Juskanen sanoi:
Ja toinen huhhuh tähän. Se, että kunnioittaa myös lapsen fyysistä koskemattomuutta, joka on Suomessakin lailla suojattu, ei todellakaan tarkoita sitä, että antaa lasten tehdä mitä tahansa. Ja totta kai lapsille tehdään selväksi mikä on oikein ja mikä väärin, vaikka heitä ei tukisteta ja piiskata.
Juuri näin. Ruumiillisen kurituksen perinne on niin pitkä, että monelle on vaikea ymmärtää sitä mitenkään vääräksi. Monessa perheessa on ollut tapana antaa pientä tukkapöllyä silloin tällöin, kun "käämi on palanut". Luulenpa, että lähes aina on kyse siitä, että kasvattaja on liian väsynyt puuttumaan asiaan muulla tavoin. Aikaa ei vain ole riittävästi lapselle.
Ei ole kuusivuotiaan kanssa tarvinnut koviin otteisiin tukeutua. Enkä niihin tukeutuisikaan, sehän on rikollistakin, puhumattakaan omista periaatteistani...
Tähän asti olen selvinnyt 10 ja 11 vuotiaiden lasteni kanssa ilman ruumiillista kuritusta. Vaikea on kuvitella se ikä, jolloin vaihtaisin ruumiillisen kurituksen keskusteluun. Tapahtuuko tämä siinä vaiheessa, kun lapsi on fyysisesti yhdenvertainen kanssani. Voiko lapseni vastaavasti kurittaa minua fyysisesti, kun on olen häntä heikompi?
Täällä oli puhetta siitä, että lapsenkasvatuskeskustelu ei saisi olla periaatteellista, koska lapset ovat erilaisia tjsp. Minun mielestäni kasvatuksessa taas nimenomaan pitää olla periaatteita.
Juuri myös näin. Muuan Törni on ansiokkaasti hörhöillyt tämän asian suhteen tässä keskustelussa. Kaveri kertoo, ettei ruumiillisesta kurituksesta voi keskustella periaatteellisella tasolla. Kaveri kuitenkin osallistuu keskusteluun. Kun kysytään suoraan, hyväksyykö hän ruumiillisen kurituksen, vastaus on seuraava:
Ehkä mahdollisesti, ehkä en.
Noh, saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Koululaisen kanssa on taas erilaista, saati sitten murrosikäisen. Joku joskus sanoi jossain, että pienen lapsen kanssa on pienet murheet, ison lapsen kanssa isot.
Tuonne yhdentoista vuoden ikään asti lupaan sinun pärjäävän periaatteillasi. Kun olet sinne asti päässyt, voin toivottavasti kertoa lisää kokemuksistani.