Kokemukseni mukaan kansa ei ole tyhmä. Jää kaksi vaihtoehtoa. Joko poliitikot pitävät kansaa tyhmänä tai ovat itse tyhmiä. Muuten ei voi ymmärtää keskustelua valtiontalouden tasapainottamisesta.
Kansa ymmärtää, että julkisia varoja pitää käsitellä kunnioituksella. Poliitikot eivät sitä ymmärrä. Holtittomuudesta olkoon esimerkkeinä eduskunnan oma rahankäyttö kavalluksineen ja kuntapuolella Adultan julkisista varoista kuppaamat 33 miljoonaa. Niin käsitellään julkisia rahoja, kun kansanedustajien oma moraali on mitä on. Kettua ei kannata panna kanatarhaa vahtimaan.
Julkiset hankinnat ovat vitsi, ainakin tietojärjestelmien kohdalla. Kalliita, toimimattomia ja myöhässä. Kunnallisissa hankintasopimuksissa ei ole edes niin yksinkertaista kohtaa, että niissä vaadittaisiin tiedon rajapinta avoimeksi. Kun sitä ei vaadita, järjestelmän toimittajalle syntyy monopoli järjestelmänsä laajentamiseen ja kehittämiseen. Ja osaavathan järjestelmätoimittajat monopolin hinnoitella.
Veronkorotuksilla uhkailun sijaan kansalle tulee kertoa ensin, miten ja koska julkisen sektorin tuhlaaminen laitetaan kuriin. On kansalaisten kannalta kohtuutonta ylläpitää holtitonta menoa velkaa ottamalla ja ehdottaa ratkaisuksi veronkorotuksia. Mikä puolue nostaa ensimmäisenä kissan pöydälle ja kutsuu kissaa kissaksi?
Vaikka julkisella sektorilla siirryttäisiin vastuuntuntoiseen rahankäyttöön, se ei riitä. Tarvitaan myös veronkorotuksia. Kokoomuksen ajama veronalennus yrityksille onkin käsittämätön. Alennuksen maksavat kansalaiset ankarampina veroina. Yrityksiä kohdellaan Suomessa hyvin. Paremmin kuin maissa, joissa veroprosentti on alhaisempi. Suomalainen yritys saa käyttöönsä yhteiskunnan ilmaiseksi heille kouluttaman työvoiman. Irtisanominen on halpaa, eli yritys voi pienin kustannuksin irtisanoa työntekijänsä yhteiskunnan vastuulle. Jos yritysveroa lasketaan, tehdäänkö irtisanominen kalliimmaksi tai laskutetaanko yrityksen palkatessa työvoimaa työntekijöiden saama koulutus yrityksiltä?
Törkeintä kansan aliarviointia harrastavat puolueiden puheenjohtajat puhuessaan veronkorotuksista. Yhteen ääneen he ilmoittavat, ettei tuloverotusta kiristetä pieni- ja keskituloisten kohdalla. Sen sijaan energiaveroja, kulutusveroja ja kiinteistöveroa korotetaan. Kun jokainen suomalainen asuu jossain, omassa tai vuokratussa asunnossa, kiinteistövero kiristää pieni- ja keskituloisten verotusta. Kun jokainen suomalainen ostaa ruokaa, vaatteita ja muuta tarpeellista, arvonlisäveron korotus kiristää pieni- ja keskituloisten verotusta. Kun jokainen suomalainen käyttää energiaa kulkemiseen, lämmittämiseen ja valaistukseen, energiaverojen korotus kiristää pieni- ja keskituloisten verotusta. Veronmaksajan kannalta on samantekevää, millä nimellä veroja kutsutaan, jos ne pienentävät välttämättömyyksien jälkeen käteen jäävää palkkaa.
Oikeudenmukaisempaa olisi ensin verottaa pääomatuloja edes samalla tavalla kuin palkkatuloja. Sitä ei ehdota kukaan. Mutta kovin totuus on se, että pieni- ja keskituloiset joutuvat laskun maksamaan. Alle 35 000 euroa vuodessa tienaavat maksavat jo nyt 54 prosenttia koko tuloverokertymästä.