hölkkämotivaatio kateissa

Thyella

þýðingafræðingur
Liittynyt
28.3.2004
Viestit
3500
Sijainti
Ciutat Comtal
Moi tröpöt.

Täällä on aika monta atleettikotlettia, ja aattelinki nyt kysyä teiltä että miten teillä riittää motivaatiota lenkkeilyyn?

Itse oon nyt koittanu käydä ulkona tämmösen pläänin mukaan, koska muuten vietän kaiken aikani koneen edessä "gradua kirjoittaen". Koko homma maistuu aika puulta, koska mulla on huono kunto, sää on aina huono, tekniikka on ihan päin peffaa, koko touhu on mun mielestä tuhottoman tylsää enkä kehtaa mennä päivänvalossa puuskuttamaan ihmisten ilmoille - siks oon yleensä kompuroinu pitkin merenrantaa tuolla Björkin talon laitamilla.

Oisko teillä jotain vinkkiä mulle, ettei toi homma ny kaadu ihan alkutekijöissään :frown:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Täällä on aika monta atleettikotlettia, ja aattelinki nyt kysyä teiltä että miten teillä riittää motivaatiota lenkkeilyyn?
Ihan hyvin.

Itse oon nyt koittanu käydä ulkona tämmösen pläänin mukaan, koska muuten vietän kaiken aikani koneen edessä "gradua kirjoittaen". Koko homma maistuu aika puulta, koska mulla on huono kunto, sää on aina huono, tekniikka on ihan päin peffaa, koko touhu on mun mielestä tuhottoman tylsää enkä kehtaa mennä päivänvalossa puuskuttamaan ihmisten ilmoille - siks oon yleensä kompuroinu pitkin merenrantaa tuolla Björkin talon laitamilla.

Oisko teillä jotain vinkkiä mulle, ettei toi homma ny kaadu ihan alkutekijöissään :frown:
Hiihto olisi hyvä laji mutta ei taida sielläpäin onnistua. Itse lenkkeilin syksyllä mutta en oikein diggaillut. Hiihtokauden alettua on alkanut reenikin maistua kun tuo laji ei rasita niin paljoa esim. polvia.

Kesällä sitten polkupyöräilyä.

Kuntosaleilu ja samanaikainen tv:n tuijottelu toimii myös, itsellä lähinnä oman kuntopyörän myötä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Täällä on aika monta atleettikotlettia, ja aattelinki nyt kysyä teiltä että miten teillä riittää motivaatiota lenkkeilyyn?
Kai se on se että tykkää olla ulkona ja liikkua, kun muuten jöpöttäis kaiket päivät löysänä sisällä masentuen. Virikkeellisillä olosuhteilla on tärkeä rooli, en jaksais ainakaan kotona hirveesti punnertaa tai polkea mitään pyörää. Eli paikat missä muutkin ihmiset harrastaa liikuntaa, tai sitten luonnossa.

Jos kunto on luokkaa rapa, niin varmaan aika kevyesti saa aloittaa. Mut nuo ohjeet näyttikin olevan siihen tarpeeseen. Kaikenlaiset hyppelyharjoitukset on hyviä aloittelijoille ja kokeneemmillekin, esim. ihan vaan perusnaruhyppely. Mun mielestä aika helposti sivuutetaan se, että juokseminen on rankka laji ja vaatii peruskestävyyden ohella lihaskuntoa, ja noista saa apua siihen.

Muut tröpöt varmaan kertoo lisää huomenna.

:edit en ollukaan eka :eek:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Moi tröpöt.

Täällä on aika monta atleettikotlettia, ja aattelinki nyt kysyä teiltä että miten teillä riittää motivaatiota lenkkeilyyn?

Itse oon nyt koittanu käydä ulkona tämmösen pläänin mukaan, koska muuten vietän kaiken aikani koneen edessä "gradua kirjoittaen". Koko homma maistuu aika puulta, koska mulla on huono kunto, sää on aina huono, tekniikka on ihan päin peffaa, koko touhu on mun mielestä tuhottoman tylsää enkä kehtaa mennä päivänvalossa puuskuttamaan ihmisten ilmoille - siks oon yleensä kompuroinu pitkin merenrantaa tuolla Björkin talon laitamilla.

Oisko teillä jotain vinkkiä mulle, ettei toi homma ny kaadu ihan alkutekijöissään :frown:
Jollet koe, että treeniohjelma ja selkeä tavoite saa sinut paremmin liikkeelle, voi sen minusta alkuun unohtaa ja vaikka kävellä sellaista tahtia kuin hyvältä tuntuu. Juttu on kuitenkin siinä, että tulee lähdettyä, ei siinä, että tekee juuri oikein.

Olin myös kerran rapakuntoinen, huohottava pullukka, ja löysin todellisen kimmokkeen, kun tajusin saavani lenkeistä täysin kuntoon liittymätöntä hyötyä. Jos aloittaessa pitää ajatuksen kiinni jossain tietyssä suunnitelmassa ja siinä, että olenpa paska ja teen tätä koska oikeasti tämä on hyväksi vaikka tuntuukin ihan saatanan pahalta, niin lenkkeily jää yhtä äkkiä kuin sen aloitti. Minulla liikkeelle ajava voima on aina ollut se, että juostessa saan hyvin tehokkaasti ajatukset irti vaikkapa juuri opiskelujen päähän keräämästä kuonasta. Menemällä pihalle gradua kirjoittaessa aina, kun ajatukset ovat solmussa, ajaa itsensä ulos aika usein.

Toinen käyttämäni itsepetoksen muoto on kehittää joku juttu, jonka lenkillänsä toteuttaa. Sopivahkon lenkkimatkan etäisyydeltä löytynee Islannistakin paikkoja, joista pidät tai joilla on jotain merkitystä tai joissa mieli lepää, joten laahusta sinne. Tai laita kuulokkeet korville ja ääneen jotain, mihin tiedät keskittyväsi hyvin intensiivisesti. Musiikin olen itse kokenut huonoksi, koska se jää helposti taustameteliksi - nykyään kuuntelen formulakeimojen haastatteluja, koska tiedän niiden saavan ajatukset pois itse suorituksesta silloinkin, kun se on vähän inha. Uskoisin haastattelujen toimivan vain omalla kohdallani, mutta katalaanin tai muinaisudmurtin kuuntelu toiminee sinulla mainiosti. Jos saa itsensä ylös riittävän aikaisin tai valvoo riittävän myöhään, ovat aamut kaikkinensa hieno juttu etenkin, jos päivä alkaa sarastaa ennen kuin muut ovat liikkeellä. Olen kehittynyt itseni huijaamisessa jo niin hyväksi, että huono sääkin on nykyään syy lähteä ulos, sehän on kertakaikkisen mainio haaste.

Mitä treeniohjelmiin tulee, niin minua ne alkujaan lähinnä ahdistivat, mutta nykyään toteutan sellaista jollain tasolla. Ohjelmiin tarttuminen kuitenkin vaati minulta sen, että lenkkeilylle itsessään kehittyi ensin arvo ja sitä kautta kiinnostui, miten asia kannattaisi oikeasti tehdä. Riippuu toki ihan mielenlaadusta, mikä ihmispolon pihalle parhaiten ajaa, mutta tekniikka tai rasituksen kannalta optimaalinen harjoitusohjelma tai edes ylevä tavoite paremmasta yleiskunnosta ja valokuvauksellisesta ulkomuodosta on se juttu melko harvoille. Todellinen pihvi ainakin minulle oli löytää selkeä, jokapäiväinen syy, jonka johdosta kotiin tullessa oli aina parempi mieli kuin pihalle lähtiessä.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Itsehän motivoin itseäni asettamalla aina jonkun tavoitteen ja pilkon sen osatavoitteisiin.

Esim. Tavoite IronMan Kalmar
-> Hyvä kunto ja paino kurissa
-> Pitää parantaa uinnin vauhtia, pyöräilyn vauhtikestävyyttä, juoksun ryhtiä
-> Lajiharjoitteet ja sitä tukevat harjoitteet (kuntosali)
-> n. 8-11 tuntia viikossa
-> puoltoista tuntia päivässä
-> lähdenpä juoksemaan 10 km = tunti.
-> Juoksen Hangossa 3,3 km lenkin 3 kertaa.
-> Jee, kierros takana eli 33% tehtynä
-> Puoltoista takana 50% tehtynä
-> jne... tulee paljon laskettua ja mietittyä.:eek:

Harjoituksen jälkeen hyvillä mielin kun taas yks osanen suuresta tavoitteesta hoidettuna.

Musiikin kuuntelun lopetin fillaroidessa pari vuotta sitten. Ihan jo turvallisuussyistäkin. Varsinkin jos luonnossa liikkuu, niin siitä kannattaa repiä silmin ja korvin kaikki irti. Jopa työmatka-ajoissa yritän katsella luontoa ja vaikka taloja yms. (joskus tulee rekkareitakin toljotettua:thumbfh:)

Teen sisällä ihan mielellään treenejä, koska tykkään treenata lämpimässä. Palelen helposti ulkona. Eli multa onnistuu kuntopyöräily, juoksumattoilu ja kahvakuulailu sisällä ihan hyvin. Tosin mulla on makkarissa tv, digiboxi ja dvd käytössä. Viimeksi katsoin Quantum of Solacea. Lisäksi katselun alla on Puolustusvoimien katsaukset jatkosodasta (Hitler tuli yllätyskäynnille Marskin synttäreille jarrut lentokoneesta tulessa).

Päällimmäisenä tai paremminkin perimmäisenä tarkoituksena tällä kaikella on työssä jaksaminen (on heviä istua autossa aika paljon) niin fyysisesti kuin henkisestikin. Lisäksi kun on ruuveja polvessa, nivelrikkoa ja selkärankareuma, niin liikunta auttaa näiden sairauksien hoidossa. Joka varmaan lisää työvuosia ja jaksamista.

Liikunnassa haastavinta on alussa oleva huono kunto. Itsekin lähes oksentelin 5 km lenkin jälkeen aloittaessani keväällä juoksentelun aikoinaan. Juoksu on kuitenkin laji minulle, jolla mun kunto paranee parhaiten. Salitreenailua ja pyöräilyä harrastaessa saa kyllä vetää aika kovaa, jotta saa saman harjoitusvasteen. Esim. ei mulla sykkeet nouse yli sadan salilla vaikka tekisin jonkun nälkävuoden pitkän tai maksimisarjan. Mutta siitä voimasta on sitten hyötyä juostessa.

Eikun treeni-intoa. Aamulla treenin tehtyä, on pirteä koko päivän.;)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Koska pelkkä hölkkälenkki on tylsää touhua, siksi suunnistan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kokeile eri harjottelumuotoja. Esim. HIIT voi olla kokeilemisen arvoinen. Treenit on lyhyitä (10-20 min), mutta silti tehokkaita.

Tee vaikka seuraavalla kaavalla:
Aluksi lämmittelet.

30-60 kertaa:
8-10 sek täysillä/lähes täysillä juoksua/pyöräilyä/soutua/crosstraineria/tai jotain muuta vastaavaa
12-15 sek kävelyä/hölkkää/tai muuta kevyellä teholla.

Jos läheltä löytyy joku mäen tynkä niin juokset kovaa sen ylös ja kävelet alas. Tai sitten jos tien varressa on kaksi sopivaa liikennemerkkiä niin juokset sen välin ja kävelet takaisin. Toi aikaraja ei ole niin tarkka.

HIIT on tutkitusti tehokas harjoittelumuoto. Vaikka olisi huonokin kunto niin 10 sekuntia yleensä jaksaa juosta. Aloittaa voi vaikka viiden minuutin treeneillä ja sitten joka viikko lisää yhden minuutin treenipituuteen. Kolme treeniä viikossa riittää varmasti alkuun. Vaikka treenit onkin lyhyitä niin tietää treenanneensa.


a previous study that compared the effect of high-intensity exercise (60 sprints of 8 seconds each, 12 seconds rest) with aerobic exercise (60 percent of maximal oxygen uptake for 40 minutes) found that HIT resulted in significant decreases in overall fat mass, while the aerobic exercise group had a fat gain of 0.44 kg on average. The HIT group also had a significant 9.5 percent decrease in visceral belly fat, whereas the aerobic group had a non-significant increase of 0.2 kg or 10.5 percent. Of related interest is that the HIT group decreased fasting insulin significantly more than the aerobic group (31 versus 9 percent).
 
Viimeksi muokattu:

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Itsekin joutuu aina tähän aikaan vuodesta hakemaan treenimotivaatiot. Ja näin se menee..

- Ensiksi kaupasta ja divareista nippu alan lehtiä luettavaksi (aivopesu)
- Sitten saavutettava päätavoite, joka on n. 6 kk päässä
- Osatavoitteiden asettaminen
- Treeniohjelman tekeminen
- Kevyesti aloittaminen -> eli liian alhaiselta tasolta, jotta on kivaa
- Nousujohteinen treeni -> aina pikkaisen lisää
- Tulosten kirjaus ja seuranta

Mulla siis tuollainen kuvio toimii juoksussa ja salikäynneissä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Löysin rantein ja iloisin mielin välittämättä tekniikasta ja / tai muiden mielipiteistä ja inhimillisen mittaisilla lenkeillä.

Niil se lähtee.

Sinkkuus on myös oiva motivaatio kun saa päähänsä taottua ajatuksen, että ikinä kukaan ei anna jos ei kilot putoa. Mutta sitä en nyt ei voi tällä kertaa suositella johtuen statuksesta onnellinen paristoutuminen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Sinkkuus on myös oiva motivaatio kun saa päähänsä taottua ajatuksen, että ikinä kukaan ei anna jos ei kilot putoa. Mutta sitä en nyt ei voi tällä kertaa suositella johtuen statuksesta onnellinen paristoutuminen.
Jos ajattelee ton käänteisesti eli sinkkuus koittaa taas jos kilot eivät putoa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Minulla liikkeelle ajava voima on aina ollut se, että juostessa saan hyvin tehokkaasti ajatukset irti vaikkapa juuri opiskelujen päähän keräämästä kuonasta. Menemällä pihalle gradua kirjoittaessa aina, kun ajatukset ovat solmussa, ajaa itsensä ulos aika usein.

...

Jos saa itsensä ylös riittävän aikaisin tai valvoo riittävän myöhään, ovat aamut kaikkinensa hieno juttu etenkin, jos päivä alkaa sarastaa ennen kuin muut ovat liikkeellä. Olen kehittynyt itseni huijaamisessa jo niin hyväksi, että huono sääkin on nykyään syy lähteä ulos, sehän on kertakaikkisen mainio haaste.

...

Todellinen pihvi ainakin minulle oli löytää selkeä, jokapäiväinen syy, jonka johdosta kotiin tullessa oli aina parempi mieli kuin pihalle lähtiessä.
Erinomaisia pointteja bobbikselta.

Ulkoilu yleensäkin parantaa ajatustenjuoksua ja virkistää, varsinkin heti aamulla toteutettuna. Itse vaan olen sitä sorttia että en yleensä herää kovin aikaisin, mutta yhtälailla toimi iltapäiväisin ja iltaisinkin. Aamulla toteutettuna hyöty olisi vain suurin.

Tornifirmassa juostiin vartin mittainen aamulenkki ennen aamupalaa ja se menetelmä toimi kuin junan vessa, täytyy arvostaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Riippuu toki ihan mielenlaadusta, mikä ihmispolon pihalle parhaiten ajaa, mutta tekniikka tai rasituksen kannalta optimaalinen harjoitusohjelma tai edes ylevä tavoite paremmasta yleiskunnosta ja valokuvauksellisesta ulkomuodosta on se juttu melko harvoille.
Pakaroiden merkitystä ei pidä vähätellä. Siis en tarkoita omia, vaan että kyllähän sillä on väistämättä positiivinen vaikutus sieluun kun joku vastakkaisen sukupuolen edustaja tulee heilumaan kiinteän takamuksensa kanssa eteesi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Pakaroiden merkitystä ei pidä vähätellä. Siis en tarkoita omia, vaan että kyllähän sillä on väistämättä positiivinen vaikutus sieluun kun joku vastakkaisen sukupuolen edustaja tulee heilumaan kiinteän takamuksensa kanssa eteesi.
Strippiluolissa tullut käytyä?
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Pakaroiden merkitystä ei pidä vähätellä. Siis en tarkoita omia, vaan että kyllähän sillä on väistämättä positiivinen vaikutus sieluun kun joku vastakkaisen sukupuolen edustaja tulee heilumaan kiinteän takamuksensa kanssa eteesi.
Yhdellä ottaa sieluun, toisella pumppuun ja kolmannella eteen.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Mua ahistaa jo nyt, että hiihtokausi loppuu ja kyseinen toiminta pitäisi korvata jollain toisella kunto-aktiviteettilla. Ajatuskin juoksemisesta vituttaa, ihan oikeasti. Yritetty on, ja monta kertaa. Viimeistään 150 metrin jälkeen alkaa aina ottaa niin pahasti päähän, että tippa tulee linssiin. Mitä hyvää mieltä siinä sitten tulee, ei mitään!

Ja joo joo, on yritetty eri lämmittelymuotoja ja osatavoitteita ja löysiä ranteita ja luoja ties mitä. Ei vaan lähde, piste.
 
Ylös