On se varmaan kivempi nähdä vähän asvalttia "konepellin" yli ettei tarvii ihan pelkästään maisemien mukaan ajella :thumbup:vermula sanoi:Huomattavasti helpompi ajaa vähän ylempää. Tulee konsistempia kierroksia ku nei tarvii niin paljon arvailla ajolinjoja :idea: :ahem: :thumbup:
Delarosan ja Wurzin kommentit ovat olleet varsin tyytyväisiä testeihin. Joka päivä on sentään yksi McLaren saanut paljon kierroksia alle rengastestin muodossa, muilla tehdän varmaan paljon aikaa ja säätöä vaativaa arvokasta kehitystyötä? Ei siinäkään hirveästi järkeä ole pelkästään ajaa kierroksia eikä parantaa mitään?mikæl sanoi:Aika erikoista tuo yhä jatkuva HK:n itku McLarenin uuden auton tilasta. Onko kellään muiden toimittajien ja saittien luonnehdintoja testeistä.
Totta. Ferrarihan on toiminut näin jo ainakin vuodesta 1998. Olenkin ihmetellyt jo vuosikausia mikseivät McLaren ja muut tallit ole lähteneet samaan vaikka Ferrari vuodesta toiseen on osoittanut menetelmän ylivoimaisuuden luotettavuuden suhteen. Vaikka ennen voitosta saikin 4 pistettä enemmän kuin 2. sijasta, niin luotettavuus on kuitenkin ollut jo pitkään todella suuressa asemassa ja oli SE avaintekijä myös kaudella 1999. Ilman auton luotettavuutta ei Irvinellä tietenkään olisi ollut mitään saumaa, toisaalta taas Mäkin (Mikan auton) luotettavuus... Olen ehdottomasti sitä mieltä että Ronin on nieltävä ylpeytensä ja lähdettävä tälle Ferrarin viitoittamalle tielle. Tänä luotettavuutta korostavana aikana se on aina keino menestyä joka vuosi, eikä vain satunnaisina vuosina kun on tuuria luotettavuuden suhteen. Muutenkin Mäkin laadunvalvonta laahaa perässä, ikävä kyllä. Kaikkeen muuhun tunnutaan panostettavan hirmuisesti, mutta tämä osa-alue ei tunnu kiinnostavan. Onko se jotenkin "ämmämäistä" Ronin mielestä, en tiedä.jkjanne sanoi:Mclaren tekee viisasti. Uuden Paragonin myötä kehitystyötä pystytään taatusti tiivistämään. Ja mikäs sen mukavempaa kuin tehdä autoon merkittäviä uudistuksia jo kauden aikana, silloin tallin menestys ei nojaa enää niin paljoa loppuvuoden+alkuvuoden kiireellisiin uuden auton testeihin. Kun testaa ja uudistaa autoa joustavammin kauden aikana, ei tarvitse tehdä uusien osien ja auton rungon välillä mitään kompromisseja. Uusi osa tai kokonaisuus tuo aina maksimaalisen hyödyn...
Huonona puolena on tallien erojen suurenemisen entisestään. Minardi tai Jordan saa hädin tuskin yhden auton suunniteltua kauden aikana...
Tästä olen täysin erimieltä. Olet siis sitä mieltä että mitään ei kannata koskaan yrittää kun se ei koskaan tule onnistumaan?Hurmurisija sanoi:
Kuka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa. En tiedä onko Mäcin tilanne tällainen, mutta jostain syystä sitä aina epäilen. Aina kannattaa kuitenkin olla pessimisti ja pelätä pahinta.
En ole. Olen sitä mieltä, että onnistuakseen ei kannata yrittää mitä tahansa. Suuria askelia on raskaampi harppoa kuin pieniä. Tyvestä puuhun.Originally posted by Henkka
Tästä olen täysin erimieltä. Olet siis sitä mieltä että mitään ei kannata koskaan yrittää kun se ei koskaan tule onnistumaan?
Totta, joskaan en ole varma, onko tästä jotain tilastoja. Se kuitenkin tiedetään, että masentuneet näkevät maailman todellisemmin kuin terveet.ps. Optimistit elävät pitempään.
Toisaalta, pessimisti ei pety koskaan.Henkka sanoi:
ps. Optimistit elävät pitempään.
Pessimisti pettyy joka tapauksessa...Ambomaan Mambo sanoi:Toisaalta, pessimisti ei pety koskaan.
Onko elämä sitten minkään arvoista jos ajattelee pessimistisesti ja välttää siten pettymykset? Kun niitä ei ole, niin ei osaa arvostaa hyviä asioitakaan. Kaikki on vaan samaa tasapaksua pskaa.Ambomaan Mambo sanoi:Toisaalta, pessimisti ei pety koskaan.
No tuon perusteella ei ole mitään hätää!McLarenin testikuljettaja Alex Wurz oli tyytyväinen Barcelonan tiistaisten F1-testien antiin, vaikka McLaren-kuljettajat löytyivät kierrosaikavertailussa listan häntäpäästä.
- Veimme tänään läpi massiivisen rengastestausohjelman. Auto tuntui nyt hieman paremmalta. Olimme erittäin iloisia kierrosajoistamme, kun ottaa huomioon, kuinka raskaalla polttoainekuormalla ajoimme, Wurz sanoi tiistaina Autosport.comille.
Wurz ajoi tiistaina 83 kierrosta, joista parhaalla syntyi aika 1.16,069 minuuttia. BAR:n Takuma Sato teki aika-ajovedolla päivän kärkiajan 1.13,797 minuuttia.
Sitten McLaren menee Silverstoneen testaamaan ja tekee rataennätyksen ja Iltalehti julistaa McLarenin mestariksi ja seuraavissa rengastesteissä puhutaan taas vauhdin mystisestä katoamisestaCage sanoi:Tämän(kin) päivän Iltalehdessä oli taas päivittelyä ja panikointia, että "nyt tuli kyllä kierroksia Kimille, mutta ei kulje vieläkään. Mihin vauhti hävisi? Se on varmaa, että Mersulla ja Mäkkärillä paiskitaan ympäripyöreää päivää onglemien ratkaisemiseksi."
Eli nyt ne ovat jo huomanneet, että kyllä nopeutta ennen löytyi, mutta heidän mielestään se on nyt kokonaan kadoksissa. Ja tekevät noita juttuja vain tilastotietojen perusteella?
Paljonko raskaan auton ja aika-ajosäädöissä olevan auton ero sekunneissa viime vuoden perusteella suunnilleen on?Misa1 sanoi:No tuon perusteella ei ole mitään hätää!
Antavat oikean kuvan meinigistä!1 F. Alonso Renault (R24) 1.14.670 104
2 R. Schumacher Williams (FW26) 1.14.670 104
3 J. Button BAR (BAR006) 1.14.671 49
4 M. Gené Williams (FW25) 1.14.990 65
5 R. Barrichello Ferrari (F2003-GA) 1.15.053 84
6 F. Montagny Renault (R23B) 1.15.290 82
7 O. Panis Toyota (TF104) 1.15.458 81
8 J. Montoya Williams (FW26) 1.15.586 37
9 L. Badoer Ferrari (F2003-GA) 1.15.664 75
10 T. Sato BAR (BAR005) 1.15.722 64
11 K. Raikkonen McLaren (MP4-19) 1.16.086 91
12 C. Da Matta Toyota (TF104) 1.16.120 86
13 P. De la Rosa McLaren (MP4-19) 1.16.427 39
14 D. Coulthard McLaren (MP4-19) 1.16.578 39
Sanoisinpa, että ero voi olla suurempikin. Esimerkiksi Australian GP 2002: paaluaika 1'25.843, kilpailin nopein aika 1'28.541. Vastaavat Ranskan GP:ssä 2002: 1'11.985 ja 1'15.045. Eli aika lähelle kolmea sekuntia menee. Siksipä McLarenillakin voidaan olla tyytyväisiä, vaikka testeissä jäädäänkin kärjestä noin 2 sekuntia.Misa1 sanoi:Ja veikkaan että ero on juuri aika pitkälti tuota puolentoista sekunnin luokkaa kun ajetaan täysillä tankeilla vs. tyhjillä tankeilla! Ja siihen vielä renkaiden erot, vanhat vs. uudet, pehmeät vs. kovat, jne. [/B]
Sanoisin että kisan nopeimman kierroksen ja todellisen aika-ajokierroksen välinen ero on keskimäärin 2.5 sekuntia. Puoli sekuntia säädöistä, puolisekuntia limitillä ajamisesta ja 1.5 sekuntia bensamäärästä olettaen, että pitkällä stintillä renkaiden kuluminen ja auton keveneminen kumoavat toisensa.Asko S. sanoi:Sanoisinpa, että ero voi olla suurempikin. Esimerkiksi Australian GP 2002: paaluaika 1'25.843, kilpailin nopein aika 1'28.541. Vastaavat Ranskan GP:ssä 2002: 1'11.985 ja 1'15.045. Eli aika lähelle kolmea sekuntia menee. Siksipä McLarenillakin voidaan olla tyytyväisiä, vaikka testeissä jäädäänkin kärjestä noin 2 sekuntia.
Turun Sanomat HEIKKI KULTA Barcelonan testeissä McLarenin vaikeudet jatkuivat. Sekä David Coulthard että Pedro de la Rosa kärsivät nyt moottoriin liittyneistä ongelmista. Kimi Räikkönen keskittyi rengas- ja säätökokeiluihin ja pystyi ajamaan kohtuullisen hyvän päivän, vaikka kierrosaika 1.16,083 ei miestä tyydyttänyt. Nopeinta kyytiä eli 1.14,665 rutisti Fernando Alonso uudella Renaultilla. McLarenin kannalta pahinta on, että uusi Williams oli melkein yhtä nopea (Ralf Schumacher 1.14,679), vaikka ajoikin melkoisella bensiinimäärällä. Räikkösellä on enää viisi testipäivää ennen uuden kauden ensimmäistä kisaa Australiassa. Ensi viikolla Kimi ajaa keskiviikkona ja torstaina Jerezissä.