Massa Ferrarille

copersucar

Well-known member
Liittynyt
30.9.2001
Viestit
123
Tuohon Tifosi-Clubin juttuun oli vielä jatkoakin, josta ilmenee Jean Todt:in pitävät Räikköstä todella korkeassa arvossa (jos tämä koko juttu todella oikeasti perustuu Nicolas Todt:in sanomisiin, mitä kyllä melkoisesti epäilen).

According to Todt's son, the pressure that Ron Dennis is putting on the contract with raikonnen has made it difficult but not impossible for Ferrari to sign him as Todt wanted.
Todt postponed the real "move" that Ferrari intend to do on Raikonnen to a later date, because of several reasons:

1- Dennis WOULD accept to let Raikonnen leave, (for me learning this was a big surprise - after all it seems no contract is unbreakable) but he asks way too much money for that - Todt is prepared to pay for this money, but simply not now, because of reason 2:

2- Schumacher is still here, and Todt does not want 2 real champions ripping points away from each other, specially when the car is not that invincible anymore.

3 - Raikonnen is considered as Tod as one of those unique and very specific championship material - These kind of drivers have the specificity to built their style and their driving skills on their own, as each of them is a unique phenomenon. They build themselves on their own.
They are "autonomous creatures". Prost learnt of no one, Schumacher the same, Senna the same, and many other champions as well.

Therefore there is no use to hire Raikonnen to "learn from MS"
first it is too late and Raikonnen is already on his own learning curve, and secondly it simply cannot be done - they are two different styles, champions, and two unique champions don't learn from anyone- they only try to achieve their own peak - sometimes they do and they continue to go beyond (as MS since long years), sometimes they try and are not far of it (like Raikonnen now).

In these cases, according to Todt, coupling two champions may be harmful for the one that is yet "under development" like Raikonnen in this case.

So todt prepares to wait until MS leaves to get Raikonnen. as if he does this now, he won't have a Raikonnen able to ammass all the Ferrari point, thus hewill only have a half-Raikonnen, as the other half will be inhibited by another present champion.

But most important thing: both Raikonnen himself, and his management are interested in a ferrari move. Even RON DENNIS is not totally against. But you can count on him to get big time $$$ to let his favorite protégé of the paddock to go.
But this shows that RD can be very pragmatic as a man ....
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
pmv sanoi:
Aaa...JJ:n aikana tallipäällikkön oli tietysti Cesare Fiorio.

Totta on, että Dennisin aikanaan niin rautaisella kädellä ohjaama tiimi on ollut tämän vuosikymmenen alkupuoliskon pahasti tuuliajolla. Nyt on neljän heikohkon kauden jälkeen tulossa jollain lailla parempi kausi. Mutta tosiaan jos Ferrari on voittanut tänä aikana kaikki mestaruudet ja yli puolet kisoista, niin ei ole vaikea hahmottaa missä pitkän tähtäimen potentiaali on.
Niin no kyllähän McLaren-Mercedes on pitkälläkin tähtäimellä yksi ellei ainut suurista. On niilläkin sen verran kovat investoinnit lajiin kuten Paragon, että ainostaan Ferrari on ainnut kilpailija sillä saralla. Pitkän tähtäimen potenttiaali on paras McLarenilla ja Ferrarilla. Renault, BAR-Honda ja Williams eivät pitkällä tähtäimellä ole mitään kultakaivoksia.

Juuri nyt näyttäisi, että Renault ja McLaren hallitsevat lajia seuraavat vuodet. Varmaan näin olisikin, mutta ensi vuosi voi jälleen muuttaa kaiken kun V8 tulee autoihin. Ferrari voi hyötyä siitä ja nousta takaisin kärkikahinoihin.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Ei olisi ensimmäinen kerta kun TC:ltä saisi säväyttävää sisäpiirin informaatiota, sen verran usea jäsen on tekemisissä talliin liittyvissä asioissa, suorasti ja epäsuorasti. Lähinnä laitoin tekstin tänne, koska se "kävi järkeen". Ferrarilla vallitseva filosofia ja kuljettajapolitiikka, Todtin käyttäytyminen yleisellä tasolla ja Schumacherin asema tallissa on sellainen kuin tässä kirjoituksessa.

Spekulaatiota yhtä kaikki mutta mielenkiintoista sellaista.

patriotille vielä sen verran, että Ferrari on houkutteleva talli menestystä kaipaavalle kuljettajalle tilanteessa kuin tilanteessa. Jos Räikköselle luvataan lähes samanlainen sopimus kuin Schumacherille vuonna 1995 niin houkutus on erittäin suuri riippumatta siitä, että onko talli puolustava mestari.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
pmv sanoi:
Se on tietysti hyvä mainita, että Rubens Barrichello on kumminkin vuodesta 2000 lähtien katsottuna f1-sarjan toiseksi menestynein kuski niin voittojen, pisteiden kuin MM-sarjan sijoituksin katsottuna. Joten ei tämä Ferrari-pesti ole ollut brassille mikään huono veto. Lisäksi Rubensista tulee minun laskujeni mukaan toiseksi eniten kisoja Ferrarilla ajanut kuski.
Ja kuinka paljon Rubensia arvostetaan? Ei sitten yhtään. Paras jättää ne tilastot taasen sinne laatikkoon...
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Observer sanoi:
Se on kyllä surun ja murheen päivä mikäli Kimistä joskus tulee Maranellon kätyri. :frown: Paljon mieluisampi vaihtoehto on että Kimi yhdessä McLarenin kanssa nuijii Ferrarin F1-operaation maanrakoon. :thumbup: Ja edelleen jos Ferrarin kaikki johtohahmot jättävät tallin Schumacherin mukana en usko että sinne on Räikköselläkään mitään halua mennä ja kun ottaa huomioon Fiatin talousvaikeudet ja tupakan mainoskiellon en usko että budjettia pystytään pitämään tarpeeksi kovalla tasolla tulevina vuosina.

Tämä yhtälö tuntuu istuvan edelleen tiukasti muutamissa (McLarenia kannattavissa) henkilöissä; kaikki johtohahmot jättävät Ferrarin -> jyrkkä alamäki alkaa. Tallia nyt ei kuitenkaan todellisuudessa ole jättämässä toistaiseksi kukaan, ainoastaan Byrne on siirtymässä pikku hiljaa taustalle. Ja olen täysin vakuuttunut siitä, että ellei päteviä seuraajia löydetä talon sisältä, ne hommataan sitten kilpailevista talleista tai jostain muualta.

Fiatin talousvaikeudet tietää toki jokainen, mutta ei Ferrarilla ainakaan toistaiseksi ole ollut pulaa sponsorikandidaateista. Ja toiseksi, ei se Mesunkaan taival yhtä auringonpaistetta nykyisellään ole. Varsinkin, kun siviilipuolella autojen laatu tuntuu nykyisellään olevan samanlaista paskaa kuin on F-1:n moottoreissakin.
 

copersucar

Well-known member
Liittynyt
30.9.2001
Viestit
123
Maranelloman sanoi:
Tämä yhtälö tuntuu istuvan edelleen tiukasti muutamissa (McLarenia kannattavissa) henkilöissä; kaikki johtohahmot jättävät Ferrarin -> jyrkkä alamäki alkaa. Tallia nyt ei kuitenkaan todellisuudessa ole jättämässä toistaiseksi kukaan, ainoastaan Byrne on siirtymässä pikku hiljaa taustalle. Ja olen täysin vakuuttunut siitä, että ellei päteviä seuraajia löydetä talon sisältä, ne hommataan sitten kilpailevista talleista tai jostain muualta.

Fiatin talousvaikeudet tietää toki jokainen, mutta ei Ferrarilla ainakaan toistaiseksi ole ollut pulaa sponsorikandidaateista. Ja toiseksi, ei se Mesunkaan taival yhtä auringonpaistetta nykyisellään ole. Varsinkin, kun siviilipuolella autojen laatu tuntuu nykyisellään olevan samanlaista paskaa kuin on F-1:n moottoreissakin.
Niin, Mersun henkilöautoryhmän tulos ensimmäiseltä vuosineljännekseltä 2005 oli 954 miljoonaa euroa tappiollinen joten ei kovin hyvin mene sielläkään. Ja laatuongelmat ovat sitä luokkaa että ainakin USA:ssa MB:n imago ja sitä myötä myyntiluvut ovat kääntyneet alaspäin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllä Rubensia sen verran arvostetaan, että miehelle kumminkin annettiin mahdollisuus ajaa Ferrarilla niin pitkään kuin vain sopimusta riittäisi tai vapaat kädet lähteä tallista jos Rubens saisi jostain paremman sopimuksen. Mitähän esim. Flavio olisi vastaavassa tilanteessa tehnyt. Antanut kenkää heti kun siltä olisi tuntunut?

Lähinnä tietysti nostin esille nuo Rubensin tilastot siksi, että ne osoittavat että mies ei olisi saavuttanut vastaavaa menestystä tällä ajanjaksolla missään muussa tiimissä.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Eikös Brawn ilmaissut taannoin halunsa toimia vielä jossain brittiläisessä tallissa? Tai sitten ei, en nyt muista ihan varmasti!
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
pmv sanoi:
Kyllä Rubensia sen verran arvostetaan, että miehelle kumminkin annettiin mahdollisuus ajaa Ferrarilla niin pitkään kuin vain sopimusta riittäisi tai vapaat kädet lähteä tallista jos Rubens saisi jostain paremman sopimuksen. Mitähän esim. Flavio olisi vastaavassa tilanteessa tehnyt. Antanut kenkää heti kun siltä olisi tuntunut?

Lähinnä tietysti nostin esille nuo Rubensin tilastot siksi, että ne osoittavat että mies ei olisi saavuttanut vastaavaa menestystä tällä ajanjaksolla missään muussa tiimissä.
Jospa vain arvostus kulkisikin käsi kädessä saavutetun menestyksen kanssa. En liene hirmu väärässä väittäessäni, että Barrichellon ajotaitojen yleinen arvostus oli toista luokkaa, kun hän suhaili varsin komeita sijoja pitäen tallikaveriaan pilkkanaan tuolloin Stewart-aikoinaan. Jossain toisessa tallissa(lue: mikä tahansa muu kuin Ferrari, jossa siis toinenkin saa voittaa toisen) Rubens olisi hyvinkin saattanut säilyttää nopean kuljettajan maineen.

Itse ainakin nauttisin mieluummin hyvän kuljettajan imagoa, vaikkei niitä pystejä nyt niin paljon olisikaan. Kuin säälittävän aisankantajan -jolla on nopean auton mukanaan tuomat pakolliset säälipystit kaapissa.

edit. Niin ja siis onko se arvostuksen osoitus, että saa ajaa helppona kakkoskuskina surkeilla ehdoilla tallissa vielä pari vuotta, tietäen ettei saa voittaa ykköskuljettajaa, oli se sitten Sumi, Kimi tai vaikka Alonso? Enpä tiedä :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ferrari 4ever sanoi:
patriotille vielä sen verran, että Ferrari on houkutteleva talli menestystä kaipaavalle kuljettajalle tilanteessa kuin tilanteessa. Jos Räikköselle luvataan lähes samanlainen sopimus kuin Schumacherille vuonna 1995 niin houkutus on erittäin suuri riippumatta siitä, että onko talli puolustava mestari.
Toki! Kyllähän jokainen kuski miettii tarjousta, joka tulee Ferrarilta. Mutta aivan varmasti kuski ja hänen taustavoimansa miettivät mikä on paras mahdollinen vaihtoehto. Ferrari se ei aina ole. Robertsonit tuskin haluavat Kimin tekevän Alesit.

Paljon riippuu siitä kuka Ferraria johtaa, mikä on henkilöstön tilanne muuten. Onko mahdollisuuksia mestaruuteen. Jos talli ajautuisi rahoituskriisiin, mikä on hyvinkin mahdollista niin ei välttämättä kannata Ferrarille lähteä.

F4E myöntänee, että myös McLaren on kuskille kuin kuskille houkutteleva talli. Talli on investoinut valtavasti tulevaisuuteen ja organisaatiota on uudistettu(Ilmor siirtyy Mersulle, Paragon jne...) Muutaman vuoden haparoinnin jälkeen talli on jälleen nousemassa jaloilleen ja vauhdilla. Kimin kannattaa katsoa kausi 2006 ensin.

Itse en näe Ferrari sopimusta mitenkään pahana. Mutta Schumin kätyriksi Kimi ei lähde. On edelleen mahdollista, että Schumi jatkaa kesän 2006 jälkeen.

Patriot jatkaa myös Ferrarin kabinettipelin arvostelua jos se on tarpeen. Patriottiin ei vaikuta ajaako tallissa suomalainen vai ei.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Maranelloman sanoi:
Tämä yhtälö tuntuu istuvan edelleen tiukasti muutamissa (McLarenia kannattavissa) henkilöissä; kaikki johtohahmot jättävät Ferrarin -> jyrkkä alamäki alkaa. Tallia nyt ei kuitenkaan todellisuudessa ole jättämässä toistaiseksi kukaan, ainoastaan Byrne on siirtymässä pikku hiljaa taustalle. Ja olen täysin vakuuttunut siitä, että ellei päteviä seuraajia löydetä talon sisältä, ne hommataan sitten kilpailevista talleista tai jostain muualta.

Fiatin talousvaikeudet tietää toki jokainen, mutta ei Ferrarilla ainakaan toistaiseksi ole ollut pulaa sponsorikandidaateista. Ja toiseksi, ei se Mesunkaan taival yhtä auringonpaistetta nykyisellään ole. Varsinkin, kun siviilipuolella autojen laatu tuntuu nykyisellään olevan samanlaista paskaa kuin on F-1:n moottoreissakin.
Mihinkäs tämä väite siviilipuolen autojen laadusta perustuu? PROVO?! :nope: Fiatin laatuun vielä kuitenkin matkaa!

Muuten olen kanssasi samaa mieltä. Tuskin Ferrarilta kaikki avainhenkilöt lopettaa, vaikka Schumi vetäytyisi. Esim Paolo Martinelli(vai kuka se moottoripomo oli?) varmaan jatkaa. Samoin Brawn... Todt siirtyy pikkuhiljaa Ferrarin kokopäiväiseksi toimitusjohtajaksi. Brawnista tulee tallipäällikkö. Uusi tekninen johtaja ja pääsuunnittelija on haussa. A.Costahan tämän kauden auton suunnitteli? Ja sehän kulkee jo ihan ok.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No johan tuosta Mersun laatuongelmista on juttua joka puolella. Eikös se tämä Toimari Jürgen Schrempp eronnut aivan vasta ja suurimmaksi syyksi väitettiin juuri Mersun henkilöautopuolen kasvavia tappioita. Nämä tappiot johtuvat juuri laatuongelmista.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Off-topic!

pmv sanoi:
No johan tuosta Mersun laatuongelmista on juttua joka puolella. Eikös se tämä Toimari Jürgen Schrempp eronnut aivan vasta ja suurimmaksi syyksi väitettiin juuri Mersun henkilöautopuolen kasvavia tappioita. Nämä tappiot johtuvat juuri laatuongelmista.
Jaa.. Multa meni ohi nämä uutiset... Eikös Schrempp jäänyt eläkkeelle ihan normaalisti? Ikää oli yli 60v kuitenkin?
 

männänpalautusjousi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2001
Viestit
88
Aloitetaanpa vaikka ruostumisesta - sen E-sarjan mersu nykyisin osaa. Luulisi tuon hintaluokan kotteron vähän paremmin kestävän.

http://www.autoliitto.fi/content.cfm?doc=2692

Kun ottaa ne mersulasit silmiltä näkee selvemmin! :alppu:

Mitä taasen tulee Massan Ferraripestiin niin mielestäni on syytä odottaa ja katsoa. Massalla on joka tapauksessa loistava tulevaisuus edessään, luultavasti hyvällä palkalla useamman vuoden jakso Ferrarilla. Joka tapauksessa Barrichellon oli jo korkea aika lähteä tiimistä. Otteet tänä vuonna ovat olleet täysin luokattomia kun auto ei olekaan enää paras. Schumi pystyy tuostakin puristamaan ulos siedettäviä tuloksia, mutta Barrichelloa viedään kuin pässiä narussa.

Jos Barrichellolla voidaan sanoa olevan 2-kuskin asema niin ei miehen oma panos asiantilan syntymisessä on ollut huomattava. Merkittävästi hitaampi kuin Schumi katsoi asiaa miten tahansa. Barrichello ei tule saamaan aikaan mitään merkittävää uudessa tallissaan ellei tallitoveriksi satu joku keskinkertaisuus.
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
männänpalautusjousi sanoi:
Jos Barrichellolla voidaan sanoa olevan 2-kuskin asema niin ei miehen oma panos asiantilan syntymisessä on ollut huomattava. Merkittävästi hitaampi kuin Schumi katsoi asiaa miten tahansa. Barrichello ei tule saamaan aikaan mitään merkittävää uudessa tallissaan ellei tallitoveriksi satu joku keskinkertaisuus.
Niinno, ei Rubens nyt keskimäärin niin järjettömän paljon sumia hitaampi ole vuosiensaatossa ollut. Että en usko että Barrichellolla olisi mitään vaikeuksia pärjätä jos tallikaverina olisi esim Webber, Heidfeld, Villeneuve. Ehkäpä Ralffin ja TRullin tasolla :thumbup:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
männänpalautusjousi sanoi:
Otteet tänä vuonna ovat olleet täysin luokattomia kun auto ei olekaan enää paras. Schumi pystyy tuostakin puristamaan ulos siedettäviä tuloksia, mutta Barrichelloa viedään kuin pässiä narussa.

Jos Barrichellolla voidaan sanoa olevan 2-kuskin asema niin ei miehen oma panos asiantilan syntymisessä on ollut huomattava. Merkittävästi hitaampi kuin Schumi katsoi asiaa miten tahansa. Barrichello ei tule saamaan aikaan mitään merkittävää uudessa tallissaan ellei tallitoveriksi satu joku keskinkertaisuus.
Onhan ne otteet tänä vuonna olleet luokattomat. Mutta kuten Heldenview toi esille niin onhan Rubens ihan hyvääkin vauhtia yllä pitänyt. Kyllä Barrichello on kuitenkin keskiverto kuljettaja. Pärjäisi hyvin Heidfeldia, Webberia ja miksei Buttoniakin vastaan, Fisistä puhumattakaan....
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
copersucar sanoi:
Niin, Mersun henkilöautoryhmän tulos ensimmäiseltä vuosineljännekseltä 2005 oli 954 miljoonaa euroa tappiollinen joten ei kovin hyvin mene sielläkään. Ja laatuongelmat ovat sitä luokkaa että ainakin USA:ssa MB:n imago ja sitä myötä myyntiluvut ovat kääntyneet alaspäin.
Itse emoyhtiö DaimlerChrysler on kuitenkin ollut selvästi voitollinen koko ajan (toisen neljänneksen nettovoitto 737M€). Mercedeksen tulokseen vaikutti Smartin aiheuttamat uudelleenjärjestelyt ja toisella neljänneksellä Mersun tulos olikin sitten jälleen plussan puolella. :tongue:
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
patriot sanoi:
F4E myöntänee, että myös McLaren on kuskille kuin kuskille houkutteleva talli. Talli on investoinut valtavasti tulevaisuuteen ja organisaatiota on uudistettu(Ilmor siirtyy Mersulle, Paragon jne...) Muutaman vuoden haparoinnin jälkeen talli on jälleen nousemassa jaloilleen ja vauhdilla. Kimin kannattaa katsoa kausi 2006 ensin.
Ensi kausi on ratkaiseva Mclarenin kannalta mikäli haluavat pitää Kimin tallissa. Uskon että Kimi panttaa jatkosopparinsa allekirjoitusta ensi kesään asti, tämän kauden (ja viime kauden) tekniset keskeytykset ovat varmasti vaikuttaneet Kimin halukkuuteen jatkaa tallissa. Uskon vahvasti että Kimi vaihtaa Ferrariin jos tältä kaudelta ei tule henkilökohtaista mestaruutta ja ensi kauden alkupuoliskolla Mclaren on jälleen kerran epäluotettava. On aivan varmaa ettei mestaruutta voiteta epäluotettavalla autolla, ei ainakaan nykyisellä pistelaskusysteemillä, eikä varsinkaan siinä vaiheessa kun Ferrari on taas voimissaan.
Kunhan Shumi lähtee eläkkeelle niin Kimi siirtyy Ferrarille! :ahem:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Observer sanoi:
Itse emoyhtiö DaimlerChrysler on kuitenkin ollut selvästi voitollinen koko ajan (toisen neljänneksen nettovoitto 737M€). Mercedeksen tulokseen vaikutti Smartin aiheuttamat uudelleenjärjestelyt ja toisella neljänneksellä Mersun tulos olikin sitten jälleen plussan puolella. :tongue:
Joo kyllähän Daimler-Chryslerilla huomattavasti paremmin menee kuin Fiatilla. Fiatin ainut voittoa tuottava yksikkö on Ferrari.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Katsotaan kuinka pojan käy. Ykköset ovat niin kummallista kamaa että voi käydä miten tahansa. Minulle ei tuota minkäänlaista harmin -tai ilontunnetta.
Jaahas. näyttää siltä että minulla ei ole asiaan mitään sanottavaa... nnoh, onnea pikku kaverille!
 
Ylös