...Heräsin ihan oikeasti, oli niin pimeä paikka ja kylmää. Tuntui käsissä maassa olevan lunta, en nähnyt mitään. Haparoin kunnes sain jotain kopeloitavaa käsiini, tunnistin sen olevan reppu. Kaivelin sieltä aika kauan, että löytäisin lampun. Rahinasta päätellen löysin tulitikkuaskin, raapaisin tikun. Huomasin repun vieressä olevan aito vanhanaikainen paloöljyllä varustettu otsalyhty. Sytytin sen ja koppasin kypärän päähäni. Vilkuilin ympärilleni, että missä hitossa minä oikein olen? Asia oli hyvin outo, sillä en tiedä miten olen joutunut tähän paikkaan, koska makasin jossain hyvin pitkässä, pimeässä tunnelissa.
Seinässä oli nojaamassa suksivarusteet. Repussa näytti olevan retkikeitin, pari pakettia HK:n lenkkimakkaraa, Turun sinappia, villasukkia, paskaisia kalsareita ja hikisiä aluspuseroita, loput olivat kiliseviä lääkitystarvikkeita. Rinkka oli raskasta. Voisi heittää muutamat turhat pois, kaikki voisi heittää pois paitsi nuo mainiot lääkkeet. Yritin laittaa suksia alleni, ne olivatkin pentujen kokoa. Piti repiä kiinnikkeet pois, laittaa jalkoihini villasukat, sitoa naruilla villakäpälät suksiin kiinni.
Huomasin takkini taskussa olevan kompassin, viisari osoitti, että tämä putki johtaisi etelään. Hiihdin pitkin tunnelia varmaan 50 kilometriä, kompassin viisari osoitti aina välillä etelää, itää, pohjoista ja länttä, kunnes tajusin huomata jo useat kerrat ohittaneeni samat pois heittämäni varusteet ladun vieressä. Katsoin kompassiani, olen siis kiertänyt samaa kehää Alkoi jo hiukoa ja päätin tehdä makkarat retkikeittimelläni ja ryypiskellä samalla. Tröpöiltyäni retkikeittimen vieressä, ohitseni suhahti kovaa vauhtia mennyt joku tunnistamaton hahmo tai esine, nappasi kädessäni olleen juuri paistetun makkarani. Sain melkoisen raivarin ja lähdin hiihtämään kännissä sen varkaan perään.
Hiihdin melkoisella voimavauhdilla, että äänivalli murtui ja samassa kai sitten tuli aiheutettua aikavääristymän aukko, sillä kiertäessäni kehää, sujahdin siitä aukosta sisään, oli niin käsittämätön näky... Sillä...