HS: Kuollut mies mainosti Veikkausta Facebookissa
Sunnuntai 26.5.2013 klo 11.02
Helsingin Sanomat kertoo kuolleen ihmisen "peukuttaneen" Veikkauksen mainoskampanjaa Facebookissa.
Facebookin syötteessä luki, että "JJ tykkää kohteesta Veikkaus".
JJ oli kuitenkin kuollut jo puoli vuotta aiemmin eikä kenelläkään ollut hänen tunnuksiaan. Tykkäys selittyi sillä, että JJ oli ennen kuolemaansa painanut kerran Veikkaus-yhtiön nappia, mahdollisesti tykätäkseen Veikkauksen kampanjasta.
Hänestä tuli tällä tykkäyksellä Veikkauksen vertaismainostaja.
Helsingin Sanomien mukaan riittää, kun on kerran tykännyt yrityksestä tai jostain sen kampanjasta. Jatkossa nimi saatetaan liittää yrityksen muihinkin kampanjoihin vaikkei niistä tykkäisikään.
- Kun olet ryhtynyt Facebookin käyttäjäksi, olet hyväksynyt nämä ehdot, sanoo markkinointiin ja internetiin erikoistunut asianajaja Elina Koivumäki Helsingin Sanomille.
Kuolleiden kohdalla omaiset voivat pyytää Facebookia sulkemaan vainajan profiilin tai muuttamaan sen muistosivuksi, jolloin mainonnankin pitäisi loppua.