Bobakki
@f1hog
Noita päällekääntämisiä on tänä vuonna nähty aika paljon ja itse syyttäisin osin myös korotettuja ohjaamon laitoja. Sivulle ei näe enää juuri lainkaan ja peilistä ei vierellä olevaa autoa näe.
Ai että Heikin olisi pitänyt antaa tilaa kun suurmestari Räikkönen oli melkein rinnalla? Henkilökohtaisesti en kannata sellaista kilvan ajoa että takana olevaa nopeampaa kuljettajaa estellään maailman tappiin jopa sillä seurauksella että omat kierrosajat siitä kärsivät, mutta kyllä näissä erikoistilanteissa (lähdöt, viimeiset kierrokset jne.) tulee ottaa se oma paikka ja käyttää kaikki mahdollisuudet hyväkseen.formulastara sanoi:No siinä ensimmäisessä mutkassahan se eteen leikkasi. Ei nyt tarvitse mitään sokeaa esittää, vaikka Heikki kuinka mukava kaveri olisikin.
Perseestä on se, että Heikki kuvittelee hänellä olevan oikeuden tuollaiseen ajoon, niin että muuthan väistää kun minä leikkaan eteen, enkä juuri katsele taakseni, enkä edes sivulleni. Oli Kimin viime hetken peruuttelun ansiota, ettei molemmat olisi olleet ulkona. Jos ja kun Kimi olisi pitänyt sisäpuolen, törmäys olisi ollut ilmeinen.
Ja siinä startissa, jonka minä näin, Räikkönen käytti kaiken mahdollisen tilan hyväkseen sillä seurauksella, että autot koskettivat. Mielestäni hän ajoi parhaalla mahdollisella tavalla ottaen huomioon että Heikillä oli parempi linja ja hän oli hieman edellä.Wilpuri sanoi:Siinä startissa, minkä minä näin, Räikkönen nimenomaan antoi periksi kun näki Kovalaisen vierustalla ollessaan, että Kovalainen alkaa kääntämään mutkaan ikäänkuin Räikköstä ei olisi olemassakaan. Eipä vain Räikkönen sitten ehtinyt kokonaan alta pois.
Kuten juuri sanoin he olivat lähes vierekkäin ja Kimi sisällä. Odottele vaan rauhassa mutta totaalisen väärässä olet. Ulkolinjalla oleva antaa luonnollisesti sisälinjalla olevalle tilaa jos haluaa jatkaa kisaa. Heikki ei näin tehnyt ja mikä oli kisan tulos?CamoN sanoi:Ai että Heikin olisi pitänyt antaa tilaa kun suurmestari Räikkönen oli melkein rinnalla? Henkilökohtaisesti en kannata sellaista kilvan ajoa että takana olevaa nopeampaa kuljettajaa estellään maailman tappiin jopa sillä seurauksella että omat kierrosajat siitä kärsivät, mutta kyllä näissä erikoistilanteissa (lähdöt, viimeiset kierrokset jne.) tulee ottaa se oma paikka ja käyttää kaikki mahdollisuudet hyväkseen.
Harmi kun YouTubesta ei näytä vielä löytyvän in-caria kyseisestä tilanteesta eikä minulla ole kilpailua tallessa. Ennen kuin videotodisteet saapuvat niin väitän että Heikki teki aivan oikein ajaessaan omaa linjaansa. Ei siellä ennenkään edellä ajavilla ole mitään väistämisvelvollisuuksia ollut. :wink:
Tällaisen kisan minäkin näin. Kimi väisti Heikkiä niin paljon kuin mahdollista, ja menetti asemansa sen vuoksi. Heiki yritti paikata paskaa starttiaan ekassa mutkassa väkisin. Ei näin. Olis tullut massakolari ekaan mutkaan, jos Kimi ei olis pelastanut tilannetta mestarillisesti. 0p oli erittäin lähellä, onneksi tuli sentään 6!Wilpuri sanoi:Ai että ei Kimi antanut periksi tuossa starttitilanteessa? Taidettiin katsoa sitten eri kisaa.
Siinä startissa, minkä minä näin, Räikkönen nimenomaan antoi periksi kun näki Kovalaisen vierustalla ollessaan, että Kovalainen alkaa kääntämään mutkaan ikäänkuin Räikköstä ei olisi olemassakaan. Eipä vain Räikkönen sitten ehtinyt kokonaan alta pois.
Sisälinjalla olijalla on oikeus olla sisälinjalla, jos on saanut eturenkaansa kaverin takapyörän edelle. Tossa tilanteessa ei voi enää pistää ovea kiinni.CamoN sanoi:Mielestäni tuo oli aivan normaali kilpailutilanne. Räikkönen ehkä valitsi linjansa huonosti ja jäi pussiin Kovalaisen saadessa paremman linjan mutkan läpi. Ei ollut missään vaiheessa edes eturengas eturengasta vasten, mutta oli kuitenkin selvästi vierellä. Melkeinpä sanoisin että menee makuasiaksi sen suhteen kumman tuossa olisi kuulunut enemmän väistää, mutta minun mielestäni kumpikin ajoi tilanteessa aivan kuten olettaisikin.
Läpiajorangaistus?Misa1 sanoi:Näinpä, tilanne on käännetty aivain päinvastaiseksi. Jos tilanne olisi tapahtunut joskus loppukauden kisoissa, vaikka jollain tapaa merkittävässä sellaisessa mestaruuden kannalta. Olisi Heikki saanut tilanteesta rangaistuksen.
Nyt tilanne kuitataan toisaalla Kimin mokana tunkea röyhkeästi nokkaansa toisen vierelle kilpailutilanteessa ja toisaalla Kimin nynnyilynä, kun ei rohjennut puolustaa paikkaansa kun toinen tulee päälle.
Minä en ymmärrä miten tuon voi nähdä noin? Tilannehan oli täysin selkeä, josta olisi Heikille pitänyt vähintään varikonläpiajo rangaistus tulla.
Tämä tilanne on aika pitkälti sama, tosin sillä erolla, ettei Kimi ihan noin pitkällä ollut mutta vierellä kuitenkin.
Minä näen asian toisinpäin. Jos tällainen sallitaan, eli typerä oman paikan puolustaminen se päinvastoin vähentää niitä ohitusyrityksiä.Lisko sanoi:Läpiajorangaistus?
Kannattaa muistaa, että Formula-1 on kilvanajoa, ei tuosta nyt rangaistuksen arvoinen tilanne ole..
Muutenkin formuloissa annetaan täysin käsittämättömiä rangaistuksia normaaleista kisatilanteista, mikä sinällään täysin järjetöntä, sillä ei se ainakaan ohituksia lisää..
Onhan se niinkin ettei tuolla voi ajella miten huvittaa, eli älyttömästä käytöksestä pitää tietenkin rangaista, mutta paljon on ollut ihan normaaleja kisatilanteita, mistä on tullut ihan turhia rangaistuksia..Misa1 sanoi:Nimenomaan, jos Heikki olisi tajunnut tuossa kohtaa tehdä sen mikä kilvanajon kannalta olisi ollut se järkevä ja luonnollinen ratkaisu, niin Heikki olisi itse ollut melko varmasti palkintosijoilla. Nyt tuo päätön oman paikan puolustaminen kilvanajotilanteessa johti sijaan 12.
Minä näen asian toisinpäin. Jos tällainen sallitaan, eli typerä oman paikan puolustaminen se päinvastoin vähentää niitä ohitusyrityksiä.
Bobakki sanoi:Noita päällekääntämisiä on tänä vuonna nähty aika paljon ja itse syyttäisin osin myös korotettuja ohjaamon laitoja. Sivulle ei näe enää juuri lainkaan ja peilistä ei vierellä olevaa autoa näe.
Jos on nähnyt, niin ennen jarrutusta, jolloin Kimi on ollut vielä selkeästi takana. Ihan mihin tahansa ei kuitenkaan voi varautua tai vahdata silmä kovana peiliä koko aikaa. Heikki kyllä maitoilee jarrutuksensa kanssa, mikä ei ole varsinaisesti uutta hänelle lähdöissä tällä kaudella.formulastara sanoi:Kyllä Heikin on pitänyt nähdä Kimi peilissään ennen kuin Kimi tuli rinnalle. Näin Heikin temppu on entistäkin tyhmempi, kun hän tietää Kimi olevan rinnalla, muttei näe juuri sillä hetkellä. Silti vetää harakirinä eteen - kuten joku sanoi Sennasta - kuin jollain jumalan mandaatilla.
Koko tilannehan oikeastaan syntyy siitä, että Heikki jarruttaa niin aikaisin ja Kimi sukeltaa rinnalle.Bobakki sanoi:Jos on nähnyt, niin ennen jarrutusta, jolloin Kimi on ollut vielä selkeästi takana. Ihan mihin tahansa ei kuitenkaan voi varautua tai vahdata silmä kovana peiliä koko aikaa. Heikki kyllä maitoilee jarrutuksensa kanssa, mikä ei ole varsinaisesti uutta hänelle lähdöissä tällä kaudella.
Tässä ollaan aika lailla asian ytimessä. Samaan hengenvetoon täytyy vielä todeta, että jos Kovalaisen ajamisessa joku selkeä ongelma-alue on, niin se on startit.WebSlave sanoi:Vika on kyllä Heikin, mutta ei tuosta tahallista tai rangaistavaa silti saa. Olen pitkälti samoilla linjoilla siitä, että tilan jättäminen Kimille olisi merkinnyt Kubican kylkeen ajamista. Ja se olisi sitten ollut Kubican vika, koska Heikki oli rinnalla? Kubicahan ei jättänyt kahden auton mentävää tilaa.
Lähdössä näitä nyt vain sattuu. Niitä ei saa pois edes rangaistuksilla, koska nämä väistämättä kuuluvat seisovan lähdön seurauksiin.