Montoya kadehtii Räikkösen asemaa
Turun Sanomat, Melbourne
HEIKKI KULTA
Huippu-urheilijat tekevät nykypäivänä kaikkensa, jotta eivät tuhlaisi kallisarvoista energiaansa vääriin asioihin.
Paitsi formula 1 -tähti Juan Pablo Montoya - kolumbialainen vastarannan kiiski McLarenin Grand Prix -perheessä.
Montoya on kovasti kateellinen tallikaverilleen Kimi Räikköselle. Eikä peittele tunteitaan edes julkisuudelta.
Tiistaina ilmestynyt italialainen Ferrari-lehti Auto Sprint oli kiusannut Montoyaa kysymyksillä Räikkösestä siksi pitkään, että uutisoi kuljettajan menettäneen jopa malttinsa.
Kattila kiehuu niin, että kansi lentää, Auto Sprint kuvaili Montoyan käytöstä.
30-vuotias Montoya on Räikkösen tavoin vapailla markkinoilla tämän kauden jälkeen. Kuumaveristä kolumbialaista sieppaa yli kaiken, kun kaikki puhuvat vain hänen korkeasti kunnioitetun tallikaverinsa siirtonäkymistä.
- Tarkkailen tilannetta joka suuntaan, mutta en kuule muuta kuin Kimistä. Kimi menee Ferrarille, Renault on kiinnostunut Kimistä, BMW:kin on kysellyt Kimiä.
- Mistään muusta ei puhuta kuin Kimistä, Montoya motkottaa.
Oma kehu, paras kehu
Millaiset suhteet McLarenin kuljettajilla sitten on keskenään?
- Ihan hyvät, Montoya vastaa.
Mutta puolustelee kysymättäkin vajoamistaan Räikkösen varjoon alkukaudella.
- En minäkään ajanut huonosti Bahrainissa. Kimi vain lähti kisaan suurella bensiinimäärällä ja hänellä oli hyvä strategia. Siinä kaikki. Jos katsoo Kimin kisarytmiä, ei se ollut mitenkään ihmeellinen, Montoya huomauttaa.
- Kun pystyn käyttämään kunnolla moottorin kierroslukuja, olen ihan Kimin rytmissä. Bahrainissa valitsimme eri renkaat ja se vaikutti vauhtiin.
- Me kärsimme siitä, ettei McLarenilla ole kolmatta autoa. Nyt Williams ja Honda hyötyvät siitä selvästi.
- Malesian harjoituksissa testasimme autoa eri tavalla. Minä jouduin ajamaan pitkää testiä. Haluaisin nähdä, miten asiat sujuisivat, jos meillä olisi erilainen auto.
- Uskokaa pois - tämä McLaren on aivan erilainen auto, mitä olen ajanut urani aikana. Meillä on ollut tiettyjä vailkeuksia, kun olemme edenneet äärirajoilla jäähdytyksessä, Montoya painottaa.
Julkaistu 29.3.2006 0:24:21