Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Linkkiä kiitos tähän erääseen artikkeliin.
Tuon suuntaista oli ko toimittaja arvellut ihan yhtä hyvillä lähdetiedoilla kun mekin täällä - eli omasta reiästä veti.

Tuota vastaan on niinkin yksinkertainen argumentti, kuin että Ferrari tarvitsi Kimin suostumuksen sopimuksen purkuun, Kimin omien sanojensa mukaan ei tarvinnut lähteä. Joten em toimittaja taisi istua lähteensä päällä. Saman kaltainen lähde kuin näille motivaatio ja teamityöuutisillekin.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Juuri näin, erittäin asiallinen kirjoitus Rip.
Jostain syystä jopa itseä kiinnostaa, kun Räikkösen piikkiin pannaan koko Ferrarin alamäki, mielestäni suurin syy tähän alamäkeen ovat Brawn, Byrne, Schumacher ja Todt.

Todt sai vielä yksin pidettyä homma sen verran hanskassa, että 2007 mestaruus saatiin hoidettua ja nyt alamäelle ei loppua näy. Osa tietysti osaa kertoa, että tohtori Alonso on saapumassa Maranelloon uusien piirrustusten kanssa ja tilanne korjaantuu sitä myötä.

Pahoin pelkään, että vain politiikka lisääntyy Maranelossa ja kirkonkellot saavat olla rauhassa.

Katsotaan mitä Maranellon lottokone arpoo ensi vuodeksi, ainakin sitä on pyöritetty jo pitkään. Alonson harteille jää nyt sitten eritoten nämä osa-alueet: nopeuden parantaminen yhdellä kierroksella, moottorin lisäteho ja samalla sen pitäisi juoda merkittävästi vähemmän ja aerodynamiikka. Tietysti kaikkien osa-aluiden tulee parantua, mutta tuossa nuo Räikkösen suunnitelu virheet F2009 kohdalla, kun team leaderina Ferrarilla toimi.
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Mitä motivointiin tulee, niin monestiko McLarenin autoissa on ollut "halpa" ongelma. Esimerkkinä siis jonkun letkun irtoaminen liittimsestä tms. Tällaisia tapauksia ei suunnitelulla pystytä varmistamaan, ainoastaan sillä, että se joka sen letkun laittaa johonkin kiinni tekee työnsä huolella. Ja tähän tulen motivoinnissa. Työ jonka duunari tekee (Maranellossa on duunareita, toki ammattilaisia siinä missä särmääjäkin), tulee tehdä huolella. Ja se työ voi duunarista tuntua puulta, siis työ jota hän tekee vuodesta toiseen ilman kiitosta. Sama tilanne kuin monen normi hepun työpaikassa, tehdään työ ja päivä on pulkassa.

Jos tälle hepulle annetaan kunnon motivaatio ruiske, niin laatu paranee taatusti. Tekniset murheet Ferrarilla tms on yleensä sellaisia että jokin asia tehdään puoli huolimattomasti. Mieti jos moottorissa joku osa laitetaan vähän sinnepäin, mutteri löysälle ripustuksessa tai takasiivessä. Ei sellaisia voi suunnittelulla korjata, ei ne ammattilaiset sen kummempia ole. Joku ne osat laittaa kasaan, se pitää laittaa kunnolla.

Ei Todt tai Brawn laita pultteja paikalleen autoon, ei se kunnia heille kuulu vaan sille joka sen auton kasaa.
Halpoihin ongelmiin ja puolihuolimattomaan työhön viitaten: Motivointi ja motivaatio ovat toki oleellisia, mutta niiden laittaminen kuskin tekemisten tai tekemättömyyden vastuulle on hieman omituista, sillä kullakin osastolla on kuitenkin asianmukaiset henkilöt johtamassa ja motivoimassa aivan työkseen. Kuskikin voi toki motivoida työntekijöitä, mutta nähdäkseni se tapahtuu parhaiten voittamalla kisoja. Myös muut seikat vaikuttavat työn tulokseen, esim. että on oikeat henkilöt oikeilla paikoilla tekemässä kutakin hommaa tai päättämässä asioista. Myös työtapojen on oltava kunnossa, sillä toiset työskentelytavat tai organisaatiorakenteet ovat luonnostaan alttiimpia virheille kuin toiset. Eli yksittäisen mutterin vääntämisestä oikein ei Todtille tai Brawnille voi antaa kunniaa, mutta siitä, että pultteja ei väännetä väärin (eli että virheiden määrä on erittäin pieni) siitä voi. Hyvät johtajat tunnistaa siitä, että he osaavat rakentaa toimivan järjestelmän ja ohjata sitä niin, että se toimii tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Toki nostin kyseiset kaksi herraa esille vain esimerkin vuoksi, sillä tokihan keskijohdossa ja "alatasollakin" on oltava päteviä kavereita, jotta homma toimi kuten se toimi (Schumin aikana).

Miten niin Schumi ei enää motivoinnut 2005? Luotettavuuttahan löytyi, auton suorituskyky ei liity motivointiin.
Tarkoitin nimenomaan, että Schumin oletetuilla tekemisillä tai tekemättä jättämisillä ei voi selittää Ferrarin notkahdusta 2005-06, vaan mikäli näin tehdään, joudutaan aika erikoisiin päätelmiin :). Viimeistä lausetta en oikein ymmärrä: miten auton (?) suorituskykyyn ei vaikuta (kuljettajan?) motivointi, mutta luotettavuuteen sitten taas liittyy? Eli kuljettaja pystyy motivoimaan auton luotettavuuteen vaikuttavia työntekijöitä, mutta suunnitteluun vaikuttavia työntekijöitä taas ei? Itse näkisin nämä "osa-alueet" aivan yhtä hyvin (tai huonosti) olevan kuskin tekemisistä kiinni. Mutterin jääminen löysälle --> keskeytys tekniseen vikaan voi olla kohtalokasta, mutta niin voi olla pilkkuvirhekin (esim. jonkin osan suunnittelu viivästyy 2 kk). Eli näkisin kuskin toimet kummassakaan osa-alueissa korkeintaan äärimmäisen marginaaliseksi. Enemmänkin se kertoisi tallin kammottavan huomosta organisaatiosta, jos kuljettaja joutuisi omien työden lisäksi vastaamaan näistäkin asioista. Vastuu -ja myös kunnia näiden asioiden toimimisesta kuuluu siis mielestäni aivan eri henkilöille kuin kuljettajille.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ferrarin tämänvuotinen laskusuhdanne auton suhteen loppui kun Massa loukkaantui ja auton kehitys jäädytettiin. Jäi vain Kimi ja pari hassua italialaiskuskia. Repii siitä.

Schumi ja Alonso on isosti taustaryhmiensä tuotteita - siinä suhteessa Brawnin, Todtin ja Briatoren siloittelemia teitä ei voi väheksyä. Enpä pitäisi näidenkään politiikkaa kuitenkaan hyvänä koska varjo kuskien saavutusten ylle on lähtemätön ja toisaalta tallipisteet jäävät puolitiehen. Hyvän ja tasavertaisen tallikaverin kanssa voitettu mestaruus on arvostuksessa ihan eri kategoriassa saati jos em sisältyy vilpillisyyksiä, sopimuksia tai suorastaan Barrichellon kaltaisia lytättyjä tallikavereita.

Mutta jos johtajat ovat nykyisen Ferrarin kaltaisia niin siitä ei sitten ihan teknisestikään tule mitään. Saati, että näiden selittelyjä jaksaisi kuunnella.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Schumi ja Alonso on isosti taustaryhmiensä tuotteita - siinä suhteessa Brawnin, Todtin ja Briatoren siloittelemia teitä ei voi väheksyä. Enpä pitäisi näidenkään politiikkaa kuitenkaan hyvänä koska varjo kuskien saavutusten ylle on lähtemätön ja toisaalta tallipisteet jäävät puolitiehen.
Ei näytä siltä. Ferrari ja Renault eivät kertaakaan hävinneet tallimestaruutta Schumin ja Alonson mestaruusvuosina, minkä lisäksi Ferrari onnistui ryöstämään valmistajien tittelin 1999, vaikka Häkkinen oli mestari.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ei näytä siltä. Ferrari ja Renault eivät kertaakaan hävinneet tallimestaruutta Schumin ja Alonson mestaruusvuosina, minkä lisäksi Ferrari onnistui ryöstämään valmistajien tittelin 1999, vaikka Häkkinen oli mestari.
Jaa, aika kultaa muistot. Mutta varmaa useampi olisi saatu vahvemmalla kakkoskuskilla. Tai taitavammalla ykkösellä.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Jaa, aika kultaa muistot. Mutta varmaa useampi olisi saatu vahvemmalla kakkoskuskilla. Tai taitavammalla ykkösellä.
En tiedä kuka olisi Schumin saappaissa esim. -98 paremmin ajanut? Mielestäni Irvinekin ajoi kauden ihan DC:n verrattavasti.

Taitaa itselläsi kullata tuo aika nuo sinivalkolasit entistä pahemmin? Kannattaisiko välillä yrittää kommentointia muulta kuin tunnepohjalta?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
En tiedä kuka olisi Schumin saappaissa esim. -98 paremmin ajanut? Mielestäni Irvinekin ajoi kauden ihan DC:n verrattavasti.

Taitaa itselläsi kullata tuo aika nuo sinivalkolasit entistä pahemmin? Kannattaisiko välillä yrittää kommentointia muulta kuin tunnepohjalta?
irwinellä ei nyt leikannut tai ollaan luontaisesti vain agressiivisia - viittasin itseeni ajan kultauksella.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Olis mukava tietää johtuuko Gino Rosaton lähtö edes pikkiriikkisen Kimin kohtelusta tiimissä. Kyllä tallista on selkeästi Kiminkin 'leiri' löytynyt, joka ei varmasti ole toimintaan täysin tyytyväinen.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Ei näytä siltä. Ferrari ja Renault eivät kertaakaan hävinneet tallimestaruutta Schumin ja Alonson mestaruusvuosina, minkä lisäksi Ferrari onnistui ryöstämään valmistajien tittelin 1999, vaikka Häkkinen oli mestari.
No joo, toisaalta Benettonilla jäi toisella kaudella mestaruus tulematta. Ferrari oli 2001, 2002 ja 2004 niin ylivoimainen, että vaikka Tarso Marques olisi varmistanut kakkoskuskina tiimimestaruuden. 2003 Kimi ajoi uskomattomasti kalustoon nähden ja Coulthard ei pystynyt lähellekään samaan. 2005 tallimestaruus karkasi McLarenilta lähinnä epäluotettavuuden ja Montoyan järkyttävien virheiden ansiosta.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Ferrarin tämänvuotinen laskusuhdanne auton suhteen loppui kun Massa loukkaantui ja auton kehitys jäädytettiin. Jäi vain Kimi ja pari hassua italialaiskuskia. Repii siitä.

Schumi ja Alonso on isosti taustaryhmiensä tuotteita - siinä suhteessa Brawnin, Todtin ja Briatoren siloittelemia teitä ei voi väheksyä. Enpä pitäisi näidenkään politiikkaa kuitenkaan hyvänä koska varjo kuskien saavutusten ylle on lähtemätön ja toisaalta tallipisteet jäävät puolitiehen. Hyvän ja tasavertaisen tallikaverin kanssa voitettu mestaruus on arvostuksessa ihan eri kategoriassa saati jos em sisältyy vilpillisyyksiä, sopimuksia tai suorastaan Barrichellon kaltaisia lytättyjä tallikavereita.

Mutta jos johtajat ovat nykyisen Ferrarin kaltaisia niin siitä ei sitten ihan teknisestikään tule mitään. Saati, että näiden selittelyjä jaksaisi kuunnella.
Ei ole mitään varjoja, eikä niitä kukaan enää muista, eihän Sennan tai Prostinkaan mestaruuksia esim. 1989 ja 1990 tahalliset kolaroinnit varjosta. F1-ykköset ei ole mitään reilua peliä vaan kivikova urheilulaji jossa kaikki keinot ovat käytössä ja parhaimmat (=Schumacher) osaavat niitä myös häikäilemättä käyttää. Tallimääräykset, kuskien syrjimiset ym. eriarvoinen kohtelu ovat aivan oleellinen osa tätä lajia. Jos valittaisiin rehellisyyden ja reiluuden maailmanmestari ykkösissä, Kimi voittaisi sen joka vuosi.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mestaruuksissa on paljon eroja ja mestareissa. En ole ainoa joka ei nähnyt schumin ottavan mittaa yhdestäkään kovasta tallikaverista tai Alonson pärjänneen maineensa mukaisesti. Toki joillekin riittää esim tilastot ja lehtien hypetys.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Motivointi ja motivaatio ovat toki oleellisia, mutta niiden laittaminen kuskin tekemisten tai tekemättömyyden vastuulle on hieman omituista, sillä kullakin osastolla on kuitenkin asianmukaiset henkilöt johtamassa ja motivoimassa aivan työkseen.

Tarkoitin nimenomaan, että Schumin oletetuilla tekemisillä tai tekemättä jättämisillä ei voi selittää Ferrarin notkahdusta 2005-06, vaan mikäli näin tehdään, joudutaan aika erikoisiin päätelmiin :). Viimeistä lausetta en oikein ymmärrä: miten auton (?) suorituskykyyn ei vaikuta (kuljettajan?) motivointi, mutta luotettavuuteen sitten taas liittyy? Eli kuljettaja pystyy motivoimaan auton luotettavuuteen vaikuttavia työntekijöitä, mutta suunnitteluun vaikuttavia työntekijöitä taas ei?
Ensimmäiseen boldattuun kohtaan: nämä asianmukaiset henkilöt (esim sun työnjohtajat) eivät osta työntekijöilleen rannekelloja tai ulkomaanmatkoja.

Esimerkki: Jos olisit talotehtaalla tekemässä elementteihin ulkoverhousta ja asiakas tulee sanomaan että jos siitä ei löydy mitään reklamaation aihetta niin saat ulkomaan matkan -> teet luultavasti työsi aiempaa tarkemmin.
Jos pomo sanoo että tehkääpäs jätkät hyvää jälkeä -> mikään ei muutu kun kerta palkka on sama.

Toiseen boldattuun kohtaan: Edellinen kohta pitäisi kyllä kertoa sinulle se, että suunnitteluun ja sen virheisiin ei kuski pysty vaikuttamaan koska ne tuskin tehdään motivaatiopuutteen vuoksi, jokapäiväinen työ sen sijaan menee rutiinilla -> lisää riskiä huolimattomuus virheisiin. Eli itse siis ajattelen juuri niin kuin viimeksi kirjoitin ja juuri niin kuin sinä et näköjään ymmärrä, eli kuskin motivointi vaikuttanee luotettavuuteen mutta tuskin suunnitteluun sen enempää. Eli Ferrarin auton perusnopeus ei ollut mielestäni Schumin ansio tai syy, oli se nopeus sitten hyvää tai huonoa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mestaruuksissa on paljon eroja ja mestareissa. En ole ainoa joka ei nähnyt schumin ottavan mittaa yhdestäkään kovasta tallikaverista tai Alonson pärjänneen maineensa mukaisesti. Toki joillekin riittää esim tilastot ja lehtien hypetys.
Samaan hengenvetoon voi toki todeta, ettei Kimikään (ketjun aiheeseen palatakseni) ole pärjännyt maineensa mukaisesti. Sille löytyy selitykset, joten löytyy ne silloin Alonsollekin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mestaruuksissa on paljon eroja ja mestareissa. En ole ainoa joka ei nähnyt schumin ottavan mittaa yhdestäkään kovasta tallikaverista tai Alonson pärjänneen maineensa mukaisesti. Toki joillekin riittää esim tilastot ja lehtien hypetys.
Minä taas en ole ainoa, joka ei ole nähnyt Kimin suoriutuvan hänelle rakentamanne erehtymättömän kuljettajan maineen mukaisesti. Tämän keskustelun suurin epäsuhta ainakin minulle on se, että lähtökohtana näyttää olevan asioiden vääntely Räikkösen virheettömyyden todistamiseksi. Toki Schumilla ja Alonsollakin on omat, vastaavanlaiset alttarinsa muualla, joten siitä vaan sitten.
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Ensimmäiseen boldattuun kohtaan: nämä asianmukaiset henkilöt (esim sun työnjohtajat) eivät osta työntekijöilleen rannekelloja tai ulkomaanmatkoja.

Esimerkki: Jos olisit talotehtaalla tekemässä elementteihin ulkoverhousta ja asiakas tulee sanomaan että jos siitä ei löydy mitään reklamaation aihetta niin saat ulkomaan matkan -> teet luultavasti työsi aiempaa tarkemmin.
Jos pomo sanoo että tehkääpäs jätkät hyvää jälkeä -> mikään ei muutu kun kerta palkka on sama.
Erilaiset menestyksen mukaiset bonusjärjestelmät työntekijöille eivät ole normaaleissakaan firmoissa tuntemattomia, tuskin myöskään F1-talleissa? Itse en ole toki väitä tietäväni minkään tallin palkanmaksuperiaatteita :). Kannattaa myös huomata, että F1-tallin henkilökunta lienee lähtökohtaisesti normityöläistä valikoituneempaa porukkaa, ja kova kilpailu itsessään pakottaa tallit kehittämään organisaatioitaan koko ajan, ja pitämään henkilökunnan motivoituneena ja osaavana. Homma on jo lähtökohtaisesti aivan eri tasolla, kun vaikkapa mainitsemassasi raksaesimerkissä. Kun tämä otetaan huomioon, niin kuskin nostetaminen siksi tekijäksi, jolla tallin menestystä selitetään, ei vain mielestäni ole yksinkertaisesti perusteltua. Sanon kuitenkin selvennykseksi, että kuljettajan toimia omassa kisatiimissä pidän erittäin merkittävänä.

Toiseen boldattuun kohtaan: Edellinen kohta pitäisi kyllä kertoa sinulle se, että suunnitteluun ja sen virheisiin ei kuski pysty vaikuttamaan koska ne tuskin tehdään motivaatiopuutteen vuoksi, jokapäiväinen työ sen sijaan menee rutiinilla -> lisää riskiä huolimattomuus virheisiin. Eli itse siis ajattelen juuri niin kuin viimeksi kirjoitin ja juuri niin kuin sinä et näköjään ymmärrä, eli kuskin motivointi vaikuttanee luotettavuuteen mutta tuskin suunnitteluun sen enempää. Eli Ferrarin auton perusnopeus ei ollut mielestäni Schumin ansio tai syy, oli se nopeus sitten hyvää tai huonoa.
Okei, ymmärsin siis oikein mitä tarkoitit. Huomioi kuitenkin, että ihmiset sen autonkin suunnittelevat (tietokoneiden avustuksella tosin), ja motivaatio vaikuttaa siihenkin -aivan kuten mihin tahansa muuhunkin ihmisen tekemään työhön. Ei pidä myöskään unohtaa, että suunnittelukin on suurimmaksi osaksi rutiinityötä. On iso ero tekeekö joku ingenjööri hommaansa innostuneena ja 100 % keskittyneenä, vaiko siksi, että siitä vain maksetaan palkkaa. Iso osa työstä on myös tietokonesimulaatioiden tekemistä, laskelmia ym. hommaa, joka on aivan yhtä "tylsää rutiinihommaa" kuin se mutterien veivaaminenkin. Myös virheiden mahdollisuus on aivan samalla tavoin läsnä ja niistäkin rangaistaan samalla tavoin. Eli suunnittelupuolen onnistuminen on samalla tavoin motivaatiosidonnainen siten myös teoriassa samalla tavalla kuljettajan(kin) motivoitavissa kuin mekaaninenkin puoli.

Kaiken kaikkiaan "Ferrarin perusnopeus" ei minunkaan mielestä ollut Schumiin sidoksissa, mutta samalla tavalla epäilen vahvasti, ettei Ferrarin teknisen puolen virheettömyyteen ollut "syynä" Schumacher, vaikka kelloja lahjoittelikin. Jos kuitenkin haluat nähdä juuri Schumacherin ratkaisevana tekijänä Ferrarin teknisen puolen onnistumisessa, ei mulla siihen ole sanomista. Asiaa ei täällä voi kuitenkaan voi todistaa suuntaan tai toiseen, mutta keskustella kuitenkin voi. Ja hyvä keskusteluhan tämä on ollut.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joo eihän tästä todistettavaa tietoa ole, ja tosiaan mukava keskustelu ollut. Ehkä me voidaan nyt jäädä tähän. :)
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Minä taas en ole ainoa, joka ei ole nähnyt Kimin suoriutuvan hänelle rakentamanne erehtymättömän kuljettajan maineen mukaisesti. Tämän keskustelun suurin epäsuhta ainakin minulle on se, että lähtökohtana näyttää olevan asioiden vääntely Räikkösen virheettömyyden todistamiseksi. Toki Schumilla ja Alonsollakin on omat, vastaavanlaiset alttarinsa muualla, joten siitä vaan sitten.

En minä ole havainnut kenenkään väittävän Kimiä virheettömäksi tai erehtymättömäksi. Olisiko niin, että kaikenlainen kehu särähtää täällä joidenkin korvissa ja siitä syntyy vastareaktio. Ikään kuin se olisi Alonson tai Schumin kannattamisesta poissa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös