WebSlave sanoi:
Molemmat ovat oikein, kun vertaillaan puhtaasti laskennallisia asioita. "Välttämättä" ei viittaa muuhun kuin siihen, että niin voi olla, tai voi olla olematta.
Yleisessä kielenkäytössä ilmaisu "Jaakko ei välttämättä ole huonompi kuin Joonas" nähdäkseni olettaa sen, että Joonaksen paremmuus olisi perusoletus tai todennäköisempi vaihtoehto.
Laskennalliset arvot eivät voi olla tarkkoja, koska ne ovat teoreettisia. Todellisuus ei toimi laskennallisten arvojen mukaan, jos mukana on inhimillinen tekijä.
Tämä on ihan turhaa viisastelua. Kukaan ei ole väittänyt, että fuel-correction kaava on absoluuttisen tarkka yksittäistapauksessa. Pitkässä juoksussa sen pitäisi kuitenkin antaa melko tarkan yleiskuvan.
Vaikuttaako x kilon lisäpaino samalla tavalla jokaiseen kuskiin ja toimiiko kaikkien säädöt samalla tavalla painavamman auton kanssa?
A) Emme keskustele nyt kuskeista, vaan painon vaikutuksesta auton absoluuttiseen nopeuteen.
B) Jos Hamiltonin säädöt eivät toimi painavammalla autolla, se on hänen heikkoutensa ja näin alleviivaa Heikin kykyä hyödyntää auton absoluuttista nopeutta tietyssä painotasossa.
Onko kuskin a aika-ajosuoritus vertailukelpoinen kuskin b suorituksen kanssa.
Miten kuskien inhimmilliset suoritukset nyt tähän sekaan joutuivat?
Fuel-correction on oletusarvoisesti spekulointia.
Tällä logiikalla voisi sanoa, että esimerkiksi DTM-kisojen menestyspainojen merkityksen toteaminen on spekulointia.
Ei se, että Whitmarsh sanoo Kovalaisen olleen laskennallisesti Hamiltonia nopeampi aika-ajossa tee siitä faktaa. Whitmarsh vain kertoo fuel-correction-vertailun tuloksen. Ja tietää varmasti, että kyseessä on monta muuttujaa sivuuttava teoreettinen arvio (spekulaatio).
Esimerkiksi Barcelonassa Whitmarsh ylisti vuolain sanoin Kovalaisen aika-ajoa huikean fantastiseksi, vaikka Heikki jäi kymmenyksen Hamiltonista. Whitmarshien ja esimerkiksi Ferrari-insinöörien kommenteissa kuskien suorituksia on varsin suoraviivaisesti arvotettu fuel-correctionin -kaavaan perustuen - jopa yksittäisissä tapauksissa. Nähtävästi ainakaan F1 varikolla fuel correctionia ei pidetä hatarana spekulaationa, vaan varsin hyvin suuntaa-antavana muuttujana.