Oli kyllä ihmeellinen kisa. Kuin kaksituntinen mainos modernien formularatojen puolesta. 4 kertaa safety car radalla on liikaa. Toisaalta nähtiinpä oikein kunnolla konttailua tänä viikonloppuna, josta vain kaksi selvisi kokonaan. Tulosliuska ei oikeastaan kerro kuin kuka konttaili vähiten, että kilpailukyvystä tästä ei voi päätellä mitään. Alonso olisi voittanut minuutin erolla, jos safety car ei olisi väkisin yrittänyt antaa McLareneille saumaa. Kova jätkähän se on, ylivoimainen kuljettajana tällä hetkellä. Ja hieno ihminen myös.
Kuten jo aika-ajojen jälkeen sanoin, kaikki kärkiautot ovat yhtä suurilla kuormilla liikenteessä. Mulle :ahem: :thumbup: Toki kimistit ovat viimeiset 4 vuotta kuvitelleet että kaikki edellä olevat ovat kevyemmällä ja meillä onkin sitten aina tankki ihan täynnä, mutta lienee jo aika herätä siihen tosiasiaan että McLaren ei ole kovinkaan hyvä auto. Eikä myöskään Montoyan ja Räikkösen välillä ole läheskään niin suurta tasoeroa kuin Alonson ja Fisichellan. Jos Räikkönen siirtyisi Renaultille Alonson pariksi, tekisi Alonso täysin selvää jälkeä, ei siitä tarvitse viimeisen kahden vuoden näyttöjen perusteella edes keskustella.
Takaisin asiaan. Kehuttakoon siis Jensonia eilisestä, koska kyllähän paaluaika oli mahtava suoritus. Sen sijaan tänään nähtiin Jensonin pitkään tunnettu heikkous kuljettajana: silloin kun ruetaan tappelemaan verissä päin ahtaassa tilassa sijoituksista ja olosuhteet muuttuvat nopeasti, ei Jenson pysy perässä. Tämän kaltaiset kisat ovat mannaa Montoyan ja Schumacherin veljesten kaltaisille ahtaan paikan kuljettajille, jotka ovat hyviä luovimaan eteenpäin monen auton taistelutilanteissa ja ovat V-mäisiä ohitettavia 1 vs. 1 -kilvanajossa. Jenson taas on tyypillinen moderni kuljettaja, joka vaatii paljon tilaa ympärilleen ollakseen parhaimmillaan. Hänen tilannetajunsa ja 1 vs. 1 -kilvanajotaitonsa eivät ole yhtään niin hyviä.
Jenson hävisi tuhottomasti sijoituksia tänään: viimeistä safety carin poistumista lukuunottamatta joka kerta tuli joku ohitse. Lisäksi hävisi vielä Montoyallekin varikkopysähdyksensä jälkeen. Lisäksi tuuripeli safety carin ja varikkokäyntien kanssa ei toiminut, kun Nicky-Nick ja Ralf pääsivät ohitse. Loppujen lopuksi moottorin pettäminen oli vain pieni takaisku tässä tilanteessa. Positiivista oli onnistunut lähtö, joka pärjäsi täysin McLarenin vastaavalle ja hävisi vain marginaalisesti Renaultille. Toivottavasti tämä tarkoittaa, että kytkintä on paranneltu ja enää ei tarvitse nähdä Bahrainin kaltaisia nöyryytyksiä.
Sen sijaan on ihmeteltävä, että lämpiävätkö Hondan renkaat liian hitaasti? Safety carin perästä lähdettäessä vauhti oli aina hetken aivan liian hidasta, samaten Montoyan varikon jälkeinen ohitus viittaisi tähän. Kuitenkin kun vähän aikaa oli ajettu, Jenson pystyi taas vastaamaan McLarenien vauhtiin. Toki normaaleja kisoja ei ajeta näin, että ongelma ei ole kovinkaan suuri. Kuitenkin varikkopysähdykset, joiden jälkeen taistellaan sijoituksista, tulevat jatkossakin eteen ja näillä näkymin ongelmaksi. Siksi tiukka on kärki tällä hetkellä.
Rubens... Kyllä selityksiä riittää, mutta pitäisi edes hieman väläyttää jotain että niitä alkaisi uskomaan. Aukesipa pistetili, mutta kun tuollainen määrä kuljettajia keskeyttää edestä, ei sille yksinään viitsi hurrata. Fisichella pystyi kuitenkin vieläkin huonommista asemista paljon parempaan suoritukseen. Eikä ollut hänenkään kisansa hyvä. Se on tietysti mukava että maikkarin asiantuntijatiimin mielestä tämä ratkeaa vain polkimien paikkaa vaihtamalla, mutta kyllä tässä paljon enemmän vaaditaan. Noin sanon minä. Toki Honda on huono auto ohittamiseen, mutta Super Aguri pitäisi pystyä ohittamaan. Olkoon sitten enemmän bensaa ja enemmän siipeä, mutta sen verran voidaan vaatia.
Kisa oli lopputuloksen kannalta surkea. Siinä oli kuitenkin positiivistakin, ennen kaikkea lähtö ja aika-ajot. Lopputulos kerro niinkään auton suorituskyvystä, vaan ennemminkin Jensonin puutteista kuljettajana, mahdollisesta renkaiden lämpiämisongelmasta ja vähän vähemmän huonosta tuurista tällä kertaa. Tärkeää on ettei vaivuta epätoivoon. Pallo on pyöreä ja se pomppii joskus kaikille.