Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
WebSlave sanoi:
On se vaan hassu juttu, että oli suomalaisella enemmän tai vähemmän bensaa kuin tallikaverilla, niin talli aina suosii sitä ei-suomalaista. Eikö sen raskaamman auton taktiikan pitänyt olla parempi, kun pääsee sitten varikkokäynneillä ohi?
On se vaan hassu juttu juu, näppärä jättää myös osa pois quotesta :rolleyes:

Misa1 sanoi:
Täytyy kyllä myöntää, että pahasti näyttää siltä, että McLarenilla todellakin pelataan Hamiltonin pussiin. Alkaa olemaan turhan paljon näitä Heikillä kolme kierrosta enemmän bensaa juttuja.

Mikä sen muu pointti voi olla kuin järjestää kuskit tiettyyn järjestykseen aika-ajoissa. Yhden kierroksen erolla pystyy vielä kisassa ajamaan jollain tapaa perässä ja mahdollisesti hyödyntämään loppuvaiheessa juuri ennen stoppeja parilla nopealla ohitus. Mutta ei näin anneta edes mahdollisuutta???

No joka tapauksessa, onneks HK on kunnossa ja toivottavasti pääsee vielä jossain vaiheessa haastamaan oikeesti tuon Hamiltonin.
Pointtihan tuossa on juuri se, että yhden kierroksen bensaerolla voi vielä pysyä suurin piirtein samassa vauhdissa. Jos toisella on 3-5 kierroksen edestä enemmän bensaa, niin eikö siinä mielestäsi ole jotain omituista? Kun tallinkin mukaan Heikki olisi ollut samassa vauhdissa Kimin kanssa aika-ajoissa.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
2Lman sanoi:
Ennenkaikkea on järjetöntä uhrata sijoituksia aika-ajossa, sekä nopeutta ensimmäisellä stintillä suurella bensalastilla. Nopeus kilpailussa on teoriassa paras tasaisilla stintin pituuksilla. Kovan ja pehmeän seoksen käytös ja kestäminen saattaa vaikuttaa muutaman kierroksen verran.

Ilmiselvästi Mäkki piilottaa Heikin nopeutta Hamiltonin pönkittämiseksi.

Miksi sitten Heidfeldtillä on selvästi raskaampi auto joka kisassa kuoin Kubicalla?
Haetaanko mahdollisesti jos sittenkin kisassa sattuisi jotain juttuja. Mutta nythän olemme huomanneet, että kevyemmällä yleensä saa paremman tuloksen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Voihan se olla, ettei Heikki ja Quick-Nick saa autosta tyhjällä tankilla irti sitä mitä tallikaveri saa. Kuten Kimi ei saanut, varsinkaan viime kauden alussa.

Siksi talli sitten laittaa sopivasti enemmän sitä bensaa. Mut mun mielestä se sopivasti enemmän, mitä Ferrarilla on käytetty, on korkeintaan kaksi kierrosta. Silloin pysyy mukana kisan aikana.

Jos laittaa selkeästi enemmän, kuten 3-5 kierroksen bensat ja taktiikka on kuitenkin se sama kaks stoppia, niin ei siinä kyllä yritetä järjestää toisellekin voitto mahdollisuutta.

Toki siinä voi olla varmistuksen makua kakkoskuskin kustannuksella, että jos käy huono tuuri turva-auton takia, niin ainakin toinen kuski saadaan riittävän korkealle.

En sitten tiedä kumpi on parempi? Ferrarin tapa antaa kuskien kisata vai tämä Bemarin ja McLarenin varmistelu?

Ilmeisesti Ferrarilla on vara antaa kuskien taistella keskenään ja Macin sekä Bemarin täytyy yrittää varmistaa ne tallipisteet toisen kuskin kustannuksella?

Tulis nyt muutos tuohon typerään SC sääntöön, että tankaamaan sais mennä kuten ennenkin. Siinä oli paljo enemmän äksöniä ku kaikki kaarto kerralla varikolle :ahem:

Sitten ehkä sais Heikkikin paremmat tai sopivammat bensamäärät kisoihin?

On tuo Ferrarin nykyinen tapa toimia kuitenkin huomattavasti parempi. Jos Kimi ei pärjää Massalle, niin antaa sitten Massan voittaa. Eikä lykätä yllättäen Massalle 5 kierroksen bensoja tankkiin ja yritetä väkisin pistää Kimiä kärkeen.
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
426
Sijainti
Lievestuore
Sportti.com sivuston mukaan Heikiltä saattaa jäädä Turkin kisa ajamatta,toinen raju kolari(aivotärähdys)näin äkkiä saattaisi Aki Hintsan mukaan koitua kohtalokkaaksi,näinköhän Pedro pääsee taas kisahommiin?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Haigi sanoi:
Sportti.com sivuston mukaan Heikiltä saattaa jäädä Turkin kisa ajamatta,toinen raju kolari(aivotärähdys)näin äkkiä saattaisi Aki Hintsan mukaan koitua kohtalokkaaksi,näinköhän Pedro pääsee taas kisahommiin?
Kubican kohdalla samassa tilanteessa viime vuonna varoaikana pidettiin viikkoa. Heikillä on nyt toipumisaikaa lähemmäs kaksi viikkoa, joten jos samoilla tiedoilla mennään, pääsee hän mukaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Misa1 sanoi:
On se vaan hassu juttu juu, näppärä jättää myös osa pois quotesta :rolleyes:
Pyrin quottaamaan vain sen osan viestistä, jota kommentoin.
Pointtihan tuossa on juuri se, että yhden kierroksen bensaerolla voi vielä pysyä suurin piirtein samassa vauhdissa. Jos toisella on 3-5 kierroksen edestä enemmän bensaa, niin eikö siinä mielestäsi ole jotain omituista? Kun tallinkin mukaan Heikki olisi ollut samassa vauhdissa Kimin kanssa aika-ajoissa.
Mielestäni Heikki ei ole ollut Kimin kanssa samassa vauhdissa. Barcelonassa kroonisesti huono viimeinen sektori pilasi mahdollisuudet hyvään aika-ajosijoitukseen. Jos näyttää siltä, ettei kuski taistele paalupaikasta, niin mielestäni on jäkevämpää laittaa se 3-5 kierrosta enemmän bensaa kuin vain yksi kierros. Eihän siellä tallikaveria vastaan taistella, vaan kilpailevia talleja. Myös, mielestäni Hamiltonille on valittu huonompi taktiikka, kun on pyritty väkisin ruudukon kärkeen. McLarenin vauhti ei tällä hetkellä riitä Ferrareille, joten ainut vaihtoehto menestyä on erilainen taktiikka (ja toivoa Ferrareille varikkokäyntien jälkeistä ruuhkaa tai turva-autoa).
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Mielepide tuokin. Ja aika erikoinen, sillä mielestäni on varsin selvää että Hamiltonille on annettu paremmat taktiikat. Paremmalla lähtöruudulla ON väliä, paljonkin. Lisäksi, oli Heikin viimeinen sektori millainen hyvänsä suhteessa muihin, oli hän kuitenkin McLarenin parempi aika-ajaja jos bensakuormat otetaan huomioon. Mielestäni on aikamoista selittelyä ja McLarenin/Hamiltonin puolustelua väittää että Heikki sai paremman taktiikan ja oli jopa järkevää laittaa niin paljon bensaa autoon. Höpö höpö. McLarenillahan oltiin kisan jälkeen jopa laskeskeltu että samanlaisilla bensoilla kaikkien autojen kesken olisi Heikki voinut olla jopa paalulla ja niistä asemista voittaa kisan (olettaen että auto kestää) koska Mäkilläkin tajutaan kuinka tärkeä hyvä lähtöruutu ja asema radalla on kun ohituksia radalla ei käytännössä nähdä, eikä Ferrareilla olisi ollut taktiikkaetuakaan jonka avulla yrittää varikolla ohi. Ei oikein vakuuta WebSlaven selittelyt tuossa valossa.

Luultavasti nuokin laskelmat hyödyttävät silti vain Hamiltonia, jolle pyritään nyt rakentamaan tuollaista voittotaktiikkaa. Heikille vieläkin enemmän bensaa tankkiin vaan kun kerran raskaammallakin kuormalla melkein löi Hämsterin.
 
Viimeksi muokattu:

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
WebSlave sanoi:
Barcelonassa kroonisesti huono viimeinen sektori pilasi mahdollisuudet hyvään aika-ajosijoitukseen.
Muistaakseni vikassa sektorissa bensa vaikutti eniten, eli kaikilla joilla oli esim. harjoituksissa isompi lasti niin vikan sektorin ajat tuppasivat painumaan paljon vaikka 2 ensimmäistä menikin ihan hyvin.

Heikin pitäisi nyt ponnistaa sen verran, että sijoittuisi parissa kisassa hamin edelle, niin eivät ehkä kehtaisi enään pelleillä noiden taktiikoiden kanssa. Silloin todistaisi olevan yhtä nopea / nopeampikin ja varmasti kiinnitettäisiin huomiota jos toinen ajaa kokoajan raskaammalla autolla.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Bobakki sanoi:
Kubican kohdalla samassa tilanteessa viime vuonna varoaikana pidettiin viikkoa. Heikillä on nyt toipumisaikaa lähemmäs kaksi viikkoa, joten jos samoilla tiedoilla mennään, pääsee hän mukaan.
Kuten jossain joku sanoi, törmäys oli aivan eri tyyppinen. Iskut ja voimat kohdistuivat eri suuntiin kuin Kubicalla. Minusta tämä Kovalaisen ulosajo oli enemmän kohtisuoraan seinään kuin Kubicalla. Voi olla, että Kovalaiselle ei kaksi viikkoa riitä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
sc sanoi:
Muistaakseni vikassa sektorissa bensa vaikutti eniten, eli kaikilla joilla oli esim. harjoituksissa isompi lasti niin vikan sektorin ajat tuppasivat painumaan paljon vaikka 2 ensimmäistä menikin ihan hyvin.

Heikin pitäisi nyt ponnistaa sen verran, että sijoittuisi parissa kisassa hamin edelle, niin eivät ehkä kehtaisi enään pelleillä noiden taktiikoiden kanssa. Silloin todistaisi olevan yhtä nopea / nopeampikin ja varmasti kiinnitettäisiin huomiota jos toinen ajaa kokoajan raskaammalla autolla.
Aivan. Viimeisellä sektorilla bensakuorma vaikuttaa eniten. Heikkihän oli kisassa erinomaisen nopea ensimmäisellä sektorilla, ottaen huomioon bensakuorman. Kovempaa veti kuin kevyemmällä ajavat. Withmarshkin sanoi, ettei heikki olisi tullut vielä pariin kierrokseen varikolle :cool:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
JML82 sanoi:
Kuten jossain joku sanoi, törmäys oli aivan eri tyyppinen. Iskut ja voimat kohdistuivat eri suuntiin kuin Kubicalla. Minusta tämä Kovalaisen ulosajo oli enemmän kohtisuoraan seinään kuin Kubicalla. Voi olla, että Kovalaiselle ei kaksi viikkoa riitä.
Kubican kohdalla G-voimat olivat itse asiassa suuremmat ja molempien kohdalla on puhuttu lievästä aivotärähdyksestä.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Bobakki sanoi:
Kubican kohdalla G-voimat olivat itse asiassa suuremmat ja molempien kohdalla on puhuttu lievästä aivotärähdyksestä.
Eikö Kubicalla ollut 22G törmäys ja Heikillä 26G?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Calvin sanoi:
Taisi tokassa kisassa Heikillä olla kevyempi aika-ajokuorma, mutta nyt parissa viime kisassa ja ekassa kisassa Hamiltonilla. Ei mene tasan.
Ei ollut Heikillä kevyempi. Etkö ole kuullut huokausta, jonka mukaan olisi pitänyt nähdä Anthony Hamiltonin ilme, kun tämä kuuli aika-ajon jälkeen, että Lewisillä on kevyempi auto vaikka hävisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Calvin sanoi:
Mielepide tuokin. Ja aika erikoinen, sillä mielestäni on varsin selvää että Hamiltonille on annettu paremmat taktiikat. Paremmalla lähtöruudulla ON väliä, paljonkin.
Sittenhän McLarenin olisi kannattanut laittaa pisara tankkiin ja ottaa eturivi lyhyellä ensimmäisellä stintillä. Mikä on logiikka, ettei McLaren kuitenkaan niin tehnyt?
Lisäksi, oli Heikin viimeinen sektori millainen hyvänsä suhteessa muihin, oli hän kuitenkin McLarenin parempi aika-ajaja jos bensakuormat otetaan huomioon.
Aiempien kisojen perusteella juu, Espanjassa välttämättä ei, koska viimeisen sektorin kanssa oli ongelmia läpi viikonlopun.
McLarenillahan oltiin kisan jälkeen jopa laskeskeltu että samanlaisilla bensoilla kaikkien autojen kesken olisi Heikki voinut olla jopa paalulla ja niistä asemista voittaa kisan (olettaen että auto kestää)
Kuitenkaan McLaren ei pystynyt Ferrarin vauhtiin Q2:ssa, Edes Kimin, joka ei vetänyt toista vetoa. Heikki mokasi kolmossektorin ensimmäisessä vedossaan. Toisessa vertailukohtaa ei saatu, koska Lewis keskeytti nopean kierroksensa, joten Heikki jäi McLarenkuskeista hivenen nopeammaksi.
sc sanoi:
Muistaakseni vikassa sektorissa bensa vaikutti eniten, eli kaikilla joilla oli esim. harjoituksissa isompi lasti niin vikan sektorin ajat tuppasivat painumaan paljon vaikka 2 ensimmäistä menikin ihan hyvin.
Heikin ongelmat kolmossektorissa eivät rajautuneet aika-ajon kolmanteen osioon, vaan olivat olemassa läpi viikonlopun (katsoin myös vapaat harjoitukset).
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
JML82 sanoi:
Kuten jossain joku sanoi, törmäys oli aivan eri tyyppinen. Iskut ja voimat kohdistuivat eri suuntiin kuin Kubicalla. Minusta tämä Kovalaisen ulosajo oli enemmän kohtisuoraan seinään kuin Kubicalla. Voi olla, että Kovalaiselle ei kaksi viikkoa riitä.
Kubica lenteli autoineen törmäyksen jälkeen vielä jonkin matkaa. Heikin auto pysähtyi n. 1,5m matkalla 130km/h nopeudesta. Eli Kubicalla oli yksi terävä isku jonka jälkeen poukkoilua pitkin rataa, Heikillä yksi pitkäkestoisempi "isku" pysähdyksiin saakka.

Heikillä se uppoaminen rengaskasaan varmaan vaikutti kypärään kohdistuvaan voimaan aika lailla, joten saa nähdä toipuuko Turkkiin. Toivottavasti kuitenkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Trullinkaasu sanoi:
http://www.hs.fi/viihde/artikkeli/1135235943244

Numero kahdeksan luomus on selkeästi paras, muut piirrustukset saavatkin hymyn huulille. :eek:
Siellä ilmeisesti luetaan tätä foorumia, kun Suomussalmen ilopilleriksi tituleerataan myös.

Nro 6 on havainnut Heikin "luontevan" poseeraustaidon
11 taas Renaultin sulavalinjaisen aeroratkaisun
19 on aika hyvä karikatyyri ja muutoinkin hauska (kun katsoo koko kuvan)
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
WebSlave sanoi:
Sittenhän McLarenin olisi kannattanut laittaa pisara tankkiin ja ottaa eturivi lyhyellä ensimmäisellä stintillä. Mikä on logiikka, ettei McLaren kuitenkaan niin tehnyt?
Millonkas Mclaren on osannut taktikoida paremmin kuin kilpailijat? Eikä auton nyt mitenkään hirveän kevyt edes olisi tarvinnut olla eturiviin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös