Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Bobakki sanoi:
Niin mättää, Lewisin taktiikka. Painavalla autolla lähteminen kun on lähtöruuturangaistuksen yhteydessä toiminut perinteisesti paremmin erityisesti Magny Coursin kaltaisella radalla, jolla ohittaminen on vaikeaa. Nähtiinhän se kisassakin. Tässä tapauksessa väärä valinta tehtiin mielestäni sen "ykköskuskin" kohdalla.
Samaa mieltä olen. Mutta silti, jotain ihmeellistä näissä taktiikanvalinnoissa on ja selvästi siihen suuntaan, että Heikin auto laitetaan järjestelmällisesti painavammaksi, jopa reilusti.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Calvin sanoi:
Samaa mieltä olen. Mutta silti, jotain ihmeellistä näissä taktiikanvalinnoissa on ja selvästi siihen suuntaan, että Heikin auto laitetaan järjestelmällisesti painavammaksi, jopa reilusti.
Mutta kannattaa ottaa huomioon ja muistaa se, että kuljettajat itse ovat loppukädessä ne jotka sanovat millä taktiikalla lähdetään.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Pyrys sanoi:
Mutta kannattaa ottaa huomioon ja muistaa se, että kuljettajat itse ovat loppukädessä ne jotka sanovat millä taktiikalla lähdetään.
Eikös Alonso juuri purnannut viime kaudella, että olisi halunnut lähteä eri taktiikalla McLarenilla kuin talli päätti?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
jps sanoi:
Mites sä ton väitteen perustelet?
No pitkä suora ja päässä neulansilmä. Kyllä siinä osaavat äijät ohituksen tekevät. Ja nähtiinhän noita nyttenkin muutamia kisassa. Toki se vaikeaa on mutta esim. Bahrainiin ja Monacoon verrattuna selkeästi Magnyssä ohitukset ovat helpommin tehtävissä.

Eikä tähän oikeastaan tarvita minun perusteluja. Todisteeksi käyvät kuskien sanomiset ja näytöt :wink:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
JML82 sanoi:
Eikös Alonso juuri purnannut viime kaudella, että olisi halunnut lähteä eri taktiikalla McLarenilla kuin talli päätti?
Meinaatko, että Heikki on aina päättänyt itse millä taktiikalla lähtee? Rohkenen epäillä, kun aika useaan otteeseen on kuullut Heikin itsensä kommentoivan, että kyllä ne taktikot tietävät mikä hänelle on sopivin taktiikka.

Siksipä herää epäilys, kun aina kisojen jälkeen selitellään tuota bensaeroa ja verrataan, että siihen nähden Heikki olisi ollut nopeampi jne.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Misa1 sanoi:
Näinköhän? Juurikin Magnyssä ohittaminen on helpompaa kuin usealla muulla radalla.
Ohitustilastot eivät tue tuota väitettä.
Pyrys sanoi:
Mutta kannattaa ottaa huomioon ja muistaa se, että kuljettajat itse ovat loppukädessä ne jotka sanovat millä taktiikalla lähdetään.
Eivät ole. Ylin päätäntävalta lienee useimmissa talleissa operatiivisella tallipäälliköllä, joka konsultoi kummankin kuskin kisainssejä ja varmaan joissain tapauksissa kuskejakin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
WebSlave sanoi:
Ohitustilastot eivät tue tuota väitettä.
Eivätkö? Hämmästyttävää. Mistä näitä ohitustilastoja ratojen suhteen löytyy? Nykyradoista jos puhutaan, niin jotenkin nuo uudet radat eivät vaikuta siltä että niillä juuri ohitellaan. Monaco on tietty surkea ohituksien kannalta. Yleensä tuollainen rata missä on pitkä suora ja päässä tiukempi mutka mahdollistaa jollain tapaa ohituksen, kuten Spassa.

Ehkä mulla on vaan jääny mieleen Häkän ohittelut Magnyssä ja siksi vääristynyt kuva.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Misa1 sanoi:
No pitkä suora ja päässä neulansilmä. Kyllä siinä osaavat äijät ohituksen tekevät. Ja nähtiinhän noita nyttenkin muutamia kisassa. Toki se vaikeaa on mutta esim. Bahrainiin ja Monacoon verrattuna selkeästi Magnyssä ohitukset ovat helpommin tehtävissä.
Eikös Magny-Coursin Adelaide-neulasilmä kuitenkin vastaa aika pitkälle Bahrainin ensimmäistä mutkaa? Kumpaakin edeltää pitkä suora ja kohtuullisen nopea mutka. Sitähän muutama kuljettaja tuossa kisaviikonloppuna päivitteli, että Adelaide olisi kohtuullinen ohituspaikka mutta Estoril on niin nopea, että sitä seuraavalla suoralla on vaikea päästä tarpeeksi lähelle. Ellei edellä ajava tee virhettä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Misa1 sanoi:
Meinaatko, että Heikki on aina päättänyt itse millä taktiikalla lähtee? Rohkenen epäillä, kun aika useaan otteeseen on kuullut Heikin itsensä kommentoivan, että kyllä ne taktikot tietävät mikä hänelle on sopivin taktiikka.

Siksipä herää epäilys, kun aina kisojen jälkeen selitellään tuota bensaeroa ja verrataan, että siihen nähden Heikki olisi ollut nopeampi jne.
Haluan juuri korostaa, että McLaren päättää taktiikat ja kuljettaja vaan toteuttaa niitä... Vaikka Heikki haluaisi lähteä kevyellä autolla, McLaren ei luultavasti suostu siihen. Taikka edes samalla kuormalla mitä Lewis.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
CamoN sanoi:
Eikös Magny-Coursin Adelaide-neulasilmä kuitenkin vastaa aika pitkälle Bahrainin ensimmäistä mutkaa? Kumpaakin edeltää pitkä suora ja kohtuullisen nopea mutka. Sitähän muutama kuljettaja tuossa kisaviikonloppuna päivitteli, että Adelaide olisi kohtuullinen ohituspaikka mutta Estoril on niin nopea, että sitä seuraavalla suoralla on vaikea päästä tarpeeksi lähelle. Ellei edellä ajava tee virhettä.
En nyt tarkkaan muista mutta eikös kuskit ole juuri valittaneet siitä Bahrainin vastaavasta, että siinä on niin isot turva-alueet, että voi tehdä "virheen" ja pelastaa oman paikkansa turhan helposti?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Misa1 sanoi:
Eivätkö? Hämmästyttävää. Mistä näitä ohitustilastoja ratojen suhteen löytyy?
Brian Lawrence on postaillut niitä vuodesta 1996 lähtien uutisryhmään rec.autos.sport.f1. Lähde kuulostaa ehkä epämääräiseltä, mutta on tiettävästi tarkin (julkinen) tilastointi mitä aiheesta löytyy. Kaveria on mm. siteerattu Autosportissa ja käsittääkseni Maikkari myös tukeutuu ohitustilastoissaan häneen (mainitsematta lähdettä, tosin).

Postasin noita muutama päivä sitten tänne
Nykyradoista jos puhutaan, niin jotenkin nuo uudet radat eivät vaikuta siltä että niillä juuri ohitellaan.
Mielikuvasi on jokseenkin väärä. Tilkedromit ovat kaikki keskiarvon yläpuolella. Bahrain ja Turkki ihan radankin takia, Shanghaita ja Sepangia auttaa sadekisat. Fujista on paha sanoa yhden sadekisan perusteella (eikä se puhdas Tilkedrome olekaan, vaan uudistettu vanha rata).
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ok, myönnän yleisön painostuksen vuoksi että olin väärässä että kuljettaja saa itse valita taktiikkansa. :)

Salo (vai JJ) puhui pari kisaa sitten että kuljettaja saa itse päättää mitkä renkaat milloinkin alle laitetaan, joten oletin (ilmeisen väärin) että kuljettaja saa itse myös vaikuttaa kisataktiikkaansa muutoinkin.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Bobakki sanoi:
Niin mättää, Lewisin taktiikka. Painavalla autolla lähteminen kun on lähtöruuturangaistuksen yhteydessä toiminut perinteisesti paremmin erityisesti Magny Coursin kaltaisella radalla, jolla ohittaminen on vaikeaa. Nähtiinhän se kisassakin. Tässä tapauksessa väärä valinta tehtiin mielestäni sen "ykköskuskin" kohdalla.
Tossa Msa:n artikkelissa itse Hauki yrittää todistaa että Lewisin taktiikka (kaksi tai kolme pysähdystä, tilanteen mukaan) olisi tuonut mahdollisesti kolmannen sijan.

No eihän se tuonut kun oikaisi (3 stopin taktiikka putos pois) ja rikkoi etusiipensä Heikin autoon.

No jokatapauksessa nyt julkisestikin aletaan myöntämään että Heikki on kakkoskuski...koska olisi joutunut antamaan tilaa toisenkin kerran... ja oli jo tankattu pois tieltä koska sama taktiikkahan olisi tuonut sen kolmannen sijan varmemmin Heikille. Oikeasti se olisi todennäköisesti ollut toinen sija.
(Edellyttänyt muutamaa ohitusta kuitenkin keveällä autolla).

Eli tiimi lähetti Heikin matkaan huonommalla taktiikalla omasta mielestään. :jaska:

http://fi.babelfish.yahoo.com/translate_url?doit=done&tt=url&intl=1&fr=bf-home&trurl=http://www.motorsport-aktuell.com/artikel_4674.html&lp=de_en&btnTrUrl=Käännä

http://www.motorsport-aktuell.com/artikel_4674.html
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Eiköhän se tämän kauden osalta ole jo täysi selviö että Heikki on kakkoskuski ihan virallisesti, miesten piste-ero kuitenkin on jo 18 pistettä, ja varsinkin Heikin ero kärkeen on jo 28 pistettä, joten tasavertaisessa kuljettajien kohtelussa ei mielestäni ole kilpailutaktiikoita valitessa mitään järkeä. Jopa McLarenilla ymmärretään olla tekemättä edelliskauden virheitä jotka lopulta maksoivat kuljettajien mestaruuden.

Toivotaan vain parasta että Heikki pystyy nokittamaan tallikaveriaan suosimisesta huolimatta ja ensi kaudella todella hyökkäämään mestaruudesta!
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Pyrys sanoi:
Eiköhän se tämän kauden osalta ole jo täysi selviö että Heikki on kakkoskuski ihan virallisesti, miesten piste-ero kuitenkin on jo 18 pistettä, ja varsinkin Heikin ero kärkeen on jo 28 pistettä, joten tasavertaisessa kuljettajien kohtelussa ei mielestäni ole kilpailutaktiikoita valitessa mitään järkeä. Jopa McLarenilla ymmärretään olla tekemättä edelliskauden virheitä jotka lopulta maksoivat kuljettajien mestaruuden.
No siitä nyt voidaan olla 100% varmoja, ettei Heikki todellakaan ole virallisesti kakkoskuski ennen kuin mestaruus on matemaattisesti mahdoton. Aivan sama, mitä viime vuonna kävi kun se nyt vain on McLarenin toimintatapa, usko huviksesi... Se, miten kisataktiikoita sun muita laaditaan, onkin sitten ihan eri asia mutta virallisesti Heikistä ei tosiaan tehdä kakkoskuskia vielä pitkään aikaan, oli se sitten järkevää tai ei.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Herää kysymys, miksi heikki ylipäänsä on palkattu nykyiseen talliinsa? De la rosa ajoi kaudella 06 ihan yhtä hyviä suorituksia kuin heikki nyt ja olisi varmasti ollut halvempi. Flavio teki hyvän diilin kun ulosti heikin tallistaan. Eräs foorumisti puhui viime kaudella 2000-luvun suurimmasta kuplasta f1:ssä tarkoittaen kimiä. Onko heikki nyt 2000-luvun puolivälin suurin ylihypetetty kupla sarjassa?
 
Viimeksi muokattu:

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
No eihän se sen paskemmin ajanut oikeastaan ku Kimikään.

Ja kakkoskuski tallissa on kakkoskuski tallissa. Kysykää vaikka JJ:ltä, Irvineltä, Barrichellolta tai vaikkapa Alonsolta
 

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
AksuPaksu sanoi:
Herää kysymys, miksi heikki ylipäänsä on palkattu nykyiseen talliinsa? De la rosa ajoi kaudella 06 ihan yhtä hyviä suorituksia kuin heikki nyt ja olisi varmasti ollut halvempi. Flavio teki hyvän diilin kun ulosti heikin tallistaan. Eräs foorumisti puhui viime kaudella 2000-luvun suurimmasta kuplasta f1:ssä tarkoittaen kimiä. Onko heikki nyt 2000-luvun puolivälin suurin ylihypetetty kupla sarjassa?
Lähes sekunnilla eilen aika-ajossa tallikaveria nopeampi!!! Ja taisi muuten olla Hamiltonin ja Heikin autot aika erilaisissa säädöissä. Näin luulen minä.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
AksuPaksu sanoi:
Eräs foorumisti puhui viime kaudella 2000-luvun suurimmasta kuplasta f1:ssä tarkoittaen kimiä
Mistä tiedät että puhui Kimistä - vai olitko peelo itse asialla toisella tunnuksella :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös