Lapsen kurittaminen

Off-Topic

Well-known member
Ite ulvoin aina pienenä kaupassa kun en saanut mitä halusin, enkä koskaan saanut silti mitään. Enkä varmaan ollut erityisen hemmoteltu, kuten ylläolevastakin ehkä voi päätellä. Faija upseeri, mutsi kotiäiti, neljä sisarusta jne. Oiskohan pitänyt hemmotella, ni olis noi rötökset jääneet vähän vähemmälle?

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Off-Topic sanoi:
Ite ulvoin aina pienenä kaupassa kun en saanut mitä halusin, enkä koskaan saanut silti mitään. Enkä varmaan ollut erityisen hemmoteltu, kuten ylläolevastakin ehkä voi päätellä. Faija upseeri, mutsi kotiäiti, neljä sisarusta jne. Oiskohan pitänyt hemmotella, ni olis noi rötökset jääneet vähän vähemmälle?
Minä olin aika harvoin mukana kaupassa, mutta kun olin mukana, niin kertaakaan ei [pikkulapsi-iässä] ostettu jotain minun spesiaalisti haluamaa tuotetta [Esim. karkit]. Enkä kyllä pahemmin ruvennut ulvomaankaan: En ollut tottunut siihen, että kun ollaan kaupassa, niin ostetaan jotain kivaa minulle..tuohon kun lapsi tottuu niin pirun nopeasti. Tietty järjestelmällisyys oli; karkkipäivä oli kerran viikossa jne. mihin sitten tottui. Tiesin myös, että jos en käyttäydy hyvin, niin minulta menisi etuuksia. Lisäksi hyvin pienestä pitäen opetettiin (tai sitten opin), että eroava mielipide kannattaa ilmaista hieman rakentavammalla tavalla kuin rutisemisella; rakentavalla tavalla ilmaistuna saattoi saada jotain muutosta aikaan.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Off-Topic sanoi:
Ei olis auttanut:nope:

Skabbarin kakarasta tulee aina joku häirikkö tai juoppo!:rolleyes:

Varma tieto!:ahem:

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
Rusina sanoi:
Siis ihan tosissasi olet sitä mieltä, että jos n. 4-vuotias saa kiukkukohtauksem kaupassa, niin tämä on pilalle hemmoteltu? No huhhuh... :doubtful: Ei kai tuohon noin pienellä tarvita kuin väsy ja nälkä, niin itkuraivarihan siitä tulee.
Vaikea arvailla täällä annettujen tietojen perusteella. Voi olla nälkä/väsy, usein myös johtuu siitä, että lapsi on opetettu siihen, että se saa kaikennäköistä mukavaa ja kiukkukohtaus tulee kun tämä ei saa jollakin kertaa haluamaansa

Hetkinen.. mistä nyt tuon kauppajutun repäisit?? :doubtful:

Ihmisoikeuksien perustana on, että jokaisella ihmisellä on oikeus henkilökohtaiseen koskemattomuuteen. Yksilön henkilökohtaiseen koskemattomuuteen kajoaminen on räikeässä ristiriidassa näiden perusoikeuksien kanssa. Luunapit, tukistaminen ja läpsäisyt ovat aina rikos myös ihmisoikeuksia vastaan.

Tämä on se hajun teksti jota kommentoin. Kaveri ei ollut itse sitä kirjoittanut vaan lainasi muualta. Tarkoitus oli vain kommentoida hajulle että mielestäni ei ole henkilökohtaisen koskemattomuuden (siis lapsen) loukkaamista jos käyttää vanhanajan kasvatusmenetelmiä. Rohkenen olla täysin eri mieltä siitä että luunapit, tukistaminen ja läpsäisy olisi rikos ihmisoikeutta vastaan. Ihmettelen vain kovasti miksi ei saisi rankaista. Kuten sanoin minut on kasvatettu vanhanajan tyyliin mutta en ole missään vaiheessa kokenut kasvatustani väkivaltaiseksi.

Viimeksi muokattu:

Off-Topic

Well-known member
Moe Szyslak sanoi:
Ei olis auttanut:nope:

Skabbarin kakarasta tulee aina joku häirikkö tai juoppo!:rolleyes:

Varma tieto!:ahem:
Joo, faija oli skabbarina välirauhan ajan, eli suunnilleen varttivuosisata ennen mun syntymää ja sen jälkeen piti kanakauppaa helsingin kauppahallissa. Saattaahan toi tosiaan johtua siitä vuoden jaksosta. Vai onks tonkin kanssa sama kun merkonomien, että kauppaopistosta ei tule merkonomeja, sinne menee niitä?

haju

Banned
Juskanen sanoi:
Ja toinen huhhuh tähän. Se, että kunnioittaa myös lapsen fyysistä koskemattomuutta, joka on Suomessakin lailla suojattu, ei todellakaan tarkoita sitä, että antaa lasten tehdä mitä tahansa. Ja totta kai lapsille tehdään selväksi mikä on oikein ja mikä väärin, vaikka heitä ei tukisteta ja piiskata.
Juuri näin. Ruumiillisen kurituksen perinne on niin pitkä, että monelle on vaikea ymmärtää sitä mitenkään vääräksi. Monessa perheessa on ollut tapana antaa pientä tukkapöllyä silloin tällöin, kun "käämi on palanut". Luulenpa, että lähes aina on kyse siitä, että kasvattaja on liian väsynyt puuttumaan asiaan muulla tavoin. Aikaa ei vain ole riittävästi lapselle.

Ei ole kuusivuotiaan kanssa tarvinnut koviin otteisiin tukeutua. Enkä niihin tukeutuisikaan, sehän on rikollistakin, puhumattakaan omista periaatteistani...
Tähän asti olen selvinnyt 10 ja 11 vuotiaiden lasteni kanssa ilman ruumiillista kuritusta. Vaikea on kuvitella se ikä, jolloin vaihtaisin ruumiillisen kurituksen keskusteluun. Tapahtuuko tämä siinä vaiheessa, kun lapsi on fyysisesti yhdenvertainen kanssani. Voiko lapseni vastaavasti kurittaa minua fyysisesti, kun on olen häntä heikompi?

Täällä oli puhetta siitä, että lapsenkasvatuskeskustelu ei saisi olla periaatteellista, koska lapset ovat erilaisia tjsp. Minun mielestäni kasvatuksessa taas nimenomaan pitää olla periaatteita.
Juuri myös näin. Muuan Törni on ansiokkaasti hörhöillyt tämän asian suhteen tässä keskustelussa. Kaveri kertoo, ettei ruumiillisesta kurituksesta voi keskustella periaatteellisella tasolla. Kaveri kuitenkin osallistuu keskusteluun. Kun kysytään suoraan, hyväksyykö hän ruumiillisen kurituksen, vastaus on seuraava:
Ehkä mahdollisesti, ehkä en.
Noh, saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Koululaisen kanssa on taas erilaista, saati sitten murrosikäisen. Joku joskus sanoi jossain, että pienen lapsen kanssa on pienet murheet, ison lapsen kanssa isot.
Tuonne yhdentoista vuoden ikään asti lupaan sinun pärjäävän periaatteillasi. Kun olet sinne asti päässyt, voin toivottavasti kertoa lisää kokemuksistani.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Törni sanoi:
Missä Joukko-osastossa sun faijas palveli?
Jossain tykistössä oli. Sattuma-korppi. Oli armeijan putkassa kun prodi synty.:D

Itsehän olin rannikkotykistössä. Juoppoja oli sielläkin kaikki skabbarit. Yks kävi käsiksi iltavapaalla kun mulla oli lenkkarit jalassa (jalkinevapautus) ja 'vittumainen' höyhensarjan-merkki olkavarressa.:nope:

Ja sen puolikkaan kun olin Dragassa, niin parhaimmat dokut tuli sotkuun ja sammu sinne.:ahem:

Törni

Well-known member
Moe Szyslak sanoi:
Jossain tykistössä oli. Sattuma-korppi. Oli armeijan putkassa kun prodi synty.:D
Onko alkoholin käyttö jatkunut yhtä holtittomana?

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
haju sanoi:
Tähän asti olen selvinnyt 10 ja 11 vuotiaiden lasteni kanssa ilman ruumiillista kuritusta. Vaikea on kuvitella se ikä, jolloin vaihtaisin ruumiillisen kurituksen keskusteluun.
Tarkoitit varmaankin keskustelun ruumiilliseen kuritukseen?

Ihan uteliaisuudesta: oletko perheessänne päävastuussa lasten kasvatuksesta vai paistatteletko täällä vain puolisosi ansioilla? Onnittelut joka tapauksessa ilmeisen esimerkillisestä vanhemmuudesta.

haju

Banned
Mr Natural sanoi:
Tarkoitit varmaankin keskustelun ruumiilliseen kuritukseen?
Selvennyksenä nyt vielä, että en ole koskaan käyttänyt ruumiillista kuritusta kasvatuskeinona. Ihmettelin vain sitä, missä vaiheessa ruumiilista kuritusta käyttävät vanhemmat lopettavat tukkapöllyt ja luunapit ja vaihtavat nämä "kasvatusmetodit" keskusteluun.

Ihan uteliaisuudesta: oletko perheessänne päävastuussa lasten kasvatuksesta vai paistatteletko täällä vain puolisosi ansioilla? Onnittelut joka tapauksessa ilmeisen esimerkillisestä vanhemmuudesta.
Eipä ole tullut mieleen itselleni, että toinen vanhemmista olisi päävastuussa lasten kasvatuksesta. Ehkä näinkin voi olla joissain perheissä. Kuinka teillä? Kieltämättä koen olevani esimerkillinen isä. En häpeä kehua tällä asialla lainkaan. Vietän paljon aikaa molempien lasteni kanssa. Olen aidosti kiinnostunut lasteni kehityksestä. Tämä ei tarkoita sitä, että perheessämme kaikki ristiriitatilanteet hoituisivat mukavasti keskustellen - ääntä lainkaan korottamatta. Väkivallan käyttöön en lapsiani kuitenkaan opasta. Niinhän tekee, jos itse siihen mallin antaa.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Mainittakoon, että fyysinen kurittaminen vähentää lapsen aivojen seroteiinin muodostumista, mikä nosta todennäköisyyttä sille, että lapsi jo pian tai tulevaisuudessa käyttäytyy väkivaltaisesti, ajautuu masennukseen, ahdistuu jne. Tätä vaivaa aiheuttaa myös muutkin tekijät.

haju

Banned
Rusina sanoi:
Mainittakoon, että fyysinen kurittaminen vähentää lapsen aivojen seroteiinin muodostumista, mikä nosta todennäköisyyttä sille, että lapsi jo pian tai tulevaisuudessa käyttäytyy väkivaltaisesti, ajautuu masennukseen, ahdistuu jne. Tätä vaivaa aiheuttaa myös muutkin tekijät.
Viittaat varmaankin tähän Tiede -lehdessä uutisoituun tutkimukseen.

haju

Banned
Helsingin Sanomat puuttui tähän kuritusaiheeseen eilen pääkirjoituspalstallaan otsikolla:”Lasta ei saa lyödä”. Kirjoituksessa pohditaan asiaa, joka tässäkin keskustelussa on kurittamisen puolustajilta jäänyt vähäiselle huomiolle: Miksi lapsen satuttaminen on sallitumpaa kuin aikuisen?
Kyselyt paljastavat karun totuuden siitä, miten eri tavoin suomalaiset suhtautuvat väkivaltaan sen mukaan, onko uhrina aikuinen vai lapsi. Noin 40 prosenttia aikuisista ilmoittaa tukistaneensa lasta. Toisen aikuisen tukasta vetämisen hyväksyy vain yksi prosentti aikuisista. Lastaan läimäyttelee joka kymmenes aikuinen, mutta toista aikuista läimäyttäisi vain kaksi sadasta.
Kurittamisen puolustajat tuovat mieluusti esiin, että vähäisellä satunnaisella fyysisellä rankaisemisella ei ole lapsen kokonaiskehityksen kannalta mitään merkitystä. Ei varmaan olekaan. Erikoista vain on, miksi aikuisten tukistelua ei suvaita. Luulisi aikuisen ymmärtävän lasta paremmin, että pieni tukistus suoritetaan ainostaan hänen omaksi parhaakseen.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
haju sanoi:
Helsingin Sanomat puuttui tähän kuritusaiheeseen eilen pääkirjoituspalstallaan otsikolla:”Lasta ei saa lyödä”. Kirjoituksessa pohditaan asiaa, joka tässäkin keskustelussa on kurittamisen puolustajilta jäänyt vähäiselle huomiolle: Miksi lapsen satuttaminen on sallitumpaa kuin aikuisen?

Kurittamisen puolustajat tuovat mieluusti esiin, että vähäisellä satunnaisella fyysisellä rankaisemisella ei ole lapsen kokonaiskehityksen kannalta mitään merkitystä. Ei varmaan olekaan. Erikoista vain on, miksi aikuisten tukistelua ei suvaita. Luulisi aikuisen ymmärtävän lasta paremmin, että pieni tukistus suoritetaan ainostaan hänen omaksi parhaakseen.
Vaikken nyt ihan aikuinen ollut, niin esim. minua ja yhtä silloista kaveriani on yläasteen rehtori tarttunut niskatukasta; ja ihan aiheesta. Häiritsimme koko koulun arjen sujuvuutta. En pannut pahakseni ja otin opiksi.

Minusta vanhempi on aika pitkään vastuussa lastensa tekemisistä eikä sitä niin ollen voi verrata mihinkään muuhun ihmissuhteeseen. Mutta olkoon, peilataan tilannetta aikuisten tai ainakin nuorten maailmaan: eikö itsellesi ole tullut vastaan asetelmaa, jossa olet joutunut käyttämään fyysistä väliintuloa esim. erotellessasi riitapukareita? Mitä teet jos näet esim. kadulla jotakuta pahoinpideltävän eikä ole aikaa kutsua virkavaltaa paikalle?

Enkä siis edelleenkään kannata ruumiillista kuritusta tai edes fyysistä väliintuloa muutoin kuin poikkeustapauksissa.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Ei voi ymmärtää miksi jotkut ihmiset eivät tunnu ymmärtävän fyysisen kurittamisen ja itsepuolustusoikeuden ulottamisen lähellä olevaan ihmiseen eroa? Tottakai riitapukarit saa erottaa jos jommankumman (miksei myös molempien) suojeleminen sitä vaatii. Jos ei onnistu sanallisesti, niin fyysisesti.

Samalla tavalla jos oma pikkulapsi on jostain syystä kävelemässä vilkkaasti liikennöidylle tielle, niin siinä tuskin ehtii sanallisesti saada 'kurssia' muutettua vaan pitää tarttua kiinni ja jos todella uhkaava tilanne on erityisen lähellä joutuu kenties vetämään lasta poispäin tieltä käyttäen voimaa.

Tuossa suoritetaan itsepuolustukseen kuuluvaa oikeutta kun on akuutti uhkatilanne.

Off-Topic

Well-known member
Itsepuolustuksen käsitykset ja akuutit uhkatilanteet on ihan yhtä epämääräsiä käsitteitä kun kaikki muukin tän aiheen moraaliin liittyvä.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Itseasiassa akuutissa puolustustilanteessa ei ole mitään hämärää tai epäselvää.

haju

Banned
Mr Natural sanoi:
Vaikken nyt ihan aikuinen ollut, niin esim. minua ja yhtä silloista kaveriani on yläasteen rehtori tarttunut niskatukasta; ja ihan aiheesta. Häiritsimme koko koulun arjen sujuvuutta. En pannut pahakseni ja otin opiksi.

Minusta vanhempi on aika pitkään vastuussa lastensa tekemisistä eikä sitä niin ollen voi verrata mihinkään muuhun ihmissuhteeseen.
Tottakai vanhemmat ovat vastuussa lastensa tekemisistä. En nyt vain osaa hahmottaa sitä yhteyttä, kuinka näet tuon vastuun tuovan oikeuden ruumiilliseen kurittamiseen. Sinun täytyy ajatella, että ruumiillinen kuritus on joissakin tapauksissa ainoa mahdollinen tai ainakin paras rankaisumuoto. Miksi se ei sitten olisi paras rankaisumuoto myös aikuisille? Vai yrititkö tuon yläaste-esimerkin avulla kertoa, että hyväksyt myös aikuisten fyysisen rankaisemisen?

Mutta olkoon, peilataan tilannetta aikuisten tai ainakin nuorten maailmaan: eikö itsellesi ole tullut vastaan asetelmaa, jossa olet joutunut käyttämään fyysistä väliintuloa esim. erotellessasi riitapukareita? Mitä teet jos näet esim. kadulla jotakuta pahoinpideltävän eikä ole aikaa kutsua virkavaltaa paikalle?
Kuten Rusina jo korjasikin tämän harhakäsityksesi, fyysinen väliintulo ei ole sama asia kuin fyysinen rankaiseminen. Esimerkkisi ei liity mitenkään keskusteltavaan aiheeseen.
Enkä siis edelleenkään kannata ruumiillista kuritusta tai edes fyysistä väliintuloa muutoin kuin poikkeustapauksissa.
Nämä poikkeustapaukset kiinnostavat minua kovin. Ihan vain siksi, että en itse osaa kuvitella tilannetta, jolloin fyysinen rankaisu olisi jotain muuta toimintamallia parempi ratkaisu.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
On sulla kova hinku tehdä tästä vastakkainasettelua, vaikka periaatteista olemme melkeinpä kaikki mitä ilmeisimmin samaa mieltä. Mitä ihmettä yrität oikein todistaa? Et itse muistaakseni esim. tuosta fyysisestä väliintulosta ole tässä otsikossa maininnut aiemmin yhtään mitään.

Hyväksyn tietyt järjestysmiesmäiset otteet myös huonosti käyttäytyvien nuorten/aikuisten kohdalla. Ja kyllä, esimerkit liittyvät keskusteltavaan aiheeseen; lapsetkin saattavat tapella ja kiusata toisiaan, myös fyysisesti. Miksi ylipäänsä olet kiinnostunut noista poikkeustilanteista, jos ne eivät mielestäsi liity mitenkään keskusteltavaan aiheeseen?