Kysy Pekka Saariselta

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
PekkaSaarinen sanoi:
Muutes, Catalonyan rata oli aikas hieno paitsi että ne oli muuttanut viimeiset (tupla oikeen) mutkat ja tehnyt siihen hidaste sikaanin!
Mä ymmärsin jostain, että myös se vanha rata olisi edelleen käytettävissä, koska se on MotoGP:lle paree, miten lie sitten. Mutta idea oli (kait) tehdä sinne pääsuoran päähän edes yksi ohituspaikka F1:lle.
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Bobakki sanoi:
Mä ymmärsin jostain, että myös se vanha rata olisi edelleen käytettävissä, koska se on MotoGP:lle paree, miten lie sitten. Mutta idea oli (kait) tehdä sinne pääsuoran päähän edes yksi ohituspaikka F1:lle.
Molemmat pitää paikkaansa. Shikaani on kuin Monzan pääsuoran päässä, tosin varustettu sellasilla kanteilla että oksat pois. Erittäin hidas yhdistelmä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Astraali sanoi:
FBMW DE on melko suosittu sarja, mutta voittajat ovat kadonneet jonnekkin vuosien varrella (poikkeuksiakin on).
No jaa, onkohan tuo ihan reilua, kun sarja nykymuodossaan alkoi 2002, joten montaa mestaria ei normaalivauhdilla edes olisi ehtinyt ykkösiin asti edetä. Nico kuitenkin on jo toista kautta ja Vettelkin debytoi BMW:n testikuskina jo viime vuonna. Hülkenbergin ja Vietorisin osalta on liian aikaista vetää johtopäätöksiä, joten Götz on ainut, jonka urakehityksen voisi sanoa pettymykseksi. En nyt jaksa enempää lähteä tutkimaan, mutta onko muilla vertailemillasi sarjoilla esittää vastaavaa?

Edeltäjän Formula ADACin 2001 mestari Glock ja pronssikuski Klien ovat myös ykkösiä käyneet kisassakin kokeilemassa.

Lisätäkynä tässä sarjassa on ollut mahdollisuus päästä testaamaan Williamsin ykköstä. Liekö BMW Sauber jatkaa perinnettä?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Astraali sanoi:
Eikös BMW Sauber anna testimahdollisuuden World Finalin voittajalle eli tässä tapauksessa kauden 2006 voittaja Christian Vietoris pääsee Ykkösen rattiin, ainakin näin olen käsittänyt.
Eikös Vietoris jo testannut, oliko peräti samalla kun Zanardi?
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Kaikki tässä laijissa riippuu budjetista.
Rajattomalla pudjetilla lähtisin liikkeelle 3-4 national championshipistä ja ehdottomasti autona Renault 2.0. Ajaisin mahdollisimman paljon euroopassa eri sarjoissa ja joka viikonloppu kisat jossain. Se että lähtis ekana vuotena EC 2.0 sarjaan ei toisi mammonaa ja sen lisäksi ei pystyisi ajamaan kuin yhden muun nationalin siihen päälle koska säännöt kieltää ottamasta osaa useampaan.

Seuraava kausi menis ihan rellujen EC:n ja yhen nationalin kanssa mut pikkusena bonuksen pistäisi F3, GP3, tai jonkun muun rattii muina viikonloppuina.

Kolmoset on nyt ainakin kuollut juttu, GP3 päihitti F3:n vissii kolmella sekuntilla. Kolmosen ollessa 3 sekkaa hitaampi nii se tekee semmosen 100 000-150 000€ sekuntti ja vieläpä hitaampaan päin.

Loppuhan on selvä jo, joko FR3.5 tai GP2.

Mitäs mieltä mun ajatus maailmasta?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Astraali sanoi:
Paljon paasataan kokemuksesta ja muusta, kun taas toisaalta painotetaan nuoruutta. Kumpi siis on ideaalisinta, jynssätä pikkuformuloita vuosikaudet ennen loikkaa vai tehdä Räikköset?
Ei tuohon ole yhtä vastausta. Jos on lahjakkuutta ja kontakteja, niin kai se on järkevämpää "tehdä Räikköset". No, ehkei se 16-vuotiaana vielä edes onnistu, mutta pari vuotta myöhemmin. Sopeutumiskyky taitaa olla aika olennainen juttu. Ei joka jannu F Renaultissa ole yhtä valmis ykkösen rattiin kuin Kimi oli.

BMW ADACissa on tietysti se hyvä puoli, että kisat ajetaan DTM:n ohessa, joten varikolla pyörii aika merkittävää porukkaa Haugista lähtien. Nykyään tallien scouttaus tosin taitaa toimia aika aktiivisesti muutenkin, eli Red Bullin tai Renaultin junioritiimeihin on mahdollisuudet päästä, jos osoittaa riittävää lahjakkuutta. Muilla ei taida virallista junioriohjelmaa olla, mutta McLarenilla oli aikoinaan, ja senkin jälkeen Hamilton on ollut tallin suojattina.

Tukijan saaminen tasoittaa tietä, muttei välttämättä hirvittävästi nopeuta etenemistä, kuten Kovalaisen tapauksessa on nähty. Jos katsotaan nykyisten F1-kuljettajien taustoja, niin aika erilaisia teitä sinne korkeimmalle tasolle on loppujen lopuksi päädytty.

Kuten Pekan vastauksestakin saattoi päätellä, kyse on ennen kaikkea siitä, mihin on varaa.

(Niin, ja minähän en ole koskaan kilpaa ajanut, joten tämä on silkkaa mutua.)
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
PekkaSaarinen sanoi:
Kolmoset on nyt ainakin kuollut juttu, GP3 päihitti F3:n vissii kolmella sekuntilla. Kolmosen ollessa 3 sekkaa hitaampi nii se tekee semmosen 100 000-150 000€ sekuntti ja vieläpä hitaampaan päin.
Tästä tulikin mieleeni että missä enää ajetaan aktiivisia F3 sarjoja 2007? Ennen Eurocup aikaahan oli vuosia kovatasoiset sarjat: Britit, Saksa, Ranska, Italia, SudAm, Japani, jne.. F3:set on tainnut lähtä alamäkeen juuri siitä ettei ole minkään merkin nimellä varustettu luokka. FBMW - Saksa, FR - Ranska. Onneksi BF3 on sentään sellainen instituutio ratoineen että maine ja arvostus saattaa säilyä. Katsoin tuossa just BF3 2006 kausikoosteen ja täytyy sanoa että oli yksi parhaiten tuotettuja ja leikattuja koosteita mitä oon nähny evah'. Annalakin sai hyvin näkyvyyttä. Sikäli sääli jos kolmoset menee alas, koska omasta mielestäni tän hetkiset kolmoset on kaikkein makeimman näkösiä pikku formuloita. Ja Macaon kisahan on kans aika helmi. Joskus 90-luvun alussa joutu toivoa että sais nähdä siitä vilauksen jossain f...in Sporttispurtissa, kun ei Suomeen juuri muuta matskua ollu tarjolla. Nykysistä Macaon kisoista on päässy sentään näkee onboardina kuinka sairaalta rata näyttää oikeesti kyydissä. Kertokaas mistä johtuu kolmosten nykynen kalleus sekä huonontunu kalleus/nopeus suhde vrt. muihin luokkiin?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
-Japé- sanoi:
Tästä tulikin mieleeni että missä enää ajetaan aktiivisia F3 sarjoja 2007?
Wikipedia listaa seuraavat sarjat. Nämä kaiketi ovat olemassa myös alkavana kautena:

* Asian Formula Three
* Australian Formula Three
* British F3 International Series
* Finnish Formula Three
* Formula 3 Euroseries
* Italian Formula Three
* All-Japan Formula Three
* Recaro F3 Cup (Germany)
* South American Formula Three
* Spanish Formula Three

Muitakin sarjoja varmaankin löytyy.

Ennen Eurocup aikaahan oli vuosia kovatasoiset sarjat: Britit, Saksa, Ranska, Italia, SudAm, Japani, jne.. F3:set on tainnut lähtä alamäkeen juuri siitä ettei ole minkään merkin nimellä varustettu luokka.
Toisaalta se juuri oli yksi luokan kiinnostavimmista piirteistä. Useat runkorakentajat ja useat moottoritoimittajat ja niiden erilaiset yhdistelmät. Eurosarja kai hetkeksi nosti luokan statusta, mutta nyt tarjontaa on liikaa. Toisaalta autotehtailla ei ole enää samanlaista kiinnostusta kolmosia kohtaan kuin joskus takavuosina. Honda, Mercedes ja Toyota ym. hakevat nykyään näkyvyyttä F1:ssä (ja muuallakin). Käytännössä Eurosarjastakin on tulossa yksityyppiluokka, kun valtaosa talleista käyttää Dallara-Mersuja.

Kertokaas mistä johtuu kolmosten nykynen kalleus sekä huonontunu kalleus/nopeus suhde vrt. muihin luokkiin?
Kalleuteen en osaa muuten vastata kuin että todelliset yksityyppiluokat arvatenkin tulevat halvemmiksi kehityskustannusten ja suurempien valmistussarjojen takia. Ja kun autoja ei tallit saa itse käytännössä mitenkään muuttaa, vaan vain säätää, niin eipä mene siihenkään rahaa.

Mitä taas nopeuteen tulee, niin helppohan se on tehdä juuri halutun nopeuksinen formula, kun itse laatii säännöt ja rakentaa autot.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Japanin F3-sarjan osanottajat on julkaistu:

Koodi:
1  Oliver Jarvis  	GBR	TOM'S  			DALLARA F306  	TOYOTA/1AZ-FE 
2  Y.Nakayama		JPN 	Honda TODA RACING 	DALLARA F307 	MF204C
3  Roberto Streit	BRA 	INGING MOTORSPORT 	DALLARA F306 	TOM'S TOYOTA 3S-GE 
10 K.Tsukakoshi 	JPN 	Honda Team Real 	DALLARA F307 	MF204C 
11 T.Izawa 		JPN 	Honda Team Real 	DALLARA F307 	MF204C 
12 Marko Asmer 		EST 	ThreeBond Racing 	DALLARA F307 	THREEBOND NISSAN SR20VE 
14 H.Yasuda 		JPN 	ThreeBond Racing 	DALLARA F306 	THREEBOND NISSAN SR20VE 
16 M.Ishikawa 		JPN 	SHION FORMULA LTD.	DALLARA F306 	TOM'S TOYOTA 3S-GE 	
33 Y.Sekiguchi 		JPN 	NOW MOTORSPORT 		DALLARA F305 	TOM'S TOYOTA 3S-GE 	
36 K.Oshima 		JPN 	TOM'S 			DALLARA F306 	TOYOTA/1AZ-FE 	
37 H.Ishiura 		JPN 	TOM'S 			DALLARA F307 	TOM'S TOYOTA 3S-GE 
62 K.Saga	 	JPN 	DENSO Team Le Beausset	DALLARA F306 	TOM'S TOYOTA 3S-GE
Ei näy listalla Pekkaa, mutta eipä näy koko ZAP-tallia... No, kaipa tuonne mukaan mahtuu vaikka vähän myöhässäkin ilmoittautuu. Toivottavasti tämä ei nyt tarkoita, että Japanin valloitus lykkäytyy.

Pekka oli kuulemma havaittu Kiinassa testaamassa Formula Renaultilla...
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
12 kuljettajaa... Eipä ole hurraamista osallistujamäärässä.

Suzukan testeissä muuten nopeinta tahtia pitivät eilen Oshima ja tänään Tsukakoshi. Asmer löytyi eilen sijalta seitsemän ja tänään kymmenen.
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Otto Hokkanen sanoi:
Ei näy listalla Pekkaa, mutta eipä näy koko ZAP-tallia... No, kaipa tuonne mukaan mahtuu vaikka vähän myöhässäkin ilmoittautuu. Toivottavasti tämä ei nyt tarkoita, että Japanin valloitus lykkäytyy.

Pekka oli kuulemma havaittu Kiinassa testaamassa Formula Renaultilla...
Eikä oo kiinassa havaittu, en aineskaan myönnä! Olin mä kyllä radalla mutta ainakin myös erillaisella vehkeellä.
Ferrari tuntui aika mukavalta, FIA GT Zhuhai kisan yhteydessä ilmotellaan et mihin Saarisen poika päätyy..
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
PS 2007

Elikkä ruvetaas nyt vähän kuvittamaan muutamilla sanoilla tätä kautta 2007.

AFR-sarjaan osallistuu uus teami nimeltä PSR "Pekka Saarinen Racing" jolla tulee olemaan kolme kuskia. Kuskeista on kaksi varmistunut ja kolmas on vähän vielä auki.

Mitä tulee mun ajamisiin niin ainakin lähen ajamaan Asia GT-sarjaa Ferrarin Modenalla. Ensimmäinen kilpailu ajetaan Sepangissa Japan GT yhteydessä.

Mihin Espanjan F3:n kaatui nii syynä oli lähinnä teamin taso, ei budjetti. Jos Espanjaan lähtee niin se on voitettava ja tuolla teamillä ei oikein olisi siihen rahkeita ollut. Teami antoi mulle pyöreen 100 000€ tarjouksen mihin kuului kaikki, aikas hyvä mutta kiitos ei.

Ilmoittelen vähän myöhemmin et mitä muita kuvioita on liikkeellä.

Pekka
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Hienoa, että talliprojekti etenee... toivottavasti löytyy jotain muutakin ajettavaa ton Aasian GT Challengen lisäksi. Vaikka toisaalta, jos se kivaa on, niin mitäpä sitä sitten muite sarjoja ajelemaan. Mites tota ku mä olin näkevinäni kalenterin, jossa oli ennen tota Malesiaa kisa myös Zhuhaissa - että alotatko sä vasta Sepangista, vai onko kalenteriin tullut muutoksia? Entäs minkäs tasosessa vireessä toi Ferrai on? 360 Challenge vaiko peräti joku kireempi raaseri?

Koskas meille kerrotaan ketkä ajavat PSR:n autoja? Julkistatko sitten kaikki kolme kerralla, vai joko voi tivata kahden varman nimiä? VM:n mukaan Markus Niemelä on suuntaamassa Aasiaan, joten josko siinä olisi yksi PSR:n kuskeista...

Onnea vaan kesän koitoksiin sekä PS:lle että PSR:lle. Täälläkin rupee kohta radat sulamaan ;)
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Joo toi Aasian GT sarja alkaa vasta Sepangista ja toivottavasti siihen mennessä saadaan auto hyvään kuntoon.
Meikäläisen Ferrari on tuollainen Maranellon punainen Challengesta updatattu. Toi meidän sarja kyllä antaa mahdollisuuksia muutoksille mutta hevosvoimista tulee paino rangaistuksia.

No tällä hetkellä mä voin julkistaa kansallisuudet PSR teamin kuskeista, Kolumbia, USA ja Suomi.. Mutta sen paljastan että kolmas kuski ei ainekaan ole Markus Niemelä.

PSR teamin väritys tulee olemaan Jaguar Racing Green(met), Jaguar Silver ja Kultanen. Aikas jännän hyvä yhdistelmä, paperilla ainakin näytti hyvältä!

Pekka
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Korviini kantautui Kiinasta tieto, että PSR:n kuljettajat ovat Geoffrey Kwong ja Alexis Sabet.
 
Ylös