Honda RA106

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Moe Szyslak sanoi:
Pitää myös huomioida se seikka että Michelinin (ja BSn) kumeissa on se yhden kierroksen 'aika-ajo'-kerros jota Honda näköjään osaa hyödyntää. Kisasäädöt onkin sitten näköjään vähän hankalampia. :rolleyes:

Mäkkäri ei näytä taas saavan aika-ajosäätöjä kuntoon, aivan kuten viime vuoden alussa. :(
Mitenkäs tämmönen kerros sopii sitten sääntöihin? Eikös säännöt sano, että lauantain jälkeen pitää ajaa samalla seoksella koko viikonloppu, ja jos renkaiden päällä on eri seosta kuin muuten, niin testeissähän tämän pitäisi näkyä? Vai eikö FIA ota näytteitä käyttämättömistä renkaista?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
verge sanoi:
Mitenkäs tämmönen kerros sopii sitten sääntöihin? Eikös säännöt sano, että lauantain jälkeen pitää ajaa samalla seoksella koko viikonloppu, ja jos renkaiden päällä on eri seosta kuin muuten, niin testeissähän tämän pitäisi näkyä? Vai eikö FIA ota näytteitä käyttämättömistä renkaista?
Minä olen siinä käsityksessä, että renkaan täytyy olla kokonaisuudessaan samaa kumiseosta, eli mitään eri materiaalista olevaa kerrosta ei saisi päällä ollakaan. Se eri tavalla toimiva "kerros" johtuisi vain seoksen erilaisesta käyttäytymisestä kulumattomana.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
WebSlave sanoi:
Minä olen siinä käsityksessä, että renkaan täytyy olla kokonaisuudessaan samaa kumiseosta, eli mitään eri materiaalista olevaa kerrosta ei saisi päällä ollakaan. Se eri tavalla toimiva "kerros" johtuisi vain seoksen erilaisesta käyttäytymisestä kulumattomana.
Joo kai ne yhtä ja samaa tavaraa on.. Eli yks-komponentti kumeja varmaankin.
Moto GP:ssähän ainakin misukka käyttää kaks-komponentti renkaita, mutta pyörillä kallisteellakin "vähän" enemmän kuin ykkösillä. :D
Mutta jotain eroja varmaan uuden renkaan kumin pinnalla on kulutettuun nähden. Vaikka seos olis sama niin voihan sen tiheyttä tms. muuttaa varmaan jossain määrin ja siten hakee erilaisia ominaisuuksia...

Tämä oli siis suurimmaks osaks aika mutu pohjalta.. :D
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ratahans sanoi:
Mitenkäs se F1 meni olet niin hyvä kun viimeisin kisa.
Tuohan keksittiin aikoinaan kuvaamaan F1-toimittajien typeryyttä. Joku Mustakari hokee sitä edelleen faktana. Toisin sanoen tuossa ei ole mitään järkeä!
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
patriot sanoi:
Tuohan keksittiin aikoinaan kuvaamaan F1-toimittajien typeryyttä. Joku Mustakari hokee sitä edelleen faktana. Toisin sanoen tuossa ei ole mitään järkeä!
Formulassa ei ole järkeä muutenkaan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
verge sanoi:
Mitenkäs tämmönen kerros sopii sitten sääntöihin? Eikös säännöt sano, että lauantain jälkeen pitää ajaa samalla seoksella koko viikonloppu, ja jos renkaiden päällä on eri seosta kuin muuten, niin testeissähän tämän pitäisi näkyä? Vai eikö FIA ota näytteitä käyttämättömistä renkaista?
Säännöt sanovat että koko rengas tulee olla samaa seosta. Minkälainen, tai millä tavalla tehty se pintakerros on, sitä säännöt ei määrittele.

Renkaan käsittely kemikaalein tai harjaamalla, kuten ennen tehtiin, on kiellettyä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Bobakki kun mainitsi tuola kuski puolella siitä BARin viime
kauden etupyörien voimansiirtosysteemistä, niin onkos
moisesta ollut enää mitään puhetta? Käytössä se ei liene
missään mudossa, vai?
 

Barco:[

Well-known member
Liittynyt
19.9.2005
Viestit
427
Katsotaans jos saisi jotain ennakkoa pistettyä kisaa. Sen verran innoissani olen Hondan ja ennen kaikkea Barrichellon parantuneesta suorituksessa, että helppoa se ei ole. On pidettävä mielessä se mitä 3 viikkoa sitten tapahtui, vaikka pirujen maalailu ei omien suosikkien kohdalla mielipuuhiini kuuluukaan. Sanoin jo Austalian aika-ajojen jälkeen, että kisat voi ainoastaan hävitä aika-ajoissa ja olin tapani mukaan oikeassa.

Ensiksikin täytyy ihmetellä Fryn ja Willisin kylmähermoisuutta, sillä taktiikka 2. osioon lähdettäessä oli hyvin rohkea. Selvästi säästeltiin joko moottoria tai renkaita, mahdollisesti molempia. Minulla ainakin olivat kylmät hiet jo otsalla kun odottelin 2. osion päättymistä Hondien ollessa lähes seuraavia putoajia. Tilanne nyt kuitenkin on se, että vain Midland ja Super Aguri ovat kaukana muiden takana, mutta muut ovat suhteellisen lähellä. F1 sarjassa on tällä hetkellä suoritustasoltaan 4 huipputallia, vain hieman niiden takana Toyota, BMW ja Wiliams. Tämä tarkoittaa 14 suhteellisen kovatasoista autoa, joilla on jokaisella hyvät mahdollisuudet päästä 10 joukkoon ja huipputallien kuljettajien putoaminen Fisichellan tapaan ei tule missään tapauksessa olemana jatkossakaan harvinaista. Mutta uhkapelistä ei tänään jouduttu maksamaan ja hyvä niin.

Itse ratkaisevan aika-ajon taktiikka oli Hondalla jälleen erinomainen, kun molemmat pääsivät ajamaan 2 oikein ajoitettua kovaa vetoa ja tulos oli osittain siksi näin erinomainen. Aika-ajojen kilpailukyky on toki taas omaa luokkaansa. Bridgestonen etulyöntiasema näkyi vieden Ferrarin korkealle, mutta Michelin tallien sisällä Honda oli Australian tapaan omaa sarjaansa. Jopa vielä ylivoimaisemmin kuin aikaisemmin, joka kertonee renkaiden lämpiämisongelmien korjauksesta.

MTV:n porukan latelemien faktojen mukaan kukaan tuskin valitsee 2 pysähdyksen taktiikkaa: se että McLaren yritti jotain omaperäistä ratkaisua umpisurkealla vuoden 2004 autollaan, ei tee siitä nyt varteenotettavaa vaihtoehtoa. Kun kaikki muut ajoivat 3 pysähdyksellä, tekevät ne sen myös nyt. Eroja sisääntuloaikataulussa silti lienee, mutta ne todennäköisesti ovat n. 3 kierroksen sisällä.

En usko Hondan voittoon huomenna, mutta hyvää tulosta odotellaan. Schumacher lienee omassa sarjassaan ja Alonson jäädessä todennäköisesti taakse, hänen voittonsa on jopa 70 % todennäköisyydellä tapahtuva. Alonson kiusana on Felipe Massa ja ainakin viimeksi toimineet Hondan lähdöt eivät pitäisi olla ongelma. Se mistä olen eniten huolissani ovat varikkokäyntien aikana tapahtuvat ohitukset.. Ne ovat edellisissä kisoissa olleet Hondalle myrkkyä. Toki tallin sisältä on tullut paljon kiitosta edistyksestä renkaiden lämpiämisessä ja tämä saattaisi tuoda helpotusta myös tähän.

Sen verran loistava valkoisten suoritus oli tänään etten osaa kuin pelätä huomista. Molemmat 5 joukossa ja toinen palkintopallilla lämmittäisi kuitenkin mieltäni.
 
Viimeksi muokattu:

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Kyllähän tuota tasaista menestystä ja voittoja jo säkä-Hondalle toivoisi. Hyvät mahdollisuudet on nyt saada pallia, kunhan autot vaan kestäisi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eiköhän se nappi ausseissa sen kisan hävinny ihan itse kisassa eikä aika-ajoissa. :wink:

Alkukisasta pysynevät kyydissä, hondat siis.
Varikko pysähdyksistä sen verran, että ferkku ja honda lienevät kolmella stopilla ja mäkki ja rellu saattavat olla kahdella...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ghost_Glove sanoi:
ja honda lienevät kolmella stopilla ja mäkki ja rellu saattavat olla kahdella...
Noinkohan... kaikki ajelivat viimeisessä osassa 14-15 kierrosta, eli eivät aja ainakaan vähempää ensimmäisellä stintillä. Tuohon ei ihan hirveästi tarvitse laittaa lisää, jotta pystyy 62 kierroksen kisan ajamaan kahdella stopilla (tai pystyy jo tuollakin määrällä ilman mitään tajuttomia säätöjä, kuvittelisin).
 

Zanthic

Musta Lammas
Liittynyt
21.7.2003
Viestit
351
Sijainti
Oulu
Ihan hyvältä näytti Hondien meno tänään joten toivottavasti vauhtia riittää myös kisassa. Rubensin tulemista onkin jo odoteltu, nyt vaan pitää jännittää kisaonnistumisen puolesta.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Zanthic sanoi:
Ihan hyvältä näytti Hondien meno tänään joten toivottavasti vauhtia riittää myös kisassa. Rubensin tulemista onkin jo odoteltu, nyt vaan pitää jännittää kisaonnistumisen puolesta.
Toivotaan Rubensille hyvää starttia. Kun pääsisi Schumin eteen niin se olisi nannaa. Tuskin tulisi tallimääräyksiä mutta Rubens voi kyllä päästää Schumin ohitseen vanhasta muistista. :D
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
HÖYNÄ sanoi:
Toivotaan Rubensille hyvää starttia. Kun pääsisi Schumin eteen niin se olisi nannaa. Tuskin tulisi tallimääräyksiä mutta Rubens voi kyllä päästää Schumin ohitseen vanhasta muistista. :D
Aika hiljasta, Rubensista vetää ohi kahta puolta Alonso ja Massa sitten Alonso keikkuu kiekan Napin perässä kunnes pääsuoralla heittää ohi, tässä vaiheessa kimi ohittaa rubensin ja noin kolmen kiekan jälkeen järjestys on :

Schumi
Alonso
Massa
Kimi
Rubens
Button
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Mikkoz84 sanoi:
Aika hiljasta, Rubensista vetää ohi kahta puolta Alonso ja Massa sitten Alonso keikkuu kiekan Napin perässä kunnes pääsuoralla heittää ohi, tässä vaiheessa kimi ohittaa rubensin ja noin kolmen kiekan jälkeen järjestys on :

Schumi
Alonso
Massa
Kimi
Rubens
Button
Sen mäkin haluan nähärä, jotta joku ohittaa Imolan pääsuoralla. Ilman, että ohitettava tekee häkkisen mikoja tai tekniikka pettää, sen ei pitäisi olla mitenkään maharollista.

Vähän pelottaa taas tuo Kimin lähtöpaikka, ettei nyt vaan sattuisi mitää ekalla kierroksella. Montoya kun osaa yllättää aina tempauksillaan. Klien tuskin enää ennättää tuolta taa'empaa Räikkösen päälle ja Nisokin turvallisen välimatkan päässä. :thumbup:

Edit. Menikin aikalailla offtopic:n puolelle. Jostain syystä luulin kirjoittavani tuohon aika-ajo-threadiin.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Bobakki sanoi:
Noinkohan... kaikki ajelivat viimeisessä osassa 14-15 kierrosta, eli eivät aja ainakaan vähempää ensimmäisellä stintillä. Tuohon ei ihan hirveästi tarvitse laittaa lisää, jotta pystyy 62 kierroksen kisan ajamaan kahdella stopilla (tai pystyy jo tuollakin määrällä ilman mitään tajuttomia säätöjä, kuvittelisin).
Kierrosmääriä en oo kattonu vikassa sessiossa, mutta button kävi ainakin ekana vaihtaan uudet kumit eli sitä ennen se ajo vähiten. Ja mäkit ja alonso taisivat olla vikojen joukossa vaihtamassa uusia renkaita eli ajoivat varsinaisia auton tyhjennys kierroksia eniten tai no pisimpään...ferrarit ajoivat toki kärjessä parasta vauhtia... Kaikkiko siis ajoivat viitisentoista kierrosta kolmannessa sessiossa? Onko noita kierrosmääriä muuten missään esillä silleen fiksusti. :)

Mutta toki ei nuo kierrosmäärät kaikkee kerro. Jos jollakin on enempi bensaa autossa vikan session alussa niin on sitä luultavasti enempi myös session lopussa. Koska kaikki kuitenkin ajavat kokolailla koko session ajan. Eli minusta pelkistä kierrosmääristä ei voi ihan hirveesti päätellä.

Mut ei mua haittaa vaikka kaikkis oliskin samalla taktiikalla. Sillonhan sumin voitto on jo varma... :cool: toivottavasti.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi

Barco:[

Well-known member
Liittynyt
19.9.2005
Viestit
427
Eikö noita aerodynaamisia virityksiä ole tullut vähän jokaiselle lisää nyt kun Imola kuitenkin on näitä high downforce ratoja. Kauden kiinnostavimmat viritykset varmasti nähdään tavan mukaan Monacossa.

Tuolla jossain oli listaa huippunopeuksista ja Honda jää taas kerran kirkkaasti muille, kuten on tavaksi tullut. Ihmeellistä että joka vuosi autot viritetään oikeastaan säännönmukaisesti korkeammalle downforcelle kuin muissa huipputalleissa. Viime tai edelliskisassahan taisi olla nopeusmittaus jostain nopeasti kurvista ja sen kärjessä olikin sitten Barrichello.

Tietysti Imolassa suoranopeuksilla ei juuri ole väliä kun koko rata on yhtä saatanan mutkaa, kurvia ja shikaania. Beeltä hyvä pointti noista ajetuista kierrosmääristä, joka ei omaan mieleeni (maikkarista nyt puhumattakaan) tullut. Saattaa tosiaan olla että uuden bensan polttamismahdollisuuksien takia kaikki ovatkin 2 pysähdyksellä. Ero aika-ajoissa sillä, että ajaa 2 kierroksen bensoilla huippukierroksensa siihen verrattuna että ajaa 5-6 kierroksen bensoilla on kuitenkin suhteellisen pieni. Tämä verrattuna siihen että Imolassa ei saa jumittua muiden taakse, jos tosiaan haluaa olla nopeampi sen yhden pysähdyksen verran.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ghost_Glove sanoi:
Mutta toki ei nuo kierrosmäärät kaikkee kerro. Jos jollakin on enempi bensaa autossa vikan session alussa niin on sitä luultavasti enempi myös session lopussa. Koska kaikki kuitenkin ajavat kokolailla koko session ajan. Eli minusta pelkistä kierrosmääristä ei voi ihan hirveesti päätellä.
Ei ne kaikkea kerro, mutta niistä kyllä edelleen näkee suoraan, että kuinka monta kierrosta kuljettajat vähintään ensimmäisellä stintillä ajavat. Selostajien kilpailun alun spekulointi olikin vähän hämmentävää seurattavaa tästä johtuen. FIA.comissa olevasta tulosliuskasta on nähtävissä aika-ajon eri osissa ajetut kierrokset. Noinhan se sitten meni, että kaikki ajoivat sen 14 kierrosta vähintään ennen pysähdyksiä ja vain Button oli kolmen stopin taktiikalla. Tosin vaikutti, että Barrichellolla vaihdettiin taktiikka kesken kisan kahteen pysähdykseen.
 
Ylös