Ekan kerran olen ollut kuvien mukaan penkalla alle 1-vuotiaana Suurajoissa 1985. Luonnollisesti en muista tästä mitään. Asuttiin Jämsässä, ja Suurajojen seuraaminen tuli sitten aika luonnostaan. Ekat oikeat muistikuvat on vuodelta 1989, mummola oli (ja on tavallaan vieläkin, joskin siellä asuu nykyään pikkusiskoni) Hassin kaupalta vähän matkaa Ouninpohjaan päin, ja olimme jo nuotitusaikana metsästämässä nimmareita vihkoihin siinä neljän tien risteyksessä.
Olisikohan ollut myös juurikin tuo 1989, kun olimme isäni kanssa seuraamassa itse kilpailua siinä vähän ennen Hassin kylää olevassa alamäessä, jossa sitten Juha Kankkusen autosta singonnut kivi lensi suoraan minun nenääni. Verta tuli kuin härän kurkusta, ja muistoksi minulle jäi pysyvästi vino nenä. Myöhemmin itseasiassa voitin WRC-promoottorin järjestämästä kilpailusta virallisen WRC-takin, juomapullon ja lippiksen, kun kysyttiin parasta rallimuistoa, ja kerroin tämän tarinan. Sehän on vaan ylpeyden aihe, että nenän on muotoillut itse Kankkunen! 80-90 -lukujen taitteessa ralli-innostusta lisäsivät Videostylen kasetit, joita kävin viikkorahoillani ostamassa Jämsän Kesoililta.
Ysärillä sitten kierrettiin pätkiä ihan urakalla melkein joka vuotena. Isäni sai töiden kautta aina rallipasseja, joidenka kanssa sitten mentiin parhaimmillaan toistakymmentä pätkää viikonlopun aikana vaihtelevassa seurassa. Joskus tuli ihan koulustakin otettua vapaapäivä perjantaina, kun lähdettiin pätkille jo silloin. Olisikohan ollut lukion ekalla joskus vuosituhannen taitteessa, kun hyvän ystäväni isä - Jämsän poliisipäällikkö - sai meille kakaroille hommattua liput Killerin VIPpiin, Janina Frostell oli siellä esiintymässä, eikä kukaan kysellyt papereita. Ilmaista alkoholia tuli nautittua aika rankasti, ja kyllä porukka sitten katsoi aika pitkään kun kaverin isä tuli sovitusti hakemaan meitä, mutta hän tulikin poliisiautolla. Kaksi selvästi päihtynyttä selvästi alaikäistä teiniä marssi vapaaehtoisesti Mondeon takapenkille.
2000-luvun puoliväliin tultaessa rallin seuraaminen oli jäänyt miltei kokonaan pois. Olin muuttanut pois Jämsästä, ja ralli vaikutti muutenkin varsin epäcoolilta. Rallihistoriaa tuli kuitenkin yhä ahmittua kaikkialta mistä sitä vaan sattui tulemaan vastaan. Imuttelin kaikki mahdolliset rallivideot mitä Kazaasta, DC++:sta ja muista vähemmän laillisista palveluista sattui löytymään. Myöhemmin sitten Youtubesta tuli melkoinen aarreaitta.
2012 oli edessä muutto takaisin kotiseudulle, ja ralli-innostus alkoi taas nostamaan päätään. Penkalla ei enää tullut käytyä, mutta kävin aina isäni luona katsomassa MTV Maxilta rallilähetyksiä. Jossain vaiheessa löytyi sitten tämä foorumi, jota olen aika pitkään lukenut vaikka aika vähän onkin tullut kirjoiteltua. Myöhemmin sitten Kari Mäen Jyväskylän Suurajojen jäljillä -kirjasarjaa on tullut lainattua kirjastosta useampaan kertaan. Huikeita kirjoja! Muutaman kauden oli myös All Live -tilaus, mutta ei ole enää sitäkään voimassa. Saudien mukaantulo kisakalenteriin viime vuonna oli vähän niinkuin viimeinen niitti, eikä tullut seurattua oikeastaan koko kautta kun pikkuisen tekstiteeveen välityksellä. Tälläkään kaudella homma ei ole ihan kauheasti napostellut, mutta onneksi Youtube on täynnä vanhaa rallimateriaalia! Edelleen tulee viikoittain katsottua videoita 70-90 -lukujen ralleista.