Mistä olet päätellyt, että olen väärässä? Kyseessä ei ole kuitenkaan vain minun oma mutu-tuntumani.jps sanoi:Tuo nyt on aika lailla pelkkää paskaa. Voihan tuollaisetkin aiheuttaa koulukiusaamista, mutta yhtälailla kiusaajia ovat muutkin. Itse uskon paras tapa saada kiusaaminen loppumaan on pätkiä kiusaajia niin rajusti turpaan, etteivät toista kertaa uskalla. Kiusaaminen nyt vain saattuu olemaan tietynlaista vallankäyttöä ja mikäli se sallitaan ilman tuntuvia rangaistuksia se jatkuu.
Tuo on hyvä lisä; kiusaaminen on vallankäyttöä ja yksi koulunkiusaamiseen altistava tekijä on myös taipumus tuohon, että pyrkii haalimaan itselleen valtaa, eikä kykene terveellä tavalla kunnioittamaan muita. Se tosin ei poista sitä faktaa, että turvattomuudentunne ja ahdistus ovat yhtiä 'laukaisevia' tekijöitä. Omasta kokemuksesta tiedän tuon ahdistuksen altistavan koulukiusaamiseen vaikkei tuo koskaan päässyt purkaantumaankaan.
Koulukiusaus juu loppuu sillä kun puolustautuu. Senkin tiedän kokemuksesta, kun yläasteella yksi tyyppi kiusasi ja kertaalleen kun tuli tönimään jne. niin puolustauduin ja tämä lensi nurin. Tuli uudestaan ja lensi uudestaan nurin. Ei kiusannut enää.