Väitänpä, ettei kausi 2008 ollut Kovalaiselle mikään erityisen hyvä tilaisuus näyttää taitojaan. McLaren oli tuolloin toipumassa Hamiltonin ja Alonson myrskyisästä tallinsisäisestä taistelusta kaudella 2007, joka tarjosi mestaruuden Kimille hopeavadilla. Niinpä McLarenilla laitettiin selkeästi 2008 kaikki munat Hamiltonin koriin ja Heikki lähetettiin kilpailuihin tallikaveriaan raskaammalla bensalastilla kauden alusta alkaen. Huhupuheiden mukaan myös päivitysosat menivät 2008 ensin Lewisin autoon, ja Heikki sai samat osat myöhemmin. Kovalaisen ongelmat ajotyylinsä kanssa ja McLarenin teknisten vikojen kasautuminen Heikin autoon eivät tietenkään auttaneet asiaa.
No tuo sinällään pitää mielestäni paikkansa, että Hamiltonille toki tarjottiin koko tallin tuki, mutta ei siellä nyt silti Heikkiä vastaan olla oltu. Loppujen lopuksi niin silloinen McLaren- Mercedes talli kuin kaikki muutkin ajavat ensisijaisesti tallien mm:stä ja sen voittaakseen tarvitaan kahta huippukuskia, jotka pärjäävät mahdollisimman tasaisesti ja hyvin. Eli, kaikki tallit haluavat kaksoisvoittoa joka kisasta, eikä silloin ole varaa sorsia toista kuljettajaa millään tavalla. Vaikka Hamilton MM-tiittelin veikin olisi Heikin pitänyt pystyä olemaan aina mahdollisimman lähellä häntä. Se olisi osoittanut Heikin ansaitsevan paikkansa jossain huipputallissa myös jatkossa, mutta tulosten oltua täysin hukassa ja jäljessä Hamiltonia, oli Heikin kohtalona suistua unholaan ja pois kärkitallien kuvioista.
Kaiken lisäksi Heikki tiesi täysin allekirjoittaessaan sopimuksen McLarenille, että siellä tulisi olemaan haasteita, jotka tulisi selvittää ja näyttää oma potentiaalinsa. Heikki otti tietoisen riskin, joka onnistuessaan ja hänen ollessaan mestariainesta olisi nostanut hänet kärkikuskien joukkoon. Koska Heikki ei tässä onnistunut hän ei mielestäni omaa tätä mestaripotentiaalia. Toki itsekin näin suomalaisena toivoisin aina suomalaista menestystä, mutta pystyn realistina tunnustamaan myös tosiasiat ja sen ettei hän tule enää mestaruuteen asti yltämään.
Uskon Heikin uran olevan silti suhteellisen pitkä vielä tulevaisuudessa, mikäli miestä itseä kiinnostaa vain ajaa, sillä harvalla pikkutiimin kuskilla on yhtä paljon kokemusta autonkehitystyöstä ja huipputalleissa ajamisesta kuin hänellä. Tämä kokemus ja vielä Heikin maine tarvittaessa hyvänä kakkoskuskina antavat uskoa tulevaisuuteen.