Kysy Pekka Saariselta

Nordschleife

Well-known member
Yle uutisoi kisat mallikkaasti:

AUTOURHEILU: Markus Niemelä sijoittui ensimmäisessä lähdössä toiseksi ja toisessa lähdössä 14:nneksi Formula Renaultin Aasian mestaruussarjassa.

:thumbup:

Otto Hokkanen

Well-known member
Sijainti
Tampere
Nordschleife sanoi:
Yle uutisoi kisat mallikkaasti:
Voisin vaikka lyödä vetoa, että Aasian FR-sarjaa ei YLEllä kukaan seuraa ja tietämys tuloksista on just sillä tasolla mitä faksiin/mailiin saapuu... Ilmeisesti Markus ehti lähettämään näkemyksensä tuloksista ennen Pekkaa ;)

Tietysti vois olla reilua sopia, että kerrotaan siinä samalla muittenkin suomalaisten suoritukset...

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Joo ehkä vähän oikeessa, mut mun raportti tais lähtee vasta kolme tuntia kisojen jälkeen... No mitäpä tuosta.

Kisoista muutaman lauseen kera.
Kisat onnistui melkein täydellisesti mun kuskien kera. Toisessa lähdossä kaikki olisivat olleet top10:n joukossa ellei Alexis olis tehnyt virhettä lähdössä ja tästä johtuen se sai 30 sekunnin rangaistuksen kisan jälkeen. Geoffrey on ruvennut näyttämään jo kuskin merkkejä radalla, mutta vielä puuttuu se viimenen rutistus koska se ei ole tehnyt vieläkään yhtään virhettä radalla esim. edes pyörähtänyt reeneissä. Eli rajat on vieläkin vähän hukassa. Mutta hyvä suoritus Geoffreylta kun ajattelee että vasta kaksi vuotta ollu mukana moottoriurheilussa.

Omat kisani oli ihan herran hallussa. Kellotin virallisissa reeneissä sekunnin nopeamman ajan kun kukaan muu ja aika-ajossa melkein 0.5 sekkaa... Muut teami pääliköt kertoivat että suoraan sanoen lennän radalla. Molemmat lähdöt meni mun kontrolloidessa tilannetta, nopeimmat kierrokset ja ajoin ihan rauhan vedoilla. Sen kyllä huomas tokasta lähdöstä kun otin vähän liian rauhallisin vedoin ja päätin spinnata todella typerässä paikassa... Joo sappa muuta, ei kyllä tuu tapahtuun uudelleen.

Ihmetyksekseni huomasin että ei ole toisesta suomi pojasta vielä vastukseksi. Itse ajoin päivän ennen kisoja ja myös ihmettelin kuinka kummassa olen nyt niin nopea... Talvi ilman mitään reenejä relluilla vähän ferrarilla cruisailua ja silti pistin tauluun nopeammat ajat kuin mm. muutama euro cuppia ajavat kuskit. Imperatorin vaisu suoritus pisti kanssa silmää, ehkäpä se ei ole vielä herännyt tähän kauteen...

Mut pistän tuon PSR:n englannin kielisen raportin tänne tänään.

Pekka

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Otto Hokkanen sanoi:
Voisin vaikka lyödä vetoa, että Aasian FR-sarjaa ei YLEllä kukaan seuraa ja tietämys tuloksista on just sillä tasolla mitä faksiin/mailiin saapuu... Ilmeisesti Markus ehti lähettämään näkemyksensä tuloksista ennen Pekkaa ;)

Tietysti vois olla reilua sopia, että kerrotaan siinä samalla muittenkin suomalaisten suoritukset...
Pitänee mm. muistaa että niemelän taustalla on Ari Koivula joten varmaan suhteitakin löytyy enenmän kuin multa.

ettelbruck

Well-known member
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
On näitä vastaavia tiedotuskukkasia harrastettu ennenkin...mm esim erään manageroinnissaan toisinaan epäonnistuneen rallisuvun toimesta...

Mutta lisää menestystä radalle niin ehkä tiedotuskin ajanmittaan oikenee!

Otto Hokkanen

Well-known member
Sijainti
Tampere

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Otto Hokkanen sanoi:
Joko kohta laitat? :wink:

Kuvia kisasta: http://frdsports.com/cn/a_renault/2007 afr photo/2007photoR1&2.htm

Oikeessa Pekka olit kun kehuit, että komia väritys tulee sun autoihin. Itte en tosin tosta kultasesta raidasta niin kauheesti piittaa, mutta enpä mä siihen parempaakaan vaihtoehtoa keksi :thumbup:
Sain tos pikku viruksen joka veti mun koneen jumiin alta puolessa päivässä. Kävin ostamassa itselleni uuden Vistan jonka tuloksena nyt tällä hetkellä on se että mun läppäri ei oikein tue vistaa. Huomenna ostan uuden läppärin missä on office ja pystyn varmaan sitten jo avaan sen raportin.

Et jos nyt huomen.

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Otto Hokkanen sanoi:
Joko kohta laitat? :wink:

Kuvia kisasta: http://frdsports.com/cn/a_renault/2007 afr photo/2007photoR1&2.htm

Oikeessa Pekka olit kun kehuit, että komia väritys tulee sun autoihin. Itte en tosin tosta kultasesta raidasta niin kauheesti piittaa, mutta enpä mä siihen parempaakaan vaihtoehtoa keksi :thumbup:
Sain tos pikku viruksen joka veti mun koneen jumiin alta puolessa päivässä. Kävin ostamassa itselleni uuden Vistan jonka tuloksena nyt tällä hetkellä on se että mun läppäri ei oikein tue vistaa. Huomenna ostan uuden läppärin missä on office ja pystyn varmaan sitten jo avaan sen raportin.

Et jos nyt huomen. Otto olisko sulla mulle pistää sitä sun mailia nii vois vaikka lyödä muutamat kuvat.

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Pekka Saarinen Racing entered Asian Formula Renault series

AFR (Asian Formula Renault) series started exceptionally on last Tuesday and Wednesday in Zhuhai due to a world wide holidays. Last years Champion Pekka Saarinen entered his new team Pekka Saarinen Racing (PSR) to AFR series with 3 cars. Drivers for his team are Geoffrey Kwong (USA), Alexis Sabet (Colombia) and Pekka Saarinen (FIN) who is also the team manager.

"This is totally new project for me, I am so excited to see how can I pass my knowledge to my drivers. Indeed I have been racing for long time already and I always wanted to do team of my own. Also I am really happy that Kenneth Ma (CEO of FRD Motorsport) is supporting me in this project. To be honest without FRD Motorsport, my project would be extremely difficult to accomplish. So big thanks to FRD from that" said the team manager Saarinen.

Practice
PSR started to practice four days before the official practises of the first round. Geoffrey and Alexis both shown good performance in practices putting their lap time one to two second faster than they ever drove in Zhuhai.

Alexis struggled on first three days with braking, he just doesn't seems to get it right.
"I still don't know what was so god damn difficult about the braking. I don't know what happened during Saturday night when I was sleeping because on Sunday when I went to the track I was immediately much better on braking!" said Alexis.

Geoffrey insisted that he didn't have any problems on braking or on anything else. He was just missing tenth of a second around the track which was only matter of time to find those out.
"Since I have been working with Pekka I feel much more easier going on the track. He makes good and right set-up changes for me and he also always gives me new ideas how to do some corners in a different ways" said Geoff.

For the third driver, Pekka himself was instead facing a lot problems. He had many technical problems during his two days of practice.
"I don't know why I had all the problems but on the other hand it was good so that my drivers could practiced without any problems".

Official practice
Towards to the official practice on Tuesday, PSR drivers started to show their real speed. In official practice PSR drivers finished respectively in TOP 10 by Saarinen lapping the fastest lap time with a gap of 1.0sec, Kwong 1.3sec off the pace and Sabet 2.0sec behind Saarinen. Saarinen was really pleased with the process of what his drivers had made.
"Although this is our first race, I am really pleased to my driver's effort. I gave my advices to them and they really are putting that information in their head and getting faster and faster on every session. That shown that they learn very fast which is important when we go to Sepang. I am not expecting that all my drivers would be in top 5 later on at today's qualify but it is not also impossible".

Qualifying
In qualifying, PSR driver made good effort except Alexis dropped back caused by slower cars on hot laps. Geoffrey kept his good speed finished at 6th position. Saarinen lapped again fastest lap time of the qualifying session and took pole position with 0.4 seconds, ahead of ART driver Beche and March3's Niemelä. Second in last year AFR championship, ART driver Imperatori took fourth position followed by March3's Baumgartner.

Races
For race one, expectations were high in Team PSR but not everything goes well as planned. Saarinen was only one who had good race without problems. Saarinen won the first race and also with the fastest lap of the race.
"I really don't know why I am so fast. Last year I struggled at Zhuhai track and this year I am unbeatable in here. I didn't do that much testing or anything else and immediately I was fast. Weird." Said very pleased Saarinen.

Geoffrey's race didn't start so well, already on formation lap there were some problems on his cars. His engines carbon-fiber intake broke which caused a lot problems for the engine. On the race he fought very well but the problem on his car dropped him a few places back.
"I didn't expect this to go like that, in the race I was really frustrated because my car was cutting power in low and high speed corners. I was really motivated for the race, I was ready to fight for the podium places. But its ok, this is motorsport." Said Geoffrey

Due to an unlucky qualify Alexis started only from 17th position. Alexis first ever race with Formula Renault went like it was supposed to go. He managed to overtake seven cars, but on the last lap he tried to overtake Mark Williamson and he spun. After his fast recovery he managed to finish in 15th position. Alexis being still a little bit confused
"Yep the race was good and I learned a lot. Mistakes do happen. What I noticed that other drivers are quite rude/crazy on the track compared to races in US but I guess I just have to get use to it".

First race was a bit unlucky for Team PSR and some unfortunate things happened also in the Second race. The race was stopped with a red flag due to an accident in the first corner and restarted the race behind the safety car.

Saarinen who started from pole position maintained his speed which nobody could follow but the last years champion also made a mistake and spun on 2nd last lap lap. He managed to keep the car running but dropped three places to fourth. He finished the race in fourth position but the race winner Niemelä was penalized for a jump start after the race finished.
"What can I say, I never done anything like that and I will make sure it will not happen again. It could've been easy win to me but I just lost concentration". Said the champion Saarinen.

Kwong also shown his potential to move up to Atlantic-series in US by doing excellent performance in second race starting from 8th and finishing in 5th.
"Good race, but I need to be faster in Sepang to get into TOP3". Said Kwong.

Alexis started from 15th position in the second race and he shown very good performance and crossed the finish line at 9th position. But like Niemelä and some another drivers, he was penalized for a jump start and he dropped 20th position.
"wow what a weekend! I was so unlucky that even mechanics named me "Donald Duck". For the next race I just need to drive clean races and I can finish in TOP5 maybe". Said Alexis.

Races were full of action, highly dangerous situation and good racing. PSR drivers manage to avoid the accidents and team manager Saarinen was really happy from his drivers results.
"First step is done now. Always the first race is little bit confusing time but for the next race we will be ready and much stronger as a team. I am happy in the way that during the races, we had only one problem on the cars which was caused by manufacture problem and team spirit is high. When Alexis and Geoffrey will find those missing tenths of a second I think we can find all PSR cars in TOP5".

Race 1

1 Pekka Saarinen
2 Markus Samuli Niemela
3 Alexandre Imberatori
4 Maxi Baumgartner
5 JIM Ka To

Race 2

1 Alexandre IMPERATORI
2 Maxi Baumgartner
3 Pekka Saarinen
4 JIM Ka To
5 Geoffrey Kwong

Point Standings

1. Alexandre IMPERATORI 50
2. Pekka SAARINEN 50
3. Maxi Baumgartner 41
4. JIM Ka To 32
5. Markus Samuli Niemela 27
6. Mathias Beche 26
7. Geoffrey KWONG 24

17. Alexis Sabet 2

Viimeksi muokattu:

lara

Namupala
Sijainti
Onnela
:thumbup:

Heei Pekka!

Hyvalta nayttaa sun touhut!!
Hauska ollu seurata tata kysely foorumia..oppii paljon mielenkiintoisia asioita!
Jos sa saisit valita, mihin luokkaan/maahan lahtisit mieluiten perustamaan tiimia?
PSRn autot on tosi hienot, Toivon kovasti menestysta teille! :ahem:
Juholla alkaa kans kausi ens viikon loppunavalenciassa.. paasen katsomaan/tuntemaan taas isojen autojen voiman. :D

kuulemiin!

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Asia GT

Pitää paikkaansa, juhannusta vietin Ferrarin ratissa missä oli 60 astetta sisällä lämmintä. Pistän tossa huomenna juttuu tuleen.

Pikasesti kumminkin kerron että ensimmäisessä lähdössä mut tyrkättiin ulos ja tokassa viimoselta paikalta kokonaistulosten viidenneksi ja luokan kolmanneksi.

Relluissa meni yhtä heikosti kun ensimmäisen lähdön lämppäri kierroksella hajosi ohjaus akselin ratas. toiseen lähtöön viimeseltä sijalta neljänneksi

:nope:

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Asia GT

Pitää paikkaansa, juhannusta vietin Ferrarin ratissa missä oli 60 astetta sisällä lämmintä. Pistän tossa huomenna juttuu tuleen.

Pikasesti kumminkin kerron että ensimmäisessä lähdössä mut tyrkättiin ulos ja tokassa viimoselta paikalta kokonaistulosten viidenneksi ja luokan kolmanneksi.

Relluissa meni yhtä heikosti kun ensimmäisen lähdön lämppäri kierroksella hajosi ohjaus akselin ratas. toiseen lähtöön viimeseltä sijalta neljänneksi

:nope:

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
PSR sepangissa

PSR:llä vaikea viikonloppu

Pekka Saarinen Racing-teamillä löytyi ongelmia joka lähtöön Sepangissa ajettavassa Asian Formula Renault-sarjan toisena kisa viikonloppuna.
Harjoituksissa PSR:n kuljettajien tulokset olivat aika vaihtelevia. Alexis ei meinannut millään päästä sinuiksi radan kanssa, Geoffrey otti varman päälle reenit jotta saisi mahdollisimman paljon rata-aikaa, Pekka kelloitti nopeimman ajan reeneissä.

Ensikertalaisen Alexis:n kommentteja harjoituksista
"Mitä tässä voi sanoa.. Todella vaikea rata oppia, eikä kyllä mua auta yhtään se että meillä oli vaan 5 reeniä ennen aika-ajoja".

Amerikkalaisen Geoffrey Kwongin mielestä taas kaikki oli mahdollista
"Mulla oli pikkusen ongelmia päästä rytmiin. Otin vähän liian iisisti noi reenit mut auto tuntuu hyvältä ja kaikki on niin kuin pitäis".

Pekalla taas tunnetusti homma hallussa
"En mä jaksanu lähtee repiin liukkaalle radalle muutamaan ekaan reeniin. Tunsin radan kujeet ja metkut joten homma pitäisi olla hallussa".

Lauantain aika-ajoissa tilanne oli melkein muuttumaton paitsi että Alexis suistui radalta 200km/h ja pisti puolet autosta remonttiin. Näin ollen Alexis päätyi toiseksi viimeiseksi aika-ajossa.
"Perä vaan lähti alta vitossella täysiä ajettavassa mutkassa. Luulen että perän alta lähteminen johtui että uusien renkaiden pinta ei ollut vielä tasaisesti kulunut ja lämmennyt. I feel like an amateur"..

Geoffrey:n ajaminen sen sijaan paranee ja paranee koko ajan, mutta silti on vielä rutkasti parannettavaa. Geoffrey sijoittui aika-ajossa kahdeksanneksi.
"Mitä tässä nyt ihmetteleen, ajan minkä pystyn. Pikkusen multa puuttuu vielä luottamusta noissa nopeissa 200km/h ajttavissa yhdistelmissä. Auton balanssi on hyvä mut meikä ei pysy auton muka enää!"

Pekan aika-ajo ei myöskään mennyt ihan nappiin. Pekka ajoi aika-ajon kolmanneksi 0,2sekunnin erolla
"Joo mä olin vähän sanotaanko epävireessä tossa aamun aika-ajossa kun perjantai yönä meillä oli pikkunen ongelma tossa Ferrarissa ja me päästiin vasta kolmen jälkeen aamulla takasin hotellille. Mut pikku virhe nopeessa täysiä ajettavassa yhdistelmässä, meni leveäksi ja äkkiseltään se makso mulle sen puoli sekunttia"

Lauantain ensimmäiseen kisa lähtöön mekaanikot ahkeroivat Alexiksen auton kanssa kuin viimeistä päivää. Kuin ihmeen kaupalla mekaanikot saivat auton kasaan juuri kun piti lähteä ajamaan.

Alexiksen kisa oli täynnä intoa välillä niin paljon että autokin sai renkaan jälkiä kylkeensä. Alexis nousi 13 sijaa nousten paikalle 12.
"Kisa oli mahtava! Oli kyllä uskomattoman vaikea lähtee ajaan kun just aika-ajossa vedin rajusti ulos. Mut mekatsut teki hyvää työtä ja mä yritin hoitaa loput mahdollisuuksien mukaan!"

Geoffrey oli tyytyväinen kisaansa mutta harmitteli lähtöä kun yksi kilpakumppaneista työnsi hänet ulos radalta. Geoffrey tippui sijalle 15 lähdössä ja nousi takaisin kympin joukkoon.
"Joo ei oo ollu mitään herkkua. Kaikki menee nappiin koko ajan mut ei tää mun pää nyt vaa toimi!"

Pekan ensimmäinen keskeytys oli enenmän kuin totta. Pekan oli määrä startata kolmannelta paikalta kun lämppärikierroksellä ennen lähtöä autoon ilmaantui jotain vikaa.
"Lämppäri kierroksella ohjaukseen tuli jotain vikaa ja jouduin keskeyttään jo ennen kuin kisa edes alko. Siinä meni tää viikonloppu, katotaan nyt mistä se vika johtu."

Sunnuntai oli hieman vaikeampi PSR teamille. Alexis päätyi kolariin paikalta kymmenen. Geoffrey vaikeroi sähkö ongelmien päätyen paikalle 14. Pekka sai ainoana ehjän kisan nousten viimeisestä rivistä neljänneksi ja kellottamalla nopeimman kirroksen.

"En mä tiedä mitä se yks paskapää yritti tehdä, tunsin vaan että joku osui mua takarenkaaseen kun käännyin sisään T9:n. Muuten mulla oli hyvä fiilis, auto toimi ja mahtavaa kisailuja. No ensi kerralla vähän paremmin" Kommentoi Alexis kisa tapahtumia.

Geoffrey ei paljon jaksanut kisaa kommentoida
"Huononminkin olisi voinu mennä".

Pekka teki taas upean kisan mutta se ei häntä paljon lämmittänyt
"Ei tässä voi muuta kuin katsoa seuraavan kisaa. Tässä on tehtävä jonkun näköisiä teamin sisäisiä muutoksia, tämmöinen toiminta ei voi jatkua".

Seuraava kisa ajetaan Pekingissä 3-4 Elokuuta.

Viimeksi muokattu: