Lapsen kurittaminen

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Olga sanoi:
Eipä olisi minulla ollut tuohon tilanteeseen mitään 'lääkettä'.
Minä kerran Prismassa :eek!: menin tuollaisen lapsen luo täysin ventovieraana ja totesin rauhallisesti ja hymyillen: arvaapa mitä. Sinulla on mahtavan hyvät ja kärsivälliset vanhemmat. Siinä meni lapsi aivan hämilleen ja luikki täysin hiljaa äidin jalkojen juureen. Hymyilin vanhemmille todeten että lapsi reagoi aivan kuten oletinkin ja jatkoin matkaani.

Toivottavasti en aiheuttanut kenellekään traumoja :rolleyes:

Törni

Well-known member
Olga sanoi:
Lapsetkin osaavat saattaa vanhempansa kiusallisiin tilanteisiin, joista voi tulla vaikka mitä mielikuvia. Lauantaina paikallisessa Prismassa läpi tavaratalon kaikui epätoivoinen lapsen itku. Lapsi makasi maassa ja itki ja potki ja uusi "apua, auttakaa..." Sitä riitti ja riitti. Jos ei tilannetta olisi nähnyt, olisi luullut, että lasta pahoinpidellään julmasti. Lapsi ei käsittääkseni saanut jotain haluamaansa lelua. Siinä vierellä nuori äiti uskomattoman rauhallisesti ja kärsivällisesti yritti houkutella kaveria ylös ja ulos. Kassojen takana odotti isä toisen lapsen kanssa. Äiti otti pojan sitten syliin ja vei isälle.

Molemmat vanhemmat näyttivät suhtautuvan tilanteeseen niin kuin se olisi ihan tavanomaista. Puhuivat toisilleen ystävällisesti ja hymyilivät kuin ei mitään ihmeempää olisi menossa. Kassalta perhe jatkoi alas autohalliin ja liukuportaista kaikui edelleen "apuaaa, auttakaa..." Siitäpä jäi varmasti monelle miettimistä, mitä lapselle on tehty. :doubtful: Ainakaan liikkeessä ei tapahtunut mitään, minun mielestäni.

En tiedä minkä ikäisestä lapsesta oli kysymys. Jos "tauti" on noin akuutissa vaiheessa, on "lääkkeen" antaminen jo hieman myöhäistä.

Oleellisin osa lapsen kasvattamisessa on rajojen asettaminen. Lapselle pitää hyvissä ajoin opettaa rajat joiden sisällä lapsi sitten osaa turvallisin mielin toimia. Vanhemmilla on usein taipumus luistaa noiden rajojen noudattamisesta. Tämä tapahtuu tyypillisesti silloin kun vanhemmat ovat väsyneitä, kiireisiä tai ovat usein poissa. Lapselle annetaan joissain tilanteissa "vapauksia" jotta vanhemmat saisivat itse olla rauhassa. Välillä taas nuo vapaudet evätään. Lapsi ei ymmärrä miksi joskus saa tehdä jotain ja joskus taas ei. Rajat jäävät epäselviksi ja lapsi on hämmentynyt.

Nämä virheet kertautuvat ajan myötä ja jos lapsi oppii manipuloimaan vanhempiaan näkemälläsi tavalla, ollaan jo vaikeuksissa.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Olga sanoi:
Se lääke tuossa tilanteessa oli mun näkemyksen mukaan juuri vanhempien reagoimattomuus. Jos ja kun sana ei vielä mene perille, reagoinnillaan vanhemmat antavat lapselle vihjeitä siihen, millaisella käyttäytymisellä asiat etenevät ja millä eivät. Ja mikä tärkeintä: vanhempien tehtävä on tuottaa lapselle pettymyksen kokemuksia. Aina ei voi saada mitä haluaa. Pettymyksen hetkellä tapahtuu kasvamista, vai miten se Jari Sinkkonen nyt sanoikaan.

haju

Banned
Mr Natural sanoi:
Mites jos (oma tai jonkun toisen) lapsi rikkoo toisen (oman tai jonkun toisen) lapsen ihmisoikeuksia kajoamalla tähän, eikä kiivastuneena (tai ilman) lopeta käskystä? Saako tällaisessa tapauksessa tehdä rikoksen lapsen ihmisoikeuksia vastaan?
Tarkoitatko, ettet pysty ratkaisemaan tuota tilannetta muutoin kuin fyysisesti satuttamalla riiteleviä lapsia? Annan sinulle hetken aikaa miettiä vaihtoehtoista ratkaisumallia.

Törni

Well-known member
haju sanoi:
Tarkoitatko, ettet pysty ratkaisemaan tuota tilannetta muutoin kuin fyysisesti satuttamalla riiteleviä lapsia? Annan sinulle hetken aikaa miettiä vaihtoehtoista ratkaisumallia.
Pieni välihuomautus sallittanee, vaikka kysymystä ei minulle esitettykään. Kuvattu tilanne ei käsittääkseni tarkoittanut riitelyä, vaan tilannetta jossa toinen lapsi pahoinpitelee toista.

haju

Banned
Törni sanoi:
Pieni välihuomautus sallittanee, vaikka kysymystä ei minulle esitettykään. Kuvattu tilanne ei käsittääkseni tarkoittanut riitelyä, vaan tilannetta jossa toinen lapsi pahoinpitelee toista.
lapsi rikkoo toisen (oman tai jonkun toisen) lapsen ihmisoikeuksia kajoamalla tähän
No keskeistä kai tuossa on, että lapsi kajoaa fyysisesti toiseen. En oheisen lauseen perusteella osaa tarkemmin sanoa, minkä asteista kajoamista Natural tarkoitti. Ehkä riitelyn yhteydessä tapahtuvaa pientä satuttamista tai sitten pahoinpitelyä. Tosin eipä tuolla erolla ole mitään vaikutusta tuohon esittämääni kysymykseen.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
haju sanoi:
Voitaisiinko käsitellä kiusaavan lapsen irrottaminen kiusatun päältä, ennen kuin aletaan fyysisesti satuttamaan lapsia? Sekin kun on rikos ihmisoikeutta kohtaan tuon lainauksesi mukaan.

Törni

Well-known member
haju sanoi:
No keskeistä kai tuossa on, että lapsi kajoaa fyysisesti toiseen. En oheisen lauseen perusteella osaa tarkemmin sanoa, minkä asteista kajoamista Natural tarkoitti. Ehkä riitelyn yhteydessä tapahtuvaa pientä satuttamista tai sitten pahoinpitelyä. Tosin eipä tuolla erolla ole mitään vaikutusta tuohon esittämääni kysymykseen.
Minun on toistettava hieman sitä mitä aiemmin olen sanonut. Jos lapsella on taipumuksia pahoinpidellä muita lapsia, niin joku on mennyt jo aiemmin kasvatuksessa pieleen. Näitä asioita ei vain yksinkertaisesti voi käsitellä niin yksisilmäisesti kun täällä tehdään.

Jos kuvatun tilanteen lapsi on minun ja hän on ennen väliintuloani saanut jo huomattavaa vahinkoa aikaiseksi kohteessaan, luulen että kyllä hän pientä kipua saattaa tuntea kun keskeytän hänen toimintansa. Kysymyshän saattaa olla pelkästään siitä, että lapsi ei yksinkertaisesti tiedä miltä siitä toisesta tuntuu, kun sitä repii tukasta.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Törni sanoi:
Minun on toistettava hieman sitä mitä aiemmin olen sanonut. Jos lapsella on taipumuksia pahoinpidellä muita lapsia, niin joku on mennyt jo aiemmin kasvatuksessa pieleen. Näitä asioita ei vain yksinkertaisesti voi käsitellä niin yksisilmäisesti kun täällä tehdään.
Peesaillaan taas. Tämä asia on hyvin herkkä ja tunteita pintaan nostattava. Näin ollen on myös helposti ymmärrettävissä ettei kokonaisuutta haluta katsoa, vaan puututaan yksittäisiin tapahtumiin.

Minä myönnän ajatelleeni joissain tapauksissa, että tuossa olisi lapselle "terveellistä" saada selkäsauna. En tiedä minkälaisessa tynnyrissä osa on kasvanut, mutta aivan järkyttäviä asioita saa nähdä. Todetaan sen verran että itselläni on yhdestä Prisma-jutusta huolimatta hyvin suuri kynnys puuttua muiden lasten tekemisiin. Onnekseni en ole vielä omien tai vastuullani olevien lasten kanssa joutunut hankaliin tilanteisiin.

Törni

Well-known member
Sam sanoi:
Peesaillaan taas. Tämä asia on hyvin herkkä ja tunteita pintaan nostattava. Näin ollen on myös helposti ymmärrettävissä ettei kokonaisuutta haluta katsoa, vaan puututaan yksittäisiin tapahtumiin.

Minä myönnän ajatelleeni joissain tapauksissa, että tuossa olisi lapselle "terveellistä" saada selkäsauna. En tiedä minkälaisessa tynnyrissä osa on kasvanut, mutta aivan järkyttäviä asioita saa nähdä. Todetaan sen verran että itselläni on yhdestä Prisma-jutusta huolimatta hyvin suuri kynnys puuttua muiden lasten tekemisiin. Onnekseni en ole vielä omien tai vastuullani olevien lasten kanssa joutunut hankaliin tilanteisiin.
Totta viserrät. Onneksi Suomessa on kuitenkin vielä suhteellisen turvallista asua ja elää. Se luo myös lastenkasvatukselle hyvät puitteet.

Mutta kuten todettua, lastenkasvatuksesta puhuminen ei täälläkään taida olla kovin "mediaseksikästä". Paljon kiinnostavampaa on jaarata tuosta fyysisestä kurittamisesta epäselvillä lähtöparametreillä. Toisaalta epäselvyydestä on se etu, että lopulta kaikki voivat olla oikeassa :wink:

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Kovin huonosti korreloi tuo uusi avattaresi tämän näkemyksen kanssa....
Voi hyvä tavaton sentään....

Se että Antonio Montana sattuu olemaan avatarina, ei mitenkään ole ristiriidassa lauseeni kanssa. Fiktio on nimittäin fiktiota. Tuo avatarin valitsin sen takia, että uudempi Scarface on mielestäni sangen loistava elokuva. Jos avatarina komeilisi Al Capone, Bugsy Siegel tai joku muu aihepiirin reaalimaailman sankari, ymmärtäisin hyvin tuon kysymyksen. Nyt en.

Ymmärrän toki että Debbie oli tiettyjen seikkojen perusteella miellyttävämpi ;)

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Törni sanoi:
Mutta kuten todettua, lastenkasvatuksesta puhuminen ei täälläkään taida olla kovin "mediaseksikästä". Paljon kiinnostavampaa on jaarata tuosta fyysisestä kurittamisesta epäselvillä lähtöparametreillä. Toisaalta epäselvyydestä on se etu, että lopulta kaikki voivat olla oikeassa :wink:
Viittaat tällä varmaankin minun kommentteihini? Ok, esimerkkitilanteiden käsittely ei varmaankaan ole kaikkein hedelmällisintä. Mutta toisaalta, kun kyselin sinulta edellisellä sivulla tarkempia lähtöparametrejä, kommentoit näin:
Törni sanoi:
Ehkä mahdollisesti, ehkä en.

Edit: Ei tähän kysymykseen voi antaa edes noilla lähtöparametreillä mitään yleisvastausta, jonka sitten voidaan tulkita olevan yleispätevä sovellettavaksi kaikissa tilanteissa.
Olen samaa mieltä: en tiedä itsekään onko olemassa tilannetta, jossa ruumillinen kurittaminen voisi olla hyödyllistä lapsen kehityksen kannalta. Mitä itse tähän keskusteluun tulee: en tiedä vievätkö myöskään esim. tämäntapaiset, nimimerkki hajun esittämät kysymykset asian käsittelyä eteenpäin:
haju sanoi:
Tarkoitatko, ettet pysty ratkaisemaan tuota tilannetta muutoin kuin fyysisesti satuttamalla riiteleviä lapsia?
En tarkoita. Tilanteet voi ratkaista erilaisilla tavoilla, joista paras on varmaankin keskustelu. Kasvattaja saattaa kuitenkin joutua sellaisten valintojen eteen, joissa keskustelu ei toimi. Jokainen vastuuntuntoinen kasvattaja toimii varmaankin lastensa parhaaksi, ja toki kaikkien vanhempien kasvatusmetodeja voi mielestäni myös kritisoida. Vähättely ei ole kritiikkiä.

Törni

Well-known member
Mr Natural sanoi:
Viittaat tällä varmaankin minun kommentteihini? Ok, esimerkkitilanteiden käsittely ei varmaankaan ole kaikkein hedelmällisintä. Mutta toisaalta, kun kyselin sinulta edellisellä sivulla tarkempia lähtöparametrejä, kommentoit näin:
En viitannut suoraan sinun kommentteihisi. Noista lähtöparametreistä totesin edellisellä sivulla mm seuraavaa:
Kyllä tässä keskustelussa on lakattu näkemästä metsää puilta jo hetken aikaa sitten. Lapsen kasvatus on kokonaisvaltainen tapahtuma. Se, onko joku lapsi saanut esimerkiksi kerran tukkapöllyö 15 ensimmäisen kasvuvuotensa aikana vai ei, on kokonaisuuden kannalta täysin merkityksetön asia. Jos lapsi hakataan kerran viikossa oikein kunnolla, on asia varmasti toinen. Kurittamisen vastustajat tuntuvat lähtevät argumentoinnissaan siitä, että väkivalta on jatkuvaa ja on yksi kasvatuksen perusohjenuora.

Tämän takia periaatteelliselle tasolle nostettu keskustelu asiasta toimii kovin huonosti.
Mr Natural sanoi:
Mitä itse tähän keskusteluun tulee: en tiedä vievätkö myöskään esim. tämäntapaiset, nimimerkki hajun esittämät kysymykset asian käsittelyä eteenpäin:
Eivät minusta.

Törni

Well-known member
Black Leopard sanoi:
Voi hyvä tavaton sentään....

Se että Antonio Montana sattuu olemaan avatarina, ei mitenkään ole ristiriidassa lauseeni kanssa. Fiktio on nimittäin fiktiota. Tuo avatarin valitsin sen takia, että uudempi Scarface on mielestäni sangen loistava elokuva. Jos avatarina komeilisi Al Capone, Bugsy Siegel tai joku muu aihepiirin reaalimaailman sankari, ymmärtäisin hyvin tuon kysymyksen. Nyt en.
Edit: Lähinnä tuo nyt vaan näytti äärettömän huvittavalta kun luin sitä tuosta ensimmäiseltä sivulta. Toteat postauksessasi, ettet hyväksy väkivaltaa missään muodossa ja vieressä komeilee avattarena kuva verisestä miehestä pumppuhaulikko kädessä ;)

Viimeksi muokattu:

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Törni sanoi:
Kurittamisen vastustajat tuntuvat lähtevät argumentoinnissaan siitä, että väkivalta on jatkuvaa ja on yksi kasvatuksen perusohjenuora
Tuollaiseltahan tuo kieltämättä tännekin päin välillä näyttää.

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Edit: Lähinnä tuo nyt vaan näytti äärettömän huvittavalta kun luin sitä tuosta ensimmäiseltä sivulta. Toteat postauksessasi, ettet hyväksy väkivaltaa missään muodossa ja vieressä komeilee avattarena kuva verisestä miehestä pumppuhaulikko kädessä ;)
Eipä mitään. Ymmärrän että tuo ilman vaikuttaa ilman selvitystä hieman ristiriitaiselta ;)

Off-Topic

Well-known member
Montahan lasta väellä täällä itsellään on? Meinaan tuntuu olevan toi lasten kasvatus sen verran hyvin hallussa; on kiva huomata, että tulevaisuus näiltä osin on kunnossa. :D
Esimerkiks mä olin junnuna sellanen kusipää, ettei olis tehonut edes ydinpommi, tuli harrastettuu kaikkee ja paljon. Kotikasvastus ja perhe oli kunnossa, mut ku ei sitä jaksanut kuunnella ni en sitten siellä ollut. Jälkikäteen mä en oo pystynyt itelleni selvittää, millä ton tilanteen olis pystynyt toiseks muuttamaan, mitä toisin tekemällä olis vaikkapa vanhemmat pystyneet saamaan mut toimimaan toisin. Mun kohdalla onni oli se, etten jäänyt mistään isommista jutuista kiinni, ja pääs ikäänkuin sitten jossain vaiheessa aloittamaan ton normielämän suht puhtaalta pöydältä. Monet sen aikaset kaverit ei koskaan päässeet tuomioineen ja korvausvelvollisuuksineen edes alkuun.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Off-Topic sanoi:
Montahan lasta väellä täällä itsellään on? Meinaan tuntuu olevan toi lasten kasvatus sen verran hyvin hallussa; on kiva huomata, että tulevaisuus näiltä osin on kunnossa. :D
Ei ole muksuja, joita kasvattaa, niin pidän pääni kiinni siitä, miten pitäisi kasvattaa;)

Itse olin lapsena niin rauhallinen ja hiljainen (opin puhumaan 4v), jotta minun epäiltiin olevan autistinen, helppo aisoissa pidettävä siis.. luunappia ja tukistusta tuli, kun "sitä kaipasin", mutta kunnon kansalainen minusta silti tullut.