Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Riittää kun katsoo MM-taulukkoa :wink:

No ei vaiskaan. Trulli on kärsinyt paljon enemmän teknisistä ongelmista, mutta Heikki on ollut viimeisissä kisoissa joka kerta Trullin edellä alusta asti kunnes jompikumpi on keskeyttänyt. Tasainen parivaljakko joka tapauksessa.

Jykän ja Oskun väsymykseen hokema asenne on toinen, Trulli oikeasti vaikuttaa olevan kokoaika naama väärin päin
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9278
Uusien tallien kohdalla sijoituksiin vaikuttaa paljon se, kuinka moni edeltä joutuu keskeyttämään. Eniten keskeytyksiä sisältäneessä kisassa paras ottaa siten parhaan sijoituksen.

Aikaisemmilta kausiltakin tuosta on esimerkkejä heikommista talleista, esimerkiksi Minardilla 2001:

Marques ajoi maaliin 6/13 kisaa ja Alonso 8/17 (+keskeytti kerran lopussa joten sai sijoituksen), eli siltä osin luotettavuusprosentit ovat aika lähellä toisiaan. Alonsolla Unkarin GP päättyi ajovirheeseen mutta tallin muut keskeytykset olivat teknisiä vikoja. Marques ajoi kaksi yhdeksättä sijaa, toisessa maaliin selvisi kymmenen, joista yksi oli ollut kierroskaupalla varikolla ja toisessa yhdeksän autoa. Alonson paras sijoitus oli kymmenes, mikä oli viimeinen sija kyseisessä kilpailussa. Jonkun muun edelle (ml. tallikaveri) Alonso sijoittui kymmenen kertaa ja Marques kerran. Molemmat Minardit ajoivat kolme kertaa maaliin ja Alonso oli aina parempi (viimeisessä tapauksessa Yoong oli toisen Minardin ratissa)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Vielä viime vuonna olit täysin eri mieltä kun vertailtiin Lewis Hamiltonin ja HK:n suorituksia McLarenilla.
Lopputulokset ovat luonnollisesti tärkein menestyksen mittari, mutta omaa järkeä on toki lupa käyttää tulosten tulkinnassa. Tätä mieltä olin vuosi sitten ja samaa mieltä olen edelleenkin.

McLarenin rengasvalinnat Kanadan 2010 aika-ajojen kolmanteen osioon muuten kertovat, että tallin kuskit ovat nyt tasa-arvoisempia kuin kahtena aiempana vuotena. Heikki Kovalaisen McLaren-kausina talli valitsi lähes poikkeuksetta kuljettajilleen erilaiset kisastrategiat mm. bensalastien suhteen. Nyt Kanadassa oli valittavana kaksi erilaista rengasstrategiaa kilpailun aloitukseen, mutta aiempien vuosien linjasta poiketen molemmille McLaren-kuskeille valittiin samanlainen strategia.

Tasa-arvoisella kohtelulla (ja samalla auton teknisten ongelmien määrällä tallikaveriin verrattuna) Heikki olisi epäilemättä pärjännyt Lewisia vastaan vähintään yhtä hyvin kuin Jenson on pärjännyt tällä kaudella, ehkä paremminkin. Button on kyllä aloittanut McLaren-pestinsä ansiokkaasti, mutta kahdessa osakilpailuvoitoissaan Jensonilla oli iso annos onnea mukana, ja toisaalta Hamilton on tunaroinut tällä kaudella tavallista enemmän.
 

Timanfaya

Group Speed Devils
Liittynyt
15.5.2010
Viestit
1589
Lopputulokset ovat luonnollisesti tärkein menestyksen mittari, mutta omaa järkeä on toki lupa käyttää tulosten tulkinnassa. Tätä mieltä olin vuosi sitten ja samaa mieltä olen edelleenkin.

McLarenin rengasvalinnat Kanadan 2010 aika-ajojen kolmanteen osioon muuten kertovat, että tallin kuskit ovat nyt tasa-arvoisempia kuin kahtena aiempana vuotena. Heikki Kovalaisen McLaren-kausina talli valitsi lähes poikkeuksetta kuljettajilleen erilaiset kisastrategiat mm. bensalastien suhteen. Nyt Kanadassa oli valittavana kaksi erilaista rengasstrategiaa kilpailun aloitukseen, mutta aiempien vuosien linjasta poiketen molemmille McLaren-kuskeille valittiin samanlainen strategia.

Tasa-arvoisella kohtelulla (ja samalla auton teknisten ongelmien määrällä tallikaveriin verrattuna) Heikki olisi epäilemättä pärjännyt Lewisia vastaan vähintään yhtä hyvin kuin Jenson on pärjännyt tällä kaudella, ehkä paremminkin. Button on kyllä aloittanut McLaren-pestinsä ansiokkaasti, mutta kahdessa osakilpailuvoitoissaan Jensonilla oli iso annos onnea mukana, ja toisaalta Hamilton on tunaroinut tällä kaudella tavallista enemmän.
Joo ei antanut Mclarenkaudet todellista kuvaa Heikin iskukyvystä bensakikkailujen takia! Hyvin on vetänyt Lotuksella! :ahem:
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Haha Heikki ei ole lähelläkään buttonin tasoa. Kisassa ajeli monesti 1-2sek Hamiltonia hitaampaa, mikä ei voi johtua bensamääristä. :D
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13753
Joo ei antanut Mclarenkaudet todellista kuvaa Heikin iskukyvystä bensakikkailujen takia! Hyvin on vetänyt Lotuksella! :ahem:
Jep. Heikki näytti hyvältä Rellulla, ja nyt taas Lotuksella. Ajoittain Macillakin mutta siellä epätasaisempi. Mutta varmaan kakkosluokan palveluakin sai Hamiin verrattuna eikä heidän todellinen eronsa niin iso uskoakseni ole.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Haha Heikki ei ole lähelläkään buttonin tasoa. Kisassa ajeli monesti 1-2sek Hamiltonia hitaampaa, mikä ei voi johtua bensamääristä. :D
2009 alkupuoliskolla erot McLaren-kuskien kisavauhdeissa selittyivät aika hyvin bensamäärillä. Kun McLaren otti käyttöön autonsa uuden kehitysversion kauden puolivälissä, Lewisin ja Heikin kisavauhdeissa oli yhtäkkiä mainitsemasi iso ero.

Minä oletan, että Lewisin mielipiteitä auton puutteista on kuunneltu McLarenilla tarkemmin kuin Heikin. Kovalainenhan on kertonut haastatteluissa, että McLarenin insinöörien ratkaisu Heikin ajotyylin ja McLarenin auton yhteensopimattomuuteen oli kannustaa Kovalaista omaksumaan Hamiltonin ajotyyli.

Buttonin ajotyylin väitetään sopivan tämänvuotisille painaville bensalasteille paremmin kuin Hamiltonin. Tämä ei vielä kuitenkaan takaa, että Buttonin ajotyyli olisi sopinut vuosien 2008 ja 2009 McLaren-autoille yhtään paremmin kuin Kovalaisen ajotyyli.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Minä oletan, että Lewisin mielipiteitä auton puutteista on kuunneltu McLarenilla tarkemmin kuin Heikin.
Tuottiko asian selvittely sinulle suurta salapoliisintyötä?

Olisiko kauden 2008 täyden epäonnistujan Heikki Kovalaisen mielipidettä pitänyt kuunnella enemmän kuin maailmanmestari Lewis Hamiltonin?
 

Timanfaya

Group Speed Devils
Liittynyt
15.5.2010
Viestit
1589
Haha Heikki ei ole lähelläkään buttonin tasoa. Kisassa ajeli monesti 1-2sek Hamiltonia hitaampaa, mikä ei voi johtua bensamääristä. :D
En väittänytkään että Heikki ajoi paremmin kuin Button! Tällä kaudella Button on ajanut paremmin kuin Heikki Mclarenilla! Silti on naurettavaa uskoa että Kovalainen on Hamiltonia 1-2 sec hitaampi. Tämän kauden kapeammat renkaat ja tankkauskielto yksinkertaisesti suosii niitä kuljettajia joiden ajotyyli säästää renkaita! Mikähän ois Hamilttonin ja Buttonin ero jos Hamilton vois vetää alusta loppuun renkaita säästämättä!?! Tämä on nähty monta kertaa ennnenkin... Kubica 2007 ihan pihalla renkaiden takia puolikautta eikä kukaan tänäpäivänä väitä että Heidfeld 0,5-1,0 sec nopeampi kuin Kubica... Tämän kuvan ois saanut jos ois alkanut seuraamaan formuloita 2007 alkaen. Joskus kuljettajien nopeusero vaihtelee siitä miten renkaat eri kausina toimii! Ja kuinka nopeasti talli/kuljettaja pystyy muokkaamaan ajotyylinsä sopivaksi renkaille!
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Tietenkin, mutta uusilla talleilla kalusto hajoaa jatkuvasti kuskeista riippumattomista syistä, jolloin vertailun kannalta järkevintä on seurata suorituksia siltä ajalta kun molemmat ovat vielä liikkeellä.
Näinhä se on. Kyllä Heikki on ollut selvästi se paras uusien tallien kuljettajista, kun kaikilla on ollut autot ehjinä ja liikkeessä. Kovalaisella on niin parhaat kisa- kuin aika-ajosuoritukset alla.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Tuottiko asian selvittely sinulle suurta salapoliisintyötä?

Olisiko kauden 2008 täyden epäonnistujan Heikki Kovalaisen mielipidettä pitänyt kuunnella enemmän kuin maailmanmestari Lewis Hamiltonin?
Varsin humoristinen mies tämä APasku

Logiikallasi Ferrarin v. 2009 auto olisi pitänyt kehittää täysin Massan ehdoilla piittamaatta Kimistä ollenkaan. Tämä on vain karkea vertaus, joka koskettaa myös suomalaisia. Ei se nyt sitä voi tarkoittaa, että jos v. 2008 McLaren ei sovi toiselle, nii auto ei ruveta kehittämään tälle. Tämähän on juuri epäarvoisuutta tallin sisällä. Paitsi kun kuljettajana on Heikki Kovalainen.

E:tai poika. Mistä minä voin tietää iän.
 
Viimeksi muokattu:

Eetoss

Aloittelija
Liittynyt
28.7.2009
Viestit
113
Hyvä kisa Heikiltä. Livetimingista näki kuitenkin, että kisavauhti oli melko huonoa välillä Trulliin verrattuna. Yleensä kisavauhti on ollut Heikin eduksi.

Nopeimmat kierrosajat

18. Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 65 1.20,654
19. Jarno Trulli Lotus-Cosworth 38 1.20,791

Jos Trulli olisi päässyt maaliin asti, nämä lukemat olisivat luultavasti erilaiset..
Heikin ongelma oli saada renkaat toimimaan hyvin. Aika-ajossa tilanne oli sitten päinvastoin.
 

Racer

Well-known member
Liittynyt
9.6.2010
Viestit
49
Hieno oli Heikin kisa tosiaan, kun tuolla kalustolla pystyy pitämään Petrovin Rellun takanaan, olivatpa asetelmat mitkä tahansa, syytä tyytyväisyyteen löytyy rutkasti :alppu: Toisaalta taas ikävä kyllä Heikin huppukuljettajan ura on kyllä jo mennyt. Ainoat mahdollisuudet miten näen Kovalaisen pystyvän vielä joskus gp voittajien kastiin ovat: Lotuksen uskomaton nousu vielä muutaman vuoden säteellä voittoihin kykeneväksi kalustoksi (tähän en usko), Jokin lotto kisa jossain jollain kalustolla (mahdollista) tai tallinvaihto sellaiseen joka pystyisi gp voittoihin ajamaan (aivan tunnettuihin huipputiimeihin tie on jo kiinni, mutta esim. Rellu tai Force India voisivat joskus miehen ottaa ja jopa nousta tasolle josta yksittäisen kisan voittaminen olisi mahdollista). No kyllähän se täytyy ymmärtää, että vaikka suomesta tulee huippukuskeja, niin eivät ne kaikki ole silti mestariainesta :cool:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Eipä arveltu Jenson Buttoninkaan olevan mestariainesta, ennen kuin mies sai alleen ylivertaisen nopean auton ja taakseen tallinsa sataprosenttisen tuen. McLarenilla Heikki Kovalainen ei saanut koskaan tallin täyttä tukea mestaruuspyrkimyksilleen, koska siellä uskottiin enemmän Lewis Hamiltoniin.

Lotuksella tällainen tuki on kuitenkin mahdollista, mikäli Jarno Trulli jää enimmäkseen Heikin taakse. Onko Mike Gascoynen suunnittelemassa Lotuksessa potentiaalia mestaruusvauhtiin, selvinnee jo ensi kaudella. Jos Lotuksella ei pysty ensi kaudella taistelemaan säännöllisesti pistesijoista, niin Heikin kannattaa alkaa kysellä pestiä muista talleista.
 

Racer

Well-known member
Liittynyt
9.6.2010
Viestit
49
Eipä arveltu Jenson Buttoninkaan olevan mestariainesta, ennen kuin mies sai alleen ylivertaisen nopean auton ja taakseen tallinsa sataprosenttisen tuen.
No kyllä Buttonin näytöt kausilta 2004 ja 2006 osoittivat ainakin minulle miehessä olevan potentiaalia. 2004 hän oli selvästi Schumin, Kimin ja Alonson ohella sarjan parhaita kuskeja. 2006 miehen otettua sen kauon odotetun voiton alkoi usko mieheen nousta entisestään. Honda vain ei pystynyt sitä huippuautoa rakentamaan ennen kuin Brawn aloitti tallissa ja hyödynsi sääntöjen porsaanreikää. Ja Buttonin aloittaessa silloin 2000 miehestä povattiin todellakin jotain spesiaalia, muutamat väärinajoitetut tallivaihdokset vain estivät miehen nousun jo paljon ennemmin voittajien kastiin (esim. lähtö Williamsilta väärään aikaan). Sen sijaan Kovalainen aloitti Renaultilla jo suhteellisen iäkkäänä ja kokeneena kuljettajana ja ajoi puoli kautta todella huonosti. Loppu kausi relulla sai uskomaan, että miehessä saattaisi sittenkin olla jotain potentiaalia ja niinpä paikka McLarenilla avasi tien tähtiin. Kaudet McLarenilla olivat sellainen tilaisuus joka kuskille tulee yleensä vain kerran urallaan. Se tilaisuus on käytettävä ja varmistettava oma tulevaisuutensa jatkossakin huipputalleissa. Sitten on näitä Heikki Kovalaisia ja Giancarlo Fisichelloja jotka eivät sitä tilaisuuttaan pysty käyttämään, koska miehissä ei ole mestariainesta.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Kaudet McLarenilla olivat sellainen tilaisuus joka kuskille tulee yleensä vain kerran urallaan. Se tilaisuus on käytettävä ja varmistettava oma tulevaisuutensa jatkossakin huipputalleissa.
Väitänpä, ettei kausi 2008 ollut Kovalaiselle mikään erityisen hyvä tilaisuus näyttää taitojaan. McLaren oli tuolloin toipumassa Hamiltonin ja Alonson myrskyisästä tallinsisäisestä taistelusta kaudella 2007, joka tarjosi mestaruuden Kimille hopeavadilla. Niinpä McLarenilla laitettiin selkeästi 2008 kaikki munat Hamiltonin koriin ja Heikki lähetettiin kilpailuihin tallikaveriaan raskaammalla bensalastilla kauden alusta alkaen. Huhupuheiden mukaan myös päivitysosat menivät 2008 ensin Lewisin autoon, ja Heikki sai samat osat myöhemmin. Kovalaisen ongelmat ajotyylinsä kanssa ja McLarenin teknisten vikojen kasautuminen Heikin autoon eivät tietenkään auttaneet asiaa.

Vuonna 2009 McLaren oli kauden ensimmäisen puoliskon hidas ja vaikeasti ajettava. Niinpä se Kovalaisen näytönpaikka McLarenilla oli oikeastaan vain kauden 2009 jälkipuoliskon mittainen. Silloin sitä tulosta olisi pitänyt syntyä, mutta tunnetusti tulosta ei syntynyt, joten Heikki sai potkut McLarenilta.

Ehkä tilanne olisi ollut toisenlainen, jos McLaren olisi ollut kilpailukykyinen kauden 2009 alusta alkaen, jolloin Kovalaisella olisi ollut enemmän aikaa sovittaa ajotyylinsä auton käyttäytymiseen. Renaultilla Heikki osoitti 2007, että kykenee parantamaan suoritustasoaan kauden mittaan.

Lotuksella on töissä kokenutta ja pätevää teknistä henkilökuntaa, joten Heikille saattaa hyvinkin tulla Lotus-kuskina uusi tilaisuus osoittaa olevansa mestariainesta. On Formuloissa aiemminkin voitettu mestaruuksia yli kolmekymppisenä. ;)
 

Racer

Well-known member
Liittynyt
9.6.2010
Viestit
49
Väitänpä, ettei kausi 2008 ollut Kovalaiselle mikään erityisen hyvä tilaisuus näyttää taitojaan. McLaren oli tuolloin toipumassa Hamiltonin ja Alonson myrskyisästä tallinsisäisestä taistelusta kaudella 2007, joka tarjosi mestaruuden Kimille hopeavadilla. Niinpä McLarenilla laitettiin selkeästi 2008 kaikki munat Hamiltonin koriin ja Heikki lähetettiin kilpailuihin tallikaveriaan raskaammalla bensalastilla kauden alusta alkaen. Huhupuheiden mukaan myös päivitysosat menivät 2008 ensin Lewisin autoon, ja Heikki sai samat osat myöhemmin. Kovalaisen ongelmat ajotyylinsä kanssa ja McLarenin teknisten vikojen kasautuminen Heikin autoon eivät tietenkään auttaneet asiaa.
No tuo sinällään pitää mielestäni paikkansa, että Hamiltonille toki tarjottiin koko tallin tuki, mutta ei siellä nyt silti Heikkiä vastaan olla oltu. Loppujen lopuksi niin silloinen McLaren- Mercedes talli kuin kaikki muutkin ajavat ensisijaisesti tallien mm:stä ja sen voittaakseen tarvitaan kahta huippukuskia, jotka pärjäävät mahdollisimman tasaisesti ja hyvin. Eli, kaikki tallit haluavat kaksoisvoittoa joka kisasta, eikä silloin ole varaa sorsia toista kuljettajaa millään tavalla. Vaikka Hamilton MM-tiittelin veikin olisi Heikin pitänyt pystyä olemaan aina mahdollisimman lähellä häntä. Se olisi osoittanut Heikin ansaitsevan paikkansa jossain huipputallissa myös jatkossa, mutta tulosten oltua täysin hukassa ja jäljessä Hamiltonia, oli Heikin kohtalona suistua unholaan ja pois kärkitallien kuvioista.

Kaiken lisäksi Heikki tiesi täysin allekirjoittaessaan sopimuksen McLarenille, että siellä tulisi olemaan haasteita, jotka tulisi selvittää ja näyttää oma potentiaalinsa. Heikki otti tietoisen riskin, joka onnistuessaan ja hänen ollessaan mestariainesta olisi nostanut hänet kärkikuskien joukkoon. Koska Heikki ei tässä onnistunut hän ei mielestäni omaa tätä mestaripotentiaalia. Toki itsekin näin suomalaisena toivoisin aina suomalaista menestystä, mutta pystyn realistina tunnustamaan myös tosiasiat ja sen ettei hän tule enää mestaruuteen asti yltämään.

Uskon Heikin uran olevan silti suhteellisen pitkä vielä tulevaisuudessa, mikäli miestä itseä kiinnostaa vain ajaa, sillä harvalla pikkutiimin kuskilla on yhtä paljon kokemusta autonkehitystyöstä ja huipputalleissa ajamisesta kuin hänellä. Tämä kokemus ja vielä Heikin maine tarvittaessa hyvänä kakkoskuskina antavat uskoa tulevaisuuteen.:)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös