McLarenin tyly temppu: Heikistä kakkoskuski!
10.05.2008 07:23
McLarenin F1-talli pelaa kaksinaamaista peliä. Virallisesti talli voi väittää jotain muuta, mutta totuus on toisenlainen. Pahannäköiseen onnettomuuteen Barcelonassa joutunut Heikki Kovalainen tuntuu olevan tallin kakkoskuljettaja.
McLarenin tallipäällikkö Ron Dennis on aina väittänyt, että hänen johtamassaan tallissa kuljettajat ovat tasa-arvoisessa asemassa. Tallin virallisen selityksen mukaan McLarenilla ei ole ykkös- ja kakkoskuljettajaa.
Tasa-arvo on kaunis sana, mutta McLarenilla sitä ei noudateta. Lewis Hamilton on päässyt alkukauden jokaiseen aika-ajoon kevyemmällä autolla kuin hänen suomalainen tallitoverinsa. Esimerkiksi toissa viikonloppuna Espanjan GP:n aika-ajoissa Kovalaisen autossa oli yhdeksän kiloa enemmän polttoainetta.
Fakta on myös se, että Kovalainen on ollut jokaisessa aika-ajossa Hamiltonia nopeampi, kun bensiinimäärät otetaan huomioon.
- Joo, niinhän se on. Pitäisi kysyä tallilta, miksi niin on tehty, Kovalainen sanoi eilen IS Urheilulle.
Mitä sitten oikeasti merkitsee se, että Kovalainen joutuu starttaamaan kilpailuun painavammalla autolla kuin Hamilton? Periaatteessa kuljettajan, joka lähtee kilpailuun yksi tai kaksi kierrosta painavammalla autolla, pitäisi olla paremmassa asemassa. Käytännössä niin ei ole.
Kilpailun alkuvaiheessa Kovalaisen pitäisi pysyä koko ajan hyvin lähellä Hamiltonia, jotta hän pääsisi varikkokäynnillä tallikaveristaan ohi. Se ei ole helppo tehtävä.
On myös hyvin mahdollista, että joku muu kuljettaja pääsee McLaren-kuljettajien väliin ja järjestää samalla eroa Kovalaisen tappioksi.