Minen nyt malta olla keskeyttämättä sinänsä oikeinkin tärkeää ja mielenkiintoista keskusteluanne juomapulloista ja palata vielä kerran Heikin tiimin virheisiin hukkaamiin pinnoihin. Jossain heitin jonkun arvion, että Kovalainen olisi menettänyt tallin virheisiin vähintään 15 pistettä. Tarkempi ynnäily osoittaa arvion olevan jopa hieman alakanttiin.
Espanja: 6-10 pistettä
Matka päättyi varikkokäyntien takia perityltä kärkipaikalta seinään viallisen vanteen takia. Voitto oli epätodennäköinen, mutta mahdollisuuksien rajoissa, kakkossijasta Heikki olisi ainakin tapellut Massaa vastaan.
Monaco: 4-9 pistettä
Elektroniikkavian takia Heikki joutui starttaamaan nelosruudun sijaan varikolta ja nousi kahdeksanneksi. Menetettyjä pisteitä on vaikea arvioida - jopa voittoon olisi ollut mahdollisuudet kaiken osuessa kohdilleen ja vastaavanlaisella virheettömällä kilpailulla vähintään palkintopallipaikka olisi ollut liki varma.
Spa: 1 piste
Belgiassa Heikki tössi lähinnä itse, mutta lopun vaihdelaatikkovika vei viimeisen pistesijan.
Fuji: 6-10 pistettä
Kone hajosi kolmossijalta kilpailun alussa. Vauhti näytti riittävän Alonson haastamiseen ja bensalasti oli jälleen kerran huomattava.
Shanghai: 4-6 pistettä
Kilpailu päättyi hydrauliikan pettämiseen, mutta oli pilalla jo kauan ennen sitä tiimin ansiosta. Täysin käsittämätön virhe eturenkaiden pyörimissuunnan kanssa johti ensin rajuun aliohjautumiseen, sitten renkaan puhkeamiseen, kun ajettavuusongelmiin yritettiin reagoida.
Yhteensä: 21-36 pistettä
Korkein pistemäärä on tietysti täysin utopistinen, harvoinhan tiimi tekee täydellistä työtä kauden aikana ja sijoitukset on laskettu yläkanttiin. Pienempi pistemäärä sitä vastoin on vähintäänkin suuntaa-antava, sillä alakanttiin arvioinnin voidaan ajatella korvaavan sen, että osa ongelmista olisi joka tapauksessa toteutunut.
Kovalaisen kausihan ei ollut missään nimessä tyydyttävä, mutta eipä omaansa voi tasaiseksi kärkikuusikostakaan kutsua kuin Kubica. Tämän vuoksi Heikki olisi kaiken toimiessa edes normaalisti noussut taistelemaan kolmossijasta Kimin ja Kubican kanssa näilläkin suorituksilla.
Täysin samaa mieltä, paitsi Belgiassa Heikki oli seitsemäntenä kun vaihteet levis, eli 2 pistettä meni. Heikille 5 teknistä vikaa / tallin mokaa kun taas Hamilton selvisi omien mokien aiheuttamilla pistemenetyksillä.
Lisäisin vielä pistemenetysten listaan:
Australia: turva-auto vei 2-6 pistettä.
Malesia: molemmat McLarenit saivat lähtöruuturangaistuksen, vaikka parhaansa mukaan yrittivät väistää takaa tulleita, 2-4 pistettä.
Ranska: taas lähtöruuturangaistus, 1-5 pistettä.
Näitä eivät Heikin arvostelijat, jotka pällistelevät seiskasijaa taulukossa, tunnu muistelevan. Ei se auta vaikka kuinka varman päälle hiljaa ajeleskelet, jos koko ajan tulee lunta tupaan jostain suunnasta.
Kyllä siellä Heikin ajohaalareissa jonkin verran talenttia täytyy olla, kun kerran Briatorekin hehkutti kaveria kun näki tämän ajavan samanlaisia kierrosaikoja Alonson kanssa kaudella 2006 Renaultilla kisasimulaatioissa.
Myös Paul Stoddart olisi antanut Heikille suoraan kisakuljettajan paikan Minardille jo kaudelle 2004 testisuoritusten perusteella, jos vain tallin rahatilanne olisi antanut myöden.