Massa vs. Räikkönen

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Ykköspyssy on silti Räikkönen ja Massa saa nuolla haavojaan.
 

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
Jos jotain positiivista tilanteesta haluaa hakea, niin nyt Räikkösen fanit on palautettu maan pinnalle. Ennen kauden alkua ja Australian jälkeen suuri osa oli jo ihan varmoja, että Räikkönen tulee dominoimaan kautta tyyliin Schumi 2002 tai 2004. Nyt Kimi joutuu todella taistelemaan mestaruudesta ja jos hän sen taistelemalla voittaa, on se paljon hienompaa, kuin jos olisi voittanut kaikki kisat körötellen.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
ei tästä taas tullu yhtään mitään. Viimeset viisi vuotta sitä on toivonut päivät yöt että Kimikin saisi kestävän auton ja menestystä. nyt sen piti tapahtua, oltiin siinä jo ihan innoissaan että jes, suomalaisellakin vihdoin hyvä tiimi. Niin eipä tietenkään.

paska maa
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
R.Rosset sanoi:
Jos jotain positiivista tilanteesta haluaa hakea, niin nyt Räikkösen fanit on palautettu maan pinnalle. Ennen kauden alkua ja Australian jälkeen suuri osa oli jo ihan varmoja, että Räikkönen tulee dominoimaan kautta tyyliin Schumi 2002 tai 2004. Nyt Kimi joutuu todella taistelemaan mestaruudesta ja jos hän sen taistelemalla voittaa, on se paljon hienompaa, kuin jos olisi voittanut kaikki kisat körötellen.
Jep mikähän keskustelutoikki sekin oli jossa suurin osa porukasta luuli, että Kimi vie Massaa miten päin vain ja siihen kun erehdyit sanomaan, että " enpä usko että Massa mikään heittopussi on" niin johan leimattiin Kimin vihaajaksi.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Mikkoz84 sanoi:
Jep mikähän keskustelutoikki sekin oli jossa suurin osa porukasta luuli, että Kimi vie Massaa miten päin vain ja siihen kun erehdyit sanomaan, että " enpä usko että Massa mikään heittopussi on" niin johan leimattiin Kimin vihaajaksi.
Minusta täällä leimataan Kimi vihaajaksi kaiken minkä negatiivisen asian päästät suustasi ;)
Ei tainut tulla Icemanin lupaamaa JÄÄKAUTTA
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Kimi Räikkönen

Katalonian osakilpailu toi mieleen useita muistoja.....

Schumacher totesi vuosi pari sitten F1 Racingin haastattelussa, että Ferrarilla on tapana pitää jokaisen kilpailu-viikonlopun jälkeen palaveri, jossa tallin henkilökunta voi esittää mielipiteitään, puida kilpailun antia ja käydä keskustelua toimintatavoista tulevaisuutta ajatellen. Toisinsanoen luodaan yhteishenkeä. Kuskien osallistuminen tähän oli vapaaehtoista.

Ihmettelen Räikkösen välitöntä poistumista, jos sama käytäntö jatkuu vielä nykyisin. Tietenkin jokainen tiimi käy tapahtumat lävitse myöhemmin teknisellä osastolla mutta olisi hyvä - vaikka kuinka ärsyttäisikin huonosti mennyt kilpailu - osoittaa olevansa vain yksi osa isossa palapelissä.

F1-lähetyksissä puitiin Schumacherin ja Räikkösen yllättävänkin viileitä
välejä (vertauskohtana Schumi/Massa) ja sitä, että Kimi ei ehkä luonnostaan omaksu passiivisena suomalaisena italialaista perhementaliteettia Ferrarilla.

Punaisessa maailmassa voi toki pärjätä tietyn ajan ottavana osapuolena mutta tifosit ja tifosat hermostuvat nopeasti oman tien kulkijoihin. Barrichelloon kohdistunut kritiikki alkoi jo kaudella 2002 kun mies ei huomioinut riittävästi tallin panosta ja käytti vääriä sanavalintoja lehdistötilaisuuksissa.

io ja noi eli minä ja me...ero on vaikea ymmärtää ja se voi tuntua täysin huvittavalta kun kannustaa yksittäistä kuljettajaa. Mutta monille tämä on kaikki kaikessa. Lopulta se saattaa jopa ratkaista kuljettajan kohtalon Scuderialla.

On muistettava, että Schumacher ei ollut liioin Räikköstä tunnustetumpi hengenluoja nuorempina vuosinaan. Monet tifosit suhtautuivat hänen tuloonsa skeptisesti mutta mies kykeni hankkimaan kunnioituksen lähes uskomattomilla ajoesityksillä heikohkossa F310:ssa.

Kimi ei ole kyennyt sopeutumaan uuteen autoon Schumacherin tavoin ja eilinen osakilpailu oli varsinainen käänteiskuva vuodesta 1996, jolloin Schumacher ajoi samalla radalla vesisateessa kilpailijoitaan 4-sekuntia nopeampia kierrosaikoja mykistäen koko maailman. Vastaava tie palvotuksi autistaksi tuskin on mahdollisuuksien rajoissa, joten se toinen kortti olisi hyvä katsoa kunnolla lävitse. Eli yrittää sulautua famigliaan ja rakentaa siltoja radan ulkopuolella. Muussa tapauksessa Räikkösen kohtalo voi olla se, että historia rinnastaa hänet Barrichelloon ja Irvineen kun taas Massa tanssahtelee kukkaiskedolla Schumin hymyillessä taustalla.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ferrari 4ever sanoi:
Katalonian osakilpailu toi mieleen useita muistoja.....

--

On muistettava, että Schumacher ei ollut liioin Räikköstä tunnustetumpi hengenluoja nuorempina vuosinaan. Monet tifosit suhtautuivat hänen tuloonsa skeptisesti mutta mies kykeni hankkimaan kunnioituksen lähes uskomattomilla ajoesityksillä heikohkossa F310:ssa.
Tuli pakottava tarve palata harmiksenne hetkeksi kun kuonan seasta löytyi näin loistokas kirjoitus. Lainaamaani osaan piti ensinnäkin puuttua sen verran, että lukemani perusteella Schumacherilla on kyllä aina ollut tämä ominaisuus; Renault'lla kerrotaan edelleen olevan porukkaa, joka on työskennellyt Schumacherin kanssa Benetton-aikoina ja jota edes Alonso ei saanut voitettua vastaavalla tavalla puolelleen. Itse olen ymmärtänyt tifosojen skeptisyyden johtuneen erityisesti siitä, että Schumi tuli yhden kaikkien aikojen Ferrari-suosikeista, Alesin, tilalle ja että Benetton-ajat jättivät hänestä varmasti kylmän ja laskemoivan kuvan.

Itse asiaan, eli Kimiin. Ihan ensimmäisenä täytyy taas kerran puuttua median ja fanien hurlumheimeininkiin suoritusten arvioinnin osalta - ensimmäisen parin kisan perusteellahan olisi voinut hyvin tehdä johtopäätöksen, että hän saa nopeasti tifosot puolelleen (Olikos se nyt La Gazetta Dello Sportin äänestys, jossa enemmistö oli sitä mieltä, että Räikkösestä tulee tehdä selkeä ykköskuski, tämä siis Sepangin jälkeen). Sama oli meininki täällä - Massalle suitset, jotta Kuningas Räikkönen saa talsia rauhassa mestaruuteen. Nyt tilanne on käännetty päälaelleen lähes yhtä nopeasti, Massa ajelee helppoja voittoja samalla kun Räikkönen paiskoo lelujaan kun auto ei toimi. (Sikäli kun joltakulta jäi tajuamatta, niin Ferrari4everin aatokset kiehtoivat erityisesti siksi, että niissä pitäydyttiin pidemmälle menevistä johtopäätöksistä.)

Aikajänne, jolla asioita tarkastellaan, on aivan liian lyhyt. Itsekin odotin, että kaikista kuljettajista juuri Räikköselle tallinvaihto olisi helppoa, mutta olen sekä yliarvioinut Kimin kyvyt tässä suhteessa että aliarvioinut Massan rahkeet. Alun perusteella voi kuitenkin tehdä vain sen johtopäätöksen, ettei Kimi olekaan tässä suhteessa yhtä terästä kuin minäkin odotin - mihinkään yltiöpäiseen negaamiseen on aivan turha lähteä ennen kuin Kimille on annettu hetki aikaa sopeutua. Ainakaan ennen kauden puoltaväliä kaksikon keskinäisestä paremmuusjärjestyksestä on ihan turha tehdä pidemmälle meneviä arvailuja. Valitettavasti suurimmalla osalla takit kääntyvät kahisten vielä monta kertaa kauden aikana - olet niin hyvä kuin viimeinen kilpailusi ja sillai :rolleyes:

Jos leikitään ajatuksella, että Räikkösen kohdalla sama meno jatkuisi, niin varmaa on se, ettei kuvainnollinen paskojen haistattaminen ole paras toimintamalli, vaikka kaluston toimimattomuus tietysti harmittaakin. Sitäkään tuskin voi kiistää, etteikö kuljettajan ja tallin välinen suhde ainakin jollain tasolla vaikuttaisi "palvelun" laatuun, niin monta esimerkkiä on lajin historiassakin nähty.

Olen silti kahden vaiheilla sen suhteen, ovatko Räikkösen toimintatavat suuri ongelma. Loppujen lopuksi niin tifosoja kuin tallin henkilökuntaakin kiinnostaa kuitenkin vain se, onko Kimi nopea vai ei. Jos ajatellaan tilannetta, että Räikkösen vauhti olisi koko loppukauden todella vaatimatonta, voisi hänet fanien silmissä pelastaa lähinnä vain vanhemman Villeneuven tai Alesin kaltainen räiskyvyys. Kimin juttu? Ei varmasti. Kuten esimerkiksi Ivan Capelli sai karvaasti todeta, on ihan sama, oletko mukava sälli vai et, media ja fanit hyökkäävät varmasti kimppuusi, mikäli suoritukset eivät ole riittävällä tasolla. Kiva perhemeininki ostaa korkeintaan lisää aikaa.

Lisätään nyt vielä loppuun se, että Ferrarin lehdistötiedotteessa kilpailun jälkeen mainittiin Kimillä olleen aika-ajon viimeisessä osassa ongelma, jonka takia vauhti jäi osin hämärän peittoon.
 
Viimeksi muokattu:

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Valitettavaa on että Kimistä ei tule maailmanmestaria. Ei tänä vuonna eikä koskaan. Jos joku toinen osaa homman paremmin niin se yksinkertaisesti on parempi.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Itse olen ymmärtänyt tifosojen skeptisyyden johtuneen erityisesti siitä, että Schumi tuli yhden kaikkien aikojen Ferrari-suosikeista, Alesin, tilalle ja että Benetton-ajat jättivät hänestä varmasti kylmän ja laskemoivan kuvan.
Olet Bobakki ihan oikeassa. Alesi oli myös oma suosikkini aikanaan ja stereotypia saksalaisesta ei viehättänyt monia. Myös Schumacherin ennätyksellinen palkka herätti negatiivista vastakaikua Italian lehdistössä. Paljon syitä, paljon melua tyhjästä.

Olen silti kahden vaiheilla sen suhteen, ovatko Räikkösen toimintatavat suuri ongelma. Loppujen lopuksi niin tifosoja kuin tallin henkilökuntaakin kiinnostaa kuitenkin vain se, onko Kimi nopea vai ei. Jos ajatellaan tilannetta, että Räikkösen vauhti olisi koko loppukauden todella vaatimatonta, voisi hänet fanien silmissä pelastaa lähinnä vain vanhemman Villeneuven tai Alesin kaltainen räiskyvyys. Kimin juttu? Ei varmasti. Kuten esimerkiksi Ivan Capelli sai karvaasti todeta, on ihan sama, oletko mukava sälli vai et, media ja fanit hyökkäävät varmasti kimppuusi, mikäli suoritukset eivät ole riittävällä tasolla. Kiva perhemeininki ostaa korkeintaan lisää aikaa.
Tai nimeltämainitsematonta Toyotan mekaanikkoa lainaten :

-Ei riitä, että olet vain nopea kuljettaja. Sinun on tultava myös toimeen tiimin kanssa. (Mika Salo)

-Ei riitä, että olet vain mukava kaveri. Sinun on oltava myös nopea kuljettaja. (Allan Mcnish)

Ferrarista puhuttaessa on muistettava, että tallin side kannattajiin on varsin vahva, koska Scuderia on Italian kansallisylpeys. On mahdotonta ajatella, että vain nopeus riittäisi, koska kansan on kyettävä samaistumaan kuljettajaan pitkällä tähtäimellä.

Mclarenilla riitti kun piti hyvät välit sponsoreihin. Ferrarilla on kyettävä pitämään kokonainen kansakunta tyytyväisenä. Räikkönen saisi varsin kovaa kritiikkiä osakseen, jos ei esimerkiksi kykenisi juhlistamaan Monzan voittoa tavallista riemukkaammalla tavalla punaisen meren edessä. Kirkonkellot... festeggiamento...passione...

Apulaisena ilmapiiri on toki vapaampi. Voi olla Playboyn maineessa tai välillä harmitella lehdistön edessä, että onpa tuolla tallin tähdellä paljon mekaanikkoja apuna. Rubens antoi aika-ajoin varsin negatiivisia lausuntoja julkisuuteen mutta fanit antoivat armon käydä oikeudesta, koska kakkonen on tifosoille työkalu....pisteiden kerääjä.....spirito dei morti..

Tietenkin rakastamme punaista ja vannomme Ferrarin nimeen. Auto on kaiken symboli mutta voiton juhlistaminen ja tunteiden vuoristoradan kokeminen mekaanisen koneen kanssa on aika kuivaa kun vaihtoehtona on ihmisen tajunnanvirta - è certo!
 
Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Vaikka kuinka parjaan Kimiä nyt (ja aiheesta) niin en siltikään hetkeäkään usko :
1. etteikö Kimi olisi lahjakkaampi kuin Massa
2. etteikö Kimi olisi kuljettajana parempi kuin Massa

Mutta... oli se syy sitten mikä vain niin paketti Massa+Ferrari on tällä hetkellä selkeästi edellä pakettia Räikkönen+Ferrari. Sitä en olisi koskaan uskonut.
Ja oli se syy siihen mikä vain niin se on kuitenkin mikä loppujen lopuksi vain merkitsee.
Kimin pitää nyt päästä hommaan sisälle ja sinuiksi ja aivan vitun nopeasti - muuten (vaikka "oikeasti" parempi onkin) niin tallikaveri tulee ja pokkaa pystit kotiin. Kimin pitäisi kyllä helposti olla vähintään yhtä nopea kuin Massa ja nopeampana oleminenkaan ei nyt mikään mahdottomuus ole.
Kimistä jotenkin tuntuu ettei homma ny vaan nappaa kun ei auto olekaan täysin iskussa ja tallikaveri ajaa silmät kiinni voitosta voittoon.
Tärkeää on myös muistaa se, että Massa on kyllä ottanut henkisen yliotteen Kimistä ja sekin hieman tuntuu näkyvän. Kolmesti peräkkäin aika-ajoissa SELKEÄSTI edellä tallikaveriaan ja kisoissakin kahdesti peräkkäin. Se näkyy.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jo minä laittaisin tämän alkukauden pikkuiseksi miinusmerkiksi Kimin uralle noin kokonaisuutta ajatellen. Ok, kaudesta on ajettu vasta neljännes, mutta vauhdin puolesta Kimi on ollut Massaan nähden altavastaajana. Sitä ei kai kukaan kiistä. Syyt siihen on varmasti moninaiset, mutta siinä se juttu onkin. Mikäli Kimi olisi kokonaisvaltaisena kuskina tasolla Prost-Senna-Schumacher, tätä ei olisi tapahtunut. Nopeushan Kimillä on ilmiömäistä, mutta kun se yksin ei riitä.

Ja mitä Kimin käytöstä eilen katsoi, niin ei Kimi sitä vieläkään ole tajunnut mitä tähän kokonaisvaltaisuuteen liittyy. Olisi ollut hyvä jäädä paikalle pitemmäksi aikaa. Kuitenkin tallitoveri johti kisaa ja otti voiton tiimille. Lisäksi kun paikalle oli Michael Schumacher, niin olisi voinut näyttää tiettyä tiimihenkeä vaikka ihan vaan mallin vuoksi. Kuten tossa Bobakin kommentissa tuli ilmi, on Schumi kova sana omassa tallisssa. Vaikea sitä on joittenkin käsittää, mutta kaveri on omiensa keskuudessa älyttömän arvostettu.

Kimi olisi voinut omista vaikeuksista huolimatta seistä tiimin rinnalla. Jean Todt totesi joskus kun Schumacher oli vetänyt ulos radalta kisassa romuttaen auton, että "Schumacher hyväksyy virheitä muilta mutta ei itseltään". Tällä tyylillä saa tallin puolelleen, mikä on tuikitärkeä siinä että kaikki pelaa kuin rasvattu. Nythän Kimi käveli kisa-alueelta pois tallin toisten jäsenien virheitten seurauksena.

Ei siinä muuta mutta epäilen että Kimi todellakin tekee hommastaan pikkuisen vaikeampaa tällä toiminnalla. Keke kommentoi mekaanikkoja eilisessä lähetyksessä. Sanoi että niiltä kuulee aidosti sen mitä ne ajattelee kuskista. Kimin pitäisi saada talli puolelleen jos aikoo löytää ne puuttuvat 2-3 kymmenystä.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Bobakki sanoi:
Aikajänne, jolla asioita tarkastellaan, on aivan liian lyhyt.
Näin on. Kimillä on viellä kaikki mahdollisuudet mestaruuteen, jos Ferrarin kisavauhti jatkuu noin ylivoimaisena. Mikäli Macci parantaa vauhtiaan, niin sitten voi olla vaikeampaa.

Osasyy vaisuun nopeuteen lienee autossa, mutta yhtä paljon uskon henkisiin syihin. Nyt puristaa myös päässä. Muutama paalu ja voitto tekisivät hyvää.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Hyviä pointteja täällä, joista soisi Räikkösen ottavan opikseen. Ja mieluiten mahdollisimman pian. Mitä itse kilpailutapahtumiin tulee, niin jos laturin johto olisi pysynyt paikallaan, Ferrari olisi saattanut ottaa kaksoisvoiton ja Kimi johtaisi tällä hetkellä sarjaa. Pistetilanne on kuitenkin edelleen tasainen ja keskeytyksiä tulee kyllä vielä muillekin mestaruuden tavoittelijoille.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
pmv sanoi:
Kimin pitäisi saada talli puolelleen jos aikoo löytää ne puuttuvat 2-3 kymmenystä.
Pieni korjaus.
Puuttuvat 4-5 kymmenystä. :thumbfh: :thumbfh:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Mr Natural sanoi:
Hyviä pointteja täällä, joista soisi Räikkösen ottavan opikseen. Ja mieluiten mahdollisimman pian. Mitä itse kilpailutapahtumiin tulee, niin jos laturin johto olisi pysynyt paikallaan, Ferrari olisi saattanut ottaa kaksoisvoiton ja Kimi johtaisi tällä hetkellä sarjaa. Pistetilanne on kuitenkin edelleen tasainen ja keskeytyksiä tulee kyllä vielä muillekin mestaruuden tavoittelijoille.
Jos ja jos...
Ja kuinkahan monesti aikaisemmin tuotakin on hoettu että muillekin tulee keskeytyksiä. Aika hissua on ollut - ainakaan että niitä tulisi edes saman verran. Niiden varaan ei kannata laskea yhtään mitään. On täysin mahdollista että Kimi ajaa (tekniikan puolesta) täysin yhtä vähän/paljon keskeytyksiä loppukaudella kuin muutkin kärkikuskit.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös