Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Valde sanoi:
On erikoista sanoa, että Heikin suoritustaso ei "välttämättä" olisi ollut Hamiltonia heikompi. Kyseinen muotoilu vihjaa, että fuel-correctionin indikatiivisuus Heikin ja Lewiksen tapauksessa olisi ikään kuin vain kapea mahdollisuus. Paremminkin pitäisi sanoa, että Hamilton ei "välttämättä" ole ollut huonompi.
Molemmat ovat oikein, kun vertaillaan puhtaasti laskennallisia asioita. "Välttämättä" ei viittaa muuhun kuin siihen, että niin voi olla, tai voi olla olematta.
Todennäköisin lähtökohta jokaiseen yksittäistapaukseen on fuel-correction kaavan toimivuus. Pitkässä juoksussa tulokset pitäisi olla erittäin tarkkoja. [--] Lisäpainojen matemaattisesti ja empiirirsesti todetun efektin kyseenalaistaminen on spekulointia jos mikä.
Laskennalliset arvot eivät voi olla tarkkoja, koska ne ovat teoreettisia. Todellisuus ei toimi laskennallisten arvojen mukaan, jos mukana on inhimillinen tekijä. Empiirinen todistusaineisto on parhaimmillaankin vain viitteellistä, koska kahta samanlaista kierrosta ei ole mahdollista ajaa. Vaikuttaako x kilon lisäpaino samalla tavalla jokaiseen kuskiin ja toimiiko kaikkien säädöt samalla tavalla painavamman auton kanssa? Onko kuskin a aika-ajosuoritus vertailukelpoinen kuskin b suorituksen kanssa. Vastaus molempiin on ei. Fuel-correction on oletusarvoisesti spekulointia.
Whitmarshin ja Mclarenin lehdistötiedotteissa fuel-correction kaavan riittävä toimivuus on selkeästi oletettu tosiasiaksi. Ylipäätään F1-insinöörien kommenteissa fuel-correctionin mielekäs tarkkuustaso oletetaan kautta linjan (koskien niitä bensaeroja, joita aika-ajoissa käytetään).
Tottakai niitä voidaan käyttää, mutta ei niitä minään Jumalan sanana pidä ottaa. Ei se, että Whitmarsh sanoo Kovalaisen olleen laskennallisesti Hamiltonia nopeampi aika-ajossa tee siitä faktaa. Whitmarsh vain kertoo fuel-correction-vertailun tuloksen. Ja tietää varmasti, että kyseessä on monta muuttujaa sivuuttava teoreettinen arvio (spekulaatio).
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Webslavelta hyvää viihdettä. :)

Ehkä se tinkaaminen ei kannata, jos toinen ei tajua edes että ei tajua.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Ihmetyttää, miksi nyt Mclarenilta rummutetaan tulevaa voittoa enemmän kuin esim. Kanadan kisan alla. Kanadan piti sopia autolle paljon paremmin kuin Ranska, jossa siis ollaan ainakin viime vuoden kisan perusteella haastajan roolissa ja ollaan kyllä nytkin kun Hamiltonilla on gridipenaltti niskassa.

Pelkäänpä vaan, että Heikillä on aika mahoton tehtävä edessä. Joka tapauksessa tämän kisan pitäis olla Heikin paras tällä kaudella jos mielii muuttaa nokkimisjärjestystä itelleen edullisemmaksi. Kanadan kaltainen epäonnistuminen ei olisi hyvästä. Silvestonessa on kuitenkin selvää, kelle taktiikat ja muut pelataan.
 

Nelssoni

Well-known member
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
233
Heikkiä ajatetaan suurella bensakuormalla joko siksi että

-Uskotaan että Heikki ajaa suhteellisesti ottaen paremmin suurella kuormalla.

tai
- Suositaan Hamiltonia ja halutaan että Heikki on poissa hänen tieltä jossain siellä takana.

Jokainen voi tietysti uskoa mihin haluaa. Minä uskon lähinnä jälkimmäiseen selitykseen koska mistä ne niin tarkkaan tietäisivät että Heikki ajaa paremmin suurella kuormalla kun eivät ole pientä kuormaa oikeassa tilanteessa edes kokeilleet.

Kuitenkin jos ne olisi halunneet ottaa pelkän kakkoskuskin niin ne olisi ottaneet de la Rosan. Uskon että tilanne paranee jos ne tekee sen 5v sopimuksen ja vaikka rebuilder-Ron lähtee eläkkeelle.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
WebSlave sanoi:
Molemmat ovat oikein, kun vertaillaan puhtaasti laskennallisia asioita. "Välttämättä" ei viittaa muuhun kuin siihen, että niin voi olla, tai voi olla olematta.
Yleisessä kielenkäytössä ilmaisu "Jaakko ei välttämättä ole huonompi kuin Joonas" nähdäkseni olettaa sen, että Joonaksen paremmuus olisi perusoletus tai todennäköisempi vaihtoehto.

Laskennalliset arvot eivät voi olla tarkkoja, koska ne ovat teoreettisia. Todellisuus ei toimi laskennallisten arvojen mukaan, jos mukana on inhimillinen tekijä.
Tämä on ihan turhaa viisastelua. Kukaan ei ole väittänyt, että fuel-correction kaava on absoluuttisen tarkka yksittäistapauksessa. Pitkässä juoksussa sen pitäisi kuitenkin antaa melko tarkan yleiskuvan.

Vaikuttaako x kilon lisäpaino samalla tavalla jokaiseen kuskiin ja toimiiko kaikkien säädöt samalla tavalla painavamman auton kanssa?
A) Emme keskustele nyt kuskeista, vaan painon vaikutuksesta auton absoluuttiseen nopeuteen.

B) Jos Hamiltonin säädöt eivät toimi painavammalla autolla, se on hänen heikkoutensa ja näin alleviivaa Heikin kykyä hyödyntää auton absoluuttista nopeutta tietyssä painotasossa.

Onko kuskin a aika-ajosuoritus vertailukelpoinen kuskin b suorituksen kanssa.
Miten kuskien inhimmilliset suoritukset nyt tähän sekaan joutuivat?

Fuel-correction on oletusarvoisesti spekulointia.
Tällä logiikalla voisi sanoa, että esimerkiksi DTM-kisojen menestyspainojen merkityksen toteaminen on spekulointia.

Ei se, että Whitmarsh sanoo Kovalaisen olleen laskennallisesti Hamiltonia nopeampi aika-ajossa tee siitä faktaa. Whitmarsh vain kertoo fuel-correction-vertailun tuloksen. Ja tietää varmasti, että kyseessä on monta muuttujaa sivuuttava teoreettinen arvio (spekulaatio).
Esimerkiksi Barcelonassa Whitmarsh ylisti vuolain sanoin Kovalaisen aika-ajoa huikean fantastiseksi, vaikka Heikki jäi kymmenyksen Hamiltonista. Whitmarshien ja esimerkiksi Ferrari-insinöörien kommenteissa kuskien suorituksia on varsin suoraviivaisesti arvotettu fuel-correctionin -kaavaan perustuen - jopa yksittäisissä tapauksissa. Nähtävästi ainakaan F1 varikolla fuel correctionia ei pidetä hatarana spekulaationa, vaan varsin hyvin suuntaa-antavana muuttujana.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Valde sanoi:
Tällä logiikalla voisi sanoa, että esimerkiksi DTM-kisojen menestyspainojen merkityksen toteaminen on spekulointia.


Esimerkiksi Barcelonassa Whitmarsh ylisti vuolain sanoin Kovalaisen aika-ajoa huikean fantastiseksi, vaikka Heikki jäi kymmenyksen Hamiltonista. Whitmarshien ja esimerkiksi Ferrari-insinöörien kommenteissa kuskien suorituksia on varsin suoraviivaisesti arvotettu fuel-correctionin -kaavaan perustuen - jopa yksittäisissä tapauksissa. Nähtävästi ainakaan F1 varikolla fuel correctionia ei pidetä hatarana spekulaationa, vaan varsin hyvin suuntaa-antavana muuttujana.
Justiinsa näin. Ihmetyttää että ylipäätään joku ei näin (keskimäärin) suoraviivaisen simppeliä juttua ymmärrä tai halua ymmärtää. Melkein voisi saman tien kyseenalaistaa Newtonin 2. lain F=ma, eihän tässä viime kädessä muusta ole kysymys kuin massan vaikutuksesta auton nopeuteen. Olisiko jotenkin epäselvää miten eri bensakuormat vaikuttavat auton nopeuteen jos sitä ohjaisi robotti? Tuskin. Mutta kun kyse onkin Lewisista ja Heikistä, niin on? Hehe.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Valde sanoi:
Tämä on ihan turhaa viisastelua. Kukaan ei ole väittänyt, että fuel-correction kaava on absoluuttisen tarkka yksittäistapauksessa. Pitkässä juoksussa sen pitäisi kuitenkin antaa melko tarkan yleiskuvan.
Tästä olemme muutoin jokseenkin yhtä mieltä, itse vain en pitäisi yleiskuvaa kuin suuntaa-antavana. Tarkempi analyysi vaatisi tapauskohtaisten olosuhteiden ja yksittäisten ajosuoritusten vaikutusta aikaan. Esim. Kimin ja Massan vertailussa vaikuttaa selvästi Kimin rengasongelmat.
A) Emme keskustele nyt kuskeista, vaan painon vaikutuksesta auton absoluuttiseen nopeuteen.
Niinkö? Minä luulin edelleen keskusteltavan Heikin ja Hamiltonin suorituksista. Painon vaikutusta nopeuteen en tietenkään kiistä.
Tällä logiikalla voisi sanoa, että esimerkiksi DTM-kisojen menestyspainojen merkityksen toteaminen on spekulointia.
Eri asia. Se voidaan todeta, koska niillä menestyspainoilla oikeasti ajetaan. Fuel-correction on spekulointia siksi, että se on teoreettista, "what-if"-ajattelua.
Nähtävästi ainakaan F1 varikolla fuel correctionia ei pidetä hatarana spekulaationa, vaan varsin hyvin suuntaa-antavana muuttujana.
Suuntaa-antava se toki onkin. Käsität varmaan spekulaation jotenkin paljon jyrkemmin kuin minä. Ei se tarkoita kuin oletuksesta lähtevää ajatusten kehittelyä. Tässä tapauksessa oletus on painon x vaikutus aika-ajosuorituksen kierrosaikaan. Kun siitä lähdetään kehittelemään ajatusta kuskien tai heidän suoritustensa tasoeroista mennään sille spekulaation puolelle.

-Edit- Ilmeisesti vain puhumme eri asioista. Sinä ilmeisesti puhut matemaattisen yhtälön oikeellisuudesta, minä taas puhun kuskien suoritusten vertailusta tuon yhtälön tuottamien tulosten pohjalta.
 
Viimeksi muokattu:

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Mikäköhä Kovalaisen todellinen taso kuljettajana on? Onko maailmanmestari-tason kuski niinkuin Räikkönen (tai Häkkinen silloin 98-00)? Vai tuhoaako McLaren Heikin uran antamalla PR-Hamiltonille paremman kaluston.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
de rong sanoi:
Mikäköhä Kovalaisen todellinen taso kuljettajana on? Onko maailmanmestari-tason kuski niinkuin Räikkönen (tai Häkkinen silloin 98-00)? Vai tuhoaako McLaren Heikin uran antamalla PR-Hamiltonille paremman kaluston.
Tietty sujuva räväkkyys Heikin otteista puuttuu. Se on sellainen varmanpäälle köröttelijä, joka pysyy valkoisten viivojen välillä, eikä tee tyhmiä virheitä.

Heikki ei ainakaan vielä ole onnistunut itseäni vakuuttamaan sillä, että pystyisi tahdonvoimalla tykittämään nopeita kierroksia kisassa ja parantamaan sijoitusta.
 

nuti

Well-known member
Liittynyt
12.5.2008
Viestit
119
Heikkihän on tällä hetkellä täydellinen kakkoskuski.
Tuo tallille yleensä varmoja pisteitä ja toimii painavalla autolla
tulppana.
 

nuti

Well-known member
Liittynyt
12.5.2008
Viestit
119
Noh kärkikuskien varikkokäynnin jälkeen. Jossain kisoissa. Jos taktiikat menevät nappiin. Jos mikään ei mene pieleen. Jne
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Hiukan epäonnistunut otsikko....

Kovalainen: "Uskon olevani McLarenilla loppuikäni"
19.06.2008 17:54
Heikki Kovalainen, kuva: EPA/FRANK MAY

Formula ykkösten McLaren-tallin Heikki Kovalainen valotti Ranskan GP:n yhteydessä julkisuudessa epäselvää sopimustilannettaan.

- Sopimustilanteeni on hyvä. Uskon, että jatkan tallissa loppuikäni, intoili Kovalainen.

Suomussalmelaisen McLaren-pestin tarkkoja yksityiskohtia ei ole julkisuudessa paljastettu. Sopimuksen on kerrottu olevan monivuotinen, mutta sen muoto ja kesto on pidetty salassa.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/06/663831
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
talakem sanoi:
- Sopimustilanteeni on hyvä. Uskon, että jatkan tallissa loppuikäni, intoili Kovalainen.
Jospa se onkin arvio Mc'n mekaanikkojen huolellisuudesta ja/tai auton turvallisuudesta.
 
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
205
Minusta Heikin pitäisi pyrkiä johonkin toiseen talliin ensi kaudella.Mäkillä joutuu olemaan vain hämäläisen apupoikana :jaska: :mad: :nope: :thumbdown
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kaahari sanoi:
Minusta Heikin pitäisi pyrkiä johonkin toiseen talliin ensi kaudella.Mäkillä joutuu olemaan vain hämäläisen apupoikana :jaska: :mad: :nope: :thumbdown
Jos Heikki on loppuikänsä McLarenilla, odotetaan 8v jotta Elwis on lyönyt kaikki Schumin ennätykset ja jäänyt eläkkeelle, sitten Heikki saa voittaa :p
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Kaahari sanoi:
Minusta Heikin pitäisi pyrkiä johonkin toiseen talliin ensi kaudella.Mäkillä joutuu olemaan vain hämäläisen apupoikana :jaska: :mad: :nope: :thumbdown
No, kuitenkin kärkitiimi. Hyvä juttu vaan, jos Kovalainen jatkaa McLarenilla.. :thumbup: Eiköhän se paikka tule vielä Kovalaisellekin loistaa ja menestyä - en usko Ferrarin kuskipolitiikan 2000-2005 toistuvan ainakaan yhtä räikeänä, jos laisinkaan.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
EdHunter sanoi:
No, kuitenkin kärkitiimi. Hyvä juttu vaan, jos Kovalainen jatkaa McLarenilla.. :thumbup: Eiköhän se paikka tule vielä Kovalaisellekin loistaa ja menestyä - en usko Ferrarin kuskipolitiikan 2000-2005 toistuvan ainakaan yhtä räikeänä, jos laisinkaan.
Juu Itävalta 2002 ei varmaan enää koskaan tapahdu. Tai ainakaan siitä ei selviä rangaistuksetta (kuten ei alunperinkään).
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Tässähän voi piillä yllätys. Kukaan ei arvannut että Kovis siirtyisi Mc Larenille, niin miksei sitten voisi siirtyä Bemarille.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Partsi sanoi:
Tässähän voi piillä yllätys. Kukaan ei arvannut että Kovis siirtyisi Mc Larenille, niin miksei sitten voisi siirtyä Bemarille.
Miksi BMW haluaisi Kovalaisen? Heikissä ei ole mitään lisäarvoa nykyisiin kuskeihin nähden.

Miksi Kovalainen haluaisi BMW:lle? Talli ei vielä ole tasoltaan McLarenin luokkaa, eikä uuden tulokkaan asema olisi sen parempi kuin McLarenillakaan.

McLaren on juuri nyt Kovalaisen uran kannalta paras paikka olla, yksi kahdesta tai korkeintaan kolmesta huipputallista. Hötkyileminen ei juuri nyt edistäisi uraa, kun on saatu jalka huipputallin oven väliin.

Tietysti puheet loppuiän kestävästä sopimuksesta ovat vähän yliampuvia. Lopullisia sitoutumisia ei kannata tehdä, varsinkaan, kun Heikillä ei ole talliinsa mitään muita etukäteissitoumuksia kuin unelma ajaa McLarenilla (Häkkisen menestyksen peruja, epäilemättä). Mikä sitten on PR-puhetta ja mikä miehen todellisia ajatuksia onkin toinen juttu.

Toisaalta, eihän Kimilläkään sen kummoisempia siteitä ollut Ferrariin etukäteen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös