Teemu-84 sanoi:
Juskaselle terveisiä että ennen kuin alat ampumaan meikäläisen kommentteja alas niin sanonpa jotain. Tarkoitin sitä että kun yksi kirjoittaja aiemmin tässä ketjussa oli sitä mieltä että lapsia ei saa rankaista fyysisesti, vedoten tuohon koskemattomuuteen. Tähän kommenttiin vastasin vaikken laittanutkaan lainausta. Että silleen.
Kerroppa kuka täällä on ilmaissut jotenkin seuraavaa:
"Nämä jotka ajattelee että lapsella tulee olla fyysinen koskemattomuus niin ajattelevat kyllä myös samalla niin että lapsiin ei saa koskea millään tavoin tekevät mitä tahansa."
Et varmasti tarkoita minua, koska olen kuitenkin sanonut mielipiteen tuohon suoraan ja mielipide kuitenkin erosi melkoisesti..
"Itse olen vakaasti sitä mieltä ettei lasten tarvitse saada tehdä aivan mitä tahansa ilman että heille kerrotaan mikä on oikein ja mikä väärin. "
Tässä olen samaa mieltä.
"Nykyään mielenkiintoinen ilmiö on se, että jos jossain vaikkapa lomapaikalla kokee toisten lasten käytöksen häiritseväksi niin niiden vanhemmat vetää herneet nokkaan jos heidän lapsiaan komentaa."
Siinä periaatteessa astutaan toisen 'reviirille'. Sinänsä jotkut perheet ovat sellaisia, että heidän lapsia pitää lomapaikoissa jne. komennella kun lapset käyttäytyvät miten sattuu ja vanhempia ei kiinnosta.
"70-luvulla kun tuli vapaakasvatus niin ongelmat alkoivat siitä."
Tästäkin olen hyvin pitkälle samaa mieltä. Sinänsä kaikkien lasten kohdalla vapaakasvatus ei aiheuta ongelmia [esim. minun kohdalla]. Vapaa kasvatus sopii hyvin harvalle lapselle, mutta sitä käytetään hirvittävän paljon.
"Siinä kun ennen lasta kasvatti naapurinkin aikuiset ja monesti oikein ennen vanhaan koko kylä (sanoohan se vanha afrikkalainen sanontakin että lapsen kasvattamiseen tarvitaan kokonainen kylä) niin nykyään ei mitään saa sanoa toisten lapsille ilman että näiden vanhemmat ärähtää."
Suurempi ongelma on se ettei vanhemmatkaan enää kasvata. 5-10 minuuttia kasvatustyötä päivässä ei ole tarpeeksi, 80-luvun lopussa tuo keskimäärinen kasvatustyö per päivä oli luokkaa 1,5 tuntia.
----
Tarkennukseksi, etten minä ole vapaan kasvatuksen 'fanittaja'. Kuria pitää pitää sen verran kuin lapsi sitä tarvitsee ja useimmiten kannatta toimia hieman varmanpäälle. Toisaalta yksi kasvatuksen ongelma on taas ylihuolehtivaiset vanhemmat joiden kontolla lapset kasvavat pumpulissa. Toisin sanoen vapaan kasvatuksen vastakohdassa ongelmana on se, etteivät lapset pääse harjoittelemaan vastuunottoa, mikä voi aiheuttaa aikuisiässä ongelmia. Lisäksi se ei ole maailmanloppu jos lapsi tekee vapautensa kanssa lieviä [korostan sanaa lievä] virheitä; virheistä kun lapset menevät oppimaan.
Tuntuu hieman ettei meidän mielipiteet kasvatuksesta eroa periaatteellisella tasolla niin hirvittävästi. Lähinnä yhdestä metodista on krähämää. Lisäksi olen maininnut, ettei lievä yksittäinen fyysinen kurittaminen ole yhtä suuri ongelmien aiheuttaja missään nimessä kuin sosiaalisen kanssakäymisen vähiin jättäminen lapsen suhteen.