Maailman paras rallikuski?

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
98
Solberghan taitaa olla tämän vuosituhannen ainoa maailmanmestari, joka on voittanut erikielisen kartanlukijan kanssa mestaruuden. Vatanen ja Mikkola sitten vanhempia, Kankkusen vika mestaruus tuli useamman kartturin kanssa. Toki Kankkunenhan taisi mennä englanninkielisillä nuoteilla myös suomalaisten kartturien kanssa?
Tavallaan myös Grönholmin ja Rautiaisen voi laskea, onhan Bossen äidinkieli ruotsi, Rautiaisen puolestaan suomi. Tosin Bosse on tainnut kuitenkin aina käyttää suomenkielisiä nuotteja?
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Tuossakin jutussa tulee esiin se, että Sainz oli menossa vuodeksi 1996 Toyotalle ennen merkin kilpailukieltoa. Juhalla ainakin oli soppari sinne, oliko Auriol lähdössä pois vai suunnittelivatko kunnon dream teamia?
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
Tuossakin jutussa tulee esiin se, että Sainz oli menossa vuodeksi 1996 Toyotalle ennen merkin kilpailukieltoa. Juhalla ainakin oli soppari sinne, oliko Auriol lähdössä pois vai suunnittelivatko kunnon dream teamia?
Samaa olen itse miettinyt, kumpi oli lähdössä, Auriol vai Kankkunen, Sainzhan muistaakseni ehti jo julkisuudessa ilmoittaa ajavansa seuraavalla kaudella Toyotalla ennen kuin turbo vilppi paljastui.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sainzin kolmevuotinen Toyota-sopimus ehdittiin tosiaan julkistaa 28.10.1995 - heti Katalonian jälkeen ja vain viikkoa ennen turbovilpin paljastumista. HS uutisoi asiasta 31.10. ja spekuloi silloin, että Sainzin diili siirtäisi Auriolin todennäköisesti Subarulle, vaikkakin Fordin arveltiin myös olevan kiinnostuneen ranskalaisesta. Toyota oli tuossa vaiheessa ehtinyt käyttää Kankkusen sopimuksessa olleen option seuraavasta vuodesta ja heidän kuljettajakolmikon kaudelle 1996 uskottiin olevan Sainz-Kankkunen-Schwarz.

Jossain vaiheessahan asetelma kääntyi sitten niin, että TTE valitsi kaudelle 1997 Corolla WRC:tä kehittämään (ja Jyväskylästä alkaen myös kilpailemaan) juuri Auriolin eikä Kankkusta. Tiedä sitten mikä tähän ajoi, Juhan track record autonkehittäjänä kun oli tuossa vaiheessa jo varmasti tiedossa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Sainzin kolmevuotinen Toyota-sopimus ehdittiin tosiaan julkistaa 28.10.1995 - heti Katalonian jälkeen ja vain viikkoa ennen turbovilpin paljastumista. HS uutisoi asiasta 31.10. ja spekuloi silloin, että Sainzin diili siirtäisi Auriolin todennäköisesti Subarulle, vaikkakin Fordin arveltiin myös olevan kiinnostuneen ranskalaisesta. Toyota oli tuossa vaiheessa ehtinyt käyttää Kankkusen sopimuksessa olleen option seuraavasta vuodesta ja heidän kuljettajakolmikon kaudelle 1996 uskottiin olevan Sainz-Kankkunen-Schwarz.

Jossain vaiheessahan asetelma kääntyi sitten niin, että TTE valitsi kaudelle 1997 Corolla WRC:tä kehittämään (ja Jyväskylästä alkaen myös kilpailemaan) juuri Auriolin eikä Kankkusta. Tiedä sitten mikä tähän ajoi, Juhan track record autonkehittäjänä kun oli tuossa vaiheessa jo varmasti tiedossa.
Eikös tuo viimeinen taas johtunut siitä kun Juhalle tarjottiin pestiä Fordilta?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Eikös tuo viimeinen taas johtunut siitä kun Juhalle tarjottiin pestiä Fordilta?
Kankkusen Ford-pesti tuli tarjolle ja julkaistiin vasta toukokuussa 1997, kun Schwarz siirrettiin sivuun vastoin yleistä käsitystä luvatun sponsorisopimuksen kaatumisen, eikä heikkojen tulosten takia (joskin tulokset myös olivat heikkoja, se on selvä). Kankkunen itse totesi (HS 10.5.1997) seuraavasti: Tuntuu todella hienolta päästä Fordille. Rehellisesti alkoi näyttää jo aika synkältä. Jotain olisi ollut tarjolla, mutta Toyotan tilanne on epäselvä. En tiedä, ovatko he vielä päättäneet mitään MM-sarjan suhteen.

Tässä vaiheessa Toyota oli kuitenkin jo ilmoittanut Auriolin (joskin HF Grifonen kautta) mukaan Argentiinaan Celicalla, joka Martin Holmesin vuosikirjan mukaan featured various ideas intended for use in the new Corolla. Tämän perusteella voisi veikata, että päätös Auriolin ja Kankkusen välillä oli tehty jo hyvän aikaa ennen Ford-kuviota.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Pitäis tarkistaa toi kuvio Juha Revon podcastista. Mutta eikös tässäkin Repo ollut auttamassa kun keksi soittaa Wilsonille kun olivat El Corte Ingles -rallissa?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Pitäis tarkistaa toi kuvio Juha Revon podcastista. Mutta eikös tässäkin Repo ollut auttamassa kun keksi soittaa Wilsonille kun olivat El Corte Ingles -rallissa?
https://areena.yle.fi/audio/1-50750907
Ajasta noin 46:00 eteenpäin. Revon mukaan tosiaan soittivat Kanarialta Wilsonille ja kertoivat tälle, ettei Kankkusella ole voimassa olevaa sopimusta Toyotan kanssa (joka oli ilmeisesti yleinen käsitys rallipiireissä). Kenties jotain huhua/tietoa heillä on ollut tässä vaiheessa, että Schwarzilla on mahdollisesti hommat loppumassa tallissa? Repo myös kertoo, että kävivät Kankkusen kanssa M-Sportilla ensimmäisen kerran ennen vappua, joka tarkoittaisi sitä, että asioista oli sovittu jo ennen tuota Schwarzin viimeiseksi jäänyttä kisaa Korsikalla.

Holmesin vuosikirja (Pirelli World Rallying 20, s. 163) kertoo aiheesta näin:

Why Schwarz was dropped

Ford Director of Motorsport Martin Whitaker announced in Corsica that Armin Schwarz was to leave the Ford Motor Company rally team and, as from Argentina, would be replaced by four times World Champion Juha Kankkunen. This confirmed speculation, following withdrawal of anticipated sponsorship. This sponsorship had been the reason for Schwarz's arrival at Ford, and the consequent removal of Bruno Thiry. "This was not an easy decision," Whitaker said. "It was based on harsh reality, and we recognise the problem was no fault of Armin's. We have to nip in the bud any case of false commercial guarantees. We will be pleased to support Armin in the remaining rounds of the World Rally Championship, if confirmed commercial funding can be arranged, particularly in the case of the Network Q RAC Rally, where he wants to defend his crown." Kankkunen's arrangement was for the rest of the 1997 season.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
Sitten taas jossain muistan Kankkusen kertoneen että hänkin oli omien puheidensa mukaan kehittämässä Corollaa ja puhumassa Japanin päätä ympäri että tehdas antoi hyväksyntänsä Corolla projektille, Toyotalla tehtaan näkemys oli että kilpaa ajetaan urheiluautoilla
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sitten taas jossain muistan Kankkusen kertoneen että hänkin oli omien puheidensa mukaan kehittämässä Corollaa ja puhumassa Japanin päätä ympäri että tehdas antoi hyväksyntänsä Corolla projektille, Toyotalla tehtaan näkemys oli että kilpaa ajetaan urheiluautoilla
Sitähän Ove Andersson sanoi Corolla WRC:n julkistamistilaisuudessa, että "olen 20 vuotta pyytänyt 2-litraista konetta Corollaan ja nyt vihdoin sain sen".
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Sitten taas jossain muistan Kankkusen kertoneen että hänkin oli omien puheidensa mukaan kehittämässä Corollaa ja puhumassa Japanin päätä ympäri että tehdas antoi hyväksyntänsä Corolla projektille, Toyotalla tehtaan näkemys oli että kilpaa ajetaan urheiluautoilla
Japanin pään näkemys oli sinällään ihan ymmärrettävä. Rallitoiminta oli oikeastaan se syy miksi Celica ylipäätään tehtiin nelivetoiseksi. Tiedä sitten miksi eivät kuitenkaan samalla vaivalla tehneet siitä kilpailukykyistä Subaru Legacya/Imprezaa ja Evo-Mitsuja vastaan. Ja kun Toyota tarvitsi A-ryhmään kilpa-autoa niin valinta kohdistui siinä kohtaa 3-litraiseen Supraan joka oli juurikin urheiluauto. Tosin konstruktio oli susi jo syntyessään ja oli käyttökelpoinen lähinnä Afrikan kisoissa. Supran kilpailukyvyttömyys oli myös osaltaa sysäys lähteä kehittämään Celica GT-Fyyraa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3166
Sijainti
Lahti
Lähtikö tämä keskustelu nyt vähäsen sivupoluille? Eipä silti, mielenkiintoisia juttuja nuokin.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
212
Top 5 sattumanvaraisessa järjestyksessä

Juha Kankkunen, mestari kolmella eri merkillä, osakilpailuvoittaja neljällä ja palkintopallilla peräti viidellä. Huipulla noin 15 vuotta ja mestaruuksia paremmalla onnella olisi muutama enemmän.

Sebastien Ogier, samat sanat kuin Kankkusesta paitsi että palkintopallilla vain neljällä. Näyttänyt muille miten mestaruuksia voitetaan vuodesta toiseen.

Sebastien Loeb, 9 mestaruutta ei tule itsestään mutta osakkeita laskee samalla merkillä ja käytännössä hänelle vartavasten rakennetut autot, sekin kyllä vain osoittaa kuinka hyvästä kuskista on kyse.

Walter Röhrl, Suomessa usein varsin aliarvostettu Jyväskylään osallistumattomuutensa takia, kuitenkin muunmuassa Alen arvostaa miehen varsin korkealle. Monten voittaja neljällä eri merkillä.

Tommi Mäkinen, neljä vuotta putkeen mestari. Parhaimmillaan täysin lyömätön ja vaikkakin kaikki mestaruudet samalla merkillä niin silti maineensa veroinen.

Lähellä päästä listalle: Grönholm,
Sainz, Mcrae, Mikkola, Toivonen, Hirvonen, Auriol.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
212
Ja jos tuosta jatketaan listaa eniten voittoja saaneista mestaruudettomista kuljettajista:

Latvala, 18 voittoa - oli monta kertaa nopein, haasteet psyykkisellä puolella, ansaitut voitot
Hirvonen, 15 voittoa - oli Loebin jälkeen se toiseksi nopein ja varmin, mutta jäi auttamattomasti Loebin varjoon. Toisena ajanjaksona olisi varmasti vähintään yksinkertainen mestari.
Neuville, 13 voittoa - ei kai käy kyseenalaistaminen hänenkään lahjakkuuttaan. Paineensieto täälläkin ehkä se heikoin lenkki - ja tietysti vastustajana Ogier.

Kaikki muut yli 10 voittoa saaneet ovat tuossa mestareiden listassa.
Kaikkien aikojen paras mestaruudeton kuski on silti Henri Toivonen, nyt ja todennäköisesti aina.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
232
Top 5 voisi olla jotain tämän suuntsista: 5. Timo Mäkinen. Piti 1275 cc Minillä pilkkanaan isompia ja tehokkaampiaan vaikka kisa oli tuohon aikaan paljon tasaisempaa kuin nykyään. 4. Tommi Mäkinen. Neljä mestaruutta mut kaikki mitsulla. 3. Carlos Sainz. Matadori näytti et ei-Skandinaavikin voi pärjätä. 2. Juha Kankkunen. Oli nopea liki millä tahansa autolla. Joutui kärsimään TTEn turbosekoilusta. 1. Seb ogier. Mestari kolmella merkillä - jopa Wilsonin Majurilla - ja ylivoimainen piikkipaikka Mm-pisteissä jotka tosin ovat olleet Sainzin ja Kankun vuosien jälkeen alennusmyynnissä.
Henkka lähti liian varhain. Olisi varmasti ollut moninkertsinen mestari myöhempinä aikoina. Löppösellä ei usein ollut muuta vastusta kuin tallikaveri ja ei esittänyt mitään Hyundailla. Jos Jokke Puhakka olisi saanut alleen tehtaan A-ryhmäläisen Evon niin olisi näyttänuyt närhen munat aika monelle... PWRCn kunkku.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Löppösellä ei usein ollut muuta vastusta kuin tallikaveri
Marcus Grönholm? Mikko Hirvonen? Lisäksi ekana Citroen-kautena päihitti selkeänä kolmoskuskina tallikaverinsa Sainzin ja McRaen kokonaispisteissä.

Jos Jokke Puhakka olisi saanut alleen tehtaan A-ryhmäläisen Evon niin olisi näyttänuyt närhen munat aika monelle... PWRCn kunkku.
Puhakka ajoi käytännössä koko uransa Suomessa. Ruotsin rallista tuli N-ryhmän voitto, mutta maailmanmestarin pitäisi pystyä hallitsemaan muitakin alustoja. No, Portugalissa 1999 tuli ihan kelpo vauhtia, mutta Galli vanhemmalla autolla meni kovempaa. Saman vuoden Korsikalla ja Kataloniassa vauhti ei ollut hääppöistä. Tomin Nuoteista -jakson perusteella motivaatio ei ollut hirveän korkealla oman uran kehittämiseen, vaan esim. ulkomaille mentiin aina vain jos joku pyysi.

PWRC:n kunkku voisi olla Gustavo Trelles?

Sanoisin oikeastaan myös, että Henkka Toivosen nostaminen näille listoille on melkoista ekstrapolointia, kun hänen "kultakautensa" kesti vain muutaman osakilpailun verran. Vastaavia kultakausia löytyy kyllä monelta muultakin kuljettajalta, myös paljon pidempiä ja paljon selkeämpiä (esim RAC:ssa 1985 Toivonen voitti, mutta Alen teki eniten pohjia) Lisäksi ei ajanut koskaan Safaria, joka kuitenkin kuului vielä tuohon aikaan maailmanmestarien repertuaariin.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Sanoisin oikeastaan myös, että Henkka Toivosen nostaminen näille listoille on melkoista ekstrapolointia, kun hänen "kultakautensa" kesti vain muutaman osakilpailun verran. Vastaavia kultakausia löytyy kyllä monelta muultakin kuljettajalta, myös paljon pidempiä ja paljon selkeämpiä (esim RAC:ssa 1985 Toivonen voitti, mutta Alen teki eniten pohjia) Lisäksi ei ajanut koskaan Safaria, joka kuitenkin kuului vielä tuohon aikaan maailmanmestarien repertuaariin.
Henkan kultakausi oli lyhyt, mutta kyllähän koko ura oli täynnä väläytyksiä niin kovan tason potentiaalista, että jo se oikeuttaa pääsyn näille listoille.

Toivonen ei muuten tainnut ehtiä ajaa kilpaa Euroopan ulkopuolella kertaakaan. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Sanoisin oikeastaan myös, että Henkka Toivosen nostaminen näille listoille on melkoista ekstrapolointia, kun hänen "kultakautensa" kesti vain muutaman osakilpailun verran. Vastaavia kultakausia löytyy kyllä monelta muultakin kuljettajalta, myös paljon pidempiä ja paljon selkeämpiä
Jos Francois Delecour olisi menehtynyt siinä Ferrari-onnettomuudessa, niin hänestä puhuttaisiin, että olisi voittanut ensimmäisenä ranskalaisena mestaruuden ja dominoinut Loebin ja Ogierin lailla. Sen verran vakuuttavaa meno oli jo 92 Montessa kilpailukyvyttömällä Sierralla ja Escortin ratissahan nähtiin puhdasta magiaa.

Onneksi Delecour selvisi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Henkan kultakausi oli lyhyt, mutta kyllähän koko ura oli täynnä väläytyksiä niin kovan tason potentiaalista, että jo se oikeuttaa pääsyn näille listoille.
En tuota johtopäätöstä allekirjoita. Olen ennenkin käyttänyt esimerkkinä, että jos Vataselle olisi sattunut joku uran päättänyt onnettomuus ennen Portugalia 1985, vastaava teoria olisi vallalla myös hänestä. Eli erinäköisestä epäonnesta ja vajaista sarjoista kärsinyt lahjakas kuljettaja sai vihdoin ajotyylilleen sopivan voittaja-auton alleen, ja olisi marssinut kauden 1985 mestariksi näytöstyyliin. Ja samaan jatkumoon niitä mestaruuksia olisi tullut takuulla useampi vielä lisääkin. Jos joku olisi 1985 Ruotsin jälkeen esittänyt skenaarion, että Vatanen ajaa urallaan vielä 44 MM-rallia, mutta ei voita niistä yhtäkään, olisi (syystäkin) joutunut naurunalaiseksi. Eli kyllä ne rankingit vaan on tehtävä saavutusten, ei potentiaalin, mukaan.
 
Ylös