Kumpi MM-kisoista kiinnostaa enämpi?

Kumpi MM-kisoista kiinnostaa enämpi?

• Äänestäjiä yhteensä
    155

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
jaska sanoi:
No sikäli kyllä, että ei mun lätkä "vihaan" ole syynä se, että se uhkaisi futista. En vain pidä ko. lajista, en vain keksi mikä siinä viehättää. Ihan sama on mäkihypyn, tai vaikka yleisurheilun kanssa. Hyvin pitkälti sama miten hyvin suomalaiset siinä menestyy - EVVK.
Mun mielestä tämä ao. linkin postaus on selkeä motiivi tuohon "uhkaamiseen".
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=757301&postcount=634
Vai mikä tuo toinen laji on ellei lätkä ? (ja toinen on siis futis)

Ja siis siksi olen TÄYSIN samaa mieltä tästä lauseesta:
Oopee:
Mitä tohon sun kiinnostumattomuutees Suomen lätkämenestyksen suhteen tulee, niin mäpä rohkenen ihan suoraan väittää, että se johtuu puhtaasti siitä, että sä olet futisfanaatikkona ottanu kannan, että lätkä on futiksen pahin vihollinen ja nimenomaan sen vuoksi sä et edes halua olla (lue: myöntää olevasi) kiinnostunut asiasta.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
jaska sanoi:
En mä tiedä saanko mä esim. Kimin mestaruudesta tai futiksen EM-paikasta mtiään hyötyä.
Hyötyä voi olla muutakin kuin rahassa mitattavaa :rolleyes: Jotkut kuttuu sitä esim. iloksi :wink:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
OoPee sanoi:
Hyötyä voi olla muutakin kuin rahassa mitattavaa :rolleyes: Jotkut kuttuu sitä esim. iloksi :wink:
Okei, no tulkitsin tämän niin, että saan jotain muuta hyötyä kuin sitä iloa, tämän takia:

Suomalaisten mestys kiinnostaa sua siis vain, jos siitä on sulle itsellesi jotain hyötyä?
Eli sinua kiinnostaa Suomalaisten menestys, mutta et silti iloitse siitä :confused: Vai kiinnostaako sinuakin suomalaisten menestys vain saamasi hyödyn (=ilo) takia?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
jaska sanoi:
Eli sinua kiinnostaa Suomalaisten menestys, mutta et silti iloitse siitä :confused:
Siis mähän nimenomaan iloitsen siitä juuri sen vuoksi, että suomalainen menestyy, oli se laji sitten vaikka kuviokellunta, joka mua ei lajina suoraansanottuna kiinnosta kovin kauheesti.

Meidän kahden ero siis on siinä, että mikäli mä nyt sua oikein ymmärsin, iloitset sä suomalaisten mestyksestä vain ja ainoastaan niissä lajeissa, jotka sua kiinnostavat, muissa lajeissa sulle on ihan se ja sama mestyykö suomalainen siinä vai ei. Poikkeuksena toki lätkä, siinähän sä lähinnä toivot, että ei menstyisi, koska lätkän menestymättömyydestä saattaisi olla sulle pidemmän päälle jotain iloakin. Olennaistahan sulle näyttäis myös olevan yritys pilata muiden mahdollinen ilo vähättelemällä kaikintavoin mahdollisen lätkämenestyksen todellista arvoa.

Noh, ei tää nyt mikään yllätys ole, sillä mitä mä olen sun mielipiteitäsi ja käsityksiäsi asiasta kuin asiasta tässä viime vuosien aikana täälläkin seurannut, niin tuo kyllä passaa just eikä melkein sun maailmankuvaasi. Asia on kannatettava vain ja ainoastaan, jos siitä on sulle itsellesi jotain suoranaista iloa/hyötyä. Onnea sulle Jaska valitsemallasi tiellä, toivon ihan vilpittömästi että kulkuväylän leveys riittää loppuun saakka ilman, kyljet lommoilla kun ei oo hauskaa eikä etenkään tyylikästä edetä.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
OoPee sanoi:
Siis mähän nimenomaan iloitsen siitä juuri sen vuoksi, että suomalainen menestyy, oli se laji sitten vaikka kuviokellunta, joka mua ei lajina suoraansanottuna kiinnosta kovin kauheesti.
eli sinua kiinnostaa Suomalaisten menestys, koska siitä on sulle hyötyä (=iloa)

Miten tämä eroaa musta, paitsi että lajien lista, joista mä saan saman hyödyn on pienempi :confused:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
jaska sanoi:

Miten tämä eroaa musta, paitsi että lajien lista, joista mä saan saman hyödyn on pienempi :confused:
Ehkä tuo ero sinulle vielä joskus selviää :thumbup:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
jaska sanoi:

Mä arvasin, että puutut tähän ja tavallaan ihan aiheesta, koska käytin periaatteessa tota sanaa "ilo" kahdessa eri merkityksessä, hiffasin ton heti kirjoitettuani, mutten kerinny fiksaamaan, koska piti rientää muualle.

No jokatapauksessa mä taisin sen eron jo tuolla aiemmin kertoa (EDIT: itseasiassa just tossa mun edellisessä kommentissa, jota tässä kommentoit :D), mutta siis lyhykäisesti uudestaan. Mulle on ihan sama kiinnostaako ko. laji tai onko jostain asiasta mulle pätkänkään verran hyötyä, mutta osaan iloita ihan vain sen vuoksi, että Suomi pärjää. Sulle se ilo tarkoittaa tässä tapauksessa puhtaasti sitä, että ko. asia, tässä tapauksessa urheilulaji, on sulle itselles jollaintavoin tärkeä.

Kyky osata iloita myös muiden puolesta on semmonen asia, jonka oppiminen ei olis kauheen huono asia.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Kyllä mä olen iloinen esim. Uusiksen puolesta, mutta en koe sitä omaksi ilokseni. Sillä asia ei minua loppujen lopuksi kiinnota, enkä koe sitä omaksi asiakseni -> erityisesti toivo voittoa, saati seuraa kilpailua (/elä siinä mukana)

-> Jos Uusis (kuka tässä siis on esimerkkinä, jos joku ei tajunnut) voittaa, niin olen kyllä iloinen hänen puolestaan, mutta en koe itse saavuttaneeni mitään, vain koska olen syntynyt samassa maassa. Enkä tämän takia ole erityisen iloinen (tai surullinen), asia ei ns. liikauta minua juurikaan.

NotShee

?aotuo ätiM
Sijainti
Lund, Skåne
OoPee sanoi:
Kyky osata iloita myös muiden puolesta on semmonen asia, jonka oppiminen ei olis kauheen huono asia.
Miten tuohon vaikuttaa se, onko voittaja suomalainen, kiinalainen, venäläinen tai molvanialainen?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
jaska sanoi:
Kyllä mä olen iloinen esim. Uusiksen puolesta, mutta en koe sitä omaksi ilokseni. Sillä asia ei minua loppujen lopuksi kiinnota, enkä koe sitä omaksi asiakseni -> erityisesti toivo voittoa, saati seuraa kilpailua (/elä siinä mukana)

-> Jos Uusis (kuka tässä siis on esimerkkinä, jos joku ei tajunnut) voittaa, niin olen kyllä iloinen hänen puolestaan, mutta en koe itse saavuttaneeni mitään, vain koska olen syntynyt samassa maassa. Enkä tämän takia ole erityisen iloinen (tai surullinen), asia ei ns. liikauta minua juurikaan.
Ittehän olin oikeesti hyvilläni siittä, ettei Uusis voittanu kultaa, koska kultamitali olis mahdollisesti lisänny curlingin harrastusta entisestään ja tiädä niistä perkeleistä, mitä ne olis keksiny, olisivat vielä vienneet harjoitteluaikaa lätkänpelaajilta, kun olisivat harjailleet niitä kiviään siellä kaukalossa, puhumattakaan siitä, että joku tulevaisuuden lätkälupas saiskin isoäidiltään joululahjaks lätkämailan sijasta harjan ja peli olis samantien menetetty. Harmi että tulis edes toiseks. Mulkku maanpetturi koko miäs! :thumbdown

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
OoPee sanoi:
Varmaan aikalailla oma kansallisuus :eek:
eli suomennettuna kyse ei ole siitä, että osaa iloita toisen puolesta, vaan kansallisuuden perusteella pitäisi iloita - vaikka ei oikeasti kiinnostakaan?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
jaska sanoi:
eli suomennettuna kyse ei ole siitä, että osaa iloita toisen puolesta, vaan kansallisuuden perusteella pitäisi iloita - vaikka ei oikeasti kiinnostakaan?
Sä lähdet liikkeelle väärästä päästä. Mä näen asian niin, että mun henkilökohtaisen näkemyksen puitteissa on valitettavaa ellei peräti hieman omituista, jos henkilö ei tunne edes sen vertaa kansallisylpeyttä, että osaisi iloita isänmaansa menestyksen puolesta, tuli se sitten vaikka semmoisessa lajissa, joka ei itseään niin hirveästi kiinnosta.

Mitä muiden puolesta iloitsemisen tulee, niin toki osaan iloita muidenkin kuin suomalaisten puolesta. Ihan lonkalta tulee mieleen mm. Kreikan ja Tanskan futiksen EM-mastaruudet sekä USA:n olympiavoitto lätkässä Lake Placidissa. Siis vain muutamia mainitakseni. Toki sen voiton olisin kuitenkin kaikissa noissa kolmessakin tapauksessa suonut mieluummin suomen joukkueelle.

NotShee

?aotuo ätiM
Sijainti
Lund, Skåne
jaska sanoi:
(kuka tässä siis on esimerkkinä, jos joku ei tajunnut)
Veikkaan että Uusis oli esimerkkinä. Kysymyksestäsi puuttuu kysymysmerkki ja sivulauseen merkitys kysymyksessä on hieman hämärä.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
jaska sanoi:
Niin toi kuka tässä on siis esimerkkinä, lienee kompakysymys.

Mitenkähän voit edellämainitun esimerkin perusteella kokea saavuttaneesi mitään, jos vaikka Suomen potkupallomaajoukkue voittaisi EM-kisat - sillä perusteella että olet ollut maalivahtina joukkueessa joka pelaa muutamaa sarjatasoa alempana kuin liigapelaajat ?

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
OoPee sanoi:
Sä lähdet liikkeelle väärästä päästä. Mä näen asian niin, että mun henkilökohtaisen näkemyksen puitteissa on valitettavaa ellei peräti hieman omituista, jos henkilö ei tunne edes sen vertaa kansallisylpeyttä, että osaisi iloita isänmaansa menestyksen puolesta, tuli se sitten vaikka semmoisessa lajissa, joka ei itseään niin hirveästi kiinnosta.
Kansallisylpeys on eri asia, tämän takia iloitsin esim. Lordin voitosta, vaikka euroviisut ei ole koskaan oikein kiinnostanut. Mutta mä en oikein saa kansallisylpeyttä nostettua jostain marginaalilajista (kuten curlign). Ei Suomi / Suomalaiset siinä ole oikein mitään hienoa tehnyt, vaikka mestaruus tuleekin/tulisikin. Jotkut Paavo Nurmen/Hannes Kolehmaisen etc. juoksuihin verrattavista teoista varmasti olisin iloinen - mutta ei moisia nykypäivänä juuri näe.

OoPee sanoi:
Mitä muiden puolesta iloitsemisen tulee, niin toki osaan iloita muidenkin kuin suomalaisten puolesta. Ihan lonkalta tulee mieleen mm. Kreikan ja Tanskan futiksen EM-mastaruudet sekä USA:n olympiavoitto lätkässä Lake Placidissa. Siis vain muutamia mainitakseni. Toki sen voiton olisin kuitenkin kaikissa noissa kolmessakin tapauksessa suonut mieluummin suomen joukkueelle.
Noista kolmesta Lake Placidia en muista (kumma kyllä ;)), Tanskan mestaruutta juhlin minäkin, varsinkin kun näki niitä riemuitsevia rooligaani-laumoja katsomossa. Kreikan mestaruutta sen sijaan kirosin, se tuli niin ikävällä pelillä.

Mutta useinhan tuollaiset "David vs. GOljat" -tilanteet herättää sympatia-aallon sen pienemmän puolle, enkä tiedä onko kyse siitä että "iloitsee muiden puolesta", vain vain se, että ihminen haluaa olla voittajan puolella, ennen kaikkea jos se ei ollut ennakkosuosikki (enkä kiistä, etten usein siihen osallistuisi)