McLaren mp4-19

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
vermula sanoi:
McLarenilla on kuulemma testattu uutta kaksoiskytkintä tällä viikolla, se selittäis tätä osaa testaavien vähäisen kierrosmäärän, kun sen kanssa on vielä säätämistä, ns. kokeiluvaiheessa.
Iltalehtikin jo hysterisoi McLarenin "tilannetta" hyvä etteivät julistaneet peliä menetetyksi :). Mainitsivat kyllä, että autossa on ollut nopeutta ja luotettavuutta ennen joulutaukoa. Jonkun pitäisi vain selittää Iltasanomien toimittajille, ettei vauhti ja luotettavuus tuosta vain katoa. Jonkun pitäisi kertoa, että yhtäkkiä tulevat Uudet ongelmat johtuvat siitä, että autossa on jotain uutta testaamatonta.

Iltalehti nyt on uutisuskottavuudeltaan kyllä muutenkin Seiskan tasolla..viihdelehdeksikin koittavat kovasti vääristellä totuutta saadakseen otsikot.

Ps. Jos kuski lähtee myrtsinä pois testeistä, niin tuo ei Räikkösen kohdalla tarkoita juuri mitään vielä ;)
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Rusina sanoi:
Iltalehtikin jo hysterisoi McLarenin "tilannetta" hyvä etteivät julistaneet peliä menetetyksi :). Mainitsivat kyllä, että autossa on ollut nopeutta ja luotettavuutta ennen joulutaukoa. Jonkun pitäisi vain selittää Iltasanomien toimittajille, ettei vauhti ja luotettavuus tuosta vain katoa. Jonkun pitäisi kertoa, että yhtäkkiä tulevat Uudet ongelmat johtuvat siitä, että autossa on jotain uutta testaamatonta.

Iltalehti nyt on uutisuskottavuudeltaan kyllä muutenkin Seiskan tasolla..viihdelehdeksikin koittavat kovasti vääristellä totuutta saadakseen otsikot.

Ps. Jos kuski lähtee myrtsinä pois testeistä, niin tuo ei Räikkösen kohdalla tarkoita juuri mitään vielä ;)
aivan.. yhtä hyvin lehdet olisivat voineet kirjoittaa "uuden Williamsin jousitus on katastrofi", kun Ralf ripulin kourissa poistui radalta sovittua aiemmin ja nyrpeä ilme naamalla.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
En ole varsinaisesti seurannut testitilannetta kovinkaan aktiivisesti. Silloin tällöin olen jonkun tuloksen nähnyt ja katsonut että menee suurinpiirtein niin kuin pitääkin mennä.

Eli tuota. Yleisfiilis on ollut se että McLaren ja Williams ovat kummatkin olleet hyvässä vauhdissa. Käsittääkseni nyt ennen vuoden vaihteen jälkeisiä testejä suurempia "katastrofaalisia" ongelmia ei kummallakaan tallilla ole ollut. Ferrari näytti julkaisevan viime kauden auton uudella versionumerolla, joten eipä yllättänyt että heidän auto on täysin murheeton ja nopea heti. Noh, ainakin niin nopea kuin sillä vanhalla konseptilla voi mennä.

Noh, yhtäkkiä vuoden vaihteen jälkeen nopea ja luotettava McLaren törmää "yllättäviin" ongelmiin. Auto on hidas sekä järkyttävän epäluotettava. No, kuinkas tällainen on selitettävissä? Auto vaan on paska! Oli tuuria että se toimi vielä viime kauden puolella?

Oma veikkaukseni on, kuten vermulakin jo mainitsi, että siellä testattiin nyt jotain _uutta_. Ehkä juuri se kaksoiskytkin oli ensimmäistä kertaa testattavana. Ja mitä minun käsitys tuollaisesta laitteesta on niin, se on näitä monimutkaisempia laitteita ja vaatii säätöä ja fiksausta ennenkun se alkaa pelaamaan kunnolla. Eihän sutimisenestokaan pelaa kun sen suoraan autoon lyö.

Sutimiseneston säädöillä voi vaikuttaa merkittävästi kiihdytysaikoihin. Noh, kuinka oleellisesta vaihteen vaihtoon menevä aika ja yleensä vaihtaminen on F1-autolla ajetussa kierroksessa? Taitaa olla yksi niistä merkittävimmistä asioista. Jos vaihde ei vaihdu tai se on jumissa, tai jokin vaihde puutuu, yms. Alkaa se näkyä kierrosajoissa melkoisina eroina. Kuten nyt esimerkiksi Kimin tapauksessa on käynyt.

Mutta tämä on vain yksi veikkaus muiden joukossa. Kuitenkin huvittaa että jotkut nauravat McLarenin olevan heti epäluotettava, kun testeissä, joiden tarkoituksesta emme todellakaan paljoa tiedä, tulee ongelmia. Noh, jokainen päättelee tyylillään.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Tulkinta *: Autossa kokeillaan jotain uutta ja siksi se ei toimi.

Tulkinta **: Autoa testataan sellaisena kuin sen kilpailussa tulee sääntöjen mukaan olla ja siksi se ei toimi

Kysymys: Onko autossa mahdollisesti testattava uusi sellaista, jota ilman nopeus ei riitä? Jos on, niin tilannetta voi pitää hiukkasen huolestuttavana.

Kysymys: Onko autossa mahdollisesti testattava uusi sellaista, jota ilman auto ei ole sääntöjen mukainen? Jos on, niin tilannetta voi pitää hyvin huolestuttavana.

Kysymys: Kannattaako autoa näin lähellä kauden alkua yrittää enää radikaalisti(?) muuttaa, vai olisiko viisasta yrittää pienin askelin parantaa sitä luotettavaksi ja nopeaksi osoittautunutta autoa?

Kuka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa. En tiedä onko Mäcin tilanne tällainen, mutta jostain syystä sitä aina epäilen. Aina kannattaa kuitenkin olla pessimisti ja pelätä pahinta.
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Henkka sanoi:
Mäkki vaan hämää kaikkia. Vai uskooko joku oikeasti että se auto on mielettömän hidas?
Mäkki ei hämää, vaan muut on lähteny kierrosaika karkeloihin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllähän autoa pitää äärirajoilla ajaa, että se kehittyisi mahdollisimman tehokkaasti. Tänään Kimi sai paljon kierroksia aikaan. Luulisi että aivan jokaisen kierroksen jälkeen ei tankkia tultaisi täyttämään aivan piripintaan, vaan mukaan olisi sattunut vetoja vähemmälläkin bensakuormalla. No tuosta ajasta sekunti pois, niin ollaan ihan kilpailukykyisillä lukemilla. Luulisi että se sekunti lähtisi suht helposti.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
pmv sanoi:
Kyllähän autoa pitää äärirajoilla ajaa, että se kehittyisi mahdollisimman tehokkaasti. Tänään Kimi sai paljon kierroksia aikaan. Luulisi että aivan jokaisen kierroksen jälkeen ei tankkia tultaisi täyttämään aivan piripintaan, vaan mukaan olisi sattunut vetoja vähemmälläkin bensakuormalla. No tuosta ajasta sekunti pois, niin ollaan ihan kilpailukykyisillä lukemilla. Luulisi että se sekunti lähtisi suht helposti.
Eikös se ole Michelinin renkaille luonteen omaista että pari ensimmäistä kierrosta on nopeat ja sitten tipahtaa? Jos ei noita renkaiden ensimmäisiä kierroksia vedetä kevyellä autolla niin ajat jää väkisinkin "huonoiksi".
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Pedro vaikuttaa varsin optimistiselta myöskin. Mielenkiintoinen haastattelu kaikenkaikkiaan, jännäks menee :ahem:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Hurmurisija sanoi:
Tulkinta **: Autoa testataan sellaisena kuin sen kilpailussa tulee sääntöjen mukaan olla ja siksi se ei toimi
Mistä tämä tämmöinen tulkinta on lähtöisin? Ai että ennen joulua McLaren olisi testannu MP4-19:sta laittomana? Mikä helvetin hyöty tuontason tiimin on moista tehdä?

Kyllä se aika selvä juttu on, että nyt on testailtu jotain uusia komponentteja joita on joulutauolla saatu kehiteltyä. Ei ennen luotettava ja nopea auto muutu yhtäkkiä hitaaksi ja epäluotettavaksi ellei sinne tehdä (radikaaleja) muutoksia.

Ei hätää, nyt ne koneet pitää paukkua eikä sitten kisaviikonloppuina! Vai kuka muistaa vielä muutaman vuoden takaiset talvitestit kun McLarenit toimi kuin junanvessa ja kun Melbourneen mentiin niin paukku varmaan 200 autoa...
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Matxi sanoi:
Mistä tämä tämmöinen tulkinta on lähtöisin? Ai että ennen joulua McLaren olisi testannu MP4-19:sta laittomana? Mikä helvetin hyöty tuontason tiimin on moista tehdä?
En minä tätä tietona esittänytkään. Mitä järkeä tuon tason tiimin on ajaa vanhalla takasiivellä?
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
f1-livessä on Pedron mielenkiintoset kommentit

t's a case of all hands on deck for the test team at this time of year, with just over a month to go to the first race of the season in Melbourne. For West McLaren Mercedes that means that all four drivers, David Coulthard, Kimi Raikkonen, Alex Wurz and Pedro de la Rosa are working flat-out, fine tuning and working on reliability, which will be even more important than usual this year.

"Yes, this is the busiest time of the year," confirms Pedro, "because at West McLaren Mercedes we use three cars for testing, so even though David and Kimi naturally want to do as many miles as possible to familiarise themselves with the new car, myself and Alex still have plenty of work to do."

With any new car, testing naturally has to cover every angle and the Spanish driver enjoys the varied workload. "As a test driver, I don't have any specific responsibility in terms of what I am working on. All the drivers share the different duties. In recent weeks I have carried out tyre testing for Michelin, as well as reliability work, doing long runs and chassis set-up work. It all depends on the programmes set up by the engineers on any particular day."

Pedro's work is invaluable to the team, but as he is not expected to race, he has to bear in mind that the MP4-19 ultimately has to be tailored to suit the needs of the two race drivers. "Luckily, all the drivers in this team have very similar driving styles and we work with similar set ups so it's not a big problem," he explains. "But obviously, sometimes we have different preferences on engine or traction control mapping, so yes, it does happen that I have to drive with Kimi's set- up to check things for him. We are asked to do some things that do not particularly suit my own style but of course it's for the benefit of the team and the overall development programme. However, normally in terms of set up we drive with a basic set up with very minor differences."

The test team usually works a much longer day at the race track than the race team, because track time is so limited over the grand prix weekend. However, Pedro relishes the challenge, while admitting that there can be a downside. "I think the hardest part of my job is not getting to see the red lights go out at the start of a grand prix while sitting on the grid," he confesses. "But it is important for a test driver to keep motivated even though you know you will not be racing, which on occasion can of course be tough."

When it comes to the West McLaren Mercedes team's chances this season, Pedro is in optimistic mood, based on the results of testing so far. "We have to take advantage of the fact the MP4-19 was ready early, in week 48 of last year in fact," he says. "We began testing in November, making us the first team to run its 2004 car. This is especially critical in a championship where reliability will be so important, because of the new one engine per driver per weekend rule. It is also important because of the fact the gap between first and second in a race is only 2 points. With 18 races this year, it will be very important to be a consistent podium finisher. Whoever does that most often will win the championship."

So how has MP4-19 been performing? "We have already seen the benefit of being ready early and by mid-January the car has already improved a lot," enthuses Pedro. "For example, in one day at Jerez, I completed the equivalent of two grands prix distances. I feel that at the moment we are progressing well but there are still some areas where we can improve."

Engines have always been a vital element of the overall package, but this year, with reliability a must-have ingredient, the Mercedes V10 will be even more in the spotlight than usual. "I have been very impressed with our new engine," reckons Pedro. "Because of the new rule, people may have thought there would be less power, but already at this point in the year, the new Mercedes engine matches last year in terms of power."

And the team tester is equally happy with the chassis. "We have already made up for the loss of aerodynamic downforce which would have resulted from the change to the rules regarding some components such as the rear wing. I would add that the balance of the car is very good and when you have a well balanced car, aerodynamic downforce actually becomes a less important factor. We are quite confident in this area."

With tyres making perhaps the most obvious difference in performance, much of Pedro's work has been with Michelin, as the French company ploughs through a huge programme of evaluating different compounds and constructions. "I believe that in the dry Michelin will have an advantage over Bridgestone and I also feel that Michelin has improved its wet weather tyres."

A final thought on the 2004 championship? "It will be a close one again, absolutely," concludes our driver. "I think West McLaren Mercedes, Williams and Renault are my favourites and I have a feeling that Ferrari will be a bit disappointing although still winning races. I reckon the title will go down to the last race again."
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
En tiedä onko kaikissa autoissa nykyään vastaavat, mutta ainakin mäkissä on todella leveäksi tehty nuo tietyt ripustimet. Joku sääntöhän siitä oli kuinka leveä ripustin saa olla, mutta onkohan siihen tullut sitten muutoksia, vai onko se ripustinkohtainen? Ilmeisesti ripustimet ei kuitenkaan edelleenkään saa olla downforcea tuottavia?




 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Observer sanoi:
McLarenilla suunnitellaan neljää isoa kehitysaskelta täksi kaudeksi joista yksi vaatii jopa törmäystestien läpäisemistä uudelleen.

http://www.grandprix.com/ns/ns12449.html
Mclaren tekee viisasti. Uuden Paragonin myötä kehitystyötä pystytään taatusti tiivistämään. Ja mikäs sen mukavempaa kuin tehdä autoon merkittäviä uudistuksia jo kauden aikana, silloin tallin menestys ei nojaa enää niin paljoa loppuvuoden+alkuvuoden kiireellisiin uuden auton testeihin. Kun testaa ja uudistaa autoa joustavammin kauden aikana, ei tarvitse tehdä uusien osien ja auton rungon välillä mitään kompromisseja. Uusi osa tai kokonaisuus tuo aina maksimaalisen hyödyn...

Huonona puolena on tallien erojen suurenemisen entisestään. Minardi tai Jordan saa hädin tuskin yhden auton suunniteltua kauden aikana... :rolleyes:
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
Kuka ajaa mäkkiä? Kuvat on samasta Barcelonan testistä

Seuraavat kuskit lienee...
Pedro:

Wurz:

Kimi:


Kokeileeko Kimi uutta kypäräväritystä? Mutta taas senkin teorian kumoaa seuraava...
Täältä huomaa että ylimmän kuvan autossa ei ole numeroa, mutta edellisesä kuvassa näkyy Kimin autossa numero 6 ... hmmm mystistä... :doubtful:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Turner
de la Rosa
Wurz
Räikkönen

Kimille taitaa aavistuksen muuttua toi kypärän väritys täksi kaudeksi.
 

No Fear

Well-known member
Liittynyt
15.10.2001
Viestit
51
Sijainti
Turku
...kamalan ylhäällä tuntuisivat kuskit nykyään istuvan kun vertaa esimerkiksi vuoden 1999-2002 autoihin "ei Ferrariin". Onko tuo nyt turvallisuutta katsottaessa oikea suunta?

....ja ilmeisesti Newey ja muut saavat edelleen rakentaa noita ns. shadow plate:ja tuohon ohjaamon sivuun jotta pinta-ala saadan minimoitua.....

...kaunis auto kylläkin....
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Huomattavasti helpompi ajaa vähän ylempää. Tulee konsistempia kierroksia ku nei tarvii niin paljon arvailla ajolinjoja :idea: :ahem: :thumbup:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
No niin... Kimikin sai alle nyt kunnon määrän kierroksia! :thumbup: Vauhdilla ei brassailtu vieläkään, mutta odotetaanpas vaan, kun viikko vanhenee... Ilmeisesti rengastestit jatkuivat vielä eilenkin. Kohta testataan varmasti huippuvauhtiakin. :ahem:

Muutamat forumilaiset saisivat pistää jäitä hattuu, silloin kun tulee ongelmia. Ainahan niitä tulee jossain vaiheessa, mutta tallia on turha alkaa haukkumaan ja voivottelemaan, että peli on menetetty. Kisoissa ne pisteet vasta jaetaan! :ahem:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Matxi sanoi:
Ei hätää, nyt ne koneet pitää paukkua eikä sitten kisaviikonloppuina! Vai kuka muistaa vielä muutaman vuoden takaiset talvitestit kun McLarenit toimi kuin junanvessa ja kun Melbourneen mentiin niin paukku varmaan 200 autoa...
Talvitestit kaudella 2000... Kaikki meni kuin tanssien, mutta Melbournen harjoituksista asti motit pamahtelivat iloisesti. Ja Brasiliassakin sama homma. Ja sitten vielä se hick-up Imolassa. Kaikki maksoivat Häkälle todenäköisesti yhteensä kolme voittoa. Vieläkin v*tuttaa, kun muistelee miten loistavasti Mika ajoi ja tuloksena vaivaiset 6 pistettä... :yuck: :mad_old: :(
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös