...ja kaiken lisäksi joku oli heittänyt öljyä laineille. Kyseessä ei todellakaan ollut mikään kävelevä muotinukke. Mitä se muoti sitten oikeastaan on? Muoti on vaatevalmistajien salajuoni paremman katteen saamiseksi. Eikä kyse ole nyt talon kattamisesta, mikä sekin on toki eräällä tavalla tärkeä asia. Muutenhan sitä sataisi sisään. Mutta takaisin asiaan!
Olin eksyksissä. Sijainnista ei ollut tietoa ja suuntakin oli jokseenkin epäselvä. Päätin käyttää vanhaa konstia ja pistää pasianssiksi. Tällöinhän ei mene viittä minuuttia, kun joku alkaa olanyli neuvomaan, että laita toi kortti tohon. Nyt kävi kuitenkin niin, että en löytänyt korttipakkaa mistään taskusta. Tarkemman etsimisen jälkeen totesin, etten löytänyt taskujakaan. Olinko kenties ilkosen alasti selkosen seljillä? Lyhyesti - en. Selitys oli yksinkertainen. Porttieeri oli herättänyt väärän miehen! Otin kännykän taskustani ja aioin soittaa tehdäkseni asiasta valituksen, mutta tietenkään kenttää ei juuri sillä kohdalla ollut tarpeeksi ja samassa akkukin simahti. Tämä vei totaalisesti huomioni siitä sivuseikasta, että miten olin voinut ottaa kännykän taskustani, kun minulla ei ollut taskuja. Samassa Katso-kenguru loikkasi ohitse. Liftasin sen pussissa lähimmälle Essolle, jonka ystävällinen yövahti antoi minun soittaa Taksin paikalle. Taksin sitäkin epäystävällisempi kuski taasen kiikutti meikäläisen poliisiasemalle, koskapa en jostain syystä löytänyt lompakkoa taskuistani. Mainitsinko jo, etten löytänyt taskujakaan? Tämä oli kertakaikkiaan hämmästyttävää, sillä räätälini on varakas. Näitä pohdiskelin, kun minut laitettiin putkaan tiilenpäitä lukemaan. Luin ensin normaalit iskulauseet tyyliin:"Kilroy was here!" ja "Widdu!", mutta toiselta seinältä löysinkin jo eräästä tiilenpäästä mielenkiintoisen tarinan. Se alkoi näin:
"Eepos alkaa näin:
Heräilin pikkuhiljaa sumuiseen sunnuntaiaamuun parhaat päivänsä nähneen puolilahon lehmuksen alla. Päätä särki ja hatarat muistikuvat eilisillasta ja -yöstä palailivat aamuisen usvan keskellä mieleeni. Inhon väristykset kulkivat kehoni lävitse. Viimeöiset tekemiseni eivät todellakaan olleet eduksi tulevaisuudelleni.
Pian kuitenkin oli mielessäni jo tuleva päivä ja sen tapahtumat, jotka...
---
Kuka onkaan päähenkilö ja mitä hän tekee sunnuntaina? Jatka tarinaa ja keksi."