Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Noita päällekääntämisiä on tänä vuonna nähty aika paljon ja itse syyttäisin osin myös korotettuja ohjaamon laitoja. Sivulle ei näe enää juuri lainkaan ja peilistä ei vierellä olevaa autoa näe.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Niin tilannehan startin jälkeen ensimmäiseen mutkaan tultaessa oli lähes niin, että Kimi ja Heikki olivat melkein vierekkäin, rengas rengasta vasten. Kimi ollessa sisäpuolella.

Siinä vaiheessa ulkona olija yleensä antaa sen sisällä olijan pysyä sillä linjalla, jotta pysytään radalla. Mutta mitä tämä "ilopilleri" tekee, leikkaa eteen, pilaa Kimin kisan, omansa ohella. Onneksi Kimi näki tilanteen ajoissa ja kerkesi juuri ja juuri pelastamaan sen mitä pelastettavissa oli.

Tuollaisen saman tyyppisen eteenleikkaamisen lähes samanlaisessa tilanteessa teki eräs "suuri mestari" vuonna -97 :thumbdown
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
formulastara sanoi:
No siinä ensimmäisessä mutkassahan se eteen leikkasi. Ei nyt tarvitse mitään sokeaa esittää, vaikka Heikki kuinka mukava kaveri olisikin.

Perseestä on se, että Heikki kuvittelee hänellä olevan oikeuden tuollaiseen ajoon, niin että muuthan väistää kun minä leikkaan eteen, enkä juuri katsele taakseni, enkä edes sivulleni. Oli Kimin viime hetken peruuttelun ansiota, ettei molemmat olisi olleet ulkona. Jos ja kun Kimi olisi pitänyt sisäpuolen, törmäys olisi ollut ilmeinen.
Ai että Heikin olisi pitänyt antaa tilaa kun suurmestari Räikkönen oli melkein rinnalla? Henkilökohtaisesti en kannata sellaista kilvan ajoa että takana olevaa nopeampaa kuljettajaa estellään maailman tappiin jopa sillä seurauksella että omat kierrosajat siitä kärsivät, mutta kyllä näissä erikoistilanteissa (lähdöt, viimeiset kierrokset jne.) tulee ottaa se oma paikka ja käyttää kaikki mahdollisuudet hyväkseen. :cool:

Harmi kun YouTubesta ei näytä vielä löytyvän in-caria kyseisestä tilanteesta eikä minulla ole kilpailua tallessa. Ennen kuin videotodisteet saapuvat niin väitän että Heikki teki aivan oikein ajaessaan omaa linjaansa. Ei siellä ennenkään edellä ajavilla ole mitään väistämisvelvollisuuksia ollut. :wink:

Wilpuri sanoi:
Siinä startissa, minkä minä näin, Räikkönen nimenomaan antoi periksi kun näki Kovalaisen vierustalla ollessaan, että Kovalainen alkaa kääntämään mutkaan ikäänkuin Räikköstä ei olisi olemassakaan. Eipä vain Räikkönen sitten ehtinyt kokonaan alta pois.
Ja siinä startissa, jonka minä näin, Räikkönen käytti kaiken mahdollisen tilan hyväkseen sillä seurauksella, että autot koskettivat. Mielestäni hän ajoi parhaalla mahdollisella tavalla ottaen huomioon että Heikillä oli parempi linja ja hän oli hieman edellä.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
CamoN sanoi:
Ai että Heikin olisi pitänyt antaa tilaa kun suurmestari Räikkönen oli melkein rinnalla? Henkilökohtaisesti en kannata sellaista kilvan ajoa että takana olevaa nopeampaa kuljettajaa estellään maailman tappiin jopa sillä seurauksella että omat kierrosajat siitä kärsivät, mutta kyllä näissä erikoistilanteissa (lähdöt, viimeiset kierrokset jne.) tulee ottaa se oma paikka ja käyttää kaikki mahdollisuudet hyväkseen. :cool:

Harmi kun YouTubesta ei näytä vielä löytyvän in-caria kyseisestä tilanteesta eikä minulla ole kilpailua tallessa. Ennen kuin videotodisteet saapuvat niin väitän että Heikki teki aivan oikein ajaessaan omaa linjaansa. Ei siellä ennenkään edellä ajavilla ole mitään väistämisvelvollisuuksia ollut. :wink:
Kuten juuri sanoin he olivat lähes vierekkäin ja Kimi sisällä. Odottele vaan rauhassa mutta totaalisen väärässä olet. Ulkolinjalla oleva antaa luonnollisesti sisälinjalla olevalle tilaa jos haluaa jatkaa kisaa. Heikki ei näin tehnyt ja mikä oli kisan tulos?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mä en voi uskoa tuota Camoonin näkemystä. Tästä asiasta on turha jatkaa.

Sapettaa, kun roskamediakin taas kääntää tilanteen sellaiseksi, jonka tietää miellyttävän suurinta osaa urpokansasta enemmän. Eli että "Heikki ei ole Kimille vihainen". Siis whattaa...F? Kyse on samasta tilanteesta, jossa valitettavan suuri osa varsinkin hameväestä saatiin jopa sympatiseeraamaan Ruususta, kun havaittiin sen myyvän hyvin.

Siis niinhän se on, että kun Heikki ajaa niin muut väistäköön. Onhan se niin mukava tyyppi, että suotakoon sellainen nyt sille kuitenkin. Ensi kisassa sitten kaikki vaan jonoon Heikin taakse ajelemaan, ettei mitään renkaanpuhkeamisia pääse tapahtumaan, kun Heikki leikkaa yllättävästi rinnalla olevan ja paniikissa jarruttavan auton päälle.

Aika taitavasti väännetty, että Kimin - joka peruuttelullaan sai juuri ja juuri estettyä katastrofin - pitäisi olla Heikille pahoillaan. Ehkä olisi hyvä, että Kimi sanoisi jo suoraan tilanteesta mielipiteensä. Voin olla varma, ettei se kovin paljoa pitänyt moisesta leikkauksesta, joka hajotti osan etusiivestä ja teki näin koko kisasta hankalan.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Näinpä, tilanne on käännetty aivain päinvastaiseksi. Jos tilanne olisi tapahtunut joskus loppukauden kisoissa, vaikka jollain tapaa merkittävässä sellaisessa mestaruuden kannalta. Olisi Heikki saanut tilanteesta rangaistuksen.

Nyt tilanne kuitataan toisaalla Kimin mokana tunkea röyhkeästi nokkaansa toisen vierelle kilpailutilanteessa ja toisaalla Kimin nynnyilynä, kun ei rohjennut puolustaa paikkaansa kun toinen tulee päälle.

Minä en ymmärrä miten tuon voi nähdä noin? Tilannehan oli täysin selkeä, josta olisi Heikille pitänyt vähintään varikonläpiajo rangaistus tulla.

Tämä tilanne on aika pitkälti sama, tosin sillä erolla, ettei Kimi ihan noin pitkällä ollut mutta vierellä kuitenkin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Wilpuri sanoi:
Ai että ei Kimi antanut periksi tuossa starttitilanteessa? Taidettiin katsoa sitten eri kisaa.

Siinä startissa, minkä minä näin, Räikkönen nimenomaan antoi periksi kun näki Kovalaisen vierustalla ollessaan, että Kovalainen alkaa kääntämään mutkaan ikäänkuin Räikköstä ei olisi olemassakaan. Eipä vain Räikkönen sitten ehtinyt kokonaan alta pois.
Tällaisen kisan minäkin näin. Kimi väisti Heikkiä niin paljon kuin mahdollista, ja menetti asemansa sen vuoksi. Heiki yritti paikata paskaa starttiaan ekassa mutkassa väkisin. Ei näin. Olis tullut massakolari ekaan mutkaan, jos Kimi ei olis pelastanut tilannetta mestarillisesti. 0p oli erittäin lähellä, onneksi tuli sentään 6!
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Löysinpäs sittenkin sitä videota YouTubesta.

http://www.youtube.com/watch?v=yPqvAAwo9ag&feature=related

5:20 kohdalla startti ja 7 minuutin jälkeen alkaa tulla uusintaa, hidastusta ja in-caria.

Mielestäni tuo oli aivan normaali kilpailutilanne. Räikkönen ehkä valitsi linjansa huonosti ja jäi pussiin Kovalaisen saadessa paremman linjan mutkan läpi. Ei ollut missään vaiheessa edes eturengas eturengasta vasten, mutta oli kuitenkin selvästi vierellä. Melkeinpä sanoisin että menee makuasiaksi sen suhteen kumman tuossa olisi kuulunut enemmän väistää, mutta minun mielestäni kumpikin ajoi tilanteessa aivan kuten olettaisikin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
CamoN sanoi:
Mielestäni tuo oli aivan normaali kilpailutilanne. Räikkönen ehkä valitsi linjansa huonosti ja jäi pussiin Kovalaisen saadessa paremman linjan mutkan läpi. Ei ollut missään vaiheessa edes eturengas eturengasta vasten, mutta oli kuitenkin selvästi vierellä. Melkeinpä sanoisin että menee makuasiaksi sen suhteen kumman tuossa olisi kuulunut enemmän väistää, mutta minun mielestäni kumpikin ajoi tilanteessa aivan kuten olettaisikin.
Sisälinjalla olijalla on oikeus olla sisälinjalla, jos on saanut eturenkaansa kaverin takapyörän edelle. Tossa tilanteessa ei voi enää pistää ovea kiinni.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Heh, tuosta kyllä juuri näkyy kohdalla 7:16-7:17, että Kimi on täysin Heikin rinnalla. Jos et sitä näe, niin ota ne HK lasit silmilta ja vilkaise vaikka hidastettuna uudestaan. Vaikka olis kuinka startti tilanne, niin ei sitä nyt aivan päättömästi sitä paikkaansa voi puolustaa.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Misa1 sanoi:
Näinpä, tilanne on käännetty aivain päinvastaiseksi. Jos tilanne olisi tapahtunut joskus loppukauden kisoissa, vaikka jollain tapaa merkittävässä sellaisessa mestaruuden kannalta. Olisi Heikki saanut tilanteesta rangaistuksen.

Nyt tilanne kuitataan toisaalla Kimin mokana tunkea röyhkeästi nokkaansa toisen vierelle kilpailutilanteessa ja toisaalla Kimin nynnyilynä, kun ei rohjennut puolustaa paikkaansa kun toinen tulee päälle.

Minä en ymmärrä miten tuon voi nähdä noin? Tilannehan oli täysin selkeä, josta olisi Heikille pitänyt vähintään varikonläpiajo rangaistus tulla.

Tämä tilanne on aika pitkälti sama, tosin sillä erolla, ettei Kimi ihan noin pitkällä ollut mutta vierellä kuitenkin.
Läpiajorangaistus?
Kannattaa muistaa, että Formula-1 on kilvanajoa, ei tuosta nyt rangaistuksen arvoinen tilanne ole..

Muutenkin formuloissa annetaan täysin käsittämättömiä rangaistuksia normaaleista kisatilanteista, mikä sinällään täysin järjetöntä, sillä ei se ainakaan ohituksia lisää..
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Makuasia in my ass. Törkeä veto Heikiltä. Jos se olisi tajunnut antaa tilaa, niin Bemarikin olisi voinut pysyä takana.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Nimenomaan, jos Heikki olisi tajunnut tuossa kohtaa tehdä sen mikä kilvanajon kannalta olisi ollut se järkevä ja luonnollinen ratkaisu, niin Heikki olisi itse ollut melko varmasti palkintosijoilla. Nyt tuo päätön oman paikan puolustaminen kilvanajotilanteessa :rolleyes: johti sijaan 12.

Lisko sanoi:
Läpiajorangaistus?
Kannattaa muistaa, että Formula-1 on kilvanajoa, ei tuosta nyt rangaistuksen arvoinen tilanne ole..

Muutenkin formuloissa annetaan täysin käsittämättömiä rangaistuksia normaaleista kisatilanteista, mikä sinällään täysin järjetöntä, sillä ei se ainakaan ohituksia lisää..
Minä näen asian toisinpäin. Jos tällainen sallitaan, eli typerä oman paikan puolustaminen se päinvastoin vähentää niitä ohitusyrityksiä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Molen vahvasti sitä mieltä, ettei Heikki nähnyt Kimiä. Kovalainen kun ei reagoi tähän mitenkään vaan ajaa vain sen mukaan, miten BMW ulkopuolella menee. Senkin voi tosin sanoa, että hirvittävästi Heikki ei olisi voinut tilaa antaa osumatta Kubicaan.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Misa1 sanoi:
Nimenomaan, jos Heikki olisi tajunnut tuossa kohtaa tehdä sen mikä kilvanajon kannalta olisi ollut se järkevä ja luonnollinen ratkaisu, niin Heikki olisi itse ollut melko varmasti palkintosijoilla. Nyt tuo päätön oman paikan puolustaminen kilvanajotilanteessa :rolleyes: johti sijaan 12.



Minä näen asian toisinpäin. Jos tällainen sallitaan, eli typerä oman paikan puolustaminen se päinvastoin vähentää niitä ohitusyrityksiä.
Onhan se niinkin ettei tuolla voi ajella miten huvittaa, eli älyttömästä käytöksestä pitää tietenkin rangaista, mutta paljon on ollut ihan normaaleja kisatilanteita, mistä on tullut ihan turhia rangaistuksia..

Esim. Tästä Kubica sai varikon läpiajorangaistuksen..http://ca.youtube.com/watch?v=aq3HXuygTJE
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
Noita päällekääntämisiä on tänä vuonna nähty aika paljon ja itse syyttäisin osin myös korotettuja ohjaamon laitoja. Sivulle ei näe enää juuri lainkaan ja peilistä ei vierellä olevaa autoa näe.

Kyllä Heikin on pitänyt nähdä Kimi peilissään ennen kuin Kimi tuli rinnalle. Näin Heikin temppu on entistäkin tyhmempi, kun hän tietää Kimi olevan rinnalla, muttei näe juuri sillä hetkellä. Silti vetää harakirinä eteen - kuten joku sanoi Sennasta - kuin jollain jumalan mandaatilla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Kyllä Heikin on pitänyt nähdä Kimi peilissään ennen kuin Kimi tuli rinnalle. Näin Heikin temppu on entistäkin tyhmempi, kun hän tietää Kimi olevan rinnalla, muttei näe juuri sillä hetkellä. Silti vetää harakirinä eteen - kuten joku sanoi Sennasta - kuin jollain jumalan mandaatilla.
Jos on nähnyt, niin ennen jarrutusta, jolloin Kimi on ollut vielä selkeästi takana. Ihan mihin tahansa ei kuitenkaan voi varautua tai vahdata silmä kovana peiliä koko aikaa. Heikki kyllä maitoilee jarrutuksensa kanssa, mikä ei ole varsinaisesti uutta hänelle lähdöissä tällä kaudella.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Jos on nähnyt, niin ennen jarrutusta, jolloin Kimi on ollut vielä selkeästi takana. Ihan mihin tahansa ei kuitenkaan voi varautua tai vahdata silmä kovana peiliä koko aikaa. Heikki kyllä maitoilee jarrutuksensa kanssa, mikä ei ole varsinaisesti uutta hänelle lähdöissä tällä kaudella.
Koko tilannehan oikeastaan syntyy siitä, että Heikki jarruttaa niin aikaisin ja Kimi sukeltaa rinnalle.

Vika on kyllä Heikin, mutta ei tuosta tahallista tai rangaistavaa silti saa. Olen pitkälti samoilla linjoilla siitä, että tilan jättäminen Kimille olisi merkinnyt Kubican kylkeen ajamista. Ja se olisi sitten ollut Kubican vika, koska Heikki oli rinnalla? Kubicahan ei jättänyt kahden auton mentävää tilaa.

Lähdössä näitä nyt vain sattuu. Niitä ei saa pois edes rangaistuksilla, koska nämä väistämättä kuuluvat seisovan lähdön seurauksiin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Vika on kyllä Heikin, mutta ei tuosta tahallista tai rangaistavaa silti saa. Olen pitkälti samoilla linjoilla siitä, että tilan jättäminen Kimille olisi merkinnyt Kubican kylkeen ajamista. Ja se olisi sitten ollut Kubican vika, koska Heikki oli rinnalla? Kubicahan ei jättänyt kahden auton mentävää tilaa.

Lähdössä näitä nyt vain sattuu. Niitä ei saa pois edes rangaistuksilla, koska nämä väistämättä kuuluvat seisovan lähdön seurauksiin.
Tässä ollaan aika lailla asian ytimessä. Samaan hengenvetoon täytyy vielä todeta, että jos Kovalaisen ajamisessa joku selkeä ongelma-alue on, niin se on startit.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
No joo, koko tilanne taitaa nimenomaan syntyä siitä Heikin huonosta startista, joka varmasti osittain johtuu muita painavammasta autosta ja osittain likaisesta puolesta. Siihen päälle tuohon mutkaan tultaessa Heikki jarruttaa liian aikaisin, jolloin Kubica hyökkää toiselle puolelle jättämättä tilaa Heikille ja samalla Kimi toteaa tilanteen toivottamaksi, jolloin hän väistää. Kubicalla ei tuossa tilanteessa taida olla mitään mahdollisuutta nähdä kunnolla Kimin ja Heikin tilannetta.

Eikait tuo ehkä rangaistuksen arvoinen ole mutta vähän näihin kärkipään lähtöihin vois Heikki ja McLaren panostaa. Itse selittää hyökkäävänsä täysillä eteenpäin, niin mitä se tekee, yrittää selkeästi lähteä estelemään Hamiltonia. Eli epätoivoinen yritys, jolla on tutut seuraukset.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös