Keskustelua ydinvoimasta

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Varmaan löytyy muitakin aspekteja, mutta noi kaks tuli nyt laakista mieleen. Mutta kukin voi pohtia, että lähdetkö laakista ostamaan uutta vähemmän sähköä käyttävää pakastinta, kun semmoinen tulee kauppaan vaikka vanhakin pakastin toimis ihan hyvin. Tuskin.
Ei tietenkään. Mutta jos esim. ostamalla vanhaan pakastimeen 5 euron edestä eristettä säästän 50 euroa vuodessa, sen kyllä saatan hyvinkin tehdä.
Jos uusimalla vaikkapa jokin paperitehtaan osa, joka maksaa 50 000 euroa, jotta saadaan vuodessa 25 000 säästöä, niin melkosella varmuudella se uusitaan. Todennäkösesti paljon pienemmälläkin säästöllä, riippuen osan käyttöiästä.
Paperikone ei ole mikään yks yksittäinen laite, niinkuin joku hiustenkuivaaja, vaan kokonainen tehdas, jonka osat on kyllä uusittavissa erikseenkin sen mukaan tuleeko uutta teknologiaa joka kannattaa ottaa käyttöön.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Vellu sanoi:
Mä hyvin mieluusti olisinkin viileämmässä, mutta puoliso ei sellaista sairastumatta kestä. Toisaalta mun huushollin lämmöt ei tule sähköstä vaan öljystä.
Meillä kaukolämpö ja silti pyritään pitämään 20-21 asteessa. Olemme onnekkaita, kun voimme asua viileämmässä (siis minä sen suhteen että vaimo pysyy terveenä ja osaa laittaa sisälläkin enemmän päälle - hän kun on vilukissa).

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Ei tietenkään. Mutta jos esim. ostamalla vanhaan pakastimeen 5 euron edestä eristettä säästän 50 euroa vuodessa, sen kyllä saatan hyvinkin tehdä.
Jos uusimalla vaikkapa jokin paperitehtaan osa, joka maksaa 50 000 euroa, jotta saadaan vuodessa 25 000 säästöä, niin melkosella varmuudella se uusitaan. Todennäkösesti paljon pienemmälläkin säästöllä, riippuen osan käyttöiästä.
Paperikone ei ole mikään yks yksittäinen laite, niinkuin joku hiustenkuivaaja, vaan kokonainen tehdas, jonka osat on kyllä uusittavissa erikseenkin sen mukaan tuleeko uutta teknologiaa joka kannattaa ottaa käyttöön.
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=586445&postcount=58

Tässähän kuitenkin oli kaiketi ideana se, että miten saatais ne tehtaat uusimaan koneitaan mahdollisesti vähemmän energia akäyttäviin silloinkin, kun se ei välttämättä olisi rahallisesti kannattavaa. Ainoaksi mahdollisuudeksi jäis kaiketi valtion tarjoama porkkana.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Juu ja kaikki pakastimet, jääkaapit, pesukoneet ja telkkaritkin vie saman määrän energiaa :eek:

Soot oikeessa. Suljetaan ja arkistoidaan! :ahem:
Kärjistätä tahallasi. Arvasin kyllä miten vastaat tuohon. Mutta tuolla et millään kumoa sitä, että paperitonnin valmistamiseen vaaditaan aina jokin määrätty minimimäärä energiaa. Ihan samallalailla kuin tarvitaan vesilitran keittämiseen.

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Vellu sanoi:
Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Miten sinä vähentäsit tämän päivän sähkönkulutusta siinä määrin, ettei tarttis turvautua tuontisähköön? Mitähän se oli; noin 2800 MW tällä hetkellä.
Niin että jokaisella on rajoittamaton kulutuksen oikeus ja velvollisuus vailla mitään rajoituksia?

Johan tuossa ylempänä muut nopeampina esittivät jonkinlaista mahdollista keinovalikoimaa sähkönkulutuksen laskemiseen.Ja senhän pitäisi koskea tietenkin niin yksityisiä ihmisiä kuin teollisuutta.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Kärjistätä tahallasi. Arvasin kyllä miten vastaat tuohon. Mutta tuolla et millään kumoa sitä, että paperitonnin valmistamiseen vaaditaan aina jokin määrätty minimimäärä energiaa. Ihan samallalailla kuin tarvitaan vesilitran keittämiseen.
On vaan aika vähissä ne laitteet, jotka eivät hukkaa tippaakaan energiaa. Toiset hukkaa vähemmän, toiset enemmän ;)

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Runar ja Kyllikki sanoi:
Totta puhut. Tuotantolinja on kuitenkin kokonaisuus, minkä kapasiteetti on aika tarkkaan laskettu ja mitoitettu eri osien kesken. Jatkuvaa huoltoa ja ylläpitoa tehdään ja ollaan toki hyvin tarkkoja investoinneista kunnostusten ja parannusten suhteen. Kuitenkin juuri niiden suurimpien laitteiden vaihtaminen merkitsee käytännössä koko tuotantolinjan uusimista uuteen ja tehokkaampaan. Ja kuten jo mainitsin, sähkö ei ole kaikissa sellutehtaissa ongelma.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Nii?
Ei tuo tarkoita silti ettei paperitehtaalla niiden käyttöiän aikana uusita isojakin koneiston osia.
Juu, mutta se juttu jatkui siinä mun kommentissani.

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
Vellu sanoi:
Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Miten sinä vähentäsit tämän päivän sähkönkulutusta siinä määrin, ettei tarttis turvautua tuontisähköön? Mitähän se oli; noin 2800 MW tällä hetkellä.
Tuontisähköön turvautuminen on joka tapauksessa lähinnä tekopyhää pään pistämistä pensaaseen. Mieluummin Suomeen ne voimalat kuin Tshernobylejä ja politrukkeja tohon rajan pintaan. Kuinka moni on oikeasti halukas tinkimään elintasostaan merkittävissä määrin, minä en, tuskin on kovin moni muukan edes jeesustelijoista.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Sam sanoi:
Kokemuksen perusteella väitän sellu- ja paperikoneiden käyttöiäksi aika tarkalleen 30 vuotta. Investointikustannus laitteisiin on suuri, joten käytännössä koneet ajetaan loppuun - ja sitten myydään muualle :rolleyes: Myös materiaalikustannukset ovat melkoiset, joten energiankulutuksella ei ole järin suurta merkitystä, muulloin kuin koneen hyötysuhdetta katseltaessa luonnollisen uusiutumisen myötä. Eipä niitä vaihtoehtojakaan ole ihan autojen lailla saatavilla.
Noh, Raumalla ainakin uusittiin siellä asuessani niin massaosasto kuin voimalaitoskin. Että ei se kolmeakymmentä vuotta todellakaan pyöri samoilla osilla. Kyllä sun pitäs tietää että esim. niitä rullia (mikä niiden virallinen nimi on?) hiotaan ja jos tarttee uusitaan, samaten niitä liinan näkösiä uusitaan säännölisesti vuosiseisokin yhteydessä yms. yms.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Runar ja Kyllikki sanoi:
Samalla logiikalla sä et siis usko, että esim. vesilitran kuumentaminen 100 asteeseen vaatii vakiomäärän energiaa? Kehitetään parempia keittimiä niin se vesi muuttuu sellaseksi, että se kuumenee pienemmällä energialla? Se nyt kuitenkin on fakta, että määrät on vakioita ja vieläpä melkoisen tarkkaan tunnettuja vakioita.
Energiataseet ovat luonnollisesti vakioita. Eli tietyn prosessin vaatima energiamäärä on vakio. Se mitä muuttuu, on mahdollisen hukkaenergian pieneminen ja sisään tulevan energiavirran taloudellinen käyttö.

Teollisuus luonnollisesti pyrkii kierrättämään sisäisiä energiavirtoja mahdollisimman paljon, jolloin tätä kautta sisään tulevan energian määrä voi pienentyä.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Miguel sanoi:
Energiataseet ovat luonnollisesti vakioita. Eli tietyn prosessin vaatima energiamäärä on vakio. Se mitä muuttuu, on mahdollisen hukkaenergian pieneminen ja sisään tulevan energiavirran taloudellinen käyttö.

Teollisuus luonnollisesti pyrkii kierrättämään sisäisiä energiavirtoja mahdollisimman paljon, jolloin tätä kautta sisään tulevan energian määrä voi pienentyä.
Juuri näin. :thumbup: Nyt ollaan asian ytimessä.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Oho sanoi:
Tuontisähköön turvautuminen on joka tapauksessa lähinnä tekopyhää pään pistämistä pensaaseen. Mieluummin Suomeen ne voimalat kuin Tshernobylejä ja politrukkeja tohon rajan pintaan. Kuinka moni on oikeasti halukas tinkimään elintasostaan merkittävissä määrin, minä en, tuskin on kovin moni muukan edes jeesustelijoista.
Totta, haluaisin Suomen olevan täysin omavarainen energian suhteen ja järjellisissä rajoissa myös mahdollisimman puhtaasti tuotetun. Nykyisestä elintasostani olen valmis tinkimään joiltain osin. Oma auto ja sauna ovat kuitenkin asioita, joista en ihan kevyillä perusteilla luovu. Toki olen lailla jakkeuksen valmis fillaroimaan työmatkat ympäri vuoden, jos siitä tarpeeksi ison porkkanan saisin. Ja rehellisyyden nimissä totean, että viimeisen kahden vuoden aikana sähkönkulutukseni on kasvanut yli kymmenen prosenttia :nope:

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Oho sanoi:
Mielestäni ei edes kannata saarnata minkään näin tärkeän asian puolesta ellei itse seiso asian takana niin teoin kuin sanoin.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Runar ja Kyllikki sanoi:
Noh, Raumalla ainakin uusittiin siellä asuessani niin massaosasto kuin voimalaitoskin. Että ei se kolmeakymmentä vuotta todellakaan pyöri samoilla osilla. Kyllä sun pitäs tietää että esim. niitä rullia (mikä niiden virallinen nimi on?) hiotaan ja jos tarttee uusitaan, samaten niitä liinan näkösiä uusitaan säännölisesti vuosiseisokin yhteydessä yms. yms.
Niinhän minä omasta mielestäni totesinkin, että jatkuvasti huolletaan ja uusitaan. Kuitenkaan kokonaisia kattiloita, valkaisukoneita ym. harvemmin uusitaan kesken kaiken. Korjaillaan ja huolletaan toki. Olen ollut useita kertoja töissä sellutehtaan seisokkihommissa :thumbup:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Oho sanoi:
Onhan se vähän näinkin. Kun Itävallasssakin, jossa henkeen ja vereen vastustetaan ydinvoimaa, kuitenkin käytetyn sähkön osuudesta yli kymmenen prossaa on tuotettu ydinvoimalla, niin äkkiä käy mielessä, että pikkusen tekopyhää touhuahan tuo on. Ja toisaalta jos se ydinvoimala on just siinä rajan pinnassa, kuten Temelin, niin äkkiseltään vois kuvitella, että jos kauhee pelko on ydinonnettomuudesta, niin melkeinpä mieluummin kontrolloisin sitä ydinvoimalaa itse, kuin antaisin jonkun muun tehdä sen puolestani.

Toisaalta taas näähän on aika pitkälti sitä mieltä, että ydinvoima pitäis ajaa kaikkialla Euroopassa alas.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
Toisaalta taas näähän on aika pitkälti sitä mieltä, että ydinvoima pitäis ajaa kaikkialla Euroopassa alas.
:eek: :eek:

Tosin perustelut lienevät samat kuin Suomessakin vastustajilla.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Sam sanoi:
Niinhän minä omasta mielestäni totesinkin, että jatkuvasti huolletaan ja uusitaan. Kuitenkaan kokonaisia kattiloita, valkaisukoneita ym. harvemmin uusitaan kesken kaiken. Korjaillaan ja huolletaan toki. Olen ollut useita kertoja töissä sellutehtaan seisokkihommissa :thumbup:
Mutta uusittaisiin kyllä, jos tulisi uutta teknologiaa, joka olisi energiaa säästävää ja kannattavaa. Samaa tehdään pienemmässä mittakaavassa asuintaloissa: energiaa säästäviä öljypolttimia hankitaan vaikka entisilläkin on kestoikää jäljellä. Vois päätellä, että tällä hetkellä tuskin paperin- ja sellunvalmistusprosessiin on tarjolla mitään uutta ja mullistavaa, joka alentais millään tavalla ratkaisevasti kulutusta. Itse en ainakaan keksi mitä, koska uskon esim. tuon kattilapuolen taloudellisuuden olevan niilla hanskassa jo nykyisinkin niin hyvin mitä nykytekniikka antaa myöden.