McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
mh_84 sanoi:
Juu ei lasketa ei. Vaikka Kyllösen Matti aina niin luulikin... :thumbup:
no yleensä sillon kun Matti niin ilmoitti, oli kyse siitä että joku oli jäänyt lähtöruutuunsa ja lähtö pantu uusiksi -> uusi warmup lappi joka kyllä kai lasketaan kisapituuteen mukaan...
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
FO110K sanoi:
no yleensä sillon kun Matti niin ilmoitti, oli kyse siitä että joku oli jäänyt lähtöruutuunsa ja lähtö pantu uusiksi -> uusi warmup lappi joka kyllä kai lasketaan kisapituuteen mukaan...
Kyllä Matilla oli tapana mennä sekaisin ihan ilman uusintastarttiakin, mutta joo. Vähän menee sivuraiteille, pahoittelen..
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Melkeinpä tässä alkaa jo tuntea myötähäpeää Juan-Pablon marinaa kohtaan:

Montoya kadehtii Räikkösen asemaa

Turun Sanomat, Melbourne

HEIKKI KULTA

Huippu-urheilijat tekevät nykypäivänä kaikkensa, jotta eivät tuhlaisi kallisarvoista energiaansa vääriin asioihin.

Paitsi formula 1 -tähti Juan Pablo Montoya - kolumbialainen vastarannan kiiski McLarenin Grand Prix -perheessä.

Montoya on kovasti kateellinen tallikaverilleen Kimi Räikköselle. Eikä peittele tunteitaan edes julkisuudelta.

Tiistaina ilmestynyt italialainen Ferrari-lehti Auto Sprint oli kiusannut Montoyaa kysymyksillä Räikkösestä siksi pitkään, että uutisoi kuljettajan menettäneen jopa malttinsa.

Kattila kiehuu niin, että kansi lentää, Auto Sprint kuvaili Montoyan käytöstä.

30-vuotias Montoya on Räikkösen tavoin vapailla markkinoilla tämän kauden jälkeen. Kuumaveristä kolumbialaista sieppaa yli kaiken, kun kaikki puhuvat vain hänen korkeasti kunnioitetun tallikaverinsa siirtonäkymistä.

- Tarkkailen tilannetta joka suuntaan, mutta en kuule muuta kuin Kimistä. Kimi menee Ferrarille, Renault on kiinnostunut Kimistä, BMW:kin on kysellyt Kimiä.

- Mistään muusta ei puhuta kuin Kimistä, Montoya motkottaa.

Oma kehu, paras kehu

Millaiset suhteet McLarenin kuljettajilla sitten on keskenään?

- Ihan hyvät, Montoya vastaa.

Mutta puolustelee kysymättäkin vajoamistaan Räikkösen varjoon alkukaudella.

- En minäkään ajanut huonosti Bahrainissa. Kimi vain lähti kisaan suurella bensiinimäärällä ja hänellä oli hyvä strategia. Siinä kaikki. Jos katsoo Kimin kisarytmiä, ei se ollut mitenkään ihmeellinen, Montoya huomauttaa.

- Kun pystyn käyttämään kunnolla moottorin kierroslukuja, olen ihan Kimin rytmissä. Bahrainissa valitsimme eri renkaat ja se vaikutti vauhtiin.

- Me kärsimme siitä, ettei McLarenilla ole kolmatta autoa. Nyt Williams ja Honda hyötyvät siitä selvästi.

- Malesian harjoituksissa testasimme autoa eri tavalla. Minä jouduin ajamaan pitkää testiä. Haluaisin nähdä, miten asiat sujuisivat, jos meillä olisi erilainen auto.

- Uskokaa pois - tämä McLaren on aivan erilainen auto, mitä olen ajanut urani aikana. Meillä on ollut tiettyjä vailkeuksia, kun olemme edenneet äärirajoilla jäähdytyksessä, Montoya painottaa.

Julkaistu 29.3.2006 0:24:21
ja samainen lehti jatkaa...

Viime kausi painaa yhä Montoyan mieltä

Turun Sanomat, Melbourne

HEIKKI KULTA

Juan Pablo Montoya muistuttaa, että viime vuoden McLaren MP4-20 oli hänelle varsinainen painajainen.

- Minulle jäi viime kaudesta sellainen tunne, että paiskin hommia aivan hullun lailla, kolumbialainen väittää.

- Auto oli niin kaukana siitä, mikä sopii minun ajotyyliini. Tein kaikkeni ymmärtääkseni sitä autoa ja miten sitä saisi parannetuksi.

- Mutta olin silloinkin välillä Kimi Räikköstä nopeampi.

- Auto sopi paljon paremmin pitkään tallissa viettäneelle Kimille. Itse kärsin auton mielettömästä aliohjautumisesta. Kiinan kisassakin telemetria todisti, miten hirveästi se aliohjasi, mutta siinäkin kisassa olin välillä Kimiä nopeampi.

Montoya toki tunnustaa, että jos hän olisi ajanut edelleen Williamsilla, hän olisi ollut viime kaudella kaksi sekuntia hitaampi.

Selittäminen tyhjää puhetta

Vaikka Montoya jatkuvasti vertaa vauhtiaan Räikköseen, hän lopulta kyllästyy ja hyökkää lehtikirjoitusten kimppuun.

- Miksi selittää, että Kimi on nopeampi. Selittäminen on tyhjää puhetta. Mielestäni viime vuoden parantuneet tuloksemme tulivat siitä, kun ponnistelin ymmärtääkseni autoa ja miten sitä pystyisi kehittämään.

- Tiedän itse, mitä osaan ja mihin pystyn. Siksi minua ei kiinnosta rahtustakaan, mitä minusta ja Kimistä kirjoitetaan. Se ei muuta minun elämääni, enkä tarvitse juttuja arvioidakseni itseäni ja työtäni.

- Jos Kimi on nopeampi, se johtuu siitä, että hän ymmärtää tätä autoa paremmin, Montoya kuittaa tilanteen.

Julkaistu 29.3.2006 0:03:23
Kaipa tää just ja just sopii tähän otsikkoon, koska autostahan kaikki J-P:n mielestä johtuu :eek:
 
Viimeksi muokattu:

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
Aika huvittavalta alkaa jo kuulostaa nuo Montoyan selittelyt. Luulisi hänen itsensäkin sen jo tajuavan. :thumbdown
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Kimi kertoili hieman tuosta heidän uudesta moottoriversiosta:
Se ei ole tehokkaampi kuin edellinen moottori, mutta kestävämpi:
Aika-ajoissa uudesta versiosta ei ole hyötyä, mutta itse kisassa se kestää voimakkaana paremmin.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Rusina sanoi:
Kimi kertoili hieman tuosta heidän uudesta moottoriversiosta:
Se ei ole tehokkaampi kuin edellinen moottori, mutta kestävämpi:
Aika-ajoissa uudesta versiosta ei ole hyötyä, mutta itse kisassa se kestää voimakkaana paremmin.
Vähän aattelinkin, että tämä Kullan "supermoottori" on lähinnä päivitys luotettavuuteen. No hyvä sinänsä jos pystytään käyttämään kisoissa hieman korkeampia kierroksia.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Thunder sanoi:
Pedro ehkä ajoi neljäntenä päivänä eri moottorilla, mutta missään ei ole näkynyt selkeästi, että moottori olisi vaihdettu uuteen.
Niin että siis ruusu ajoi ensin kolme päivää yhdellä ja samalla motilla ja neljännen päivän eri moottorilla, mutta moottoria ei vaihdettu kolmannen ja neljännen päivän välissä... :thumbup:

Tai, että pedro ajeli samalla motilla kolme päivää ja neljännen eri motilla jota autoon ei vaihdettu.... :alppu:

Yhtä ja samaa runkoahan pete sisään ajoi koko viikon...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
- Jos Kimi on nopeampi, se johtuu siitä, että hän ymmärtää tätä autoa paremmin, Montoya kuittaa tilanteen.
Eli kun monty on nopeempi niin se johtuu hänestä itsestään, hänen parremmuudestaan ja nopeudestaan. Mutta kun kimi on nopeempi niin se johtuu vaan siitä, että auto sopii kimille paremmin..

Justiinsa juu... Viime vuoden alussa vähän jännitin, että kuinka kovasti monty laittaa kimille hanttiin. Olihan monty williamsilla ihan rattimiehen olonen. Mutta nyt on kyllä hampurilais-monty menettäny kaiken maineensa... Pelle mikä pelle...
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Ghost_Glove sanoi:
Eli kun monty on nopeempi niin se johtuu hänestä itsestään, hänen parremmuudestaan ja nopeudestaan. Mutta kun kimi on nopeempi niin se johtuu vaan siitä, että auto sopii kimille paremmin..

Justiinsa juu... Viime vuoden alussa vähän jännitin, että kuinka kovasti monty laittaa kimille hanttiin. Olihan monty williamsilla ihan rattimiehen olonen. Mutta nyt on kyllä hampurilais-monty menettäny kaiken maineensa... Pelle mikä pelle...
Kimi on tähtien murskaaja... Alonson tuloa odotellessa.....
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Ghost_Glove sanoi:
Niin että siis ruusu ajoi ensin kolme päivää yhdellä ja samalla motilla ja neljännen päivän eri moottorilla, mutta moottoria ei vaihdettu kolmannen ja neljännen päivän välissä... :thumbup:

Tai, että pedro ajeli samalla motilla kolme päivää ja neljännen eri motilla jota autoon ei vaihdettu.... :alppu:

Yhtä ja samaa runkoahan pete sisään ajoi koko viikon...
Williamsin F1-tallin kuljettajat saavat ajaa vain 1 100 kilometrin matkan kahden GP-viikonlopun aikana Cosworth-moottorillaan, kertoo saksalainen Auto, motor und sport -lehti.

Koska kahdesta GP:stä tulee yhteensä yli 600 kilometriä ja aika-ajossakin ajetaan nykyjärjestelmässä runsaasti kierroksia, ovat Mark Webber ja Nico Rosberg ajaneet erittäin vähän harjoituskierroksia sekä Bahrainissa että Malesiassa. He saavat harjoitella vain 90 kilometrin verran ennen aika-ajoa.

Lehden mukaan BMW:n V8-moottoreilla voidaan ajaa 1 200, Mercedeksen 1 300 ja Ferrari 1 400 kilometriä.

Williamsin etuna on se, että tallilla on perjantaiharjoituksissa käytössään kolmoskuljettaja Alex Wurz, joka voi omalla autollaan ajaa vapaasti kierroksia ilman huolta moottorin kestämisestä. Tulokaskuljettaja Rosbergille tilanne on kuitenkin hankala, sillä ratojen opettelu jää vähiin.

- Ottaisin mieluummin hieman vähemmän hevosvoimia ja hieman lisää kierroksia, Rosberg kommentoi saksalaislehdelle.
MTV3
Eri moottorilla McLaren ajettiin sitten 4. päivänä, joka tapauksessa moottori kestää yli 3 kisan verran. Omituisin on se Auto, Motor, Und Sport -lehden väite, että BMW:llä kestää 1200 km, McLaren 1300 km ja Ferrari 1400 km. :doubtful:
Mistäköhän kyseinen lehti on sellaiset lukemat repaissut?
Ferrariltahan meni pari moottoria ja niin myös BMW:llä, outoa arviointia lehdeltä. :alppu:
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
911
Thunder sanoi:
Eri moottorilla McLaren ajettiin sitten 4. päivänä, joka tapauksessa moottori kestää yli 3 kisan verran. Omituisin on se Auto, Motor, Und Sport -lehden väite, että BMW:llä kestää 1200 km, McLaren 1300 km ja Ferrari 1400 km. :doubtful:
Mistäköhän kyseinen lehti on sellaiset lukemat repaissut?
Ferrariltahan meni pari moottoria ja niin myös BMW:llä, outoa arviointia lehdeltä. :alppu:

Yks kolmesta luvusta ja moottorista saattaa jopa pitää paikkansa.

Voihan kyseessä olla myös vitsi.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
tietääkö kukaan tarkemmin taustoista

Montoya tuskailee jousitusta

F1-sähkeet 30.3.
Juan Pablo Montoyaa sieppaa, kun joutuu odottamaan parannuksia oman McLareninsa etujousitukseensa toukokuun Nürburgringin kisaan asti.
Kuljettajilla on täysin erilaiset jousitusratkaisut ja tarvittaessa Kimi Räikkönen pystyy olemaan nopea myös Montoyan käyttämillä ideoilla.
Räikkösen systeemit ovat silkkaa murhaa Montoyalle.
Nürburgringillä McLaren saa jo Mercedeksen seuraavan kehitysversion, jolle on luvassa peräti 20 hevosvoimaa lisää.
Melbourne/Heikki Kulta

HK kertoo jotakin mutta perustelut puuttuu - niin kuin yleensä. Onko Montylla erilainen ripustus kuin Kimillä ja miksi? Ja miten niin omaan McLareniinsa. Onko kavereilla eri autonkehitys- ja suunnittelulinjat? "Räikkösen systeemit" - voi hyvä tavaton, mitä journalistiikkaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Kimi käyttää viime vuoden auton etujousitusta, koska se sopi hänelle paremmin testeissä ja on kuulemma hellempi renkaille. Montoyalla on käytössään uudempi versio, joka ei sitten ilmeisesti toimi.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Bobakki sanoi:
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Kimi käyttää viime vuoden auton etujousitusta, koska se sopi hänelle paremmin testeissä ja on kuulemma hellempi renkaille. Montoyalla on käytössään uudempi versio, joka ei sitten ilmeisesti toimi.
Miksei Montoya voi vaihtaa etujousitusta vanhempaan versioon? :confused:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Bobakki sanoi:
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Kimi käyttää viime vuoden auton etujousitusta, koska se sopi hänelle paremmin testeissä ja on kuulemma hellempi renkaille. Montoyalla on käytössään uudempi versio, joka ei sitten ilmeisesti toimi.
Aivan, niinhän se olikin. Kas kun Montoya ajoi niitä testejä itsekin paljon. Ja kumman kauan kestää tai on vaikeata siirtyä takaisin vanhoihin jos uusi kerran ei toimi.

Ei taida Montoya kertoa, että viime vuoden autolla kun hän ei osannut ajaa ( hänen mukaansa se ei vain sopinut hänelle ). Että nyt hänen testaamansa ja hänelle viritetty ripustus ei toimi sekään eikä myöskään kelpaa Kimille. Olisko kannattanut vain opetella sitä viimevuotista eikä nyt syytellä autoa joka ei vieläkään sovi hänelle.
 
Ylös