Astraali sanoi:
Paljon paasataan kokemuksesta ja muusta, kun taas toisaalta painotetaan nuoruutta. Kumpi siis on ideaalisinta, jynssätä pikkuformuloita vuosikaudet ennen loikkaa vai tehdä Räikköset?
Ei tuohon ole yhtä vastausta. Jos on lahjakkuutta ja kontakteja, niin kai se on järkevämpää "tehdä Räikköset". No, ehkei se 16-vuotiaana vielä edes onnistu, mutta pari vuotta myöhemmin. Sopeutumiskyky taitaa olla aika olennainen juttu. Ei joka jannu F Renaultissa ole yhtä valmis ykkösen rattiin kuin Kimi oli.
BMW ADACissa on tietysti se hyvä puoli, että kisat ajetaan DTM:n ohessa, joten varikolla pyörii aika merkittävää porukkaa Haugista lähtien. Nykyään tallien scouttaus tosin taitaa toimia aika aktiivisesti muutenkin, eli Red Bullin tai Renaultin junioritiimeihin on mahdollisuudet päästä, jos osoittaa riittävää lahjakkuutta. Muilla ei taida virallista junioriohjelmaa olla, mutta McLarenilla oli aikoinaan, ja senkin jälkeen Hamilton on ollut tallin suojattina.
Tukijan saaminen tasoittaa tietä, muttei välttämättä hirvittävästi nopeuta etenemistä, kuten Kovalaisen tapauksessa on nähty. Jos katsotaan nykyisten F1-kuljettajien taustoja, niin aika erilaisia teitä sinne korkeimmalle tasolle on loppujen lopuksi päädytty.
Kuten Pekan vastauksestakin saattoi päätellä, kyse on ennen kaikkea siitä, mihin on varaa.
(Niin, ja minähän en ole koskaan kilpaa ajanut, joten tämä on silkkaa mutua.)