Nähtiinpä tyypilliset uudenaikaiset aika-ajot: jälkeen päin ei todellakaan tiedä kuka oli oikeasti nopea ja kuka vain kevyt. Mielestäni kysyvät sormet osoittavat nyt ennen kaikkea Toyotalle ja Renaultille: onko Toyotan jopa hyväksi luokiteltava kilpailukyky höyryä vai Bridgestonen kehitystä ja onko Renault kevyemmällä kuin Ferrari, vai oikeasti vain muutaman kymmenyksen nopeampi. Se on kuitenkin melko varmaa ettei Barcelonassa muutaman kymmenyksen nopeuseroilla ohitella, eikä kovin suuria taktiikkavariaatioita ole, koska tämän radan kaikki tuntevat ja optimitaktiikat ovat varmasti jokaisella hyvin tiedossa. Näin ollen voittaja löytyy 95 % todennäköisyydellä kahdesta ensimmäisestä rivistä, myös Massa ja Fisichella voivat voittaa, jos muilla on tarpeeksi ongelmia.
Hondan suorituskyky oli suurinpiirtein sellainen, että kärkiautojen kanssa tullaan melko todennäköisesti samaan aikaan sisään. Barrichellon suoritus oli kuulemma suhteellisen onnistunut, kun taas Buttonille tehtiin pientä säätöä viimeisessä vedossa ja se teki autosta huonomman ajettavan. Voisi mielestäni parin edellisen kisan perusteella odottaa, että Button olisi ollut normi suorituksella pari kymmenystä Barrichelloa nopeampi. Se tarkoittaisi silloin noin sekunttia kärkikaksikkoon ja puolta sekunttia tusina-Massaan. Kisan odotusarvo on niin muista riippuvainen, ettei sitä mielestäni kannata asettaa. Kärkinelikossa tapahtuvien puppelointien, erityisesti Massan tai Fisichellan toimesta, jälkeen jopa palkintopalli on mahdollinen. Kuitenkin Räikkönen jaksaa pitää hyvää tahtia yllä koko kisan ja saattaa hyvin mennä edelle, vaikka auto onkin 500 miljoonan dollarin edestä täyttä häränpaskaa.
Mielestäni nyt tallin sisällä olisi hyvä unohtaa toiveet yksittäisistä voitoista ja keskittyä ainoastaan mahdollisimman hyviin suorituksiin pahimpia kilpakumppaneita vastaan. Kuten olen jo pitkään sanonut ja tapani mukaan oikeassa ollut, on McLarenin suunta vahvasti alaspäin. Alonson hätiköinti sopimuksessaan oli yksi typerimpiä tekoja vuosiin ja silmät vedessä saa nauraa miehen kommenteille McLarenista. On niillä varmaan joo komeat PR-tilat, hyvät resurssit ja messevät palkkashekit, mutta odotukset radalla ne alittavat vuosi toisensa jälkeen ja mestaruustaistot hävitään imagokonsulttien luomilla nearlyillä aina jos vähänkin vakavasti otettavia kilpailijoita on olemassa. Samaan aikaan Räikkönen voi(si) valita vapaasti tallipaikkansa ja palkka olisi missä tahansa 40 % kovempi kuin Alonsolla uuden sopimuksen jälkeen. Jos Alonso ei olisi mennyt Ron Dennisin halpaan metkuun, se voisi juuri nyt olla hän jolle tarjotaan Renaultilta neljän vuoden jatkosopimusta ja 36 miljoonaa euroa jokaisesta kaudesta.
Kolmas sija MM-taulukossa ei olisi mahdottomuus, joskin vaikeata se tulee olemaan. Takaa tulevista BMW ei ole mikään riski, mutta Toyota nimenomaan renkaidensa ja mahdollisesti nopeutta lisäävän uuden autonsa ansiosta on. McLaren on menossa alaspäin, Paksun suoritus varsinkin oli luvattoman huono. Jos hänen tahtinsa jatkuu samana ja Räikköselle alkaa pian tapahtua niitä Mersun kuuluisia vikoja, ei kolmas sija ole kuitenkaan mahdoton. Kovan työn takana se kuitenkin on omienkin ongelmien takia. 3. sija olisi imagollisista syistä ja ensi kauden talouden takia kuitenkin ensiluokkainen tulos tästä kaudesta. Kuitenkaan BAT:n jatkajasta ei ole vielä tietoa ja suuremmat TV-rahat olisivat mannaa.
Loppuun vielä vähän Nick Frytä:
”We are nowhere near thinking about giving up. The whole secret to this is just to keep going and to persevere. We are filled with good ideas and passion. We will be totally relentless, we will get there, whether it is tomorrow or the next day we will”