KKWCS 2013, 3. kilpailu, Forssa Karting

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Itse toivon vaan, että Wilzkulle opettamiset loppuu :dunno:

No mutta, itse en nopeasti osaa muuta sanoa, kuin ajolinjoista päällimmäisenä höpisisin, sekä en ole edes ajatellut, mitä ajovalmentaja mulle sanoisi ja opettaisi. Itse koitan järkeillä miten kannattaa ajaa vaan.
Niin se voi olla että mahdoton tollaista asiaa on valmentaa (paitsi Wilzkulle, joka on niin hyvä oppimaan).

Mut pointtina se, että enemmän sitä intoa saisi jos itse pääsisi lähemmäs kärkeä, kuin että kärki jättäisi jonkun kisan välistä.. Ja mitä tolla ekalla kommentillani ajoin takaa oli juuri se, että moni hahmo on kehittynyt (esim. bemari, nipsu, wilzku), mutta mulla on nyt junnannut paikallaan pari vuotta. Ehkä se johtuu vain ja ainoastaan harjoittelun vähyydestä?
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Neuvon kyllä koska vaan jos joku semmoista haluaa, en vaan kuvittele itteäni sellaiseen asemaan koska parannettavaa on itelläki ja kysymysmerkkejä pyörii pään sisällä.

Voitais tehä tuollanen herrasmiesdiili kokemäen kisaan, ei liity mitenkään siihen että oon reissussa silloin..=)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kysyvä ei tieltä eksy.

Sama käy tietysti toisinkinpäin: Kyllähän KKWCS-huiputkin kyselee välillä heikommaltakin vinkkejä jos on sattunut menemään hyvin.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Kysyminen kannattaa. Kysyn usein nopeammilta neuvoa, jos tuntuu että jollain radalla tai jopa vain yksittäisessä mutkassa on paljon parannettavaa. Välillä tosin ajaessa vinkit pääsee unohtumaan ja tulee ajettua vain perstuntumalla. :eek:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
...mutta mulla on nyt junnannut paikallaan pari vuotta. Ehkä se johtuu vain ja ainoastaan harjoittelun vähyydestä?
Voi hyvin olla, ei tatsi pysy jos liian harvakseltaan spinnailee.
Taisit olla 11. sekä 2011 että 2012. Tänä vuonna taitaa olla tekemistä siihen jos harjoittelun vähäisyyttäkin.
Ja saattaa olla että "tarvettakin" parille-kolmelle Forssalle vastakin (4kin). Harvoin kisattu rata erityisemmin mielekäs kokea toki.
 
Viimeksi muokattu:

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Maksettu. Mietin että mitä jäi uupumaan, kun makselin kartingiin liittyviä kuluja reilulla viidellä sadalla eurolla, mutta karting-maksuhan se vielä uupui.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Kysyminen kannattaa. Kysyn usein nopeammilta neuvoa, jos tuntuu että jollain radalla tai jopa vain yksittäisessä mutkassa on paljon parannettavaa.
Mä oon varmaan vaan niin tyhmä etten osaa edes kysyä saati sitten ymmärrä vastausta.. :D
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Minä kysyn lähinnä vain itseltäni, enkä sittenkään aina ymmärrä... On muuten paljon tullut mietiskeltyä muiden ajoa katsellessa(kin)... Ajaminen on helppoa, edes lähellä fysiikan rajoja ajaminen ei aina ole...
 

DSQ

Elossa
Liittynyt
5.11.2012
Viestit
5377
Sijainti
Huumorin tuolla puolen
Tuosta ajo-opetuksesta voisin mainita jokusen sanan. Nämä saattavat olla itsestäänselvyyksiä, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Mitä lähemmäs "absoluuttista huippuvauhtia" mennään, sitä vaikeampaa ajamista on parantaa niin sanotusti radan reunalta. Jos mietitään esim. sitä tasoa, mitä vaaditaan useimmissa KKWCS-kilpailuissa palkintokorokkeelle nousemiseen, ei juuri ole enää kyse yksinkertaisista asioista kuten ajolinjoista, jotka ovat kaikilla jotenkuten hallinnassa.

Kaasu- ja jarrupaikkojen hienosäätö yhdistettynä auton hallitsemiseen läpi mutkan tekee kaikki erot kärkikuskien kesken. Auton hallinnalla tarkoitan tässä kohtaa sitä, miten auton saa ajettua läpi mutkan optimaalisesti: missä kohtaa alan jarruttaa, kuinka voimakkaasti, missä kohtaa lopetan jarruttamisen, rullaanko jossain välissä (eli en paina kumpaakaan poljinta), missä kohtaa aloitan kiihdyttämisen ja kuinka voimakkaasti, joudunko aluksi painamaan vain puolikaasua... Ja tässä oli vasta polkimien käyttö paloiteltuna. En edes aloittanut ratin käytön tarkastelemista.

Toivottavasti postaukseni ydin valkeni. Kärkivauhtiin ei pääse teoriatunneilla.
 

Slug

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
1251
Tai sitten niin, että kärkikuskit antaisivat heikommilleen vähän enemmän vinkkejä kisojen aikana ja kisojen välisenä aikana järkkäisivät jopa ajovalmennusta. Ymmärrän toki, jos tähän ei ole kiinnostusta.
Itseäni en miellä kärkikuskiksi, mutta vuosia on tullut tahkottua ratoja joten kokemusta kyllä löytyy (mutta ei vauhtia). Multa saa aina kysyä jos siltä tuntuu ja autan mielelläni jos vaan jotain annettavaa on.
Tästä syystä on vuosien varrella tullu aika monelta nuorelta jannulta turpaan radalla, kun en osaa olla neuvomatta :eek:
Ongelma kkwcs:ssä on se että suurin osa alkaa olemaan niin nopeita että on enää paha neuvoa missä voisi parantaa vaan mennään siihen hienosäätämiseen mistä Quiqi puhui. Eli treeniä treeniä.
Ja se miten tunnen kärkikuskit niin varmasti myös neuvovat jos heiltä kysyy. Mutta sillä kokemuksella millä ajavat voi vastaus hyvin olla "en tiedä jarrutanko tuohon mutkaan" koska vetävät perstuntumalla, eikä ajamista tarvitse enää niin analysoida.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ja se miten tunnen kärkikuskit niin varmasti myös neuvovat jos heiltä kysyy. Mutta sillä kokemuksella millä ajavat voi vastaus hyvin olla "en tiedä jarrutanko tuohon mutkaan" koska vetävät perstuntumalla, eikä ajamista tarvitse enää niin analysoida.
Niin.. Mulla nimenomaan suurin ongelma on jarrutuspaikat eikä niinkään ajolinjat. Jarrutan yleensä liian aikaisin ja kysyttäessä vinkkejä muilta on vastaus yleensä juuri tuo tai "en muista", koska se tulee perstuntumalta.
Jos ajolinjoissa on itsellä systemaattista vikaa niin ne näkee nopeasti matkimalla muita (tai kysymällä), minkä mä kyllä osaan.

Jarrun ja kaasun käyttö on minulla se ongelma ja sitä mä en näe katsomalla muiden ajoa enkä usein edes kypärävideolta katsottuna. Ainoa keino on Lahdessa havaitsemani tapa mennä radan viereen katsomaan missä kohtaa Wope jarruttaa. Harmikseni tein tämän kuitenkin oman aika-ajoni jälkeen.
Ulkoradalla se jarrupaikan katselu lähietäisyydeltä on vaan vähän arvelluttavampaa toimintaa. :D
 

Slug

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
1251
Niin.. Mulla nimenomaan suurin ongelma on jarrutuspaikat eikä niinkään ajolinjat. Jarrutan yleensä liian aikaisin ja kysyttäessä vinkkejä muilta on vastaus yleensä juuri tuo tai "en muista", koska se tulee perstuntumalta.
Jos ajolinjoissa on itsellä systemaattista vikaa niin ne näkee nopeasti matkimalla muita (tai kysymällä), minkä mä kyllä osaan.

Jarrun ja kaasun käyttö on minulla se ongelma ja sitä mä en näe katsomalla muiden ajoa enkä usein edes kypärävideolta katsottuna. Ainoa keino on Lahdessa havaitsemani tapa mennä radan viereen katsomaan missä kohtaa Wope jarruttaa. Harmikseni tein tämän kuitenkin oman aika-ajoni jälkeen.
Ulkoradalla se jarrupaikan katselu lähietäisyydeltä on vaan vähän arvelluttavampaa toimintaa. :D
Niin, kuten totesin, kun tietty raja ylitetään on ainoa keino saada lisää nopeutta ajaa ja ajaa ja ajaa...
Yksi hyvä keino on yrittää peesata jotain, esim. harkoissa. Aika-ajoissa ei edelläoleva välttämättä tahdo vetää perässään ketään huippukierrokseen :D
Jos edelläajava on hieman nopeampi oppii siitä paremmin kun se että siinä menis joku törkynopee, koska siitä ei nää kun puolikkaan mutkan ja loittonevan selän (kokemusta on :doubtful:)
Suunnilleen samavauhtisen perässä kun ajelee, huomaa parhaiten missä kohtaa radalla jää ja mikä menee hyvin. Sitten voi keskittyä siihen ongelmakohtaan.
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Saman huomasi tuolla lauantaina Tunninkisassa.

Olin ihan hukassa Toijalan radalla, ja kaveria tuli tasaiseen tahtiin kierroksella ohi. Kun päästin ohi, roikuin kuitenkin helposti monta kierrosta ihan perässä, koska pystyin seuraamaan toisen ajolinjoja ja hakemaan niitä äärirajoja.

Vieraalla radalla kaikki ei tule selkärangasta, vaan joka kierroksella joka mutkaan pitää keskittyä ja sitä tulee mietittyä vähän JML-tyylisesti liikaa ajamista, jolloin paras terä katoaa.
 

Slug

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
1251
Kuinka 95 kiloinen läski voittaa 45 kiloisen Haikin Raket 120:lla Forssan radalla?
Jesarilla Haikki pukukoppiin kiinni ja 95kg radalle :idea:
*Tilaa laatikollista teippiä ja meinaa ajaa yksin Forssassa*
 
Ylös