...nimittäin aivan siltä Simpsonien Hassu-klovnilta. Samassa kuului takaani "Don't eat my shorts!". Kun käännyin katsomaan siinä seisoi ihka elävä Bart Simpson lehmän kanssa. "Have a cow instead, man", sanoi Bart ja ojensi lehmän liekaköyden minulle. Tämän jälkeen hän käveli kuumailmapallolle, kiipesi sen koriin ja antoi liekin laulaa niin kauan, että pallo alkoi majesteetillisesti kohota korkeuksiin. Seurasimme katseella ja äkkiä kuului Homerin ääni:"Where's my cow?" ja Bartin vastaus "I gave it to those poor bastards down there". Minkä jälkeen kuului koko taivaan halkaiseva huuto:
"DOH!"
Me aloimme viritellä tulta grilliin. Kun olimme saaneet briketit syttymään ja levittelimme ne pohjalle ja siirryimme teurastamaan lehmää, kävi mielessäni ohikiitävän hetken ajan lievä hämmästynyt ajatus "olikos meillä toi grillikin mukana", mutta sen peitti hetkessä vieläkin suurempi hämmästys. Joku nimittäin huomasi, että lehmän päässä oli sarvien välissä nappi, jossa luki "PUSH". Joku painoi sitä nappia ja se, mitä sen jälkeen tapahtuu ei ollut mitään lasten katsottavaa. Lehmä nimittäin teurastui ja viipaloitui valmiiksi pihveiksi ja paisteiksi täysin itsestään siinä silmiemme edessä. Jos joku hammaslääkäri olisi ollut paikalla, niin jopa hän olisi hämmästynyt, miten ammolleen voi ihmisten suut aueta.
Simo tointui ensimmäisenä ja totesi, että tämähän oli hyvä, säästyy aikaa. Hän alkoi levitellä pihvejä grillin ritilälle. Istuimme retkeilytuoleille rinkiin grillin ympärille ja Kukin veti esiin housujensa ja takkinsa salataskuista yhteensä 17 pulloa hätävaraviinoja. Pian laulu raikui tauotakseen vain hetkeksi juhla-aterian syömisen ajaksi. Jossain vaiheessa Joku ja Pia menivät igluun, josta tuli välittömästi ulos hieman huvittunut eskimo. Me jatkoimme rynttäjäisiä.
Jossain vaiheessa havahduin. "Kuka huutaa?", minä kysyin. "Niin huutaa", Simo vastasi ja käännyimme katsomaan äänen tulosuuntaan. Ääni kuului romahtaneen iglun vierestä. Hetken aikaa epäilin grillin kuumuuden aiheuttaman sulamisen romahduttaneen iglun, mutta syynä olikin sisältäpäin tullut ruumiinkulttuurin harrastamisen sivutuotteena syntynyt lämpö.
Ryhdyimme pelastuspuuhiin. Simo ja minä aloimme kaivaa lumikasaa lapioillamme muiden keskittyessä kannustamaan lumikasan alle hautautuneita kumppaneitamme kestämään vielä hetken. Apua oli tulossa. Viiden minuutin uurastamisen jälkeen alaston Joku tuli esiin ja nostimme hänet pystyyn. Kuka kietaisi hänen ympärilleen huovan. Minä ja Simo keskityimme auttamaan Jokun alla maanneen korisevan Pian ylös. Joku kietaisi hänet saman huovan alle.
Tilanne oli ehdottomasti kriittinen. Nämä nakupellet pitäisi saada äkkiä lämpimiksi. Valitettavasti grillikin oli ehtinyt sammua. Mietin kuumeisesti keinoa lämmittämiseen, mutta se ei lämmittänyt tarpeeksi. Pia ja Joku valittivat surkeallä äänellä haluavansa kotiin. Siitä sain idean ja tuossa tuokiossa rakensimme kaksi kotaa. Teimme sisään nuotiot ja vetäydyimme lepäämään.
Simo kävi jossain välissä ulkona kusella ja totesi palatessaan illan alkaneen hämärtyä, johon minä sanoin, että on ehkä parempi levätä yön yli ennen matkan jatkamista. Vasta kolmen viikon päästä tajusin, että yöhän kestää niillä lakeuksilla puoli vuotta. Mitähän keksis, ettei aika kävis pitkäksi?