Linux

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Koska mulla on GRUB niin tein kuten tuolla neuvottiin ja lisäsin "nomtrr" parametrin menu.lst -tiedostoon. Suoraansanottuna mä putosin jo kyydistä enkä edes enää tiedä mihin mun "ongelmaani" tuon pitikään auttaa :D

Mitään muutosta en ole huomannut (boottasin uudestaan).

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ilmeisesti tähän?

cat /proc/mtrr:
reg00: base=0x00000000 ( 0MB), size=1024MB: write-back, count=1
reg01: base=0xe0000000 (3584MB), size= 128MB: write-combining, count=2
reg02: base=0xc0000000 (3072MB), size= 16MB: write-combining, count=6

On kuitenkin edelleenkin 16MB

Tane

Well-known member
Juu, ei näytä sulle auttavan pelkkä nomtrr parametrin antaminen. No, ei sitä kannata murehtia kun vasta sitten jos alat pelailemaan Doom3:sta, ut2004:sta tai Americas armya. Antaa hieman lisäpuhtia 3d:hen.

Se on kuitenkin niin että Nvidian kortti on monen Linuxistin märkä uni, itseni mukaan lukien. Nää Atin ajurit eivät vielä oikein vakuuta.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Tyhmä kysymys: Missä tuon /boot/grub/menu.lst -tiedoston pitäisi fyysisesti sijaita? Mulla siis on GRUB disketillä ja olisin kuvitellut, että tuo /boot olisi viitannut diskettiin... ilmeisesti kuitenkaan ei, koska pystyin lukemaan tuota tiedostoa vaikka disketti oli ulkona :rolleyes:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ilmeisesti ATI:n ajurit ovat syypäänä siihen, ettei resoluution muuttaminen onnistu. Jostain löysin viittauksia, että komennon xrandr aiheuttaman virheilmon : Xlib: extension "RANDR" missing on display ":0.0" syynä ovat nimenomaan ATI:n ajurit, joten kaiketi mun on tyydyttävä siihen, että homma ei skulaa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Tane sanoi:
Juu, ei näytä sulle auttavan pelkkä nomtrr parametrin antaminen. No, ei sitä kannata murehtia kun vasta sitten jos alat pelailemaan Doom3:sta, ut2004:sta tai Americas armya. Antaa hieman lisäpuhtia 3d:hen.
Siihen touhuun mulla on Windows ;)

Tane

Well-known member
OoPee sanoi:
Tyhmä kysymys: Missä tuon /boot/grub/menu.lst -tiedoston pitäisi fyysisesti sijaita? Mulla siis on GRUB disketillä ja olisin kuvitellut, että tuo /boot olisi viitannut diskettiin... ilmeisesti kuitenkaan ei, koska pystyin lukemaan tuota tiedostoa vaikka disketti oli ulkona :rolleyes:
No jos boottaat levykkeeltä niin kaipa se levykkeellä sijaitsis. Elikä levyke unmoutataan kun sitä ei buutissa enää tarvita ja sun pitää mountata se uudestaan muokataksesi menu.lst-tiedostoa. En tosin oo juuri leikkinyt buutti-diskettien kaa ni en tiedä tarkalleen tuota.

Tane

Well-known member
OoPee sanoi:
Ilmeisesti ATI:n ajurit ovat syypäänä siihen, ettei resoluution muuttaminen onnistu. Jostain löysin viittauksia, että komennon xrandr aiheuttaman virheilmon : Xlib: extension "RANDR" missing on display ":0.0" syynä ovat nimenomaan ATI:n ajurit, joten kaiketi mun on tyydyttävä siihen, että homma ei skulaa.
Mulla toimii nätisti, toisaalta mulla on x-servuna X.org 6.8 ja distrona Gentoo.

markoj

Custom User
Hoksasin muuten, että mulla tulee toi sama virhe kait. Eli ei tue XRandR -laajennosta. Mulla on Nvidiadia ajurit ja korttikin jopa. Eipä oo tuota reson vaihtoa tullu ennen edes kokeiltua tosta valikosta :).

Tosta boot-diskistä sen verran, että sinne levykkeelle ne muutokset pitää tehdä juu. Boottilevyn (vara jos sulla ei vielä ole) tekoon on luultavasti Susessakin graafinen ohjelma, mutta siihen on komentoriviohjelmakin nimeltään mkbootdisk.

Jotenki näin: mkbootdisk --device /dev/fd0 "kernelin versionumero tähän perään"

Kernelin versionumeron näät uname -r

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Tane sanoi:
No jos boottaat levykkeeltä niin kaipa se levykkeellä sijaitsis. Elikä levyke unmoutataan kun sitä ei buutissa enää tarvita ja sun pitää mountata se uudestaan muokataksesi menu.lst-tiedostoa. En tosin oo juuri leikkinyt buutti-diskettien kaa ni en tiedä tarkalleen tuota.
Mukku mä muokkasin tuota tiedostoa, mutta en nyt enää tiedä muokkasinko sitä disketillä vaiko jossain muualla :eek!:

Piti oikein erikseen testata. Disketti on ulkona asemasta, mutta editoin silti tuota tiedostoa.

tai no kokeilemallahan tuo selviää:

Disketti on /media/floppy. Sinne kyllä pääsee cd:llä, mutta ls aiheuttaa ilmon: No medium found eli ts. ilmeisesti tuolla boottidisketillä ei ole mitään sellaista, mitä edes pääsisi editoimaan.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Tane sanoi:
Mulla toimii nätisti, toisaalta mulla on x-servuna X.org 6.8 ja distrona Gentoo.
Olisko olemassa pätevää syytä vaihtaa tuohon X.org 6.8:aan? Siis paitti toi mun pienoinen ongelma?

markoj

Custom User
OoPee sanoi:
10978 frames in 5.0 seconds = 2195.600 FPS
13381 frames in 5.0 seconds = 2676.200 FPS
13379 frames in 5.0 seconds = 2675.800 FPS
13375 frames in 5.0 seconds = 2675.000 FPS
3346 frames in 5.0 seconds = 669.200 FPS
3692 frames in 5.0 seconds = 738.400 FPS
3710 frames in 5.0 seconds = 742.000 FPS

:mad_old:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Hoksasin muuten, että mulla tulee toi sama virhe kait. Eli ei tue XRandR -laajennosta. Mulla on Nvidiadia ajurit ja korttikin jopa. Eipä oo tuota reson vaihtoa tullu ennen edes kokeiltua tosta valikosta :).

Tosta boot-diskistä sen verran, että sinne levykkeelle ne muutokset pitää tehdä juu. Boottilevyn (vara jos sulla ei vielä ole) tekoon on luultavasti Susessakin graafinen ohjelma, mutta siihen on komentoriviohjelmakin nimeltään mkbootdisk.

Jotenki näin: mkbootdisk --device /dev/fd0 "kernelin versionumero tähän perään"

Kernelin versionumeron näät uname -r
Boottidisketin teko onnistuu vaivattomasti YaST:in avulla ja johan mulla on niitä kaksikin zipaletta.

Mutta edelleenkään tuolla disketillä ei mun mielestä ole mitään luettavaa eikä /boot viittaa diskettiin :confused:

Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
OoPee sanoi:
Mukku mä muokkasin tuota tiedostoa, mutta en nyt enää tiedä muokkasinko sitä disketillä vaiko jossain muualla :eek!:

Piti oikein erikseen testata. Disketti on ulkona asemasta, mutta editoin silti tuota tiedostoa.

tai no kokeilemallahan tuo selviää:

Disketti on /media/floppy. Sinne kyllä pääsee cd:llä, mutta ls aiheuttaa ilmon: No medium found eli ts. ilmeisesti tuolla boottidisketillä ei ole mitään sellaista, mitä edes pääsisi editoimaan.
Syy voi olla tiedostojärjestelmässä. Eli mikä on floppy:n oletustiedostojärjestelmä. Sen näät tiedostosta /etc/fstab . Mulla näyttäs olevan sen kohalla auto

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Syy voi olla tiedostojärjestelmässä. Eli mikä on floppy:n oletustiedostojärjestelmä. Sen näät tiedostosta /etc/fstab . Mulla näyttäs olevan sen kohalla auto
subfs

markoj

Custom User
Hmm.. eli tota. Voisi kokeilla jotain tollasta.

mount -t vfat /dev/fd0 /media/floppy/

Voi olla ettei onnistu ku roottina.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Hmm.. eli tota. Voisi kokeilla jotain tollasta.

mount -t vfat /dev/fd0 /media/floppy/

Voi olla ettei onnistu ku roottina.
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/fd0,
or too many mounted file systems

Mutta moon nyt pihalla. Mikä toi /boot/grub/menu.lst sitten on, jos se ei olekkaaan disketillä? Nimittäin mun ymmäryksellä siellä on nimenomaan määritelty grubin bootvalikko :confused: :confused: :confused:

markoj

Custom User
Juu, toi on toki se tiedosto ainakin jos grub on kiintolevylle asennettu, mutta tää floppyhommeli on mullekki vielä vähä epäselvä. Voithan toki kokeilla, jos jaksat boottailla, muuttaa jotain titleä sieltä ja kattoo muuttuko se.

Edit: siihen vfatin kohdalle voi kokeilla vaikkapa ext2 :sta.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Juu, toi on toki se tiedosto ainakin jos grub on kiintolevylle asennettu, mutta tää floppyhommeli on mullekki vielä vähä epäselvä. Voithan toki kokeilla, jos jaksat boottailla, muuttaa jotain titleä sieltä ja kattoo muuttuko se.

Edit: siihen vfatin kohdalle voi kokeilla vaikkapa ext2 :sta.
Sama virheilmo.

Mutta hyvä idea, kokeilenpa editoida ja bootata!