Ferrari 4ever sanoi:
Katalonian osakilpailu toi mieleen useita muistoja.....
--
On muistettava, että Schumacher ei ollut liioin Räikköstä tunnustetumpi hengenluoja nuorempina vuosinaan. Monet tifosit suhtautuivat hänen tuloonsa skeptisesti mutta mies kykeni hankkimaan kunnioituksen lähes uskomattomilla ajoesityksillä heikohkossa F310:ssa.
Tuli pakottava tarve palata harmiksenne hetkeksi kun kuonan seasta löytyi näin loistokas kirjoitus. Lainaamaani osaan piti ensinnäkin puuttua sen verran, että lukemani perusteella Schumacherilla on kyllä aina ollut tämä ominaisuus; Renault'lla kerrotaan edelleen olevan porukkaa, joka on työskennellyt Schumacherin kanssa Benetton-aikoina ja jota edes Alonso ei saanut voitettua vastaavalla tavalla puolelleen. Itse olen ymmärtänyt tifosojen skeptisyyden johtuneen erityisesti siitä, että Schumi tuli yhden kaikkien aikojen Ferrari-suosikeista, Alesin, tilalle ja että Benetton-ajat jättivät hänestä varmasti kylmän ja laskemoivan kuvan.
Itse asiaan, eli Kimiin. Ihan ensimmäisenä täytyy taas kerran puuttua median ja fanien hurlumheimeininkiin suoritusten arvioinnin osalta - ensimmäisen parin kisan perusteellahan olisi voinut hyvin tehdä johtopäätöksen, että hän saa nopeasti tifosot puolelleen (Olikos se nyt La Gazetta Dello Sportin äänestys, jossa enemmistö oli sitä mieltä, että Räikkösestä tulee tehdä selkeä ykköskuski, tämä siis Sepangin jälkeen). Sama oli meininki täällä - Massalle suitset, jotta Kuningas Räikkönen saa talsia rauhassa mestaruuteen. Nyt tilanne on käännetty päälaelleen lähes yhtä nopeasti, Massa ajelee helppoja voittoja samalla kun Räikkönen paiskoo lelujaan kun auto ei toimi. (Sikäli kun joltakulta jäi tajuamatta, niin Ferrari4everin aatokset kiehtoivat erityisesti siksi, että niissä pitäydyttiin pidemmälle menevistä johtopäätöksistä.)
Aikajänne, jolla asioita tarkastellaan, on aivan liian lyhyt. Itsekin odotin, että kaikista kuljettajista juuri Räikköselle tallinvaihto olisi helppoa, mutta olen sekä yliarvioinut Kimin kyvyt tässä suhteessa että aliarvioinut Massan rahkeet. Alun perusteella voi kuitenkin tehdä vain sen johtopäätöksen, ettei Kimi olekaan tässä suhteessa yhtä terästä kuin minäkin odotin - mihinkään yltiöpäiseen negaamiseen on aivan turha lähteä ennen kuin Kimille on annettu hetki aikaa sopeutua. Ainakaan ennen kauden puoltaväliä kaksikon keskinäisestä paremmuusjärjestyksestä on ihan turha tehdä pidemmälle meneviä arvailuja. Valitettavasti suurimmalla osalla takit kääntyvät kahisten vielä monta kertaa kauden aikana - olet niin hyvä kuin viimeinen kilpailusi ja sillai
Jos leikitään ajatuksella, että Räikkösen kohdalla sama meno jatkuisi, niin varmaa on se, ettei kuvainnollinen paskojen haistattaminen ole paras toimintamalli, vaikka kaluston toimimattomuus tietysti harmittaakin. Sitäkään tuskin voi kiistää, etteikö kuljettajan ja tallin välinen suhde ainakin jollain tasolla vaikuttaisi "palvelun" laatuun, niin monta esimerkkiä on lajin historiassakin nähty.
Olen silti kahden vaiheilla sen suhteen, ovatko Räikkösen toimintatavat suuri ongelma. Loppujen lopuksi niin tifosoja kuin tallin henkilökuntaakin kiinnostaa kuitenkin vain se, onko Kimi nopea vai ei. Jos ajatellaan tilannetta, että Räikkösen vauhti olisi koko loppukauden todella vaatimatonta, voisi hänet fanien silmissä pelastaa lähinnä vain vanhemman Villeneuven tai Alesin kaltainen räiskyvyys. Kimin juttu? Ei varmasti. Kuten esimerkiksi Ivan Capelli sai karvaasti todeta, on ihan sama, oletko mukava sälli vai et, media ja fanit hyökkäävät varmasti kimppuusi, mikäli suoritukset eivät ole riittävällä tasolla. Kiva perhemeininki ostaa korkeintaan lisää aikaa.
Lisätään nyt vielä loppuun se, että Ferrarin lehdistötiedotteessa kilpailun jälkeen mainittiin Kimillä olleen aika-ajon viimeisessä osassa ongelma, jonka takia vauhti jäi osin hämärän peittoon.