Katsotaans jos saisi jotain ennakkoa pistettyä kisaa. Sen verran innoissani olen Hondan ja ennen kaikkea Barrichellon parantuneesta suorituksessa, että helppoa se ei ole. On pidettävä mielessä se mitä 3 viikkoa sitten tapahtui, vaikka pirujen maalailu ei omien suosikkien kohdalla mielipuuhiini kuuluukaan. Sanoin jo Austalian aika-ajojen jälkeen, että kisat voi ainoastaan hävitä aika-ajoissa ja olin tapani mukaan oikeassa.
Ensiksikin täytyy ihmetellä Fryn ja Willisin kylmähermoisuutta, sillä taktiikka 2. osioon lähdettäessä oli hyvin rohkea. Selvästi säästeltiin joko moottoria tai renkaita, mahdollisesti molempia. Minulla ainakin olivat kylmät hiet jo otsalla kun odottelin 2. osion päättymistä Hondien ollessa lähes seuraavia putoajia. Tilanne nyt kuitenkin on se, että vain Midland ja Super Aguri ovat kaukana muiden takana, mutta muut ovat suhteellisen lähellä. F1 sarjassa on tällä hetkellä suoritustasoltaan 4 huipputallia, vain hieman niiden takana Toyota, BMW ja Wiliams. Tämä tarkoittaa 14 suhteellisen kovatasoista autoa, joilla on jokaisella hyvät mahdollisuudet päästä 10 joukkoon ja huipputallien kuljettajien putoaminen Fisichellan tapaan ei tule missään tapauksessa olemana jatkossakaan harvinaista. Mutta uhkapelistä ei tänään jouduttu maksamaan ja hyvä niin.
Itse ratkaisevan aika-ajon taktiikka oli Hondalla jälleen erinomainen, kun molemmat pääsivät ajamaan 2 oikein ajoitettua kovaa vetoa ja tulos oli osittain siksi näin erinomainen. Aika-ajojen kilpailukyky on toki taas omaa luokkaansa. Bridgestonen etulyöntiasema näkyi vieden Ferrarin korkealle, mutta Michelin tallien sisällä Honda oli Australian tapaan omaa sarjaansa. Jopa vielä ylivoimaisemmin kuin aikaisemmin, joka kertonee renkaiden lämpiämisongelmien korjauksesta.
MTV:n porukan latelemien faktojen mukaan kukaan tuskin valitsee 2 pysähdyksen taktiikkaa: se että McLaren yritti jotain omaperäistä ratkaisua umpisurkealla vuoden 2004 autollaan, ei tee siitä nyt varteenotettavaa vaihtoehtoa. Kun kaikki muut ajoivat 3 pysähdyksellä, tekevät ne sen myös nyt. Eroja sisääntuloaikataulussa silti lienee, mutta ne todennäköisesti ovat n. 3 kierroksen sisällä.
En usko Hondan voittoon huomenna, mutta hyvää tulosta odotellaan. Schumacher lienee omassa sarjassaan ja Alonson jäädessä todennäköisesti taakse, hänen voittonsa on jopa 70 % todennäköisyydellä tapahtuva. Alonson kiusana on Felipe Massa ja ainakin viimeksi toimineet Hondan lähdöt eivät pitäisi olla ongelma. Se mistä olen eniten huolissani ovat varikkokäyntien aikana tapahtuvat ohitukset.. Ne ovat edellisissä kisoissa olleet Hondalle myrkkyä. Toki tallin sisältä on tullut paljon kiitosta edistyksestä renkaiden lämpiämisessä ja tämä saattaisi tuoda helpotusta myös tähän.
Sen verran loistava valkoisten suoritus oli tänään etten osaa kuin pelätä huomista. Molemmat 5 joukossa ja toinen palkintopallilla lämmittäisi kuitenkin mieltäni.