Lapsen kurittaminen

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Rusina sanoi:
Tee mitä itse lystäät. Itse koen, että näitä joitain asioita voidaan esittää yksinkertaisemmin kun ne ilmaistaan matemaattisin termein, varsinkin jos on puhuttu enemmänkin todennäköisyydestä.
Niinhän mä teenkin ja lopetan tän jarnan hyödyttömänä etenkin kun loppujenlopuksi mekin ollaan kumpikin sitä mieltä, ettei lapsen ruumiillinen kurittaminen ole asiallista ja sehän tässä oli pääasia.

Ei kai tästä nyt hei nokkiinsa kannata ottaa? ok? :)

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Moe Szyslak sanoi:
Mun jätkä lähti eilen tietsikan äärestä 'Arskan pihtiotteella'. Eli niskasta kiinni, kun ei 107 käskyä auttanut.
Tuota joutuu täälläkin joskus käyttämään, kun ei puhe mene perille eikä huutaminenkaan aina nappaa saati menisi perille. Tästäkin voidaankin jarnata onko kyseessä fyysinen kuritus vai ei :thumbup: Rusinan logiikalla voi niskat nyrjähtää :eek!:

Noh, ehkä minä en mitään kasvatuksesta tiedä, kuten varmaan mm. Moe, Myllis, jps ja Kaktus tältä forumilta lapsiani nähneenä voivat heti nopeasti todeta. Kamalia kauhukakaroita vailla tulevaisuutta :nope: Mitä nyt sitten muualta paljon lapsia työkseen nähneet ovat arvioineet, niin ehkä tytön stipendi meni ihan väärään osoitteeseen opettajan aivopierun seurauksena ja samoin yleisesti ottaen saadut kehut lasten hyvästä ja kohteliaasta käyttäytymisestä niin tarhassa kuin erilaisissa pakollisissa tylsissä juhlissa (häät, ristiäiset ym.).

Valitettavan usein tuntuu normaali järki unohtuvan, kun mennään hihhuloimaan eri teorioita. Elämässä on liikaa muuttujia, jotta voitaisiin lähteä toteuttamaan mitään mallia orjallisesti.

Törni

Well-known member
Moe Szyslak sanoi:
Mun jätkä lähti eilen tietsikan äärestä 'Arskan pihtiotteella'. Eli niskasta kiinni, kun ei 107 käskyä auttanut.
Etkö pelkää, että tunnustuksesi jälkeen sinut voidaan jäljittää foorumin anonymiteetistä huolimatta, ja pian on pahoinpitelysyytteet niskassa :p

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Törni sanoi:
Etkö pelkää, että tunnustuksesi jälkeen sinut voidaan jäljittää foorumin anonymiteetistä huolimatta, ja pian on pahoinpitelysyytteet niskassa :p
En kauheesti.

Enkä meinaa sitä Arskaakaan haastaa oikeuteen.:thumbup:

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Toleranssisiipi:
Varmaankin juuri näin, mikäli ainoa rangaistuskeino on fyysinen kuritus.
Ei tämä ole mikään jokotai -asia, jossa joko halitaan ja jutellaan tai vedetään muitta mutkitta lättyyn ja käsketään pitää turpa kiinni.

Tuo spartalaisen moraalin oppiminen voi tosin seurata muistakin rangaistusmetodeista, jotka eivät pyri ratkaisemaan itse ongelmaa, vaan pyrkii paneutumaan vain oireisiin, ei pelkästään fyysisen kurituksen ongelma

Ei, vaan siinä annetaan malli, missä pahanteosta seuraa rangaistus
Tämä on tarkoitus, muttei läheskään aina lopputulos. Esim. tiedetään faktana, että fyysinen kurittaminen aiheuttaa koulukiusausta ja tämä mainittu tekijä on yksi syypää tuohon näiden muiden mainittujen lisäksi.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Moe Szyslak sanoi:

Toi 'Arskan pihtiote' tuli tutuksi koulussa, kun käsityöopettaja otti niskasta kiinni jos rupes renttuilemaan.:eek:

Enkä ole katkera tai vihainen tai kaunainen tälle opettajalle. Oikein se toimi. Puukkojen heittely veistoluokassa nyt ei ihan varmaan kuulu opetussuunnitelmaan.:D
Minkälainen tuo ote tarkemmin ottaen on; niissäkin on paljon eroa; yksi ote ei satuta ja lapsi ei koe sitä nöyryyttäväksi ja on rakentavakin jopa; toinen ote sattuu ja tuntuu nöyryyttävältä, eikä toivoakaan sen suhteen, että itse ongelmaa pääsisi ratkomaan.

Ps. Itse käyttäisin sellaista metodia (jos tulisi tuon suuntaista ongelmaa), että ilmoitan monelta koneen pitää olla kiinni [tai monelta se sammuu] ja jos ei sanoihin usko, niin katkon huoneesta virrat. Aika tehokkaasti se kone sammuu tuolla tavalla.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Moe Szyslak sanoi:
Enkä ole katkera tai vihainen tai kaunainen tälle opettajalle. Oikein se toimi. Puukkojen heittely veistoluokassa nyt ei ihan varmaan kuulu opetussuunnitelmaan.:D
Tottakai toimi oikein, koska kyseessä oli opettajan itsepuolustuksesta, mikä koskee myös oppilaita.

Off-Topic

Well-known member
Se sähköjen katkaiseminen vaan saattaa aiheuttaa muita primitiivireaktioita. "Arskan pihtiotetta" käyttämällä, jos ei kehotus tehoa, ne jää väliin.

Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Tosin Rusina ei ole edelleenkään vastannut suoraan :

1. Onko omia lapsia
2. Montako
3. Minkä ikäisiä

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Rusina sanoi:
Mitäs tuosta? Se oli hyvä sketsi :).
Eipä mitään. Kannatat lasten fyysistä koskemattomuutta, mutta nautit huumorista, jossa alisteisessa asemassa olevaa henkilöä (jollainen harjoittelija, ja myös esim. lapsikin on) uhataan pahoinpitelyllä ja jopa ampumisella. Ok.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Matxi sanoi:

1. Onko omia lapsia
2. Montako
3. Minkä ikäisiä
Tuo on täysin irrelevanttia, omat lapsethan jopa vaikeuttavat objektiivista tietojen käsittelyä.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Mr Natural sanoi:
Eipä mitään. Kannatat lasten fyysistä koskemattomuutta, mutta nautit huumorista, jossa alisteisessa asemassa olevaa henkilöä (jollainen harjoittelija, ja myös esim. lapsikin on) uhataan pahoinpitelyllä ja jopa ampumisella. Ok.
Kyllä! Lasten fyysisestä kurittamisesta puhuttaessa puhumme jostain todellisuudessa tapahtuvasta asiasta, mikä on otettava vakavissaan.

Tuo kyseinen juttu, mistä nyt sönkkaat on fiktiivinen. Siinä ei näytetä todellista tilannetta eikä sitä juttua tarvitse ottaa vakavissaan. Jos pääsisin jostain syystä havainnoimaan tuollaista tapahtumaa todellisuudessa, niin tuskin naurattaisi. Vaikka huumorilla pystyn suhtautumaan moiseen tapahtumaan kun se on esitetty viihteessä ei millään tavalla tarkoita sitä, että hyväksyisin tuollaista menettelyä todellisuudessa.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Off-Topic sanoi:
Se sähköjen katkaiseminen vaan saattaa aiheuttaa muita primitiivireaktioita. "Arskan pihtiotetta" käyttämällä, jos ei kehotus tehoa, ne jää väliin.
Jos tulee noita reaktioita, niin niihin pitää vastata. Helpoin tapa ei ole aina oikea.
Sinänsä tässäkin asiassa on hyvä jos lapsi tietää jo etukäteen ettei kyse ole vain puhumisesta, vaan näin todella käy.

Sinänsä olisi mukavaa tietää millainen tuo 'Arskan pihtiote' on.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Matxi sanoi:

1. Onko omia lapsia
2. Montako
3. Minkä ikäisiä
Miksi vastaisinkaan?

Oli vastaukset mitä tahansa, niin ne eivät vaikuta:
a) Juttujeni todenperäisyyteen
b) Juttujeni uskottavuuteen(johtuen pitkälti kohdasta a )

Ihmetyttää miksi nuo tiedot kiinnostaa, kun niillä ei ole yhtään mitään väliä?

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Rusina sanoi:
Kyllä! Lasten fyysisestä kurittamisesta puhuttaessa puhumme jostain todellisuudessa tapahtuvasta asiasta, mikä on otettava vakavissaan.
Ota nyt vaan ihan iisisti. Koko sivuhuomio oli tarkoitettu välikevennykseksi, mutta toisaalta myös valottamaan asian prosessointia mielissämme tuoltakin puolelta.

Off-Topic

Well-known member
Rusina vaan käyttää tavattomasti energiaa tuon vastauksen välttelemiseen. Samalla metodilla hoitunee se kasvatuskin? :D
Musta ei ainakaan oo ketään neuvomaan noissa asioissa, sanomaan miten pitäis tehdä tai miten ei voi tehdä. En edes tiedä mihin pitäis pyrkiä, ja se on ainakin edesauttanut hyvässä lopputuloksessa, koska sen tietäminen ja yrittäminen usein johtaa johonkin aivan muuhun päämäärään kun on ihmisten ohjailusta kysymys.

Viimeksi muokattu:

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Samoilla linjoilla, ja edelleen: olet Rusina pääpiirteissään varmasti ihan oikealla asialla, luulen että tästä kaikki ovat samaa mieltä. Ehkä tuossa kommunikoinnissasi saattaisi vain olla vähän parantamisen varaa. Varmojen, yksityiskohtaisten toimintaohjeiden antaminen tällaisissa asioissa vie vähän uskottavuutta sanomaltasi.