskatusta kakkoskuskista?
Ei varmaankaan mikään talli. McLarenin kaltoinkohtelema lupaava huippukuski sen sijaan olisi voinut kiinnostaa esim. Toyotaa vielä kauden 2008 jälkeenkin. Toyotallehan Heikkiä vietiin huhupuheissa ennen kuin sopimus McLarenin kanssa julkistettiin.

Kauden 2009 lopulla Kovalaisen paluu Renault-kuskiksi taisi olla hilkulla, mutta Heikkipä tarttuikin Lotuksen tarjoukseen, kun Renaultilla ei omistussuhteiden muutosta odoteltaessa osattu luvata Kovalaiselle varmaa pestiä. Näin jälkiviisaana voi tietysti todeta, että Kovalainen olisi ilmeisesti Heidfeldin tavoin pieraissut imelän, mikäli olisi jäänyt Renault-paikkaa kyttäämään. Heikki pelasi siis korttinsa oikein. :thumbup:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13754
:D:D:alppu:


Sarjassa ei löydy toista yhtä huonosti mahdollisuuksiaan käyttänyttä kuin H.Kovalainen.
Millä tuonkin määrittelee. Pääsi huipputalliin ja onnistui nousemaan GP-voittajaksi. Nyt positiivisella asenteella kehittyvässä tiimissä. Trullista siellä huokuu että paska tiimi ollaan.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Sarjassa ei löydy toista yhtä huonosti mahdollisuuksiaan käyttänyttä kuin H.Kovalainen.
Nykyisistä kuskeista, vai McLarenilla ajaneista kuskeista taaksepäin katsottuna? Jälkimmäisestä vaihtoehdosta tulee mieleen vaikkapa Stefan Johansson.

Edit: Mielestäni Johansson ei siis voittanut kertaakaan Mäkillä. Korjatkaa jos olen väärässä
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Rubens "kuusi kautta mestaruusautossa ilman mestaruutta" Barichello tulisi nyt ensimmäisenä mieleen.
Rubensin käyttämättä jäämiin tilaisuuksiin liittyen F1-ura oli ihan hilkulla loppua kauteen 1996. Kaikki taisi olla aika lailla sovittua CART-sarjaan siirtymisen suhteen, kun Jackie Stewart tarjosi vielä viimeisen oljenkorren uuden tallinsa ykköskuskina.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ei varmaankaan mikään talli. McLarenin kaltoinkohtelema lupaava huippukuski sen sijaan olisi voinut kiinnostaa esim. Toyotaa vielä kauden 2008 jälkeenkin. Toyotallehan Heikkiä vietiin huhupuheissa ennen kuin sopimus McLarenin kanssa julkistettiin.

Kauden 2009 lopulla Kovalaisen paluu Renault-kuskiksi taisi olla hilkulla, mutta Heikkipä tarttuikin Lotuksen tarjoukseen, kun Renaultilla ei omistussuhteiden muutosta odoteltaessa osattu luvata Kovalaiselle varmaa pestiä. Näin jälkiviisaana voi tietysti todeta, että Kovalainen olisi ilmeisesti Heidfeldin tavoin pieraissut imelän, mikäli olisi jäänyt Renault-paikkaa kyttäämään. Heikki pelasi siis korttinsa oikein. :thumbup:
Toyotahan paljastui kauden 2009 jälkeen mustaksi pekaksi, jonka kuljettajat päätyivät kuitenkin Virginille ja Lotukselle. Eli eipä sillä oikeastaan merkitystä ollut olisiko työpaikka ollut Toyo tai Mac.

Renault'n kanssa kikkailu oli juuri sellaista venäläistä rulettia jossa kaikki muut hävisivät paitsi Petrov. Renault tässä virheen teki kun pestasi virhealttiin maksukuskin Kovalaisen sijaan. Heikki olisi ihan taatusti viihtynyt topkympissä Kubican kanssa. Lotus-talli on rauhallinen kasvuympäristö Koviksen 2010-luvun uudelle tulemiselle. Trulli saa puolestani hajoilla rauhassa kalustoon, tilalle vaikka Fauzy jos ajohommat eivät enää ollenkaan maita.

___

Johanssonhan taitaa olla ainoa kuljettaja, joka ei ole kisaakaan kyennyt Ferrarilla ja McLarenilla voittamaan, vaikka ajoikin Scuderialla kaksi kautta ja Macilla yhden. Lähellä tosin oli, kaudella 1985 Detroitin GP:ssä Rosberg joutui piipahtamaan varikolla irrottamassa jonkun suuttimessa kiinniolleen rämmäleen ja ehti juuri Johanssonin edelle ykkösmutkassa. Ruotsalaisen kiri tyssäsi jarruvikaan ja hän nilkutti maaliin kakkosena.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös