Kesäharjoittelutopic 2011

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Kokemäki

1. setti
Cmoney #10 54,861
Albert Oil #7 56,472
Asko S. #1 56,979
Sue_me #8 57,028

2. setti
Cmoney #1 54,297 (-0,564s nopeampi kuin ekassa)
Sue_me #7 56,123 (-0,905s)
Asko S. #2 56,164 (-0,815s)
Albert Oil #10 56,292 (-0,180s)

Autot olivat tasaisia ja pirteitä. Juuri sopivia tälle radalle. Rata oli kohtuullisen haastava ja kuten kuvasta näkyykin, niin korkeuseroja oli mukavasti. Lisäksi muutamassa mutkassa oli kallistuksia. Henkilökunta oli rentoa ja hoisivat homman juuri niin kuin kuuluukin. Tulee varmasti käytyä toistekin, mukavaa oli ja itselle jäi parantamisen varaa reilusti.

Itse ajelin kahdella pienempipenkkisellä autolla. Kakkonen tuntui ehkä aavistuksen tehokkaammalta ja jarrut olivat napakammat. Toisaalta tuntui täristävän enemmän. Merkittävä osa aikaparannuksesta tuli muusta kuin autosta, tuskin oli kovinkaan suurta eroa käytännössä näiden autojen välillä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kuten Asko totesi, Kokemäellä homma toimi kuin junan vessa = hienosti!
Kuvistakin jo sen näkee, eli kelikin oli oikeastaan paras mahdollinen. Tuulikaan ei haitannut.

Ekassa setissä sain aluksi alle auton #8. Auto tuntui käyvän hieman heikosti ja sammuili pari kertaa ennenkä päästiin liikkeelle. Pian näki selvästi, että muu ryhmä karkasi horisonttiin vaikka yritin ajaa sen minkä autosta irti lähtee. Pari kierrosta ajettuani kaasu pohjaan mutkan jälkeen -> koneesta kuului pelkkä tussahdus ja siihen puutui. Työnsimme koslan henkilökunnan edustajan kanssa ratavarikolle. Moottori ilmeisesti hajosi, koska tuota #8:aa ei enää saatu käyntiin sen jälkeen. Ennen koneen laukeamista mitään poikkeavaa ääntä ei kuulunut, kulkua vaan puuttui.

Sitten jatkoin ajoa autolla #2. Varikolta lähdettäessä tuntui jo että ei saatana, tämähän vasta kulkeekin! Ero #8:aan oli järkyttävä. #2 meni mutkissa kaasulla poikittain ja jarrut purivat todella äreästi. Vähän aikaa auton kanssa taisteltuani sain homman jotenkin skulaamaan ja sain ajaksi 57s huonommalle puolelle menevän ajan, eli porukan hitain.

Toiseen settiin valkkasin alle #7:n, joka oli enemmän pidemmälle kuskille säädetty, alun totuttelun jälkeen se oli kuitenkin ok. Kyseinen auto puski aika reilusti, mutta renkaitten lämmettyä tuokin ongelma hieman helpottui. Varikon jälkeisen suoran päässä oli teoriassa täysillä ajettava mutka ja toisella kierroksella kokeilin jo vetää sen lähes lappu lattiassa. Renkaat eivät olleet vielä lämmenneet ja auto puski suoraan ulos radalta liki täydestä vauhdista. Kivet lentelivät ja pienen pomputtelun jälkeen palasin radalle kylmä hiki pinnassa. Sen jälkeen kokeilin ettei autoon tullut mitään vikaa ja jatkoin ajamista normaalisti. Kuitenkin luotto meni tuohon paikkaan, ei uskaltanut enää edes yrittää kaasu pohjassa ajamista.

Saavutin edelläajavaa ryhmää (Asko ja Alppu) ja olin jo liki ohitusetäisyydellä kun Alppu meinasi spinnata varikkomutkassa. Itse tietysti refleksinomaisesti tälläsin jarrut pohjaan ja loppujen lopuksi se olin minä joka spinnasi. Mutta matka jatkui ja aloin uudestaan saavuttaa alppua. Erot olivat kuitenkin niin pienet kierrosajoissa, ettei ohitusetäisyydelle enää ehtinyt. Ajaksi 56.123 joten parannusta tuli runsaasti.


Kokemäen kovavauhtinen rata oli todella haastava ja samanlaisia mutkia ei juuri ollut. Korkeuseroja piisasi myös runsaasti. Varikkomutka oli oma suosikkini (mini Eau Rouge). Sen pystyi ajamaan yllättävän kovaa, vaikka näytti tiukalta lähestyttäessä mutkaa alamäkeen.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Hyvän näkönen rata, asfalttikin näyttää tosi tasaselta :)
Sääli ettei päässyt mukaan :(
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Mun ajamat #10 ja #1 olivat myös varmastikin aika tasaisia. #10ssä jäi välillä kaasu hiukan päälle (pitkä vaijerinpää lenkin jälkeen, ehkä lahkeeseen otti tms.) muttei pahemmin haitannut, ja #1 kääntyi terävämmin mutta saattoi siksi yliohjatakin välillä. Reilun puolen sekunnin ero tuli ehkä lähinnä toisen setin ollessa jo tutummalla radalla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mun ajamat #10 ja #1 olivat myös varmastikin aika tasaisia. #10ssä jäi välillä kaasu hiukan päälle (pitkä vaijerinpää lenkin jälkeen, ehkä lahkeeseen otti tms.) muttei pahemmin haitannut, ja #1 kääntyi terävämmin mutta saattoi siksi yliohjatakin välillä. Reilun puolen sekunnin ero tuli ehkä lähinnä toisen setin ollessa jo tutummalla radalla.
Ajallisesti olit kyllä aika kaukana muiden edellä, mutta muiden kesken oli todella tasaisia aikoja.

#7:lla tuntui myös jäävän kaasu hieman päälle parissa tiukemmassa mutkassa, mutta se ei juuri ajamista haitannut.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Ajallisesti olit kyllä aika kaukana muiden edellä, mutta muiden kesken oli todella tasaisia aikoja.
Ajokokemuksen ero menneinä vuosina helposti nopeuttaa ajolinjojen löytymistä. Silti olisi ollu mielenkiintoista ajaa sarjan kärjen kanssa. Radalla mielestäni abaut 9 merkittävää mutkaa, ja monia erilaisia. Hieno rata kyllä. Oli puhetta alustavasti mahdolliseksi sarjakisaksi 2012.. :)

Vähän erilainen tuo loppuosa muuten, kuin ratakartassa.


Eka sininen pallo. Jarrutus alkaa heti juuri täysiä päästävän ylämäkioikean jälkeen. Ulos keskemmällä rataa jolla vasuri menee täysillä.
Toka. Jarrutus alamäessä ennen ekaa apexia, muuten menee jälkimmäinen pitkäksi. Korkeampi kanttari mutta kaasulla pitäisi päästä ulos ja ylämäkeen.
Kolmas. Ehkä täysiä, riippuu miten vähän korkeampaa kanttaria käyttää.
Neljäs. Pitkä oikea johon tullaan jarrua hipaisemalla, ja jo keskellä mutkaa kaasulla oikeaa laitaa.
Viides. Hieno alamäkeen lähestyttävä mutka. Aika nopea, ja ulostulo hieno sileälle kanttarille ja alamäkisuoralle.
Kuudes. Kaasunnosto tai jarruhipaisu, muuten menee pitkäksi.
Seitsemäs. Jarruta ajoissa, apexiin hyvä osua sisälinjalle.
Kahdeksas. Loivahko neulansilmä josta ulos 1/2 kaasulla.
Yhdeksäs. Sisäkanttarilla vähän korkeutta, täysillä voi lähteä perä alta rippuen miten kanttariakin yrittää läheltä kiertää.
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Jumalauta on upean näköinen rata. T: Joskus minäkin vielä - Kubica
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eka sininen pallo. Jarrutus alkaa heti juuri täysiä päästävän ylämäkioikean jälkeen. Ulos keskemmällä rataa jolla vasuri menee täysillä.
Toka. Jarrutus alamäessä ennen ekaa apexia, muuten menee jälkimmäinen pitkäksi. Korkeampi kanttari mutta kaasulla pitäisi päästä ulos ja ylämäkeen.
Kolmas. Ehkä täysiä, riippuu miten vähän korkeampaa kanttaria käyttää.
Neljäs. Pitkä oikea johon tullaan jarrua hipaisemalla, ja jo keskellä mutkaa kaasulla oikeaa laitaa.
Viides. Hieno alamäkeen lähestyttävä mutka. Aika nopea, ja ulostulo hieno sileälle kanttarille ja alamäkisuoralle.
Kuudes. Kaasunnosto tai jarruhipaisu, muuten menee pitkäksi.
Seitsemäs. Jarruta ajoissa, apexiin hyvä osua sisälinjalle.
Kahdeksas. Loivahko neulansilmä josta ulos 1/2 kaasulla.
Yhdeksäs. Sisäkanttarilla vähän korkeutta, täysillä voi lähteä perä alta rippuen miten kanttariakin yrittää läheltä kiertää.
Ihan kiva kertomus kartan kylkeen kyllä. :)
 

Örfil

Guest
Harmittelen tässä kanssa etten päässyt mukaan. Mutta hyvää rapoa pojilta!

Tarttee Juhannuksen kulmilla poiketa tuolla kun ollaan mökillä siinä liki ihan vieressä pitemmän aikaa.

@Asko: mites noi aukioloajat siellä on ja pitääkö varata aina aikaa sinne?
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
@Asko: mites noi aukioloajat siellä on ja pitääkö varata aina aikaa sinne?
Olin ymmärtävinäni, että ma-la klo 9-21 olis mahdollista ajella. Homma pyörii ainakin jossain määrin vapaaehtoisvoimin (=vuokratoiminta tukee nuorisotoimintaa, viime vuoden rataremppaa jne.), joten ehkä kannattaa varata aika edeltä päin. Onpahan sitten ainakin varmasti henkilökuntaa paikalla ja autot valmiina. Mutta ei ollut aiheesta sen enempää puhetta, jotta saattaahan siellä joku päivystystääkin...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Ovat muuten Kokemäellä nykyään semmoiset Turku Kartingin vanhat, 2moottoriset nelitahtiautot (2005 tuli ne Turun nykyautot). Viime kesänäkin joku porukka halusi ajaa niillä kuulemma. Hintaa en kysyny.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ovat muuten Kokemäellä nykyään semmoiset Turku Kartingin vanhat, 2moottoriset nelitahtiautot (2005 tuli ne Turun nykyautot). Viime kesänäkin joku porukka halusi ajaa niillä kuulemma.
kysyittekö noiden hintatasosta, miten olivat hinnoteltu noihin muihin verrattuna?
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
ajattelinpa käydä kotiradalla vetäisemässä setin tai pari. Onhan tuo nyt Hyvinkään kisan alla aikaa turhaa touhua, ihan niinkuin ajoleikkurilla harjoittelisi leikkuupuimurin ajamista, mutta se ei nyt ole pääpointti....on vaan vtn tylsää
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Tattiksella: sain kylmän auton jolla ei ollut ajettu sinäpäivänä. Nuo ultrakovat renkaat lämpenee 5-10 kierrosta ja tämän jälkeen sitten alkoi todellinen show: 2 autoa radalle kolaroineena 2 kierroksen ajan, tämän jälkeen nuorukaisten isännät seisoo autojen vieressä 2 kierrosta tukkien kokonaan kanttarin (nopein oikea) ja sitten kun ajorata on puhdas niin ajokki on 1m päässä ulkokaarteen kanttarista -ei hyvä! Vihdoin rata tyhjä! -->ruutulippu samoin tien. :wall: Ulostulo kierroksella eräs tantta käveli radalla siten, että joutui hidastamaan ja muutenkin lasten isät kummallisesti 1.5m päässä ajoradalta lähellä ajolinjaa (viim. vasuri).

Tästä kyllä sanoin vanhemmille ja radan henkilökunnalle kyllä hyvin selvästi, että katsoo missä seisoo jos kerran pakko olla radalla niin siirtäkää heti se ajokki 10m päähän radasta! ugh, kiehuu
 
Ylös