...juuri, kun minua vietiin putkan puolelle, poliisiaseman ovelle ilmestyi lauma TONTTUJA! Minä tiedän, te ajattelette, että kyllä ne kaikki mahdottomat ryyppäämiset, autolla ympäri Eurooppaa ajelemiset, käsittämättömät jutut mahdottomista tapauksista vielä ymmärtää, mutta alkaako tuo tyyppi tosiaan nyt väittää nähneensä TONTTUJA???
Ja tämä on taivahan tosi! Tonttulauma kerääntyi päivystäjän pöydän ympärille. Ilmeisesti tonttulauman johtaja, ikivanhan mutta silti iättömän näköinen yksilö, jolla kasvoi naavaa korvista ja jonka parta oli niin pitkä, että se oli kiedottu kaksi kierrosta kaulan ympäri, ettei hän koko aikaa astuisi sen päälle (lämmin kaulaliina varmaan talvella, mutta kesällä ehken hiukan tukalan kuuma, tosin nykyisillä "talvikeleillä" hieman hiostava. Tiedättehän sen tunteen, kun villapipo kutittaa hikistä otsaa ja...mitenkähän muuten nykynuoret kestävät sitä? Nehän maleksivat pipot päässä keskellä kuuminta kesää sisätiloissa? Kyllä se kans on...) jaa jaa, minä huomaan kyllä, että siellä takarivissä taas kuiskitaan, että "taas se eksyi itse aiheesta".
Niin. Kyseinen pitkäpartainen, naavakorvainen vain hieman yli puoli metrinen tonttu loikkasi kepeästi poliisiaseman päivystäjän pöydälle ja alkoi tivata, että heidän on saatava pukki ulos heti, taikka lahjat jää jakamatta. Minua putkaan vienyt konstaapeli onneksi pysähtyi seuraamaan näytelmää, sillä pakkohan sen oli olla joku joulunäytelmä. Enhän minäkään nyt hyvänen aika sentään TONTTUIHIN usko! Seinäkalenterista, jossa muuten oli hehkeän tonttutyttöasuisen Lenita Airiston kuva (mahtoi olla kierrätetty kalenteri. Väittävät, että kalenteri toistuisi samana noin kolmenkymmenen vuoden välein. Tämä yksilö oli ainakin 2:ahden kierroksen takainen. Eräs tuttuni muuten harrastaa noita sääkalentereita, eli hän kirjaa päivittäin allakkaan sen päivän säätilat, sateet, lämpötilat ja kelit. Hän väitti vielä muutama vuosi sitten tosissaan, että myös sää toistuu samassa noin kolmenkymmenen vuoden syklissä. Minä en siihen uskonut, joten hän sanoi voivansa ennustaa seuraavan päivän sään vanhalla sääkalenterilla ja kaivoi todisteeksi esiin isoisänsä sääkalenterin vuodelta 1944. Hän etsi siitä oikean päivämäärän ja luki seuraavan merkinnän "Sataa saatanast rautaa!")
Niin. Poliisiaseman seinäkalenterin mukaan oli tosiaan jouluaatto. Päivystävä konstaapeli katseli pöydällään seisovaa tonttua, niin kuin se olisi maailman luonnollisin asia. Toisessa Maailmassa ehkä, mutta tässä todellisuudessa olisi luullut sen edes hieman hätkähdyttävän. Päivystäjä sen sijaan oli kuin viilipytty. (Miksi muuten rauhallisuutensa säilyttävää haukutaan joksikin pytyksi? Luulis, että ne on ne hermoheikot, joilla tulee pytylle asiaa. Tai ehkä se onkin se viili siinä, joka on se rauhallisuuden vertauskuva. Joo, se se täytyy olla, viili, viilee, cool. Ja ne pipopäiset nykynuoret luulee keksineensä koko viileyden käsitteen, vaikka tuokin sanonta on ikivanha. In your face, pipopäät!)
Tonttulauman pomo tivasi edelleen joulupukin perään, mutta päivystäjä jutteli rauhalliseen ääneen, ettei heillä mitään pukkia täällä ollut. Silloin johtajatonttu kivahti:"Meillä ei ole aikaa tällaiseen!" (ei ole aikaa? Niiden on siis PAKKO olla Toisesta Maailmasta) Tonttu kaivoi taskustaan piparin ja heitti sen ilmaan ja huusi tonttulaumalle:"Napatkaa pukki!". Samassa pipari pölähti ja siitä lensi jotain jauhetta ympäriinsä, mikä sai kaikki poliisit aivastelemaan. Muistan jälkeenpäin ajatelleeni, että melkein ehdin ihmettelemään, miksi se aine ei laittanut minua aivastelemaan, mutta se, mitä seuraavaksi tapahtui peitti sen hämmästyksen tunteen vielä suuremmalla.
Tontut nimittäin nappasivat MINUT kiinni ja veivät ulos. Ne luulivat MINUA joulupukiksi! Yritin puhua väärinkäsityksestä ja vedota ties mihin, mutta se oli turhaa. Olin kuin Tim Allen siinä yhdessä elokuvassa. Eipä aikaakaan (yllätys), niin minut oli puettu pukiksi, istutettu rekeen, jota veti 750-kuutioinen poro. Poro murahti käyntiin ja seuraavaksi kiersin ympäri maailmaa jakamassa lahjoja, iloa, joulurauhaa. Kierros tuntui kestävän vuosia, mutta kun palasin sieltä Pasilan poliisiasemalle, poliisit olivat siellä vieläkin aivastelemassa. Tontut saattoivat minut takaisin sisään, toivottivat hyvää joulua ja katosivat yhtä äkkiä kuin olivat ilmestyneetkin.
Poliisien aivastelu loppui siihen paikkaan ja minua putkaan saattanut konstaapeli jatkoi tehtäväänsä, kuin mitään ei olisi tapahtunut. Putkan ovi kolahti kiinni selkäni takana ja minä kellahdin lattialle omaan parkkiruutuuni nukkumaan. Sen verran vielä tajusin, että edellä mainittu konstaapeli avasi putkan kurkistusluukkua ja kysäisi:"Hei, olikos sulla tosiaan toi tonttulakki päässäsi jo tullessasi?". En kuitenkaan jaksanut vastata, vaan nukahdin ja näin jouluisia unia...