McLaren mp4-19

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Aika erikoista tuo yhä jatkuva HK:n itku McLarenin uuden auton tilasta. Onko kellään muiden toimittajien ja saittien luonnehdintoja testeistä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
vermula sanoi:
Huomattavasti helpompi ajaa vähän ylempää. Tulee konsistempia kierroksia ku nei tarvii niin paljon arvailla ajolinjoja :idea: :ahem: :thumbup:
On se varmaan kivempi nähdä vähän asvalttia "konepellin" yli ettei tarvii ihan pelkästään maisemien mukaan ajella :thumbup:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
mikæl sanoi:
Aika erikoista tuo yhä jatkuva HK:n itku McLarenin uuden auton tilasta. Onko kellään muiden toimittajien ja saittien luonnehdintoja testeistä.
Delarosan ja Wurzin kommentit ovat olleet varsin tyytyväisiä testeihin. Joka päivä on sentään yksi McLaren saanut paljon kierroksia alle rengastestin muodossa, muilla tehdän varmaan paljon aikaa ja säätöä vaativaa arvokasta kehitystyötä? Ei siinäkään hirveästi järkeä ole pelkästään ajaa kierroksia eikä parantaa mitään?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
jkjanne sanoi:
Mclaren tekee viisasti. Uuden Paragonin myötä kehitystyötä pystytään taatusti tiivistämään. Ja mikäs sen mukavempaa kuin tehdä autoon merkittäviä uudistuksia jo kauden aikana, silloin tallin menestys ei nojaa enää niin paljoa loppuvuoden+alkuvuoden kiireellisiin uuden auton testeihin. Kun testaa ja uudistaa autoa joustavammin kauden aikana, ei tarvitse tehdä uusien osien ja auton rungon välillä mitään kompromisseja. Uusi osa tai kokonaisuus tuo aina maksimaalisen hyödyn...

Huonona puolena on tallien erojen suurenemisen entisestään. Minardi tai Jordan saa hädin tuskin yhden auton suunniteltua kauden aikana... :rolleyes:
Totta. Ferrarihan on toiminut näin jo ainakin vuodesta 1998. Olenkin ihmetellyt jo vuosikausia mikseivät McLaren ja muut tallit ole lähteneet samaan vaikka Ferrari vuodesta toiseen on osoittanut menetelmän ylivoimaisuuden luotettavuuden suhteen. Vaikka ennen voitosta saikin 4 pistettä enemmän kuin 2. sijasta, niin luotettavuus on kuitenkin ollut jo pitkään todella suuressa asemassa ja oli SE avaintekijä myös kaudella 1999. Ilman auton luotettavuutta ei Irvinellä tietenkään olisi ollut mitään saumaa, toisaalta taas Mäkin (Mikan auton) luotettavuus... :rolleyes: Olen ehdottomasti sitä mieltä että Ronin on nieltävä ylpeytensä ja lähdettävä tälle Ferrarin viitoittamalle tielle. Tänä luotettavuutta korostavana aikana se on aina keino menestyä joka vuosi, eikä vain satunnaisina vuosina kun on tuuria luotettavuuden suhteen. Muutenkin Mäkin laadunvalvonta laahaa perässä, ikävä kyllä. Kaikkeen muuhun tunnutaan panostettavan hirmuisesti, mutta tämä osa-alue ei tunnu kiinnostavan. Onko se jotenkin "ämmämäistä" Ronin mielestä, en tiedä.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Hurmurisija sanoi:

Kuka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa. En tiedä onko Mäcin tilanne tällainen, mutta jostain syystä sitä aina epäilen. Aina kannattaa kuitenkin olla pessimisti ja pelätä pahinta.
Tästä olen täysin erimieltä. Olet siis sitä mieltä että mitään ei kannata koskaan yrittää kun se ei koskaan tule onnistumaan?

ps. Optimistit elävät pitempään.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Originally posted by Henkka
Tästä olen täysin erimieltä. Olet siis sitä mieltä että mitään ei kannata koskaan yrittää kun se ei koskaan tule onnistumaan?
En ole. Olen sitä mieltä, että onnistuakseen ei kannata yrittää mitä tahansa. Suuria askelia on raskaampi harppoa kuin pieniä. Tyvestä puuhun.

ps. Optimistit elävät pitempään.
Totta, joskaan en ole varma, onko tästä jotain tilastoja. Se kuitenkin tiedetään, että masentuneet näkevät maailman todellisemmin kuin terveet.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki




Pakoputki on näköjään hieman pidentynyt tuossa uudemmassa versiossa?!

On se ihme kun vanhalla siivellä varustelulla autolla tehtiin ahkerasti ennätyksiä ja saatiin huimasti kierroksia!

Ja uudella siivellä varustettu autokin teki ilmeisesti Valenciassa ennätyksen!

Mikä nyt maksaa Barcelonan radalla? Aiheuttaako siipi ongelmia, tehtiinköhän autoon suuriakin muutoksia? Vai eikö McLaren sovellu kyseiselle radalle?

Eniten epäilen kyseessä olevan perustesti missä ei yritetäkkään ajaa nopeimpia kierroksia tankki tyhjänä!

McLaren on jo todistanut olevansa nopea, nyt epäilemättä on aika hakea luotettavuutta ja testata pieniä ja hieman suurempiakin muutoksia/osia/jne.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Ambomaan Mambo sanoi:
Toisaalta, pessimisti ei pety koskaan.
Onko elämä sitten minkään arvoista jos ajattelee pessimistisesti ja välttää siten pettymykset? Kun niitä ei ole, niin ei osaa arvostaa hyviä asioitakaan. Kaikki on vaan samaa tasapaksua pskaa.

Nyt alkaa olla kyl aika ohvitopikkia jo. :)
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Tämän(kin) päivän Iltalehdessä oli taas päivittelyä ja panikointia, että "nyt tuli kyllä kierroksia Kimille, mutta ei kulje vieläkään. Mihin vauhti hävisi? Se on varmaa, että Mersulla ja Mäkkärillä paiskitaan ympäripyöreää päivää onglemien ratkaisemiseksi."
Eli nyt ne ovat jo huomanneet, että kyllä nopeutta ennen löytyi, mutta heidän mielestään se on nyt kokonaan kadoksissa. Ja tekevät noita juttuja vain tilastotietojen perusteella? :rolleyes:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
McLarenin testikuljettaja Alex Wurz oli tyytyväinen Barcelonan tiistaisten F1-testien antiin, vaikka McLaren-kuljettajat löytyivät kierrosaikavertailussa listan häntäpäästä.

- Veimme tänään läpi massiivisen rengastestausohjelman. Auto tuntui nyt hieman paremmalta. Olimme erittäin iloisia kierrosajoistamme, kun ottaa huomioon, kuinka raskaalla polttoainekuormalla ajoimme, Wurz sanoi tiistaina Autosport.comille.

Wurz ajoi tiistaina 83 kierrosta, joista parhaalla syntyi aika 1.16,069 minuuttia. BAR:n Takuma Sato teki aika-ajovedolla päivän kärkiajan 1.13,797 minuuttia.
No tuon perusteella ei ole mitään hätää!

Ja tuskin muutenkaan on, kunhan pitävät yleisöä jännityksessä! :thumbup:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Cage sanoi:
Tämän(kin) päivän Iltalehdessä oli taas päivittelyä ja panikointia, että "nyt tuli kyllä kierroksia Kimille, mutta ei kulje vieläkään. Mihin vauhti hävisi? Se on varmaa, että Mersulla ja Mäkkärillä paiskitaan ympäripyöreää päivää onglemien ratkaisemiseksi."
Eli nyt ne ovat jo huomanneet, että kyllä nopeutta ennen löytyi, mutta heidän mielestään se on nyt kokonaan kadoksissa. Ja tekevät noita juttuja vain tilastotietojen perusteella? :rolleyes:
Sitten McLaren menee Silverstoneen testaamaan ja tekee rataennätyksen ja Iltalehti julistaa McLarenin mestariksi ja seuraavissa rengastesteissä puhutaan taas vauhdin mystisestä katoamisesta :)
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Misa1 sanoi:
No tuon perusteella ei ole mitään hätää!
Paljonko raskaan auton ja aika-ajosäädöissä olevan auton ero sekunneissa viime vuoden perusteella suunnilleen on?

Ei kai tässä todellakaan mitään hätää ole, mutta kai Mäcci on ajanut pitempiäkin jaksoja, jolloin autonkin olisi pitänyt keventyä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No sanotaanko nyt näin että nämä ajat:

1 F. Alonso Renault (R24) 1.14.670 104
2 R. Schumacher Williams (FW26) 1.14.670 104
3 J. Button BAR (BAR006) 1.14.671 49
4 M. Gené Williams (FW25) 1.14.990 65
5 R. Barrichello Ferrari (F2003-GA) 1.15.053 84
6 F. Montagny Renault (R23B) 1.15.290 82
7 O. Panis Toyota (TF104) 1.15.458 81
8 J. Montoya Williams (FW26) 1.15.586 37
9 L. Badoer Ferrari (F2003-GA) 1.15.664 75
10 T. Sato BAR (BAR005) 1.15.722 64
11 K. Raikkonen McLaren (MP4-19) 1.16.086 91
12 C. Da Matta Toyota (TF104) 1.16.120 86
13 P. De la Rosa McLaren (MP4-19) 1.16.427 39
14 D. Coulthard McLaren (MP4-19) 1.16.578 39
Antavat oikean kuvan meinigistä!

Ne BAR-tallin hienot rataennätykset nyt olivat selkeää huuhaata!

Ja veikkaan että ero on juuri aika pitkälti tuota puolentoista sekunnin luokkaa kun ajetaan täysillä tankeilla vs. tyhjillä tankeilla! Ja siihen vielä renkaiden erot, vanhat vs. uudet, pehmeät vs. kovat, jne.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Misa1 sanoi:
Ja veikkaan että ero on juuri aika pitkälti tuota puolentoista sekunnin luokkaa kun ajetaan täysillä tankeilla vs. tyhjillä tankeilla! Ja siihen vielä renkaiden erot, vanhat vs. uudet, pehmeät vs. kovat, jne. [/B]
Sanoisinpa, että ero voi olla suurempikin. Esimerkiksi Australian GP 2002: paaluaika 1'25.843, kilpailin nopein aika 1'28.541. Vastaavat Ranskan GP:ssä 2002: 1'11.985 ja 1'15.045. Eli aika lähelle kolmea sekuntia menee. Siksipä McLarenillakin voidaan olla tyytyväisiä, vaikka testeissä jäädäänkin kärjestä noin 2 sekuntia.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Asko S. sanoi:
Sanoisinpa, että ero voi olla suurempikin. Esimerkiksi Australian GP 2002: paaluaika 1'25.843, kilpailin nopein aika 1'28.541. Vastaavat Ranskan GP:ssä 2002: 1'11.985 ja 1'15.045. Eli aika lähelle kolmea sekuntia menee. Siksipä McLarenillakin voidaan olla tyytyväisiä, vaikka testeissä jäädäänkin kärjestä noin 2 sekuntia.
Sanoisin että kisan nopeimman kierroksen ja todellisen aika-ajokierroksen välinen ero on keskimäärin 2.5 sekuntia. Puoli sekuntia säädöistä, puolisekuntia limitillä ajamisesta ja 1.5 sekuntia bensamäärästä olettaen, että pitkällä stintillä renkaiden kuluminen ja auton keveneminen kumoavat toisensa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
omp noi heikkikullan raportit kyllä hauskoja. Lukekoon itse ken haluaa.

Turun Sanomat HEIKKI KULTA Barcelonan testeissä McLarenin vaikeudet jatkuivat. Sekä David Coulthard että Pedro de la Rosa kärsivät nyt moottoriin liittyneistä ongelmista. Kimi Räikkönen keskittyi rengas- ja säätökokeiluihin ja pystyi ajamaan kohtuullisen hyvän päivän, vaikka kierrosaika 1.16,083 ei miestä tyydyttänyt. Nopeinta kyytiä eli 1.14,665 rutisti Fernando Alonso uudella Renaultilla. McLarenin kannalta pahinta on, että uusi Williams oli melkein yhtä nopea (Ralf Schumacher 1.14,679), vaikka ajoikin melkoisella bensiinimäärällä. Räikkösellä on enää viisi testipäivää ennen uuden kauden ensimmäistä kisaa Australiassa. Ensi viikolla Kimi ajaa keskiviikkona ja torstaina Jerezissä.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Täältäkö se Kulta ne juttunsa kopioi?

http://planetf1.com/Home/story_14281.shtml

Problematic McLaren MP4-19 off the pace
05/02/04
Do McLaren have a serious problem with the MP4-19?

Almost a month after McLaren last pitted their MP4-19 against the competition the Woking-based squad has again ventured out into the open to test with other teams. However, the results have not been at all positive. Some might say that they have been disastrous.

Prior to Monday's start at Barcelona the last time McLaren went head-to-head with their rivals was during the January 8-11 test session at Jerez. There they managed to secure a top six position during each of the four days, with David Coulthard second quickest on day three, while on day four Kimi Raikkonen set the best time for the day.

Those impressive performances, however, have not been repeated at the Circuit de Catalunya this week. McLaren have yet to finish in the top six, the highest position being eighth, and the team's new charger has been plagued by reliability gremlins. Added to that, the MP4-19 has been way off the pace.

On day one, Monday, McLaren completed just 52 laps with technical problems hampered their running. The team's top finisher was Alex Wurz, but he was 3.202 seconds off the pace. The day's running prompted the Austrian to tell Autosport: "The car felt so good in Valencia. But today I just couldn't get the flow going."

Tuesday saw a slight improvement, but Wurz, still the fastest McLaren driver, was 2.212 seconds off the pace. Although Wurz got in a decent number of laps, both Kimi Raikkonen and Pedro de la Rosa suffered problems throughout the day. De la Rosa's day was cut short when he broke the floor of the car, and later suffered mechanical problems.

The third day of testing once again saw McLaren close the gap a bit, but Raikkonen, who was the quickest of the three drivers in action on Wednesday, was still 1.418 seconds back, which put him in just 11th place. His team-mate David Coulthard, together with de la Rosa, suffered engine related problems.

With just over a month to go until the start of the 2004 season, McLaren, who have been testing their 2004 car longer than any of the other teams, look to be running into far too many problems...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös