Pobeda
Well-known member
Olen ihan samaa mieltä. Joku taisikin täällä foorumilla selittää että harmittaa kun vaivalla hankittu vauhti menee ja sen joutuu polkemaan uudestaa. Hipomalla vauhdilla ohittavat suututtavat ja itse olen mielestäni varovainen, ja autoilija pyörällä ajaessanikin. Nuorilta mopo-, skootteri- ja mopoautokuskeilta puuttuu ainakin kokemusta.Pyöräilijöistä ja mopoilijoista kyllä sen verran on sanottava, että en ymmärrä sitä, kun niillä tuntuu olevan pakko molemmilla ajaa aina täysillä. Varsinkin kaupunkialueella pyöräilijöiden toiminta on monesti aivan käsittämätöntä, kun yhtään ei voida hidastaa vaikka jalakulkijoita poukkoilisi sinne-tänne.
Niin vastenmielistä kuin se onkin, nyt joutuu kallistumaan samalle kannalle. Selityksen kelpaavuus riippuu tietysti siitä, millä puolen aitaa on itse.Luulis poliisin tietävän, että pyörätiellä on lain mukaan pakko ajaa, jos se löytyy tien samasta reunasta. Ei kelpaa selitykseksi, että lujaa ajaminen on vaarallista. Sitten on ajettava hitaammin!
Sanoo kilpapyöräilijä ja kilpapyöräilyä harrastava poliisi.Itseasiassa kyllä se kelpaa!
Törkeää vääristelyä. Laissa ei sanota niin, ja jutussa poliisi sanoo "Itse koen turvallisemmaksi ajaa ajoradan oikeaa reunaa, sillä koiran ulkoiluttajat, lapset ja vanhukset sekä pihaliittymiltä tulevat ovat meille lujaa ajaville riskitekijä, Törmänen sanoo.", eli esittää oma kokemus- kilpa-ajaja -tulkinnan.Liikennelain mukaan pyörätietä pitää käyttää, jos se on turvallista, kuten tuossakin uutisessa kyllä mainittiin.
"Jos tien oikealla puolella on piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä, polkupyörää ja muuta moottoritonta ajoneuvoa sekä mopoa on kuitenkin kuljetettava pientareella." sanoo että on ajettava pientareella, jos sellainen ajokuntoinen on, ei ajoradalla. Ei liity pyörätiehen mitenkään.Tässäpä vielä pari tätä tukevaa postausta fillarifoorumilta, tästä löytyy sitä lakitekstiä sulle:
Merkki 422:n määräys "... pyörätietä, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan." on selvä ja ehdoton. Sitä ei teksti "Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa." mitenkään kumoa. Se koskee mielestäni tilanteita, jossa pyörätien käyttämisvaatimus on kohtuuton. Sinne pääseminen on vaivalloista ja jopa vaarallista, ja sieltä pois pääsemisessä voi olla toinen vaiva, jolloin pätkä tietä tai piennalta on mielekkäämpi vaihtoehto.Kyllä tuo laissakin on aika selvästi huomioitu, että turvallisuussyystä on sallittua 'joustaa' näistä perussäännöistä.
Ei tietenkään.Tuossa sanotaan että piennarta saa käyttää jos pyörätie on vasemmalla puolella. Edellä kirjoitin siitä saako piennarta käyttää jos pyörätie on tien oikealla puolella.
Ei ihan paikkansa pitämätöntä tämäkään. Kilpapyöräilijät kyllä käyttäytyvät mun kokemukseni mukaan varsin hyvin.Autoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden oletetaan sopeuttavan vauhtinsa sellaiseksi, ettei se vaaranna muita kulkuväylällä liikkuvia. Pyöräilijät taas ajelevat miten lystää muista piittaamatta.
:thumbup:Ajorata ei tarkoiteta pyörätietä. Mikäli ei ole pyörätietä ja piennar on ajoon kelpaamaton, voi polkupyörää kuljettaa ajaa ajoradan oikeassa reunassa. Sitä tuo nähdäkseni tarkoittaa.
Mahdotonta, paskaa voi jauhaa, mutta virkatehtäviä hoitava Suomalainen Poliisi ei ole väärässä.Eli väität, että poliisikin on väärässä?
Itse kuntopyöräilyä harrastavana ymmärrän hyvin kilpapyöräilijöiden ongelmat, en vaan pidä asioiden ja lain vääristelystä. Omat lenkit esim. aikaisemmin mainitsemallani kevyen liikenteen väylällä ovat olleet vähän liiankin jännittäviä elämysseikkailuja ja taidan myös siirtyä pian autojen sekaan. Tietkin ovat tasaisempia ja perseen lisäksi säälin pyörää joka hakkaa muutaman sekunnin välein huonojen pyöräteiden poikittaisiin murtumiin, ja on usein muutenkin kuin aalloilla ajaisi.