Honda 2009 / Brawn GP

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei tuo tarkoitus, vaan se, että ei se Brawnin vauhti kiistanalaisesta diffusorista ollut kiinni. Ei tuo Heikille ollut heitetty.
Koskikohan tuo "tarkoitus" sitä tulevaa FIA:n diffuusoripäätöstä Malesian jälkeen, eli ettei se ole semmone "iso juttu" ni turhaa kieltää.. no, en tiiä enkä ota kantaa..
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mitenkäs tämän diffuusoricasen kanssa, kun homma menee uudestaan käsittelyyn ensi kuussa ja ratkaisu saadaan siinä kuun puolenvälin kieppeillä niin voiko Brawn (ja muut) mahdollisesti vielä menettää diffuusorisaavutuksensa näin jälkikäteen vai päätetäänkö tuolla vain nimenomaisesti ko. diffuusoreiden tulevaisuudesta?
Tulevaisuudesta.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Onkohan tässä rikki?

http://www.f1-live.com/f1/photos/2009/gpmelbourne/diapoc_321.jpg[/I MG][/QUOTE]

harmillisen tumma kuva ni ei oikeen selvää saa, mutta ei tuosta kohdasta pitäs kyllä mielestäni näkyä valoa läpi mistä nyt näkyy :doubtful:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Siis niin, Rubens oli sitä mieltä ettei se vauhti siitä ole kiinni. Olis tosiaan hauska nähdä kuvia siitä että minkä verran se kärsi tuossa startissa.
En tiedä, mitä Rubinho itse oli mieltä vauhdistaan, mutta kello kertoo, että hänen kilpailun nopein kierroksensa oli sekunnin Buttonia hitaampi. Toki hän kolhi vähän etusiipeäänkin, mutta ei siitä pudonnut, kuin pari ilmanohjainta. Ei se diffu mitenkään romuksi ole voinut mennä. Toimintaperiaate on kuitenkin sama, vaikka siitä vähän katkeilisikin paloja irti.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
En tiedä, mitä Rubinho itse oli mieltä vauhdistaan, mutta kello kertoo, että hänen kilpailun nopein kierroksensa oli sekunnin Buttonia hitaampi. Toki hän kolhi vähän etusiipeäänkin, mutta ei siitä pudonnut, kuin pari ilmanohjainta. Ei se diffu mitenkään romuksi ole voinut mennä. Toimintaperiaate on kuitenkin sama, vaikka siitä vähän katkeilisikin paloja irti.
Miksi niitä siipiä mennään vaihtamaan, vaikka toimintaperiaate säilyykin?:D
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Miksi niitä siipiä mennään vaihtamaan, vaikka toimintaperiaate säilyykin?:D
Tiedät mitä tarkoitan. Samalla lailla se ilma siellä välipohjassa kulkee, vaikka ulostulon suulta olisikin vähän ilmanohjaimia vioittunut. Eli ruupenin "se meni rikki" on aika harhaanjohtava lausunto.

Täytyykö tämä nyt sitten muotoilla, niin että toiminnallisuus säilyy, ettei tule näsäviisaita kommentteja perään.:rolleyes:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
TS eilen/tänään: "Kun vastalauseita herättänyttä pohjan ilmanohjainta pidetään BGP001-auton vauhdin salaisuutena, kilpailevat tallit ovat saaneet selville myös jo valkoisten autojen muitakin menestystekijöitä - kuten etusiiven reunapalat sekä rungon alaosan muotoilu. Tämä on herättänyt epäilyt, että vaikka kiistelty diffuusori kiellettäisiin, Brawn pysyisi kuitenkin ratojen tämän hetken nopeimpana autona."
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mun mielestä Brawnin poppoo on tehnyt peilit kaikein fiksuimmalla tavalla. Ottanut viime kauden Ferrarin monokokin siivet ja tällännyt päälle peilit.:ahem:



 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Mitenkäs tämän diffuusoricasen kanssa, kun homma menee uudestaan käsittelyyn ensi kuussa ja ratkaisu saadaan siinä kuun puolenvälin kieppeillä niin voiko Brawn (ja muut) mahdollisesti vielä menettää diffuusorisaavutuksensa näin jälkikäteen vai päätetäänkö tuolla vain nimenomaisesti ko. diffuusoreiden tulevaisuudesta?
Valitus tehtiin katsastuksen tuloksesta. Jos tämä muuttuu 14.4., Brawnit olivat laittomia Australian gp:ssä, ja tuloksena on iso musta DSQ. FIA:n valitustuomioistuinhan ei tee uusia diffuusorisääntöjä vaan tutkii, onko tuomaristo Melbournessa toiminut olemassa olevien sääntöjen mukaan hyväksyessään Brawnit, Toyotat ja Williamsit.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/03/847543

MTV3.fi sanoi:
Honda tuhlasi F1-talliinsa yli miljardi euroa vuosina 2006-08 eikä saavuttanut yhtään kaksoisvoittoa. Ross Brawn osti tallin yhdellä punnalla, eli hieman reilulla eurolla.
Tästä rakennellaan kunnon tuhkimotarinaa. Suurelle yleisölle taitaa olla turha kertoa, että tämä voittaja-auto on itseasiassa suunniteltu aika reilulla siivulla tuosta miljardista eikä niinkään sillä yhdellä punnalla. :rolleyes:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ja siirtyikö punnan nimellisellä kauppahinnalla mitä vastuita.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Tästä rakennellaan kunnon tuhkimotarinaa. Suurelle yleisölle taitaa olla turha kertoa, että tämä voittaja-auto on itseasiassa suunniteltu aika reilulla siivulla tuosta miljardista eikä niinkään sillä yhdellä punnalla. :rolleyes:
niin, lehdistö on nykyään turhan ahne "valehtelemaan" kansalle eli jättämään pois asioita uutisista jotka tekisivät uutisista tylsempiä (eli totuudenmukaisempia) :thumbdown
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24300
Sijainti
lappeen Ranta
Sitäkin on ihan turha erikseen mainita, että Brawn oli Hondalla hommissa jo ennen kuin tallin osti. No, ehkä se pelissä oleva oma punta on pistänyt panostamaan hiukan enemmän :idea:.
 

F1 Keisari

Well-known member
Liittynyt
10.2.2009
Viestit
88
niin, lehdistö on nykyään turhan ahne "valehtelemaan" kansalle eli jättämään pois asioita uutisista jotka tekisivät uutisista tylsempiä (eli totuudenmukaisempia) :thumbdown
Näinpä juu tuntuu että media antaa sellaisen kuvan että tuo Brawnin auto on suunniteltu pikavautia vaikka Honda Kehitti sitä 18 kuukautta. Eli toisin sanottuna Honda teki pohjatyön ja Brawn korjaa sadon. Yksi asia tässä nyt kyllä jää askarruttamaan että miten kovaa tuolla autolla olisi menty jos olisi Hondan motti eikä Mersun??
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Näinpä juu tuntuu että media antaa sellaisen kuvan että tuo Brawnin auto on suunniteltu pikavautia vaikka Honda Kehitti sitä 18 kuukautta. Eli toisin sanottuna Honda teki pohjatyön ja Brawn korjaa sadon. Yksi asia tässä nyt kyllä jää askarruttamaan että miten kovaa tuolla autolla olisi menty jos olisi Hondan motti eikä Mersun??
Ja kukakohan sitä siellä Hondalla oli kehittämässä :rolleyes:
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Asiaa on varmaankin jo käsitelty tässä otsikossa, mutta palataanpa vielä hetkeksi diffuusorin tuomaan hyötyyn. Barrichellon mielestä Brawnin nopeus ei selity diffuusorilla:
I tell you – whenever the McLaren crashed into me from behind, the diffuser was broken. I still had the pace, so it is not just there – it is the whole situation.
Autosport

Buttonin, joka ajeli loppukierrokset pintakaasulla, nopein kierros (1:28.020) oli kuitenkin yli sekunnin nopeampi kuin Barrichellon (1:29.066).
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kyllä ainakin oma harjaantumaton arviointi kyky sanoo, että se diffuusori ei hirveetä etua yksinään tuo. Kysehän on naurettavan pienestä erosta diffuusorin kohdalla.

Sitten kun joku lyö jotain tällasta autoon http://www.gurneyflap.com/Resources/Oldtimer-GP-2001-159.jpg , niin voidaan puhua isosta erosta diffuusorin takia ;)

(no joo, toi ei oo diffuusori, vaan venturitunnelin ulostulo)

Eli varmasti tuosta on etua, mutta eiköhän tuo Brawn ole muiltakin osiltaan muita talleja edellä, kuten jossain medioissakin on jo kirjoiteltu.
 
Viimeksi muokattu:

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Eli varmasti tuosta on etua, mutta eiköhän tuo Brawn ole muiltakin osiltaan muita talleja edellä, kuten jossain medioissakin on jo kirjoiteltu.
Todella vähän on muuten kirjoitettu siitä lumiaurasta ja sen vaikutuksesta edessä nokan alapuolella, ei ole vielä tallirintamalta tullu ilmoituksia "me tehdään tämmöinen 2 kuukaudessa" :confused:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllä ainakin oma harjaantumaton arviointi kyky sanoo, että se diffuusori ei hirveetä etua yksinään tuo. Kysehän on naurettavan pienestä erosta diffuusorin kohdalla.
Niinhän sä väänsit, kun menin heittämään arvauksen 0,5s.

Jos nyt katsoo Williamsin ja Toyotan vauhtia(tai Brawnin), niin tuo tuntuu jopa understatementilta. Diffuusorissa pienikin lisätila tai lisäpinta-ala tuo tuntuvasti enemmän eroa kuin siivissä. Itsekin sen tiedät, joten miksi lyödä päätä seinään?

edit. Eikö tallienkin suunnalta ole tullut arvioita, että hyöty olisi väh. 0,5s tai Flaviolta, että downforcea tulee lisää 14% ja mahdollisuudet oli jopa jotain 35%n?
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös