McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Juzo sanoi:
Ei tuo Montoyan aika hyvä ole, 8-kymmenystä on valtava ero. No pitää luottaa siihen, että Alonso on vedellyt aika-ajosäädöillä. Seuraavien testipäivien aikana näkee mihin ne erot lopulta asettuvat.
Niin mutta verrattuna siihen mitä se oli viime viikolla. Ja tämän testipäivän (josta ei missään tapauksessa saa vetää pitkän ajan johtopäätöksiä) mukaan Ferrari on yhtä nopea kuin McLaren. Ainoa teoria mitä keksin on se, että Kimin eilen melkein loppuunajetun hajonneen moottorin tilalle on vaihdettu pieniä muutoksia sisältävä uusi V8-moottori, joka kyllä antoi noin pienillä muutoksilla hyvän 'piikkiajan'. Mitäköhän keksivät sitten parin viikon päästä tulevaan uuteen moottoriversioon? BMW:t ja Toyotat kuitenkin jäivät taakse, mutta ei vedetä nyt hätiköityjä johtopäätöksiä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Valencian rata on varsin hidas, eli siellä ajetuista ajoista en lähtisi hirvittävästi moottoritehoista päättelemään. Varsinkin kun ajat, joihin azai vertaa ajettiin Barcelonassa, joka on ihan täysin eri asia joka kantilta.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
azai sanoi:
Niin mutta verrattuna siihen mitä se oli viime viikolla. Ja tämän testipäivän (josta ei missään tapauksessa saa vetää pitkän ajan johtopäätöksiä) mukaan Ferrari on yhtä nopea kuin McLaren. Ainoa teoria mitä keksin on se, että Kimin eilen melkein loppuunajetun hajonneen moottorin tilalle on vaihdettu pieniä muutoksia sisältävä uusi V8-moottori, joka kyllä antoi noin pienillä muutoksilla hyvän 'piikkiajan'. Mitäköhän keksivät sitten parin viikon päästä tulevaan uuteen moottoriversioon? BMW:t ja Toyotat kuitenkin jäivät taakse, mutta ei vedetä nyt hätiköityjä johtopäätöksiä.
Eiköhän siinä sama kone ole edelleenkin. Kulkihan se silloin ensimmäisessäkin testissä aika hyvin.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Bobakki sanoi:
Valencian rata on varsin hidas, eli siellä ajetuista ajoista en lähtisi hirvittävästi moottoritehoista päättelemään. Varsinkin kun ajat, joihin azai vertaa ajettiin Barcelonassa, joka on ihan täysin eri asia joka kantilta.
Nimenomaan, mutta kun tiedossa on uusi moottori, ei näytä huonolta.. Ja omasta mielestäni on hyvä, että Mersu on tällä kertaa selvästi keskittynyt rakentamaan kestävää moottoria. Aikaisemmin on tuntunut ettei tehoja haluta tiputtaa, vaan toivotaan että kone kestää.
 

mrj-fin

Banned
Liittynyt
5.6.2005
Viestit
179
Sijainti
Helsinki
Jere1983 sanoi:
Tuominenhan jaksoi joka ikisessä kauden 2004 kisassa hehkuttaa Ferrarin taktiikan ylivertaisuutta.
Paitsi että kaudella 2004 Oskari Saari selosti kaikki kisat ja Tuominen ei puhunut ykkösistä kuin muutamassa yhteydessä Motorfoorumissa.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
mh_84 sanoi:
Nimenomaan, mutta kun tiedossa on uusi moottori, ei näytä huonolta.. Ja omasta mielestäni on hyvä, että Mersu on tällä kertaa selvästi keskittynyt rakentamaan kestävää moottoria. Aikaisemmin on tuntunut ettei tehoja haluta tiputtaa, vaan toivotaan että kone kestää.
Uusi moottori ------> uudet ongelmat. Siis kyseessähän MB.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Jere1983 sanoi:
Tuominenhan jaksoi joka ikisessä kauden 2004 kisassa hehkuttaa Ferrarin taktiikan ylivertaisuutta. Ei vaan käynyt kertaakaan mielessä, että sarjan ylivoimaisemmalla autolla on helppo rakentaa taktiikka niin, että ekojen stoppien jälkeen ollaan kärjessä.

Paitsi että jos Ferrari voittaa, niin se on taktiikan ansiota, jos muut voittaa niin se on hyvää tuuria/tai seurausta ylivoimaisesta autosta...
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Juzo sanoi:
Ei tuo Montoyan aika hyvä ole, 8-kymmenystä on valtava ero. No pitää luottaa siihen, että Alonso on vedellyt aika-ajosäädöillä. Seuraavien testipäivien aikana näkee mihin ne erot lopulta asettuvat.
Arvaampa että tilanne on päivastoin, McLaren yleensä on esitellyt maksimivauhtejaan (Kuten aina viimmekauden perjantain vapaissa harjoituksissa Pedro DeLaRosa joka paukutti tauluun uskomattomia aikoja, kisoissa McLarenin vauhti ei ollutkaan samaa luokkaa vaikka nopea olikin).
Eihän se renu vuosi sittenkään näyttänyt mitenkään kummosesti kulkevan muihin verrattuna, ensimmäisessä kisassahan sen vauhti vasta muille todellisuudessa selvisi.
Taisi olla myös Renaultin kuristetut V10 moottorit suurta hämäystä nopeuden suhteen, tai sitten Renaultilla itsellään aliarvoitiin V8 koneen tehot ja uuden R26 auton suorituskyky.
Vielä kun katsoo kuinka nopea oli Kovalainen vaikka ajoi kuljettajista vähiten kierroksia, jäi Juan-Pablo Montoyalle vain vähän yli kymmenyksen.
Veikkaampa että Alonsoa ei ensikauden sopimus tällä hetkellä näillä näkymin naurata, Kovalaisen kannalta tilanne on parempi kuin hyvä ensi kautta ajatellen.
Enkä panisi pahakseni jos esim Briatore tekisi "Trullit" kesken kauden ja nostaisi Heikin kilpakuljettajaksi.
Oli miten oli, viimme kausi oli parasta F1 urheilua pitkään aikaan "Ferrarikauden" jälkeen, varsinkin kun jännitys säilyi viimmeiseen kisaan asti.

EDIT. Jaa ei se Kovalainen edes puristanut kunnolla vielä, alla lainaus turun sanomista...
Uusi Renault teki heti vaikutuksen testikuljettaja Heikki Kovalaiseen, vaikka hänelle iltapäivälle kaavailtu kisapituuden ajaminen siirtyikin torstaiaamuun.

- Auto tuntuu tasapainoiselta ja kaikin tavoin hyvältä ajettavalta. Tietenkään en vielä päässyt viemään sitä äärirajoille, ramauttamaan oikein kunnolla, mutta ensimmäinen vaikutelma on erittäin positiivinen.

Renaultilla on täysi rähinä päällä uuden auton kehitystyössä.

- Töitä paiskitaan kahdessa tuurissa. Yövuoro paiskii hommia ja aamuvuoro jatkaa sitten. Nyt töitä tehdään 24 tuntia vuorokaudessa, Kovalainen kehaisi.
 
Viimeksi muokattu:

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Hermanni sanoi:
Arvaampa että tilanne on päivastoin, McLaren yleensä on esitellyt maksimivauhtejaan (Kuten aina viimmekauden perjantain vapaissa harjoituksissa Pedro DeLaRosa joka paukutti tauluun uskomattomia aikoja, kisoissa McLarenin vauhti ei ollutkaan samaa luokkaa vaikka nopea olikin).
Eihän se renu vuosi sittenkään näyttänyt mitenkään kummosesti kulkevan muihin verrattuna, ensimmäisessä kisassahan sen vauhti vasta muille todellisuudessa selvisi.
Oli se silloin ihan selvää testien perusteella, että Renault oli vähintään toiseksi nopein auto. Luonnollisesti R26 on todella kilpailukykyinen, koska Renaultin aerodynamiikka oli viime kaudella McLarenin kanssa selvästi paras. Mersulla nyt vain on selvästi ongelmia koneen kanssa, jos ne saadaan ratkaistua niin paketin pitäisi olla kilpailukykyinen.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
hannu^ sanoi:
Viime kauteen verrattuna pistemenetyksiä voidaan kompensoida jo pelkästään sillä että Mersu kestäisi maaliin. Montakos kertaa se motti pettikään viime kaudella johtoasemasta?
0 kertaa. Aika-ajoissa meni kone vaihtoon Kimillä Ranskassa, Englannissa, Monzassa ja Suzukassa. Ranskassa meni kaksi pistettä, Englannissa neljä pinnaa, Monzassa viisi pinnaa ja Suzukassa Kimi nappasi voiton konevaihdosta huolimatta. Eli näin nopeella laskutoimituksella ei Kimi menettänyt konerikkojen takia kuin 11 pinnaa.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Pete sanoi:
0 kertaa. Aika-ajoissa meni kone vaihtoon Kimillä Ranskassa, Englannissa, Monzassa ja Suzukassa. Ranskassa meni kaksi pistettä, Englannissa neljä pinnaa, Monzassa viisi pinnaa ja Suzukassa Kimi nappasi voiton konevaihdosta huolimatta. Eli näin nopeella laskutoimituksella ei Kimi menettänyt konerikkojen takia kuin 11 pinnaa.
Kone hajoaa aina harjoituksissa, mutta ei kisassa. Heh jos toi olisi totta niin voisi sanoa, että Kimillä oli aivan tajuttoman hyvä tuuri. Ei tainnut muuten Montoyaltakaan hajota konetta kertaakaan kisassa.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Hermanni sanoi:
Arvaampa että tilanne on päivastoin, McLaren yleensä on esitellyt maksimivauhtejaan (Kuten aina viimmekauden perjantain vapaissa harjoituksissa Pedro DeLaRosa joka paukutti tauluun uskomattomia aikoja, kisoissa McLarenin vauhti ei ollutkaan samaa luokkaa vaikka nopea olikin).
Eihän se renu vuosi sittenkään näyttänyt mitenkään kummosesti kulkevan muihin verrattuna, ensimmäisessä kisassahan sen vauhti vasta muille todellisuudessa selvisi.
Taisi olla myös Renaultin kuristetut V10 moottorit suurta hämäystä nopeuden suhteen, tai sitten Renaultilla itsellään aliarvoitiin V8 koneen tehot ja uuden R26 auton suorituskyky.

No jaa, en menisi tekemaan kovin pitkallevietyja johtopaatoksia noista ajoista. Renaultin ajat viime talvitesteissa ei ollut tosiaankaan hirmusen kovia. Muistan lukeneeni jonkun webberin tai vastaavan sanoneen haastattelussa etta ei renun vauhtiin pystynyt vastaamaan. Vaikka kierrosajat ei sita paljastanutkaan. Samaten ei paljastanut sitakaan etta toyota oli 3 paras auto. Ja etta bar oli niin paska. Mun mielesta talvitestien kierrosaikoihin kannattaa suhtautua kriittisesti. Kuskien kommenteista saattaa joskus jotain tiedonjyvia saada.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Virkistäkääs mun muistia ja kertokaa mitä Kimin autolle tapahtui Hockessa ja Montoyalle Unkarissa? Eikö ollut muka motin kanssa mitään tekemistä noilla?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Vilperi sanoi:
Virkistäkääs mun muistia ja kertokaa mitä Kimin autolle tapahtui Hockessa ja Montoyalle Unkarissa? Eikö ollut muka motin kanssa mitään tekemistä noilla?
* Lap 36: Räikkönen slows and stops on the track. Alonso takes command, 25.7s clear of Michael Schumacher.

* Lap 41: Montoya slows to a crawl and pits at the end of the lap. He’s out. Räikkönen has a comfortable lead. Ralf Schumacher moves up to third.

Montyoalta tais mennä vetari.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Juzo sanoi:
Kone hajoaa aina harjoituksissa, mutta ei kisassa. Heh jos toi olisi totta niin voisi sanoa, että Kimillä oli aivan tajuttoman hyvä tuuri. Ei tainnut muuten Montoyaltakaan hajota konetta kertaakaan kisassa.
Ei hajonnut paitsi Kiinassa, jossa kone meni kyllä melkosen suurella todennäköisyydellä sen kaivonkannen päältä ajamisen takia. Aika-ajoissahan Montyltä ei konetta menny, ehkäpä Kimin kanssa otettiin suurempia riskejä. :thumbfh: Ainahan se on toki mahdollista, että koneita meni useampikin, mutta kyllä Macci on tainnut noissa asioissa suht rehellinen olla. '97, '02 ja '04 koneita mäni niin maan perskeleesti ja kyllä Hauggi sillon otti monta konerikkoa vastuulleen. Kun vielä '04 sama kone muuttuikin yhtäkkiä luotettavaksi Macin siirryttyä 19A mallista B-malliin. :eek!:

Btw, BMW hajos Williamsilla myös neljä kertaa viime kaudella, mutta vika taisi olla aina Williamsin autoissa, eiks je? Barcelonassa Heidi sai 20 sijaa takapakkia kahden moottorivaihdon myötä. :frown:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Bobakki sanoi:
Valencian rata on varsin hidas, eli siellä ajetuista ajoista en lähtisi hirvittävästi moottoritehoista päättelemään.
Kimihän ajoi Valenciassa rataennätyksen pari vuotta sitten MP4-19 rotiskolla. :D
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Kyllähän nuo ajatkin tietysti tässä huolestuttaa, mutta eniten huolestuttaa kuskien kommentit. Ei ole sellaisten miesten puhetta, jotka jo odottelisivat ensimmäistä kisaa käsiään hieroskellen. Toinen sanoo että moottori ei ole kilpailukykyinen ja toinen on pannut avoimen työhakemuksen vetämään. Mersu tai talli ei kai ole kuskiensa sanomisia kommentoinut? Ekaan kisaan on 38 päivää.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Jaapa se jaa !

Kyllä on mersun aivopesu mennyt hyvin perille ja tehnyt tehtävänsä. Täällä kun lukee nuo kymmenen viimeistä viestiä niin alkaa se johtotähden arvostus nousta. Koneet paukku mutta silti ne oli melkein parasta mitä maa päällään kantaa. Ei ymmärrä ei ymmärrä. Karu tosi asia lienee että esim. Räikkönen on menettännyt jo kaksi mestaruutta sysi paskojen mersun moottoreiden vuoksi. Häkkisen vastaavaa lukua en edes ole vaivautunnut ajattelemaan. Eli ei ne mersun koneet nyt niin saatanan hyviä taida olakkaan.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
MSa:ssa Haug kertoi että uudella moottorilla oli viikonloppuun mennessä ajettu radalla 6500 km ja kaksinkertainen määrä penkissä.

Whitmarsh kertoili satsauksesta luotettavuuteen, viime vuoden 7 tekniikkarikkoa kisoissa on liikaa. Uutta autoa ei tehdä niin "aggressiivisella tavalla" kuin edellisvuotista.

Tekniikkopakoa Whitmarsh kommentoi, että useimmat tiimit olisivat kateellisia nykyisen tekniikkaosaston vakaudesta.
 
Ylös