Sulla jäi ny pahasti tajuamatta se, että vastaantuleva auto joutui omalla ajovuorollaan pysähtymään keskelle tietä tämän väärin ajavan fillaroijan takia. Vai kuulutko heihin, joiden mielestä fillaristit saa painella ihan omien halujensa mukaan, muista tienkättäjistä tai säännöistä piittaamatta?Riippuu risteyksen alueiden joukko-opillisesta määritelmästä. Ei se nyt niin hirveesti vastaantulijoiden kaistalla aja, jos ajaa keskiviivaa pitkin, ja kääntyy keskiviivan päätöspisteessä vasemmalle. Ja siitä jos turvallisuuden nimissä joustaa vähän vasemmalle niin sehän on vaan plussaa.
Mun mielestä liikennevalot on hyvä apu kertomaan ihmisille ajojärjestyksestä, mutta eipä niitä tarvitse maailman tappiin odottaa jos löytää polun jota voi liikkua joko etuajo-oikeutetusti, tai väistämisvelvollisesti muita häiritsemättä.
Jos toi fillaroija olis jäänyt tohon odottelemaan vihreitä, se olis voinu joutua pysähtymään keskelle risteystä odottelemaan kääntymisoikeutta. Periaatteessa hän kai saisi kääntyä autoille palavan vihreän aikana pyörätienjatkeella, vaikka kevyen liikenteen valot olisivat punaiset. Mutta mitäs sitten kun tuolta vasemmalta tulee autojono vihreällä nuolivalolla oikealle kääntyen? Aika kiva fillaristillä siinä keskellä risteystä sitten kökkiä ja olla takaa tulevien rekkojen yliajettavana.
Erittäin fiksusti tuo pyöräilijä kyllä sovelsi liikenneympäristöä. Itse tekisin varmaan samoin. Pakko se on vähän soveltaa kun risteykset on suunniteltu vain autoille, ja kevyen liikenteen väyliä pitkin liikkuvalle kevyelle liikenteelle.
Tuossakin virhe, en nyt muista kummasta suunnasta tuo auto tuli kun tapahtumahetkestä jo yli 2 vuotta, mutta joko samasta suunnasta omalta kaistaltaan tai sitten samalta kaistalta vastakkaisesta suunnasta.Minua tuossa Jonkin kuvassa hämää eniten se, että musta autohan kääntyy vastaantulevien kaistalta. Vai onko tie yksisuuntainen?
Kääntyvä joutuu väistämään pyörätien jatkeella (suojatiellä) kulkevaa, mutta jos pyöräilijä on ajanut merkityn mukaista reittiä hän on syyllistynyt a) vastaantulevien kaistalla ajamiseen ja mahdollisesti b) päin punaisia ajamiseen suojatiellä. Riippuu valojen asetuksista.
Mutta ton kuvan mukaanhan se pyöräilijä ajoi nimenomaan keskellä toista vastaantulevaa kaistaa?kunhan ei keskellä vastaantulijoiden kaistaa polje
Fillaristi ajaa punaisia päin. Lisäksi tekee sen henkensä kaupalla. Pelkästään hölmöä.On se kauheaa jos kääntyvä auto joutuu pysähtymään ennen suojatietä.
Jonkun mielestä varmaan pyöräilykäytökseni saattaa joskus näyttää tuollaiselta, mutta vastaan että kunhan ei keskellä vastaantulijoiden kaistaa polje eikä muutenkaan etuajo-oikeutettujen alle. Väistämisvelvollisten autojen alla puolestaan on kiva olla oikeassa
Liikennesäännöt on mulle varsin joustavat, täytyy myöntää. Mutta ei niiden rikkomista kannata ainakaan kuolemaa halveksuen tehdä.Mun mielestä se on ok että fillaristi ajaa punaisia päin suojatien reunalle asti, ja siitä jatkaa vihreänä palavilla kevyenliikenteenvaloilla vasemmalle. Sekin on ok että vähän ohittaa autoja keskiviivan yli. Moniko autoilija ei ole koskaan vähän ylittänyt sulkuviivaa?
Ihan tiedoksi polkupyörä on ajoneuvo, suojatie ei ole polkupyöriä pl. lapset varten. Sellaisia kamikaze-pyöräilijöitä näkee ihan liikaa, jotka kuvittelevat voivansa ajaa fillarilla ihan miten sattuu, esimerkiksi ajetaan ajoradalla, kun auto pysähtyy risteykseen singahdetaan ympärille katsomatta vieressä olevalle suojatielle.Mutta jos pyöräilijä ennätti ongelmitta suojatielle eikä autolla ollut mitään ongelmaa pysähtyä suojatien eteen suojatiellä olevan pyöräilijän vuoksi, se on ok.
Fillarijoitsija ajoi punaisia päin, case closed.Riippuu risteyksen alueiden joukko-opillisesta määritelmästä. Ei se nyt niin hirveesti vastaantulijoiden kaistalla aja, jos ajaa keskiviivaa pitkin, ja kääntyy keskiviivan päätöspisteessä vasemmalle. Ja siitä jos turvallisuuden nimissä joustaa vähän vasemmalle niin sehän on vaan plussaa.
Mun mielestä liikennevalot on hyvä apu kertomaan ihmisille ajojärjestyksestä, mutta eipä niitä tarvitse maailman tappiin odottaa jos löytää polun jota voi liikkua joko etuajo-oikeutetusti, tai väistämisvelvollisesti muita häiritsemättä.
Jos toi fillaroija olis jäänyt tohon odottelemaan vihreitä, se olis voinu joutua pysähtymään keskelle risteystä odottelemaan kääntymisoikeutta. Periaatteessa hän kai saisi kääntyä autoille palavan vihreän aikana pyörätienjatkeella, vaikka kevyen liikenteen valot olisivat punaiset. Mutta mitäs sitten kun tuolta vasemmalta tulee autojono vihreällä nuolivalolla oikealle kääntyen? Aika kiva fillaristillä siinä keskellä risteystä sitten kökkiä ja olla takaa tulevien rekkojen yliajettavana.
Erittäin fiksusti tuo pyöräilijä kyllä sovelsi liikenneympäristöä. Itse tekisin varmaan samoin. Pakko se on vähän soveltaa kun risteykset on suunniteltu vain autoille, ja kevyen liikenteen väyliä pitkin liikkuvalle kevyelle liikenteelle.
Täysin irrelevanttia mitä kukakin missäkin tekee, mutta pääsääntöisesti odotan vihreää. Pyöräilijä toimi tuossa vastoin liikennesääntöjä. Kyseessä on liikennesäännöt, ei liikenneohjeistus. Ja toisekseen oikeasta reunasta oikealle kääntyminen on PIKKUSEN eritasoinen liike kuin vasemmalle kääntyminen, noin niinku omankin turvallisuuden kannalta.Jäätkö itte mopetillas odottamaan, jos olet autotien oikeassa reunassa punaisella, ja haluat kääntyä kevyenliikenteenväylälle oikealle?
Ajatko punaisia päin, talutatko mopetin pois tieltä kiertäen liikennevalotolpan oikealta puolelta, vai odotatko vihreän syttymistä jolloin voit kaahata vihreää ukkelia odottelevien jalankulkijoitten päälle?
Ajaessaan ajoradalla polkupyörä on verrannollinen auton kanssa, mutta auto ei ole verrannollinen pyörän kanssa vaan ajaa täysin huomioimatta pyöräilijää ollenkaan. :yuck:Palataanpas tähän vielä sen verran, että ajaessaan ajoradalla polkupyörä on verrannollinen auton kanssa, ja siten samat säännöt koskevat pyöräilijää. Punaisiin pysähtyneen auton ohittaminen vasemmalta on siis kielletty. Jos on pakko päästä ohi, niin siirtyy oikealle pois ajoradalta ja ohittaa pientareen/kevyen liikenteen väylän puolelta.
Jos haluaa tehdä laittomuuksia, niin se on sitten asia erikseen.
Jonkin alkuperäinen viesti:On täysin sallittua ajaa pysähtyneen tai liikkuvan auton vierellä autolla tai pyörällä, jos sen mahtuu tekemään kaistaviivoja ylittämättä. Kääntyvän pitää ryhmittyä siksi ettei sinne mahdu muita.
Jalankulkija lensi auton konepellille suojatiellä Joensuussa
No jos joku sivullinen on nähnyt kuorma-auton kuljettajan tuhannen päissään kolarin jälkeen, niin onhan se hyvä katkaista huhuilta siivet ja ilmoittaa ettei hän tapahtumahetkellä ollut vielä humalassa.I(lkassa oli joku päivä sitten selostus kolarista ja se päättyi lauseeseen:" Kuorma-auton kuljettaja oli tapahtumahetkellä selvin päin". Siis tässä ei ärsytä juuri mikään mutta pakko saada yks offtopic tähänkin ketjuun. Tai no ärsyttää uutisoinnissa joka kerta kun mainitaan että kuski oli selvinpäin. Eikö se pääsääntöisesti niin pidä ollakin?